Lehdenjako työnä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arsi
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt siis puhutaan sanomalehden jakelusta, ei ilmaisjakelun/mainosten.

Onkos kellään kokemusta? Rahaa kuluisi jatkuvasti, mutta tilin saldo ei ole samaa mieltä.. :D Rahaa olisi siis saatava jostain, ja tuollainen sattui silmään. Ilmoituksessa sanottiin, että työtä olisi ~3h/aamu (mihin aikaan lehdet yleensä jaetaan?), ja jakoalue sijaitsee lähellä kaupungin keskustaa. Tässä on lukiota vielä 1 jakso jäljellä, mutta koulua on vain 8h viikossa, joten jokin osapäivätyö sopisi vallan mainiosti.
Kannattaako tuo samantien unohtaa, voisi nimittäin tulla aika mielenkiintoinen vuorokausirytmi tuon myötä (esim. 3-6 lehteä, 12-13 koulua)?
Noita työpaikkoja kun ei vaan puissa kasva... :(

Sellainen kysymys vielä tuli mieleen, että mistä ihmeestä ne jakajat tietävät jakaa lehdet oikeisiin paikkoihin? :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pari kaveria jakaa lehtiä. Ei sillä hommalla rikastumaan pääse, vaivaan nähden melko pieni korvaus. Mutta rahaa se on vähäkin ja tulee hyvät aamuaeurobiset.

Yksi kaveri jakoi käytännössä päätyönä lehteä. Aika raskasta hommaahan se on kun yöllä jaetaan, mutta nopea jakaja hyvällä piirillä jakaa sen alueen aika nopesti jaettua ja näinollen voi jakaa jopa kahta piiriä yössä -> käytännössä siis kai tuplapalkka, ja hyvällä tuurilla ei tarvitse edes hyppiä rappusissa vaan saa jakaa suoraan laatikoihin. viddumaisinta lienee juuri tuo rappusissa juokseminen.

Piirit oppii aikanaan, kaikki jaettavat ovet/laatikot on merkitty johonkin listaan tms... Kyllähän sitä monet tekee, ei mitään senkummempaa hommaa varsinkin jos ei yötöiden teko ole ongelma. Opiskelujen ohella varmaan vähän hankala :(

Pari kaveria jakaa lehtiä. Ei sillä hommalla rikastumaan pääse, vaivaan nähden melko pieni korvaus. Mutta rahaa se on vähäkin ja tulee hyvät aamuaeurobiset.

Ai? Kaverin ja omasta mielestä vaivaan nähden todella, todella hyvä korvaus. Tosin kaverini jakeli silloin kun hänellä vielä oli koulua vain viikonloppuisin ja silloin kaikkine kivoine lisineen aika mahtava palkka! Varsinkin sunnuntaisin, sunnuntai-, yö- ja kaiken maailman lisät kivasti sitä palkkaa kun korotti. Itse olen myös pari kertaa kaverini kanssa jakanut lehtiä, mutta en ole siitä palkkaa tosin koskaan saanut :jahas: . Menin vaan huumorilla mukaan jakamaan, koska eihän noitten jakelu kovin kauan kestänyt.

En sitten tiedä minkälaista olis jos noita lehtiä ihan joka päivä alkaa jakelemaan, mutta jos sen saa rajoitettua vain viikonlopuiksi niin sitten varmasti sanoisin että, go for it! Nukkumaanmeno rytmin saa sitten kyllä täysin unohtaa, varsinkin jos joka päivä noihin aikoihin alkaa lehtiä jakamaan.

Saat sellaisen pienen vihon mukaan josta näet kätevästi minne taloon mitäkin lehtiä. Ajan kanssa sitten osaat heittää jokaiseen paikkaan kaikki lehdet päästä, ei mitään vihkoja tarvita! ;) Mukavaa kun katto tota kaverin lehtien jakelua, kun jätkä osas heittää jokaseen paikkaan kaikki lehdet ulkoa!

Kyllähän tuota muuten voisi vaikka harkita, mutta jos työpäivät menevät jaolla 7pvää töitä, 1 vapaapäivä, niin sitten saattaa olla ei kiitos.. Käytännössä tuo tarkoittaisi sitä, että kaiken ilta-aktiviteetin voisi unohtaa, kun vain joka 7.vloppu vapaa :rolleyes:

yleensä joka viides vkloppu on vapaa, tohon palkkaan en paljoa puutu, mutta kauan hommissa ollet saaa yleensä parhaat alueet (siis kovimman palkan).
Jonkun pienen omakotitalo alueen jakaja ei kummosia tienaa, mutta paljon tilauksia sisältävät kerrostalo alueet saattavat tarjota jo hyvää palkkaa

"Palkkaus: 6,95 euroa/tunti"

NuuNuu sanoi:
Jonkun pienen omakotitalo alueen jakaja ei kummosia tienaa, mutta paljon tilauksia sisältävät kerrostalo alueet saattavat tarjota jo hyvää palkkaa
Alueet ei ole sidonnaisia lehti määrään vaan alueen laajuteen.

Rappusia juosseena voin sanoa että itselle riitti 6kk lehdenjakoa riitti mulle! Alko vituttaa kun rytmi oli mitä oli. 22-23 nukkumaan, parin tunnin tirsat.siitä sitten aloituspaikkaan hakemaan lehdet ja eikun menoksi. Autopiiristä nauttisin, kun sai ikkunasta laittaa lehdet boxiin, kun piirini vaihtui kerrostalohelvettiin niin hyvästi kilometrikorvaukset joita sai autolla ajamisesta, tilalle sai pienemmän palkan ja vähän paremman kunnon ja helvetillisen väsymyksen päivisin kun 3-4h juoksi rappusia.

jokainen kokeilkoon itse niin saa selvyyden onko itsestä hommaan, musta ei ollut mutta kokemuksena ja nuorena rahattomana kävi kokemuksesta.

vittumaista puuhaa itse kokeneena,liksa ei tosiaan korvaa juoksemista..
mutta jos ei ole muita mahdollisuuksia saada ylimääräistä niin mene edes kokeilemaan..
ihme oot jos siitä tykkäät :D

Kesätyönä meni ihan hyvin, syksyllä/talvella en kyllä sitä hommaa tekis. Jakelin siis polkupyörä + peräkärry-combolla kerrostaloalueille. Tuntiliksa oli kyllä yli 20e jos laski suoraan käytetyt tunnit/ansiot-suhteen, mutta niitä tunteja ei montaa yössä rapsahtanut (alueen normaali jakoaika oli muistaakseni 4.5h, sain omani jaettua selvästi alle 2 tunnin).

Plussat:
+ Helppoa
+ Kesällä raikasta ilmaa + aerobista kuntoilua
+ Saa tehdä omaan tahtiin
+ Kesäyöt rokkaa
+ Työmäärään nähden hyvä liksa

Miinukset:
- Työtä liian vähän, kokonaisansiot kuukaudessa pienehköt
- Työn sitovuus; joka kahdeksas päivä vapaana ei mahdollista kummempia loma-aktiviteetteja.
- Huonolla säällä (lue: kylmää tai lunta) varmasti erittäin veemäistä hommaa, etenkin pyörällä jakaessa.
- Jokapäiväinen parituntinen aerobinen haittaa hieman normaalia treenirytmiä ainakin meikäläisellä.
- Vaikea kuvitella tekevänsä työtä niin hankalaan vuorokaudenaikaan, mikäli samaan aikaan yrittäisi opiskella tehokkaasti.
- Monotonista, yksinkertaista ja yksitoikkoista työtä. Olematon vastuu. J. Taylor olisi tyytyväinen työnkuvasta.

Arsi sanoi:
Sellainen kysymys vielä tuli mieleen, että mistä ihmeestä ne jakajat tietävät jakaa lehdet oikeisiin paikkoihin? :lol2:

Ne kaiketi soittelee (tietyille) ihmisille varmistaakseen ja tottakai ihmiset soittavat kun lehtiä ei kuulu. Ainakin itse sain kuittia perään heti jos jäi joku lehtinen jakamatta.

Tein hommaa vuoden pyörällä, uudestaan en mene. Se oli niiiin vittumaista hommaa. Krapulassa kahta kauheampi.

Laiffah luetteli hyvin kaikki plussat ja miinukset ja se tuntipalkka oli yli 20e kun ripeästi hoiti, riippuu vähän alueesta.

Itse jaoin lehtiä aamuöisin reilun kuukauden viime syksynä. Sain neuvoteltua itselleni 4 piiriä jaettavaksi jolloin palkkaa tuli yli 5 tunnilta joka yö. Tuntipalkka oli muistaakseni noin 8 euroa. Lisäksi lehden mukana olevista ylimääräisistä liitteistä sai pienen korvauksen kappalemäärän mukaan jolloin todellinen tuntipalkka nousi jo lähellä 10 euroa. Otin homman kunnon kohottamisen kannalta ja tein lenkit kevyttä juoksua. Hommaan meni noin 2 ja puoli tuntia yössä. Tämä nosti todellisen tuntipalkan jo 20 euron paikkeille. Tähän kun lisää, että lähes joka sunnuntai oli töitä (tuplapalkalla) niin minusta korvaus oli nähtyyn vaivaan nähden vähintäänkin kohtuullinen.

Tarkennetaan sen verran, että autolla jaoin, mutta kun kaikki piirit olivat pelkkiä kerrostaloja niin juoksin siis ne rappuset...

Viimeksi muokattu:
Ihme ininää ettei tuossa hommassa tienaa, itse tiedä 3eri tyyppiä jotka ovat vuodessa tienanneet kyseisellä hommalla yli 200tmk(tiedän että kuulostaa uskomattomalta mutta totta on, toki siihen saa painaa hommiakin) ja useampia jotka tienaavat 120-150tmk ja toki myös niitä jotka tienaavat vähän, tyyliin 60tmk/vuosi jotkut jopa vähemmänkin, kaikki riippuu tosiaan niin piireistä mihin joutuu/saa ja montako piiriä tekee per yö, yhdellä piirillä ei tietenkään tienaa ellei satu olemaan tosi hyvä piiri(tyyliin 7-8tuntia laskettu aika ja mahdollisesti km korvaukset päälle), hyviä piirejä ei tartte ku 2per yö niin pääsee jo ihan hyville palkoille(yleensä alussa saa juuri ne paskimmmat ku niitä ei kukaan täyspäinen jaksa tehdä). Tärkein tekijä palkassa on että paljonko niihin on laskettu työ aikaa, esim yks ukko jakoi omat piirinsä n4tuntiin per yö ja liksaa maksettiin 11,5-12tunnilta/yö, tunti palkka oli n,8,5e(eli kohtuu urakka palkka, palkka sen takia n8,5e koska oli ollut jo niin kauan talossa). Nuo vapaat toki on perseestä mutta talviloma 2viikkoa ja kesäloma 5viikkoa(riippuu tietenkin talosta missä on) lohduttaa vähän ja päivät on aina vapaat. Raputkaan ei ole pahoja jos hissit löytyy, juoksu raput taas on syvältä. Auto piirit parhaita jos aika on mitotettu kohilleen+verottomat km korvaukset palkan päälle.

Ps: jos jakelu on leijjona jakelun piiriin kuuluva niin siellä ei ilmeisesti liksoille pääse, koska nuo piirien mittaus kriteerit on siellä tiukat.

neutraali sanoi:
5-12tunnilta/yö, tunti palkka oli n,8,5e(eli kohtuu urakka palkka, palkka sen takia n8,5e koska oli ollut jo niin kauan talossa).

Tjaa-a, enpä lähtis kehumaan tuota palkkaa, ite olen tehtaassa töissä pakkaushommissa ja mulle maksetaan pienin 9,12 ilman hekoja. Vai olenko ainut jonka mielestä 8,5 yötöiltä on aika pohjapalkka?

Tottakai tohon tulee vielä kilometrit mutta niissä jää kyllä varmasti +-0, se jakaminen vie vitusti bensaa ja kuluttaa autoa.

metalman sanoi:
Tjaa-a, enpä lähtis kehumaan tuota palkkaa, ite olen tehtaassa töissä pakkaushommissa ja mulle maksetaan pienin 9,12 ilman hekoja. Vai olenko ainut jonka mielestä 8,5 yötöiltä on aika pohjapalkka?

Tottakai tohon tulee vielä kilometrit mutta niissä jää kyllä varmasti +-0, se jakaminen vie vitusti bensaa ja kuluttaa autoa.
Juu tunti palkkana 8,5e yö työstä on todella syvältä mutta jos lasketaan urakka palkkana niin onhan tuo jo ihan kohtuullinen lehdenjaosta :D. n,25e/tunti

neutraali sanoi:
Ihme ininää ettei tuossa hommassa tienaa, itse tiedä 3eri tyyppiä jotka ovat vuodessa tienanneet kyseisellä hommalla yli 200tmk(tiedän että kuulostaa uskomattomalta mutta totta on, toki siihen saa painaa hommiakin)

Ps: jos jakelu on leijjona jakelun piiriin kuuluva niin siellä ei ilmeisesti liksoille pääse, koska nuo piirien mittaus kriteerit on siellä tiukat.

nojoo, jos olet uusi juuri tullut taloon paska-alueella, niin työmarkkinatuki on parempi kuin se palkka, on toki mahdollista tienata hyvin, tunnen jakajia molemmista suunnista, hyvä ja huono palkkaisia.
35ke tienaaminen on mahdollista jako työssä, mutta ne on TODELLA harvassa!

toi PS. pitää kutinsa, vanhemmat on hyvillä alueilla ja uudet saa mitä jää.

metalman sanoi:

8,5e kokonaispalkkana on vähän, peruspalkkana valitettavan yleinen tässä maassa

Neutraali sanoi:
Juu tunti palkkana 8,5e yö työstä on todella syvältä mutta jos lasketaan urakka palkkana niin onhan tuo jo ihan kohtuullinen lehdenjaosta . n,25e/tunti

totta :)

mutta noin yleisesti ottaen jako työ ei ole hyvä palkkaista, mutta vastapainona, lyhyt työpäivä ja saa painaa omaan tahtiin

neutraali sanoi:
Ihme ininää ettei tuossa hommassa tienaa, itse tiedä 3eri tyyppiä jotka ovat vuodessa tienanneet kyseisellä hommalla yli 200tmk(tiedän että kuulostaa uskomattomalta mutta totta on, toki siihen saa painaa hommiakin) ja useampia jotka tienaavat 120-150tmk ja toki myös niitä jotka tienaavat vähän, tyyliin 60tmk/vuosi jotkut jopa vähemmänkin, kaikki riippuu tosiaan niin piireistä mihin joutuu/saa ja montako piiriä tekee per yö, yhdellä piirillä ei tietenkään tienaa ellei satu olemaan tosi hyvä piiri(tyyliin 7-8tuntia laskettu aika ja mahdollisesti km korvaukset päälle), hyviä piirejä ei tartte ku 2per yö niin pääsee jo ihan hyville palkoille(yleensä alussa saa juuri ne paskimmmat ku niitä ei kukaan täyspäinen jaksa tehdä). Tärkein tekijä palkassa on että paljonko niihin on laskettu työ aikaa, esim yks ukko jakoi omat piirinsä n4tuntiin per yö ja liksaa maksettiin 11,5-12tunnilta/yö, tunti palkka oli n,8,5e(eli kohtuu urakka palkka, palkka sen takia n8,5e koska oli ollut jo niin kauan talossa). Nuo vapaat toki on perseestä mutta talviloma 2viikkoa ja kesäloma 5viikkoa(riippuu tietenkin talosta missä on) lohduttaa vähän ja päivät on aina vapaat. Raputkaan ei ole pahoja jos hissit löytyy, juoksu raput taas on syvältä. Auto piirit parhaita jos aika on mitotettu kohilleen+verottomat km korvaukset palkan päälle.

Lähes koko postaus kuullostaa täydeltä paskapuheelta.

Ihan ekaksi nuo lehdet tulevat laatikkoon n.2 aikaan yöllä. Lehtien pitäisi olla jaettu 7 aikaan aamulla. Tuskin mikään liitto hyväksyisi vakituiseen suhteeseen tai edes pitkäaikaiseksi määrä-aikaiseksi 12h töitä, jotka pitää tehdä n.5h. Varsinkin, kun nuo merkataan papereihin. Joku urakkahomma on vähän eri asia, kun tuo jakaminen. 12h työt tekisi vähintään 3 piiriä. Todennäköisesti 4. Piirit mitataan vuosittain merkkaajan kanssa ja lasketaan käytetty aika. Tuo tapahtuu kävelleen hitaimman ehdoilla. Se, että 1 piirin voi jakaa puoleen tuosta lasketusta ajasta tarkoittaa 2h kuntopiiriä keskiöyllä. Joku eläimellinen tyyppi vetää 5-6h tetsausjumpan joka helvetin yö? Lisäksi lehdet EI SAA MYÖHÄSTYÄ. todellisuudessa kun jakoaika olisi 5h, niin nämä 3 kaveria vetäsee 11h palkan kesäaikaan n.3-4h työllä ja talvella takoovat 5h. Jakaminen on erillaista eri aikoina. Ei ole mahdollista myöhästyä millään verukkeella klo7:stä. Ainoa veruke on, että lehdet on olleet myöhässä. Jakoaika on mitoitettu kestämään talvi ja huonot säät ja pienet lehtien myöhästelyt. Sitä vastoin 3-4 piirin vakituista jakajaa ei valitettavasti jumala ole miettinyt, kun 24h vuorokauden keksi.

Lisäksi 200tmk palkka? Jos tienaa 8.5e/h ja tuo 11h per päivä. Nopeasti laskettuna= 8.5E*11h*5*4,33=2024e/kk ja vuosipalkka 13kk*2024=156tmk. YLI 200TMK lehtiä jakamalla. Tuo laskutoimitukseni oli jo täysin epärealistinen. En usko missään suomessa olevan edes teoriassa mahdollista 11h tekeminen 5h työajalla vakituisesti.

Paskaa sanon minä ja kokemusta löytyy nuorudesta yli 2 vuotta lehtien jakamista. Mm:ssa 5h autopiiristä, jossa 80km kilsakorvauksia polkupyörällä omakotiseutua kahlaten ja kerrostaloseutua. kk palkka pyöri siellä 3tmk luokassa. Hyvä lisätienesti opiskelijalle.

Mä jo hetken ajattelin että en avaudu tänne, mutta pistän nyt kuitenkin. Mä jaoin tossa syksyllä muutaman kuukauden ja olin kyllä niin kypsä niin kypsä siihen hommaan loppuviimein. Olen uusi talossa, saan paskan piirin jota kukaan muu ei kelpuuta, piiri on pieni ja samoin on työaika. 2h/yö tolla tuntipalkalla = ei todellakaan juhlita. Joku tampio oli vielä laittanut piirin autopiiriksi, kitkutat ykkösellä ja kakkosella suurimman osan piiristä = auto kuluu ja BENSAA KULUUU! Sain hirveän stressin siitä kun palkka on pienempi kun työttömyyskorvaus ja bensa viä suurimman osan palkasta. Se kilometrikorvaus on niin surkean pieni, varsinkin tommosella miniminipiirillä. Siihen on laskettu se että ajat normaalisti sen läpi, ei sitä että kitkutat tosiaan ykkösellä ja kakkosella ja auto vaan seisoo tyhjäkäynnillä paljon. Kytkin palaa myös ihan mukavasti tossa touhussa, hermoista puhumattakaan. Joten kannattiko homma? NO EI! Jos saa isoja piirejä tai ees monta yhtä aikaa ni ok, tolla voi hieman taskurahaa kerätä, rikastumaan ei pääse. Se kokonaistuntimäärä ratkaisee. Mulla oli 2h laskettu ja sen veti hyvällä säkällä 1,5h (vaikka kuinka juoksisi, ei juuri parempaan pysty.) Jos on kaveri jeesamassa saa reippaaseen tuntiin.

Että ihan sitä vaan että mene toki jakamaan jos hermos kestää, mulla ei kestänyt jatkuvaa väsymystä + sitä stressiä mikä tuli tilin eeoosta, sama tilanne siis kun työttömänä. Mutta muista että kun alotat saat aina paskan piirin, jotka muille ei kelpaa. Vanhemmat "konkarit" imevät ainan automaattisesti parempi palkkaiset ja isommat piirit. Joudut aika kauan tahkomaan ennenkun voit kuvitella että saisit oikeesti tienattua tolla työllä...

-edit- niin ja tosiaan saat aika hyvin sanoa paipai sosiaaliselle elämälles. Nukut pitkälle päivään että saat ees jonkinverran unta (kasvuaikaa) sitten heräilet ja syöt jne käyt salille ja kappas muut ihmiset meneekin jo nukkumaan. Ja juuri noita vapaapäiviä on niin harvassa että kaiken maailman lomailut ja ryypiskelyt saa unohtaa. Aika hermoja raastavaa IMO.

Oli ihan itekki pakko avautua pitkästä aikaa... Ite oon ollu kuukauden hesaria leijona jakelussa jakamassa ja voin sanoa, että oli paskamaisin homma missä oon koskaan ollu.
Sain ens alkuun malmi/pihlajamäki sektorilta neljä piiriä joka on ihan käsittämätöntä antaa alottelijalle.! Sain kahen päivän perehdytyksen hommaan ja sitte ite jakelemaan.

(Niin ja kaikki jotka tuntee kyseistä seutua tietää minkälaista siellä on yö aikaan..)
Eka yö oli ihan tuskaa tais mennä tunti yliaikaa ja helmikuun pakkasilla ikävää hommaa vaikka autolla hurautteleekin. Noo jaksoin noita neljää piiriä vissiin viikon ja jätin niistä kaks pois jonka jälkeen työaika oli kohtuullinen, mutta palkka surkea.. Noita piirejä jaoin sellasen kolmisen viikkoa ja sitten sain kolme piiriä lähempää kotoa hiekkaharjusta Vantaalta.

Nyt sain vaan yhden päivän perehdytyksen alueeseen ja yliaikaa omakotitalo alueesta johtuen meni kaks tai kolme tuntia, kun oli kiva työ ettiä mihkä taloihin piti jakaa :curs: No siitä alueesta jätin kaks piiriä pois ja pääsinki sitte aika "helpolla" Alue käsitti kuusi viisi rappusta kerrostaloa jotka oli neljä kerroksisia eikä hissiä..

Sitten siinä jaossa on vielä kaikkea muuta, kuten sillon kun on citymarketin erikoiskampanja kerran kuussa ni pitää joka taloutee jättää sellanen mainos..vie ainaski puolet enempi aikaa ku norm. jako!! ja sitte on demarit ja talous sanomat ja afton bladetit ym. niin ja aina niin ihana kuukausiliite hesarin välissä ja samoin nyt liite :david: Ja sitte omalla kohalla kävi vielä niin, että auto kolhiintu ja tuli 500 euron remppa ja leijona jakelu "unohti"
(jakaa) maksaa kilometrikorvaukset..

Hullun hommaa... Vakiojakajat on kaikki sellasia, että niistä näkee, että ne liikkuu vaan yöllä ja mulla on monta kaveria jotka on jakanu lehteä muualla, kun pääkaupunki seudulla niin siellä on palkat parempia ja piirit helpompia...
Ps. ei kannata ryhtyä hommaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom