Leijonan Kita

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Mun mielestä tuossa ei ainakaan tällä pohjatiedolla ole bisneskeissiä. Tai no jos 60 euron styroxlootia saa kaupaksi niin pakkohan sen on kannattaa. :david:

Sijoittajat olivat sitäpaitti ihan herra keksijän armoilla, eivät varmaankaan varmistaneet mistään pitävätkö nämä lähtötiedot paikkansa. Ainakin itse olen nähnyt safkaa kuljetettavan sellaisissa mustissa moneen kertaan käytettävissä lämpöastioissa. No keksijä nettosi 60ke, ihan kivasti.

no ootko varma etteivät olleet juuri tämän keksijän tekemiä lootia? niitähän oli hänen mukaansa jo käytössä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä pitäisi vieraan ymmärtää, että jos on todellakin hyvä idea, niin vaikka ei pääsisi yhteisymmärrykseen sijoittajien kanssa, on ohjelmasta saatu mainosaika niin hyvä, että joku kokonaan ulkopuolinen sijoittaja ottaisi todennäköisesti yhteyttä ohjelman nähtyään.
Tätä pystyisi vielä tehostamaan sillä, että menisi seuraavana päivänä päivälehdille itkemään näiden tv-sijoittajien ahneutta. Saisi säälipisteitä ja lisää julkisuutta.

Tämän laatikkokeksijän olisi pitänyt huomata sijoittajien kiinnostus ja pelata kovaa peliä, vedoten varsinkin tuohon mun edellä mainittuun argumenttiin.
Varsinkin Lehden pokerinaama oli todella kova.
 
Jos puolustusvoimat olisi tuon asiakas, niin tuskin tarvitsisi 60k€ rahaa.

muistaakseni pv:n astiat oli jonkinlaista styroksia (ei kertakäyttöistä).

en sit tiedä onko käytännön eroa missään.
 
Vargas sanoi:
Kiitos tämän tiedon tuottamisesta. Olemme kaikki nyt paljon viisaampia kun tiedämme kantasi:D
Ja sehän on pääasia, että saadaan palautetta. Mä ainakin lopettaisin yksipuolisen paskanjauhannan saman tien, jos Sniffari ei jaksais siitä joka ainoassa tredissä Sandelssi kädessä avautua.

Terkkuja!:haart:
 
Kyllä niille kertakäyttöisille kuljetusastioille on tilausta jatkossakin, kukaan ei esim huomioinut, että pöntöille pitää rakentaa uusiokäytön mahdollistava logistiikka, puhdistus, väliaikaisvarastointi jne. Siksi tuoretavarakauppiaat juuri käyttää kertakäyttöisiä styroksiastioita, että ne voi käytön jälkeen heittää roskiin, eikä tarvitse miettiä pesuja yms.

Voin toki olla väärässäkin :)
 
Mun mielestä tuossa ei ainakaan tällä pohjatiedolla ole bisneskeissiä. Tai no jos 60 euron styroxlootia saa kaupaksi niin pakkohan sen on kannattaa. :david:

Sijoittajat olivat sitäpaitti ihan herra keksijän armoilla, eivät varmaankaan varmistaneet mistään pitävätkö nämä lähtötiedot paikkansa. Ainakin itse olen nähnyt safkaa kuljetettavan sellaisissa mustissa moneen kertaan käytettävissä lämpöastioissa. No keksijä nettosi 60ke, ihan kivasti.
Mun mielestä tää ukko sanoi, että vastaava laatikko kuin hänen kehittämänsä maksaa ulkomailla n. 200€. Eli tohon verrattuna aikas halpa "laatikko".
 
Mun mielestä tää ukko sanoi, että vastaava laatikko kuin hänen kehittämänsä maksaa ulkomailla n. 200€. Eli tohon verrattuna aikas halpa "laatikko".
Eli siis oliko se jamppa keksinyt vain halvemman tavan valmistaa jo olemassaolevaa tuotetta, vai oliko tässä jotain mullistavan uutta materiaalia?
Kaipa ne "ulkomaat" voi sen valmistuksen viedä Kiinaan siinä missä tämäkin kaveri.
 
Olenko minä nyt ihan tyhmä kun ymmärrän tämän laatikkoyrityksen omistusjaon niin että ne viisi leijonaa jakaa sen 80% osuuden ja jokainen on ihan yksityishenkilönä mukana. Eli niiden osuudet olis 16% per naama. Jos sillä laatikon kehittäjällä ittellään on 20% omistus niin eikö se ole kaikista eniten? Ajattelenko mä väärin?

ps. hitto kun ois helmi nähdä uusintana jostain sen muijan ja Lehden välinen väittely siinä lopussa.
 
Mun mielestä tuossa ei ainakaan tällä pohjatiedolla ole bisneskeissiä. Tai no jos 60 euron styroxlootia saa kaupaksi niin pakkohan sen on kannattaa. :david:

Sijoittajat olivat sitäpaitti ihan herra keksijän armoilla, eivät varmaankaan varmistaneet mistään pitävätkö nämä lähtötiedot paikkansa. Ainakin itse olen nähnyt safkaa kuljetettavan sellaisissa mustissa moneen kertaan käytettävissä lämpöastioissa. No keksijä nettosi 60ke, ihan kivasti.

Keksijä ei netonnut yhtään mitään. Kuuskyttonnia sijoitetaan yritykseen pääomana. Ja kaveri, kun luovutti enemmistöosuuden pois, niin ei voi edes itse päättää mihin firma tuon käyttää.
 
Et ajattele väärin, samaa tässä olen ihmetellyt kun porukka väittää, että luopui enemmistöomistajuudestaan. Kaverille kuitenkin jäi itselleen vielä tuo 20%, halvalla antoi silti. Ei paljoa kaverilla ollut neuvottelutaitoja, eikä haluja. Oma moka!
 
Et ajattele väärin, samaa tässä olen ihmetellyt kun porukka väittää, että luopui enemmistöomistajuudestaan. Kaverille kuitenkin jäi itselleen vielä tuo 20%, halvalla antoi silti. Ei paljoa kaverilla ollut neuvottelutaitoja, eikä haluja. Oma moka!


Siis luopuihan se kaveri enemmistöomistajuudesta eli osake-enemmistöstä (yli 50%) ja sitä kautta määräysvallasta yrityksessä. On toki suurin yksittäinen omistaja edelleen.
 
Et ajattele väärin, samaa tässä olen ihmetellyt kun porukka väittää, että luopui enemmistöomistajuudestaan. Kaverille kuitenkin jäi itselleen vielä tuo 20%, halvalla antoi silti. Ei paljoa kaverilla ollut neuvottelutaitoja, eikä haluja. Oma moka!

No Kyösti myy Eerolla osuutensa eurolla, kukas onkaan sitten se pääosakas?
 
Vapaavuori -- kokoomuksen -- apinan takia -- paskanjauhanta -- hassua -- Vituttaa --

Parahin SniffDaddy. Ei ole ollenkaan puolueista kyse tässä nyt. En aloittanut Vapaavuoresta, mutta sinä olet sen jo useampaan otteeseen tehnyt. Offtopicia, ja sen voisi tosiaan tässä ketjussa antaa olla. Tästä syystä kummastelin miksi sellainen sosiaaliporvaripuolue kuin Kokoomus piti vetää tähän mukaan. Jos Kokoomuksen yleinen linja olisi mallia Saarikangas, tässä keskustelussa olisi jotain tolkkua. Nyt ei ole. Anna Janille mahdollisuus.
 
No Kyösti myy Eerolla osuutensa eurolla, kukas onkaan sitten se pääosakas?

Kyösti on aika nolo mies jos myy 12 tuhannen arvoisen sijoituksensa eurolla, joten en usko että näin tulee käymään.

Sillä, kuka on yksittäinen pääosakas ei ole kovin suurta merkitystä. Pakko myöntää että en tunne pk-osakeyhtiön hallintomallia kovin hyvin, mutta kai se toimii pitkälti kuten isommissakin yrityksissä, eli se 51% pitäisi pitää itsellä jos aikoo päättää mihin firma on menossa. Jos leijonat ovat yhtä mieltä yhtiökokouksessa, 20% pääosakas jyrätään armotta.
 
Kyösti on aika nolo mies jos myy 12 tuhannen arvoisen sijoituksensa eurolla, joten en usko että näin tulee käymään.

Sillä, kuka on yksittäinen pääosakas ei ole kovin suurta merkitystä. Pakko myöntää että en tunne pk-osakeyhtiön hallintomallia kovin hyvin, mutta kai se toimii pitkälti kuten isommissakin yrityksissä, eli se 51% pitäisi pitää itsellä jos aikoo päättää mihin firma on menossa. Jos leijonat ovat yhtä mieltä yhtiökokouksessa, 20% pääosakas jyrätään armotta.

Poitti nyt ei ollut hinta, vaan se että kuka vaan voi myydä osuutensa tai nimenomaan kuten mainitsit, voi enemmistö jyrätä muut päätöksenteossa.

Mutta enpä ymmärrä, miten tämä on leijonienkaan etu, että tällaisen kaupan tekivät. Tossahan tappaa aika helposti yrittäjän innostuksen kehittää ideaansa eteenpäin. Joku 40-50% osuuskin olisi vielä ollut halpa, mutta olisi antanut yrittäjälle vähän erilaista motivaatiota jatkaa eteenpäin. Rahalla olisi sitten myöhemmissä investointitarpeissa voinut keskustella omistussuhteista lisää.
 
Mutta enpä ymmärrä, miten tämä on leijonienkaan etu, että tällaisen kaupan tekivät. Tossahan tappaa aika helposti yrittäjän innostuksen kehittää ideaansa eteenpäin. Joku 40-50% osuuskin olisi vielä ollut halpa, mutta olisi antanut yrittäjälle vähän erilaista motivaatiota jatkaa eteenpäin. Rahalla olisi sitten myöhemmissä investointitarpeissa voinut keskustella omistussuhteista lisää.

Totta. Mitä jos laatikkomies pistää pillit pussiin ja alkaa kehittelemään uutta ideaa (tai alkaa opiskelemaan taloutta/neuvottelustrategiaa, mikä voisi olla paikallaan)? Omistaako perustettava firma miehen tiedot ja henkilökohtaiset kontaktit?

Tuosta kiinaan siirrosta: Styrox ja muu vaahtomuovi on niin halpaa valmistaa, että kuljetus kiinasta söisi valmistuksessa saadut katteet. Kun raaka-aineen (muovin) hinta riippuu öljyn hinnasta, hinnalle tulee eräänlainen kerrannaisvaikutus.
 
Katselin tuossa äsken Leijonan kidan kotisivua ja huomasin yläpalkissa olevat yhteistyöntekijät. Tekes, Keksintösäätiö ja Venture Cup. Eikö nuo toimi kaikki valtion rahoituksella kokonaan tai ainakin osittain?
:D

Eero Lehti näyttää olevan Suomen Yrittäjien puheenjohtaja. Vähintäänkin arvelluttavaa, että yrittäjien päämies on tuolla joukossa "huijaamassa" yrittäjiä. Onkohan tämä ohjelma tehty pelkästään viihdearvon vuoksi, vai oikeasti edistämässä suomalaista yrittäjyyttä? Menettikö kaveri oikeasti 80% firmastaan, vai tehtiinkö todellisuudessa inhimillisempi sopimus kameroiden takana? Ohjelman kotisivuilta poimittua: "Leijonan kidassa syntyy ainoastaan aiesopimuksia - kaikki sitova sopiminen tehdään myöhemmin, ohjelman ulkopuolella".
 
Ei noin vähäisillä tiedoilla kukaan täysjärkinen voi sitoutua mihinkään, tuohan nyt on päivänselvä asia. Pakkohan sijoittajan on tutustua itse tuotteeseen ja liiketoimintasuunnitelmaan tarkemmin, en minä ainakaan uskoisi "keksijää" joka sanoo tuotteen katteen olevan sitä tai tätä, varsinkaan jos ei ole mitään hajua alan markkinatilanteesta tai potentiaalista.
 
Back
Ylös Bottom