Lehdenjako työnä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arsi
  • Aloitettu Aloitettu
Meinasin jo tuonne soittaa, mutta en sitten kuitenkaan. :D
Ei tuossa palkassa mitään valittamista mielestäni ole, ~500-600e/kk parin tunnin päivittäisestä (öisestä) työstä olisi kyllä kelvannut. Suurin miinuspuoli mielestäni on juuri tuo elämästä luopuminen, jota ei kyllä olisi pitemmän päälle kestänyt (työsuhde olisi ollut 4kk mittainen), lisäksi elämä olisi mennyt kuitenkin suhteellisen halvalla, jos työtä olisi kerran ollut vain 3h/yö.
Jos jako tapahtuisi 12h myöhemmin, niin tuohan olisi oikein unelmahomma, mutta nyt kyllä täytyy sanoa, että ei kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olisin nyt pyrkinyt autopiiriin nyt kun paikka olisi vapaanakin mutta tulevan työharjoittelun takia, tarvitsee tuotakin siirtää. Jako saattaa kuitenkin venyä pitkäksi ja tuskin työpaikalla myöhästelyä suvaitaan, koululla ei niin väliä vaikka vähän myöhästyisikin Kouluni loppuu keväällä ni sitten tuota voisi jo yrittääkin, kotonakin kun asuu vielä eikä varsinaisia menoja ole niin olisin ihan tyytyväinen tuohonkin summaan kuussa vähäisistä työtunneista :rolleyes:

Olet Arsi päätöksesi tehnyt, mutta lisään vielä muutaman pointsin jos jotakuta muuta sattuu asia lehdenjakajan työstä askarruttamaan.

Elikkäs täällä "syrjäseuduilla" (Oulussa) Hesari ja Taloussanomat on Postin jakelussa. Työaika alkaa 06 ja palkkaa maksetaan 2,5 tunnilta (a' 6,60). Maanantaista perjantaihin jakaa eri henkilö kuin viikonloppuisin. Viilkonloppuna myös on vähän työläämpää, koska lehtiä on enemmän (sunnuntai-Hesarin tilaajat ja lauantai-Taloussanoman tilaajat plus maakuntalehdet kuten Lapin Kansa, jotka arkisin menevät päiväpostin mukana). Tietysti palkkakin on viikonloppuisin korkeampi, mutta nyt vuoden vaihteessa on ma-pe sattunut paljon pyhiä. Ylimääräistä korvausta saa, kuten mainittu, Nyt-liitteestä, oman polkupyöränä käytöstä sekä odotusajasta, jos lehdet eivät ole laatikolla kello 6. Ilmeisesti omakotialueilla tms. on myös auto- tai mopo-piirejä.

Olen tehnyt varhaisajakajan hommaa marraskuulta, enkä pois ihan heti vaihda. Olen aamuihminen ja heräämiseen tottuu parissa viikossa. Tietysti illalla on mentävä aikanaan nukkumaan, mikä ei ole ongelma kun ei enää ole ns. juoksuaika. Lasten kanssa mennään petiin 19 aikaan, myös viikonloppuisin, niin rytmi säilyy. Minulla on jaettavanani noin 40-50 lehteä eräässä lähiössä, jonne poljen kotoa alle 20 minuutissa. Itse jako vie minulta noin 1:15 mikä tietysti "kaksinkertaistaa" tuntiliksan. Sitäpaitsi olen sikäli onnellisessa asemassa että ei tarvitse tehdä toista työtä tai opiskella - en kyllä tekisi hommaa mikäli näin olisi. Itse asiassa nyt tienaan liiton rahan kera (soviteltu päiväraha) saman verran kuin jos homehtuisin 8 tuntia päivässä esim. toimistosihteerin hommissa. Nyt joku maksaa minulle siitä että teen aamuaerobisen :D - näin asennoidun. Mukava tulla kotiin punaposkisena kun muu perhe heräilee ja näin jää koko päivä aikaa muuhun.

Salitreeniä en ole juuri joutunut muuttamaan, 5:een jaetulla ohjelmalla jaksaa hyvin ja tulokset ovat nousseet koko ajan. Tietysti syödä pitää kuin hullu hevonen mutta sehän on kivaa. Tarkoitan, että totta kai ravinto ja lepo täytyy huomioida kun aerobista ja punttia noinkin paljon tulee viikkoon. Saatanpa vapaapäivinä käydä sauvalenkilläkin vaihtelun vuoksi.

Miinuspuoli totta kai on tuo säiden armoilla oleminen. Helpottaa jos hätätilassa on auto käytettävissä. Pahimpia lienevät räntäsade, lumimyrsky ja kovin liukkaat kelit - hidastaa hommaa huomattavasti. Postilta saa kumminkin hyvät GoreTex-kamppeet ja kun itse satsaa hyviin kerrastoihin niin ei tarvitse palella eikä kastua.

Kuulemani mukaan näistä varhaisjakajista on pulaa. Lisäksi on hyvät mahdollisuudet saada lisähommia lajittelussa, kesälomituksia jne. mikäli kiinnostaa (kuten minua ei :jahas: ).

Yöhommiin en itsekään lähtisi millekään alalle.

SannaK sanoi:
Minulla on jaettavanani noin 40-50 lehteä eräässä lähiössä, jonne poljen kotoa alle 20 minuutissa. Itse jako vie minulta noin 1:15 mikä tietysti "kaksinkertaistaa" tuntiliksan. .

Olenkohan sattunut saamaan vaan surkean piirin, kun oma lehtimääräni pyörii esim sunnuntaina sadan pinnassa. Siis Hesarit ja ns. pikkulehdet. :D
Oulussa jaan minäkin.

Hyvin pari tuntia vierähtää nopeammallakin tahdilla. Yleensä en vaan jaksa juosta, vaan jaan rennolla tahdilla.

Masse Majava sanoi:
Lähes koko postaus kuullostaa täydeltä paskapuheelta.

Ihan ekaksi nuo lehdet tulevat laatikkoon n.2 aikaan yöllä. Lehtien pitäisi olla jaettu 7 aikaan aamulla. Tuskin mikään liitto hyväksyisi vakituiseen suhteeseen tai edes pitkäaikaiseksi määrä-aikaiseksi 12h töitä, jotka pitää tehdä n.5h. Varsinkin, kun nuo merkataan papereihin. Joku urakkahomma on vähän eri asia, kun tuo jakaminen. 12h työt tekisi vähintään 3 piiriä. Todennäköisesti 4. Piirit mitataan vuosittain merkkaajan kanssa ja lasketaan käytetty aika. Tuo tapahtuu kävelleen hitaimman ehdoilla. Se, että 1 piirin voi jakaa puoleen tuosta lasketusta ajasta tarkoittaa 2h kuntopiiriä keskiöyllä. Joku eläimellinen tyyppi vetää 5-6h tetsausjumpan joka helvetin yö? Lisäksi lehdet EI SAA MYÖHÄSTYÄ. todellisuudessa kun jakoaika olisi 5h, niin nämä 3 kaveria vetäsee 11h palkan kesäaikaan n.3-4h työllä ja talvella takoovat 5h. Jakaminen on erillaista eri aikoina. Ei ole mahdollista myöhästyä millään verukkeella klo7:stä. Ainoa veruke on, että lehdet on olleet myöhässä. Jakoaika on mitoitettu kestämään talvi ja huonot säät ja pienet lehtien myöhästelyt. Sitä vastoin 3-4 piirin vakituista jakajaa ei valitettavasti jumala ole miettinyt, kun 24h vuorokauden keksi.

Lisäksi 200tmk palkka? Jos tienaa 8.5e/h ja tuo 11h per päivä. Nopeasti laskettuna= 8.5E*11h*5*4,33=2024e/kk ja vuosipalkka 13kk*2024=156tmk. YLI 200TMK lehtiä jakamalla. Tuo laskutoimitukseni oli jo täysin epärealistinen. En usko missään suomessa olevan edes teoriassa mahdollista 11h tekeminen 5h työajalla vakituisesti.

Paskaa sanon minä ja kokemusta löytyy nuorudesta yli 2 vuotta lehtien jakamista. Mm:ssa 5h autopiiristä, jossa 80km kilsakorvauksia polkupyörällä omakotiseutua kahlaten ja kerrostaloseutua. kk palkka pyöri siellä 3tmk luokassa. Hyvä lisätienesti opiskelijalle.
Pakko tuottaa pettymys mutta totta se oli joka sana ja tulot olen vielä omatoimisesti varmistanut kun en ollut itsekään uskoa. M;utta kuten nuunuukin toesi on se ÄÄRIMMÄISEN harvinaista. Liitolla ei ole mitään sanomista nuihin työ tunteihin, sehän on talon asia mitä maksetaan. Sitten jos jäät työttömäksikin niin ei liitto voi mitään sanoa vaikka se "päivittäinen" työ aika on 12tuntia+sunnuntait 24tuntia. Niin ja 2piiriä jakoi tuo esimerkissä oleva ukko. Mulle on aivan sama uskooko joku vai ei. Ei ole mun asia puolustella ketään :D

Pitää katsoa jos saisin kaivettua vanhan palkkakuitin jostain vielä esiin. Jaoin Hesaria noin kuukauden ajan joskus intin jälkeen. Jaoin muistaakseni 3 piiriä Helsingin Kalliossa, jokusen kerran otin yhden lisäpiirin jaettavaksi sairastapauksen vuoksi. Lehdet tulivat kyseiselle jakelupaikalle vasta 3 jälkeen, joten kiirettä piti. Mikään ei ollut vittumaisempaa kuin viikonloppuisin jakaminen, baarista palaavat känniääliöt varastelevat lehtiä jakokärrystä. Tiedoksi kaikille, jakajilla EI ole ylimääräisiä lehtiä kuin 1-2 mukanaan. Yhden kerran joku ystävällinen ihminen oli myös kaatanut kärryt.
En muista palkkaani tarkasti, uskoisin sen olleen 8000-9000 markan suuruinen. Mikäli saa hyvät piirit paikasta jonne lehtikuljetukset tulevat aikaisin, on varmaankin mahdollista jakaa viisi tai kuusikin piiriä. Pidän siis 200 000 markan vuosituloja vielä mahdollisina, mutta äärimmäisen harvinaisia ne varmasti ovat. Suurin osa vakituisista jakajista jää varmaankin tuonne n. 120 000mk eli 20 000€ vuosiansioihin.

Juu, jaoin lehtii 12-15 vuotiaana.. sillo ihan ok raha ku jotain sai. Nyt en jakas vai 3000e/kk maksettais.

Johan sanoi:
Juu, jaoin lehtii 12-15 vuotiaana.. sillo ihan ok raha ku jotain sai. Nyt en jakas vai 3000e/kk maksettais.
[/näsä]Mainoksia varmaankin:), yö työtä ei alle 18-vuotias saa tehdä, ainakaan laillisesti[/näsä]

Johan sanoi:

Sama täällä, silloin nekin rahat tuntuivat paljolta. Mutta voisin kyllä jo tolla 3000 € / kk harkita. :D

iten kannoin ilmaijakelulehtiä 15v ja täytyy sanoa että niiden mainosten laittaminen lehtien väliin vie paljon aikaa ja hermoja. lisäksi ei saa juurikaan korvauksia..

könde sanoi:
iten kannoin ilmaijakelulehtiä 15v ja täytyy sanoa että niiden mainosten laittaminen lehtien väliin vie paljon aikaa ja hermoja. lisäksi ei saa juurikaan korvauksia..
Johan sanoi:
:offtopic:
Yllättävänkin kauan jaksettiin se topicin ensimmäinen rivi lukea... :D

Sehän on vaan niin että jos ei osaa ni ei osaa. Itse jaoin ennen inttiä jonkun vuoden verran lehtiä enkä kyl vaihtais sitä mihinkään varastohommiin todellakaan. Parhaimmillaan oli 6-7 piiriä joista maksettiin se ~8-9h, siihen vielä lisäksi kaikki lisät niin 12 työpäivältä palkkaa tuli noin 700-900 euroa, varsinaista hommaa tollanen 3-5h/yö. Ja omat vakituiset piirit joilta maksetaan 3.5h menee alle tunnissa jos oikein kiirehtii. Sanoisin että noi jotka on jakanut ehkä kuukauden tjsp jotain paskapiirejä pihlajanmäessä ei oikeestaan tiedä jakamisesta yhtään mitään.

Jaoin joskus vajaat puoli vuotta ja homma olis ollut ihan ok, jos ei olisi ollut muita hommia siihen perään: 8 tuntia työharjoittelua ja iltaisin siivoushommia. Silloisessa rahatilanteessa arvostin sitäkin palkkaa, mutta olen kiitollinen ettei enää tarvitse vaivautua.

Onko helppoa saada postinjako töitä? Itellä alkoi kiinnostamaan tämä, koska olen menossa Hämeenlinnaan opiskelemaan ja ois mukava saada jostain lisätienestejä opintotuen lisäksi.

Johnsson sanoi:
Onko helppoa saada postinjako töitä? Itellä alkoi kiinnostamaan tämä, koska olen menossa Hämeenlinnaan opiskelemaan ja ois mukava saada jostain lisätienestejä opintotuen lisäksi.
Meinaatko nyt ihan aamupostia vai varhaisjakelulehteä? Ei kait tuossa postin jakamisessa mitään kauheaa olisi; työ tapahtuisi ihan ihmisten aikaan ja viikonloputkin olisivat vapaat.

Sanomalehden varhaisjakelu onkin sitten ihan eri juttu.. Työtä keskellä yötä (rimmaa :D ), vain joka 5. vloppu vapaa (hyvästi "yöelämä") ym... Palkka on tietysti työtunteihin suhteutettuna ihan ok., mutta itse en silti lähtisi lehteä jakamaan.

Olen kokeillut lehdenjakoa ja eipä siinä päässyt tienesteille. Jos on varaa odottaa tuollaiset 5 vuotta pääsyä hierarkian huipulle, ts. sitä että pääsee ns. hyville jakelualueille, saattaa päästä kohtuulliselle ansiotasolle. Aloitteleva lehdenjakaja on siinä tilanteessa että annetaan hitaat alueet joita kukaan muu ei halua tehdä.

Hei olen myös mm. jakanut lehtiä. Joskus pikkukundina :whip: 70-luvun puolellavälin kaverin kanssa jaettiin maunula-metsälä-pirkkola alueelle reilut parintuhannen kpl määrinä alueuutiset, pääkaupunkiseutu + varmaan kymmenen eri mainoslehtistä. Keskiviikko ja viikonloppuna toinen jakopäivä. Voi video, edelliset päivät lajiteltiin ja taitettiin kasoja ja seuraava päivä jaettiin sitten iltapäivästä yöhön asti... Ja se paras juttu eli se palkka.Muistan kun mentiin kaverin kanssa pakilantien postista hakemaan 39mk ja 19 penniä!!! Saatanan runkkarit riistivät lapsia! No eipä ehditty pahantekoon kun tuollainen duuni oli jo ala-asteella :thumbs:

Ite jaoin Espoossa neljää piiriä Leijonajakelussa kuukauden verran intistä päästyäni kesätöiksi. Kuukausipalkaksi jäi n. 900e. En pitäny duunista. Aamuaerobiseksi en voi tuota lenkkiä haukkua, ku menin vasta sen jälkeen nukkumaan. Kypsyin 5-kerroksisiin taloihin, joihin ei oltu rakennettu hissiä. Työpäiviä oli tosiaan 7 ja sen jälkeen 1 päivä lomaa, joka ei myöskään ole ketään sosiaalista ihmistä miellyttävä ratkaisu.

neutraali sanoi:
Alueet ei ole sidonnaisia lehti määrään vaan penkkipunnerus tulokseen.
:david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom