Laskuvarjojääkäriksi 2013

Soitin tonne uttiin valintasihteerille ja se sano että terveystarkastuksen on oltava 6.12 enintään 3 kuukautta vanha. Eli vastaan itse omaan kysymykseeni: Jos kesällä lähettää sen hakemuksen se on mennyt vanhaksi joulukuuhun mennessä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä ilmottautuu yksi Uttiin hakija. Treenaukset vähän perseellään ollu, crossfittiä 1-2krt/viikkoon, peruskuntolenkkiä ja salille 1-2krt/viikkoon. Hiihtoa en ole treenannut juuri yhtään ja alkaa olee kelit vähän jo ohi :s. Uintia ja crossfittia ajattelin alkaa lisätä harjoitteluun + cooperi kuukauden välein PHMK:n kautta. Mites toi terveystarkastus, kutsuntoihin pitää vissiin olla eri, koska se ei pysy voimassa 6.12 asti? Kutsunnat mulla lokakuussa, ja terveystarkastusta en oo vielä varannu. Pitääkö se nyt ottaa yks ja sama tarkastus just ennen kutsuntoja vai mennä nyt tarkastukseen ja sitten enne 6.12 vielä uudestaan?

Meet siellä kutsunnoissa sellaseen jonnoon, missä on lääkäri. Se voi päivittää sen sun aikasemman lääkärintarkastuksen. Jos siellä ei oo lääkäriä, sun pittää mennä tk:hon ja päivittää se siellä.

Morjensta vaan kaikille!
Täällä tosiaan ois yks jannu kanssa, joka aikoo hakea Uttiin ja 2.vaihtoehdoksi Immolaan kesäksi 2013. Laskuvarjojääkärit on ollu mulle suurensuuri kiinnostuksen kohde jo niin kauan kuin muistan (joskus pienempänä unelmat perustuivat aina enemmän tai vähemmän elokuvissa ja sarjoissa nähtyihin juttuihin, mutta ajan myötä käsitys laskuvarjojääkärikoulutuksesta on omalla kohdalla realisoitunut). Ylipäätään koulutus, jossa pääsee testaamaan itteään niin henkisesti kuin fyysisestikin on aina kiehtonut.
Treenaus on omasta mielestä hyvällä mallilla. Punttisalilla tulee käytyä ja lenkkiä paljon. Lenkit ovat pääasiassa "pitkiä" (10km:stä eteenpäin), sillä olen kuullut luotettavasta lähteestä (erikoisrajajääkärikoulutuksen saaneelta), että tyypillisillä ~5-7km lenkkien kunnolla ei koulutuksessa pärjää. Pääsykokeissa ehkä, mutta varsinainen koulutus vaatii enemmän (näin siis Immolassa, mutta Utissa ei päästä luultavastikaan yhtään sen vähemmällä.) Vaikka lenkit ovatkin pääasiassa pitkiä, käyn silti silloin tällöin juoksemassa viitisen kilometriä 10kg lisäpainolla (eli reppu, johon tungen 10kg:n levypainon). Liekkö tämä järkevää, sitä en tiedä (sillä reppujuoksulla särkee luultavasti jalkansa äkkiä), mutta se on ehkä enemmänkin välttämätön halu tietää, että missä mennään laskuvarjojääkärikoulutuksen pääsykokeita ajatellen. Eniten jännittää koko testeissä se hiihto-osuus, sillä en usko että ne SA sukset on ihan mitkään kevyimmät, ja muutenkin raskaan päivän päätteeksi (tai aluksi) ei varmasti nappaa hiihtäminen sitten pätkääkään. Oma hiihtotekniikkaani on surkea, joten jos en saa itteäni niskasta kiinni ja ala harjoitella tekniikkaa, niin hiihtotesti vedetään sitten puhtaasti lihaskunnon varassa. Uinnissa ei pitäisi olla sen suurempaa hämminkiä, eikä lihaskuntotesteissä myöskään.
Meillä oli semmonen systeemi täälläpäin, että ensiksi piti käydä oman koulun terveydenhoitajan tarkastuksessa, jossa mitattiin paino, pituus, näkö, kuulo, (värinäkötesti, jos ei ollut
tehtynä, omalla kohdalla ei tarvinnut tehdä) ja lisäksi terkkari kyseli päihdejutuista. Sitten sain ajan terveyskeskukseen, jossa sitten lääkäri tutkii vielä "perinpohjaisesti", mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

Tulipahan tekstiä, mutta sattuikin aihe mikä inspiroi! :) Treeni-intoa kaikille!

Pahin moka mitä voi hiihto-osuudessa tehdä on yrittää hiihtää pelkkien lihasten varassa... siinä saa ittensä hapoille jo ensimmäisellä kilometrillä. Mitä rennommin pystyy hiihtämään vaikkei tekniikka olisikaan täydellistä niin sitä parempi :) Suosittelen vakavasti käymään kokeilemassa SA-suksia vähintään kerran että saa edes jonkunlaisen käsityksen siitä mitä on sitten testipäivänä edessä. Itse kävin viime vkl kokeilemassa kyseisiä suksia kun sukulaiselta sattui tuollaiset löytymään ja niillä oli suhteellisen mukava hiihtää siihen nähden mitä odotin. Oon kuullu, että toi hiihtotesti on kaikista testeistä hakijoita eniten karsiva osuus ja suosittelen todella hiihtotekniikan hiomista! Onnee treeneihin :)

Ilmoittaudun minäkin joukkoon urhoolliseen!

Itsellä harjoittelu menee: maanantai - Intervallia (juoksu), tiistai - Kuntopiiriä (painottaen kuntotestin liikkeitä), keskiviikko - nopeatempoinen lenkki 4-5km + koordinaatioharjoituksia, torstai - kuntopiiriä (painottaen kuntotestin liikkeitä), Perjantai - Intervallia (juoksu), lauantai - uintia/koordinaatioharjoittelua ja sunnuntaina lepopäivä.

cooper toistaiseksi vielä 2800m, mutta syksyllä melko tod.näk. on päälle 3000m.

Tsemppiä treeniin!

Itellä ei kutsua käynyt uttiin, mutta tänään tuli sitten immolaan hyväksytty vastaus. Utissa testit kaatui oikeastaan juoksun huonoon pistemäärään.
Immolassa sitten kerran jo testit tehneenä, menin vapaaehtoisesti suorittaan ne uusiks ja pisteet parani noin 6-7 pisteellä. Testien sukset olivat oikeasti paljon paremmat kuin osasin kuvitella, tosin jalka kumisaappassa heilu yllättävän paljon hiihdonaikana, vaikka utissa oli villasukka ja immolassa huopatossut :D En osaa varmaa tietoo sanoo, mikä laji tiputti eniten porukkaa, mutta voisin veikata, että utissa cuupperissa tippui selvästi suurin osa keskeyttäjistä omana valintapäivänä.

Tuli sitten Pirkanmaallekin kiva hiihtokauden pidennys tänään :D Keskiviikkona umpihankeen SA-suksilla. Onko muuten kellään mitään tietoo, että millaisessa järjestyksessä kutsuntakirjeet tulee?

Tänään tuli testattua miltä tuo testien suoritukset tuntuu samalla kertaa tehdä ja niinhä siinä kävi että melkein oksennus lensi reppu juoksun jälkeen :D, mutta olihan tässä oltua oksennus taudissa ja lisäksi kerkesin viettää synttäreitäkin eli kunto oli vähäsen tipahtanu muuten meni hyvin eli pääsin noin 33 pisteeseen :)

Tuli sitten Pirkanmaallekin kiva hiihtokauden pidennys tänään :D Keskiviikkona umpihankeen SA-suksilla. Onko muuten kellään mitään tietoo, että millaisessa järjestyksessä kutsuntakirjeet tulee?

Kutsuntakirjeet lähetetään asuinpaikan mukaan ja kutsuntapäivä määräytyy sitte sukunimen mukaan aakkosjärjestyksessä. Kirjeethän läheltellään aluetoimistoista. Tarkemmin en tiedä mutta ainaki viime vuonna Oulussa kirjeet kolahti laatikkoon jo hiihtolomaviikkoa ennen.

Onko kukaan vielä harjoitellut uintia kunnolla ja onko mitään käsitystä siitä, että kuinka paha 200m neljässä ja puolessa minuutissa mahtaa olla?

Riippuu tietenkin uinti tasosta tällä hetkellä, mutta sen saa nousemaan kyllä suht helposti kun jaksaa vaan muutamanan kymmenen kertaa käydä harjottelemassa :) Utin testeissä sai ainakin viimeksi hypätä veteen pääedellä, immolassa sitten ei. Molemmissa sai kyllä potkasta vauhtia päädyistä. Kokomatkan kun jaksat vetää "normaalia" kroolaus vauhtia ollaan tosi lähellä 2p rajaa. Uinti on sitten aikalailla samantien cuupperin jälkeen.

Tervehdys!

En itse hakenut laskuvarjojääkäreihin vaan kriisinhallintajoukkoihin ja itellä oli se lääkärintodistus viime kesältä ja hakupaperit viimeisellä viikolla... Eli 3kk oli reilusti jo mennyt yli, mutta silti tuli kutsu testeihin :) Onkos täällä paljon porukkaa hakenu myös valmiusjoukkoihin? Toukokuussa pitäs tulla testitulokset.

Tää on vasta vuoden päästä alkavalle kurssille tarkotettu keskustelu niin empä usko, että kukaan täältä on hakenut sinne :) Noh itse olin noissakin testeissä, mutta hyväksytty kutsu tuli immolaan niin taidampa sinne mennä enkä valmiusjoukkoihin :) Ride syy on siinä, että valmiusjoukkoihin kelpas alle 12kk vanha lääkärintodistus.

Katsos joo lukihäiriön omaan selvästi, jep muistelin että siinä olis 3kk ollu. Eipä mitään, onnea kaikille tuleville sotilaille!

GariKrandi ilmoittautuu mukaan Turusta! Piti mennä ihan rekisteröitymään tämän threadin takia :D Treenaamisen aloitin vasta tällä viikolla joten aika kovaan tahtiin täytyy renailla :) Tällä hetkellä olen suunnittelemassa/etsimässä hyvää treeniohjelmaa itselleni. Noin vuosi sitten meni cooperissa aböyt 2500m joten hieman parannettavaa on. Pyrin siihen että 3000 menee ennen syksyä rikki. Treeniohjelmaani aion soveltaa juoksia lehden 3/2009 numerosta löytynyttä "kolmessa kuukaudessa kolmeentonniin", joka muuten löytyy täältä: http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3464 Olisi kiva jos kertoisitte hieman omista treeniohjelmista niin tietäisin vähän millaista itse rupeisin sitten vetämään :)

GariKrandi ilmoittautuu mukaan Turusta! Piti mennä ihan rekisteröitymään tämän threadin takia :D Treenaamisen aloitin vasta tällä viikolla joten aika kovaan tahtiin täytyy renailla :) Tällä hetkellä olen suunnittelemassa/etsimässä hyvää treeniohjelmaa itselleni. Noin vuosi sitten meni cooperissa aböyt 2500m joten hieman parannettavaa on. Pyrin siihen että 3000 menee ennen syksyä rikki. Treeniohjelmaani aion soveltaa juoksia lehden 3/2009 numerosta löytynyttä "kolmessa kuukaudessa kolmeentonniin", joka muuten löytyy täältä: http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3464 Olisi kiva jos kertoisitte hieman omista treeniohjelmista niin tietäisin vähän millaista itse rupeisin sitten vetämään :)
Ite reenaan uintia 2-3 kertaa viikossa, juoksua 4 kertaa viikossa ja lihaskuntoa 3 kertaa viikossa juoksussa teen välillä intervalli harjoituksia ja myös reppujuoksua painojen kanssa.

Olipa hyvä kun linkkasit ton sivun, näyttää nimittäin aika mielenkiintoselta toi viimenen ohjelma "coopperin testi kovaa 3500 metriin". Aattelin ite sitä testata ni saapi sitten hyvän tuloksen siihen testien hakulomakkeeseen. Nyt menee coopperissa 3200 joten 100m/kk kehitys ei tunnu mahdottomalta. Tällä hetkellä reenaan 5 krt/vk salilla crossfittiä, pyöräilen 100 km/vk, juoksen 3-5 krt/vk välillä lisäpainoilla (10 kg repussa) ja välillä ilman. Lisäksi pelailen satunnaisesti jalkapalloa, squassia ja sählyä. Kaikenkaikkiaan liikuntaa tulee kuukauteen 50-70 tuntia.

Moro kaikki. Aika hyvissä ajoin olette reenaamisen aloittaneet.. Itse päätin vasta marraskuun lopussa hakea laskuvarjojääkäreihin. Jatkoin joulukuun ajan lenkkeilyharrastusta, välillä repun kanssa, sekä tein punnerruksia ym. testejen liikkeitä. Lisäksi kävin muutaman kerran uimassa, hiihtämässä kerran. Tammikuussa sain fyysisistä testeistä 41 pistettä ja myöhemmin tuli kirje, että olin tullut valituksi vuoden 2012 koulutukseen.
Hyvällä peruskunnolla pärjää siis testeissä mainiosti, eikä harjoittelusta kannata ottaa liian suurta stressiä. Tottakai kannattaa kotona kokeilla, että selviää kaikista liikkeistä. Juoksua suosittelen, koska siitä saa eniten pisteitä. Testeissä käytetty reppu ei paljoa ainakaan itseäni juostessa häirinnyt. Hiihtämässäkin kannattaa ensitalvena käydä ehkä useammin kuin kerran:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom