Laskuvarjojääkäriksi 2013

Ihan hyvin. Nyt on taas tullu totuteltua juoksuun enemmän ja pitäis alottaa kohtapuoliin repun kans juokseminen. Onko muuten kellään mitään vinkkejä miten toi reppusysteemi kannattais väsätä? Kirjat vois toimia hyvin painoina? Kiinnostais muuten tietää että kuinka pitkiä lenkkejä käytte juoksemassa ja montako kertaa viikossa?
Lihaskunto alkaa oleen suht hyvässä hapessa, ainoo mitä pitäis parantaa reilusti on leuanveto. Kuhan sais sen tangon hommattua jossain kohtaa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan hyvin. Nyt on taas tullu totuteltua juoksuun enemmän ja pitäis alottaa kohtapuoliin repun kans juokseminen. Onko muuten kellään mitään vinkkejä miten toi reppusysteemi kannattais väsätä? Kirjat vois toimia hyvin painoina? Kiinnostais muuten tietää että kuinka pitkiä lenkkejä käytte juoksemassa ja montako kertaa viikossa?
Lihaskunto alkaa oleen suht hyvässä hapessa, ainoo mitä pitäis parantaa reilusti on leuanveto. Kuhan sais sen tangon hommattua jossain kohtaa :)
10kg levypaino reppuun ja pyyhkeen kanssa tuet sen niin ettei heilu repussa juostessa. Noin se vissiin Utissakin tehdään eli lähtisin totuttautuun siihen. Joku lantioremminen reppu olis kaiketi se paras valinta ettei reppu hakkaa selkää juostessa, kun kuitenkaan pelkkiä olkaremmejä kiristämällä ei saa tarpeeksi tukevaksi.

Jos omistat rinkan, suosittelen sitä! Tai muuta vastaavaa, minkä saa tuettua niin hyvin lantiolta, että juoksussa ei paina yhtään hartioista.
Testeissä ei juosta levypainon ja pyyhkeiden kanssa.
Itse harjoittelin rinkan kanssa juoksua, jossa oli 1,5 litran pulloja, jotka oli täytetty vedellä ja hyvin toimi.
Kirjatkin varmasti toimii, niistä on vaan hankalampi laskee painoa :)

Reenit menny ihan jees poislukien reilu viikon kestänyt flunssa tms, joka on aika tehokkaasti estänyt kaikenlaisen reenaamisen.
Tervehtymisen jälkeen olisi tarkoitus aloittaa treenit tällain:

Ma: sali+juoksu salille ja takaisin n.3km suuntaansa
Ti:pyöräily 12km eräälle isolle mäelle ja siellä mäkivetoja juosten 2-3krt, pyörällä takaisin
Ke:sali
To:lepo
Pe:sali+juoksu salille ja takaisin
La:fillarilenkki n. 50km
Su:lepo

Salilla keskityn pääosin voimaharjoitteluun ja kehonpaino liikkeisiin. Syksyllä jos alkaisi taas käymään säännöllisesti uimassa, kun kunnan uimahalli on nyt kesän kiinni

laserleikkaus?

Hellou.
Maavoimien sivuilla mainittiin että ei saa olla silmälaseja tai piilareita ja se näkö 1.0 vähintään. Koskeeko tuo ''ei silmälaseja tms.'' jos käy laserilla korjauttamassa silmiä. Esim. jos laserin jälkeen olisi se näkö 2.0 paikkeilla ilman laseja niin hyväksytääkö tuo luonnolliseksi näöksi? Eli pääseekö läpi? :confused:
Itellä vielä muutama vuosi ennen hakua mutta mielenrauhan saamiseksi ja varaksi jos tarvitsee johonkin toimenpiteisiin ryhtyä kysyn jo nyt. En käytä laseja (vielä) mutta jos johonkin tyssähtää niin näköön.:face:

Koskeeko tuo ''ei silmälaseja tms.'' jos käy laserilla korjauttamassa silmiä. Esim. jos laserin jälkeen olisi se näkö 2.0 paikkeilla ilman laseja niin hyväksytääkö tuo luonnolliseksi näöksi? Eli pääseekö läpi? :confused:
Itellä vielä muutama vuosi ennen hakua mutta mielenrauhan saamiseksi ja varaksi jos tarvitsee johonkin toimenpiteisiin ryhtyä kysyn jo nyt. En käytä laseja (vielä) mutta jos johonkin tyssähtää niin näköön.:face:
Ei koske. Ainoastaan hävittäjälentäjiksi pyrkiville käytössä tuo vaatimus hyvästä näöstä ennen laserleikkausta.

Itsellä on nyt tavoite hakea Uttiin Erikoisjääkäriksi. Eli olen suorittanu asepalveluksen, mutta haen sinne sopimussotilaaksi, ja pääsykokeet on aikalailla samanlaiset kuin Laskuvarjojääkäriksi tai Erikoisrajajääkäriksi.

Eli millä periaatteella kannattaa treenata näihin testeihin, kun ikään en moisissa ole ollu.

Jos joka toinen päivä tekee 3 x Max (leuat, etunojat, vatsat, selkälihasliikke) ja Tekee nopeita ja hitaita juoksulenkkejä, sekä reppumarsseja/juoksuja niin riittääkö se, ja millaisella jaotuksella noita kaikkia kannattaisi tehä? Ja uimassa pitäisi käydä koska en ole kovin kummoinen uimari.

Itsellä on nyt tavoite hakea Uttiin Erikoisjääkäriksi. Eli olen suorittanu asepalveluksen, mutta haen sinne sopimussotilaaksi, ja pääsykokeet on aikalailla samanlaiset kuin Laskuvarjojääkäriksi tai Erikoisrajajääkäriksi.

Eli millä periaatteella kannattaa treenata näihin testeihin, kun ikään en moisissa ole ollu.

Jos joka toinen päivä tekee 3 x Max (leuat, etunojat, vatsat, selkälihasliikke) ja Tekee nopeita ja hitaita juoksulenkkejä, sekä reppumarsseja/juoksuja niin riittääkö se, ja millaisella jaotuksella noita kaikkia kannattaisi tehä? Ja uimassa pitäisi käydä koska en ole kovin kummoinen uimari.

Mitään treenivinkkejä en pysty nyt antamaan, mutta sen ainakin tiedän, että Erikoisjääkäreiden pääsykokeet ovat täysin erilaiset kuin esimerkiksi LJK:n tai Immolan. Ei siis millään tavalla verrattavissa keskenään.

Mitään treenivinkkejä en pysty nyt antamaan, mutta sen ainakin tiedän, että Erikoisjääkäreiden pääsykokeet ovat täysin erilaiset kuin esimerkiksi LJK:n tai Immolan. Ei siis millään tavalla verrattavissa keskenään.
Ainakin kun puolustusvoimien sivuilta katsoin, niin fyysiset testit ovat samanlaiset, eli reppujuoksu 10kg repulla, hiihto, uinti ja lihaskuntotesti.
Niistä psykologisista testeistä en sitten tiedä.

Ainakin kun puolustusvoimien sivuilta katsoin, niin fyysiset testit ovat samanlaiset, eli reppujuoksu 10kg repulla, hiihto, uinti ja lihaskuntotesti.
Niistä psykologisista testeistä en sitten tiedä.

Fyysisten testien lisäksi Erikoisjääkäreiden pääsykokeet sisältävät niin sanotun kenttäkokeen, jossa sitten todellisuudessa testataan hakijoiden kyvykkyyttä suoriutua palveluksesta.

Ja siihen kenttäkokeeseen evääksi rutkasti kävelyä kantamuksen kanssa. Miellellään paskoilla kengillä. :P No ehkä kengät kannattaa harjoitellessa olla hyvät, mutta tosiaan kävellä kannattaa paljon. Sitä herkkua on kyllä tarjolla.

Piti ihan tätä ketjua varten rekisteröityä tänne, ei ole, kuin yksi kaveri, jonka kanssa puhua ks. asiasta ja treeniohjelmista.
Olen -94 ja haluaisin päästä 2013 erään, mutta jostain kuulin, että 2013 otetaan vasta -93:t, pitääkö tämä paikkansa? Entä milloin ja miten tuo hakemus pitää lähettää.
Haave laskuvarjojääkäriksi on mulla aika tuore, oisko edes puoli vuotta vanha... Aluksi aioin hakea hävittäjälentäjäksi, mutta tasapainoaisti on aika heikko ja koko juttu alkoi muutenkin menettää mielenkiintoaan. Päätin sitten kuitenkin hakea johonkin erikoisjoukkoon ja kaveri ehdotti LJK:ta. Nyt on ihan hirveä mielensisäinen hypetys koko asiasta ja mitä enemmän aiheesta lukee, niin sitä enemmän tekee mieli päästä kokemaan se koulutus.

Kunnon treenaamisen aloitin tuossa kesäkuun puolessavälissä. Piti aloittaa alussa, mutta olin sitten kipeenä. Tietysti kävin satunnaisesti lenkeillä ja hapkidoa harrastin kaksi kertaa viikossa, mutta oikeat rääkkireenit alkoi vasta nyt.
Treeniohjelma ois tällainen:

Ma: Sali; Penkki (nostan joka salikerta 2½ kg maksimipainoa ylös), leuat, vatsat, oikeastaan kaikki, paitsi jalat. Alkulämppänä nyrkkeilysäkkiä ja loppu"lämppänä" bouldeeraamista.
Ti: Intervallijuoksua; Eli alkaa 200m hölkällä, sitten perään 400m kovempaa juoksua ja tätä toistetaan. On muuten rankkaa. Jos haluaa juoksukuntoa parantaa, niin tällainen kannattaa ehdottomasti ottaa treeniohjelmaan.
Ke: Sali
To: Uintia; 4 metrin sukellus (vinkki: puhaltakaa ilmaa tarpeeksi keuhkoista ulos, niin pohjaan vajoaa tosi vaivattomasti) ja tekniikkaa. Uinti on mulla kuitenkin kaikista heikoin, niin pitää varmaan mennä jonnekin kouluun...
Pe: Sali
La: Pitkä lenkki; Periaate on, että mahdollisimman pitkään juoksisin. Eilen ylitin unelmani ja odotukseni, kun juoksin puolitoista tuntia ja n. 12 kilometriä, mitkä on nyt molemmat ennätyksiäni ajassa ja matkassa.
Su: Lepo

Treenit on kovia, mutta asenteella ja päämäärän tuomalla motivaatiolla kyllä jaksaa vaikka ylittää rajansakin. Onhan siinä myöskin sekin, että vielä 8-luokan lopussa olin sellainen 81-kiloinen 180-senttinen pullukka ja kunto oli järkyttävän huono (edes 2000 metrin juokseminen ei taittunut) ja kiusattiin ja näin. Tämän armeijan yhden rankimmista ohjelmista suorittaminen olisi sellainen osoitus itselle, että kaikki on mahdollista.

Mutta niin, olisi vielä sellainen kysymys, että mitenkäs muut meinaavat vetää (tai ovat vetäneet) tuon uinnin. Onko sammakko tarpeeksi nopea vai kannattaako vetää kroolilla?

Ma: Sali; Penkki (nostan joka salikerta 2½ kg maksimipainoa ylös)

Ihmettelen vaan miks porukka vääntää penkkiä LJK:n testeihin. Mikäs siinä jos itelle tuntuu hyvältä, mutta ei siitä kyl hyötyy noihin pääsykokeisiin ole. Parhaat pisteet saa kun juoksee perkeleen hyvän ajan, lihaskunnoista täydet kun treenaat NIITÄ LIIKKEITÄ mitä siellä testataan. Hiihdosta moni ei saa ollenkaan pisteitä, eikä se ole välttämätöntäkään, mutta kun sieltä vetää muutaman pisteen niin hyvin menee. Unohtamatta uintia, missä monet putoaa, koska yliarvioivat oman uintikuntonsa.

Ja huom. palautumisaikaa eri suoritusten välillä ei ole liikaa! Kestävyyttä, ei voimaa.

Opetelkaa ennemmin kunnon sukellusuintitekniikka ni ei tuu yllätyksiä siellä pohjassa kun happi loppuu

No joo, mulla ainaki jää joku 30-45 sekkaa aikaa samota niitä kahta rengasta sieltä 4 metristä, joka riittää ihan hyvin. Tottakai se oikea sukellustekniikka on hyvä osata, mutta toi nyt on tosi helppo ja nopea ja pohjassakin on paljon helpompi liikkua, kun keuhkoissa oleva "liika" ilma ei vedä kroppaa pintaan päin.

Ihmettelen vaan miks porukka vääntää penkkiä LJK:n testeihin. Mikäs siinä jos itelle tuntuu hyvältä, mutta ei siitä kyl hyötyy noihin pääsykokeisiin ole. Parhaat pisteet saa kun juoksee perkeleen hyvän ajan, lihaskunnoista täydet kun treenaat NIITÄ LIIKKEITÄ mitä siellä testataan.
No mulla nyt on tavote päästä 100:aan asti penkissä ihan oman mielenkiinnon ja "huvittavuuden" (siis että huvittaa) takia. En mä kaikkea tuolla salilla tee just tuota laskuvarjojääkärikoetta varten. Enhän mä muuten nyrkkeilysäkkiä paiskoisi ja kiipeilisi seinillä (tai no, siitä kyllä voikin olla hyötyä). Sitten kun pääsen tuohon sataseen, niin aloitan pelkkien koeliikkeiden ja osioiden treenaamisen. Se ois ikään kuin sellainen merkkipaalu. Tai jotain...

Täältä liittyy yksi LJK halukas.
Treenit kulkenu ihan mukavasti (Toki pientä laiskottelua havaittavissa...). :whip:

Ite en treenaa juuri muita liikkeitä kuin mitä testeissä on.

Ite pitäis pikkuhiljaa alotella noita uintipuolen treenejä.
Mites porukalla toi uinti menee, kuinka pitkiä aikoja uitte putkeen kerralla ja millä tyylillä?

Itse en ole LJK:si hakemassa mutta samaan paikkaan kumminkin, eli sinne Erikoisjääkäriksi.
Mutta itellä toi uinti on ainakin heikoinlenkki, kuten joku sanoikin, että kaikki yliarvioi oman uintikyvyn, Mutta minä en :D ... vaivoin pääsen uimaan sen 200m ja silloinkin on ihan puolikuollut.

Koska juoksukunto on itellä kohdallaan, niin ajattelin painottaa treenejä enempi tuohon uintiin ja tietenkin on samalla hyvä reenata vesijuoksua. Ja sitten olen jo aloittanut ton rinkkamarssimisen. 20kg multasäkki on rinkassa kaiken aikaa :D ... Vähä kyllä oudoksestaan tuppaa olemaan paikat jumis :D

No joo, mulla ainaki jää joku 30-45 sekkaa aikaa samota niitä kahta rengasta sieltä 4 metristä, joka riittää ihan hyvin. Tottakai se oikea sukellustekniikka on hyvä osata, mutta toi nyt on tosi helppo ja nopea ja pohjassakin on paljon helpompi liikkua, kun keuhkoissa oleva "liika" ilma ei vedä kroppaa pintaan päin.
Mitä mä luen? Ihan turha lähteä tyhjentämään ilmaa keuhkoista kun pienelläkin liikkeellä pysyy pohjassa ilman ongelmia, saati sitten renkaita hakiessa. Kaikkein helpoin ja nopein on vaan sukeltaa taittaen pinnasta ja sukeltaa kahdella vedolla pohjaan.

Muutama sananen LsVJK:hon pyrkiville

LsVJK:n palvelus painottaa enemmän kestävyys ja voimakestävyyteen liittyviä ominaisuuksia. Puhtaasta voimasta ei ole haittaa - päinvastoin. On helpompaa kantaa kaveria evakkoon palomiesotteella asutetun alueen taistelusta, jos ranteessa ja reidessä on hieman ruista. Kuitenkin jos voimaa ja kestävyyttä on kuin raskaansarjan voimanostajalla, niin tie nousee pystyyn todennäköisesti jo pääsykokeissa. Eli siis voimaa sen verran mitä pääsykokeet edellyttävät, loppu harjoittelu kannattaa panostaa kestävyysominaisuuksiin. Jälkimmäisenä mainitut paraneveta varmasti vuoden aikana kuin itsestään. Marssit, hiihdot ja päivittäiset harjoitukset pitävät siitä huolen.

Testit ovat osoitus siitä, että palvelusvuodesta on fyysiset edellytykset selviytyä kunnialla. Loppu on päästä kiinni, joka voi osoittautua huomattavasti vaikeammaksi osaksi. Pääsykokeissa reppujuoksu oli omissa kokeissa monelle paha paikka. Jotkut lopettivat kesken jo alle 15min kestävän ohjatun lämmittelyn jälkeen, siis ennen varsinaisen testin alkamista. Testiin kannattaa valmistautua juoksemalla paljon (mutta fiksusti). Lisäpainon kanssa kannattaa myös käydä juoksemassa, mutta sen kanssa pitää olla todella tarkkana, sillä se rikkoo paikat ennen aikaisesti väärin tai liian paljon tehtynä. Itse kävin juoksemassa repun kanssa muutaman kerran ennen varsinaisia testejä, joka riitti omalla kohdallani.

Uinnissa ja hiihdossa kannattaa panostaa tekniikan harjoitteluun! Etenkin uintia ei läpäise edes sisulla, jos tekniikka ei ole edes auttavasti kunnossa. Sama pätee hiihtoon. Esimerkiksi muutama pk-seudulta lähtöisin oleva "city-sissi" taisi laittaa testeissä ekaa kertaa suksia jalkaan. Itse opin perinteisen hiihtotekniikan kunnolla vasta pääsykokeissa, sillä valtion tarjoamista Karhun suksista löytyi oikeasti pitoa potkua varten. Luisto olikin sitten eri asia.

Jos halajat tosissasi päästä LsVJK:hon, niin jätä penkkipunnerrukset yms pois. Leuanvedot ja punnerrukset ovat ne, mitkä merkkaavat. Ylävartalossa on turha kantaa yhtään enempää lihasmassaa mitä on tarpeen. Sitä paitsi leuanveto on muutenkin yksi parhaita ylävartaloliikkeitä, joten ei kannata lähteä soveltamaan liiaksi. 15 oikealla tekniikalla tehtyä leuanvetoa on mielestäni minimi. Päivän aikana kasaantuva väsymys voi tiputtaa pahimmillaan hyvän päivän tuloksesta useamman toiston. Oikeaa tekniikasta sen verran, että kädet ovat ala-asennossa suorina ja ylä-asennossa leuka on selvästi tangon yläpuolella. Pääsykokeissa ei lasketa toistoja, joissa ylä- ja ala-asentoa on vaikea erottaa toisistaan.

Hyvä idea olisi pitää ainakin yksi päivä, joka jäljittelisi oikea testipäivää. Suorita kaikki osa-alueet erotettuna 1-2h tauoilla toisistaan. Tässä saa tuntuman, että millainen oikea testipäivä on. Omana testipäivänäni kokeiden järjestys oli lihaskunto, reppujuoksu, uinti ja hiihto. Se ei ole varmasti kiveen hakettu, mutta silloin mentiin tuossa järjestyksessä. Vielä parempi, jos mukaan saa treenikaverin kirittämään joka lajiin.

Erikoisjääkäriksi haluaville

Pieni reality check: Erikoisjääkärien fyysiset testit ovat samat kuin LsVJK:n. Kenttätesti on kuitenkin aivan eri eläin. Siellä mennään kolmatta vuorokautta putkeen nukkumatta hiihtäen, kävelle, pyöräillen (riippuen vuodenajasta) ja erilaisia tehtävärasteja suorittaen. Rinkan kantaminen, valvominen ja paineen alla oleminen kannattaa olla tuttua ennen sitä. Itse kuuntelin pelon sekaisin tuntein omia kurssikavereita, jotka kävivät testissä. Kaiken lisäksi hekin kertoivat vain sen osuuden mitä sieltä sai kertoa ulkopuolisille. On harvinaista, että kukaan LsVJK:n ulkopuolelta läpäisee testiä. Muistaakseni omana palvelusaikana sanottiin, että 1-2 saattaa päästä "ulkopuolisena" testit läpi. Tätäkään ei tapahdu läheskään joka vuosi. Valmiutta koko testikokoaisuutta varten on vaikea hankkia LsVJK:n tai muun vastaavan palveluksen ulkopuolelta.

Tämän ei ole tarkoitus olla pelottelua. Lähinnä vain tiedoksi, että missä sopassa lusikka on. :rolleyes:

Olen useampana vuonna auttanut muutamaa kaveria valmistautumaan LsVJK:n pääsykokeisiin. Toistaiseksi vielä hyvällä menestyksellä. Jos palveluspaikan saaminen on todellisena tavoitteen ja olet kiinnostunut, niin heitä mailia. super-sets.com

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom