Laskuvarjojääkäriksi 2013

Ihan järjettömän kalliiks noussu noi uimahallien kertamaksut... 6,70e kerta (?!?) kun tänään tarkistin... pitää varmaan oottaa et jäät sulaa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja onko teilläki sellai että järkevinä aikoina halli on täynnä vanhuksia eikä pääse vejättämään? Ite pääsen ilmatteeks, kun muori saa työpaikalta jotain liikuntaseteleitä ja antaa itelle ja muutenki taitaa olla opiskelijalle alle 2e. Silti ei huvita mennä kun ei jaksa uida niin hitaalla vauhdilla, mielummin hiihtoa.

Jees, eli itelle tuli kutsu nyt kesäksi Uttiin ja noin kuukausi sitten olin valintakokeissa. Jonkinlaisia reenivinkkejä voin antaa.

Itse alotin kunnolla reenaamaan vasta paria kuukautta ennen testejä, sitä ennen tosin oli jo handlattu cooperissa 3000 ja lihaskunnoista täydet. Uintia kävin vain pari kertaa kokeilemassa kunnolla, taustalla kun on vähän uintiharrastusta. Pienellä reenillä olisi saanut sen kolme pistettä, mutta kahteen jäi.
Nää viimeset pari kuukautta vetelin 4 lenkkiä viikkoon (reppujuoksu, nopeetemponen lenkki, yli tunnin lenkki ja intervallit) ja 3-5 kertaa kuntopiiriä kotona, panostaen lähinnä liikkeisiin mitä testeissä tehdään.

Lihaskuntotestit ei todellakaan ole vaikeat, jos vaan panostaa niihin heikkoihin osa-alueisiin. Koordinaatiotestiä kannattaa ihan pari kertaa kokeilla, niin saa paremman tuntuman. Vatsoja, selkiä, punnerruksia ja leukoja - niissä kannattaa vaan tehdä toistoja toisojen perään. Vauhditon pituus oli kompastuskivenä tosi monelle. Osa jäi jopa alle kahden metrin ja joutui lähtemään heti kotiin. :face: Kannattaa ihan oikeasti panostaa siihen ja kysyä tekniikasta joltain, se on aika puhtaasti siitä kiinni. Kuukausi ennen testejä hyppäsin jonkun 2.20, mutta sain hiottua ennen testejä sen 2.40-kuntoon ja testeissä menikin vielä 5 senttiä pidemmälle.

Juoksu on paha. Ei kannata kuitenkaan yliarvioida sitä suotta. Ennen testejä olin 3000 cooperkunnossa, juoksin kerta viikkoon parin kuukauden ajan 6 kilsan lenkin 10 kilon repun kanssa. Tuloksena testeissä 13 min ja 17 pistettä, eli ei ihan järettömän huono. Välttämättä ei oo paljookaan verrannollinen coopertulokseen, jos ei oo yhtään juossu repun kanssa niin se reppuhan painaa :D

Uintitesti voi olla semmonen johon pitää panostaa. Ite en oo uinu varmaan kolmeen vuoteen, ennen testejä kävin pari kertaa ja sain kyllä täydet pisteet, mutta testeissä oli varmaan jo vähän puutunut. Meiän ryhmästä tippu muistaakseni ainakin 5 uinnista, joillain ajat oli yli 5 minuuttia. Reenatkaa uintia jos tunsitte piston sydämessä :D Sukellustestin ei olis pitänyt olla paha, mutta ite onnistuin silti puhkasemaan tärykalvon siinä enkä löytäny toista rengasta kovin äkkiä, mutta meinasin että eihän tää saatana tähän voi jäädä! Kannattaa harjotella sitä sukellustakin, se on siis 4 metriä ja kaks renkulaa noudetaan pohjasta.

Hiihto oli itellä kaikkein huonoin, siitä ei tullut pisteen pistettä. 33 ja risat oli aika. Noh, enpä kerennyt sitä tänä talvena yhtään reenata, latuja kun ei lähimailla ollut. Kannattaa oikeesti reenata hiihtoo, ja Utissa ne sukset ei ollu niin kamalat kun luulin. Hyvin luisti (joillakin liiankin hyvin:D) ja pysty jopa luistelemaan. Silti reenatkaa perinteistä. Aina ei oo välttämättä yhtä hyvä tuuri.

Yhteispistemääränä mulla tuli 35, ei mikään järisyttävä mutta kun ei kuulemma hullunakaan pitäneet niin kutsu tuli. Parhaat jätkät veti 46 pistettä meiän ryhmästä, pitäkää tavotteet korkeella! Mutta ihan varmasti pääsee 29:llä (tai mikä ikinä onkaan ens vuonna) pisteellä sisään jos on motivaatioo. Psykologisista nyt ei oo hirveesti sanottavaa, kyllä niistä selviää ihan normaali ihminen. Haastattelua varten kannattaa miettiä miks haluaa just sinne ja miks just sut pitäs valita, listata vahvuuksia ja heikkouksia itsestä yms.

Ei täs mulla muuta, tsemii reeneihi! :whip:

Jees, eli itelle tuli kutsu nyt kesäksi Uttiin ja noin kuukausi sitten olin valintakokeissa. Jonkinlaisia reenivinkkejä voin antaa.

Kiitti viestistä! :) oon aina halunnu kuullu joltain joka on ollu testeissä et millasta siellä oli. Voisikko psykologisista kertoo vielä vähän tarkemmin vai oliks siä vaan se yks haastattelu? :)

Psykologiset kesti meillä useemman tunnin, oli esim. satoja kysymyksiä joihin piti vastata kyllä/ei. Mitattiin vähän persoonallisuutta, mielenterveyttä ja johtamiskykyjä :D Sitten oli ihan jotain kielellisiä, matemaattisia ja mekaanisia tehtäviä joissa oli tietyt aikarajat. 13 minuutin kuuntelutehtävä, jonka pohjalta piti vastata kysymyksiin. Sitten oli jotain että piti täydentää lauseita ja jatkaa kuvia piirtämällä. Ei noihin oikein voi reenata. On oma itsensä, se riittää. Seuraavana päivänä oli lääkärintarkastuksen jälkeen vielä haastattelut yksin ja ryhmissä. Yksinhaastattelussa psykologi kysy kysymyksiä ja niihin piti vastailla. Kyseli mm. perheestä ja elämäntilanteesta, harrastuksista, miksi haluaa laskuvarjojääkäriksi yms. Ryhmäkeskustelussa oli meitä 4 valintakokelasta ja 4 valvojaa, jotka sitten valvoivat keskustelua jostain aiheesta ja tekivät muistiinpanoja. Ei kannata stressata vielä!

kiitti vastauksesta! Toivotaan et pystyy oleen oma ittensä ja jännittämättä liikaa noissa psykologisissa niin ei jää sitten siitä kiinni tonne pääseminen.

Ei noihin pv:n soveltuvuuskokeisiin kokeisiin tosiaan voi oikein treenata. Samanlaiset ne oli tuolla mpkk:ssa. Ainoo minkä vinkin voi antaa niin tehtävissä jossa on aikaraja, käyttäkää kelloa! Helpottaa vastaamista kun näkee paljonko on aikaa eikä se lopu yhtäkkiä kesken. Minulle kävi näin mm. kuuntelutehtävän vastauksessa...

Sanomattakin varmaan on selvää että ryhmäkeskustelussa pyrkikää itse avaamaan keskustelu ;)

Tieteen kuvalehden sivuilla on ÄO-testi, joka ainakin osittain on samanlainen kuin nuo intin testit. Muistan ainakin itselläni olleen tuon tekemisestä hyötyä, kun tiesi tietyissä tehtävissä, mitä etsiä/katsoa.

http://tieku.fi/aeotesti

Erittäin mielenkiintoinen theardi, vaikka en itse olekaan tuonne hakemassa (suoritin oman asepalveluksen 11 vuotta sitten, valitettavasti en tuolla ljk:ssa). Minua on kiinostanut pitkään reenailla hyvin erilaisia osa-alueita, enkä ole jumiutunut pelkästään siihen puntin nostoon. Ongelmana tahtoo vaan aina olla, että sekalaisessa reenaamisessa en tahdo kehittyä missään osa-alueella kunnolla, vaan se on sellaista, että on jonkinlaisessa kunnossa kaikilla osa-alueilla. Lisäksi se vetää ainakin minut tukkoon (no olenhan minä teitä yli kymmenen vuotta vanhempikin).

Olen pyrkinyt jaksottamaan reenailuani. Hyvin mutu-tuntumalla ja sillein olen saanut joitakin osa-aluita parannettua hyvinkin. Esim olen 2kk käynyt salilla 3*vko (kovaa, ss-ohjelma tms, mikä vähän kasvattaa pattia) ja lisäksi tehnyt pari juoksulenkkiä viikkoon (toinen pitkä ja toinen vauhtilenkki fiiliksen mukaan, joskus ne ovat molemmat palauttavia 30 min rykäisyjä). Tämän jälkeen olen vähentänyt salilla käynnin muutamaksi kuukaudeksi 2*vko (voimapainoitteinen, lyhyet toistot) ja tehnyt neljä lenkkiä viikkoon (1h pk, n. 40min vl/intervalli/mäkijuoksu tms, 20-30min palauttava ja yksi pitkä lenkki 1.5h-2h. Tämäkin vain esimerkki, joskus tulee viikkoon vain yksi lenkki ja kesto voi olla vain 30min). Uintia olen yrittänyt saada tuonne sekaan, mutta se on jäänyt liian vähille. Lisäksi leuanvetoa teen lähes joka päivä (erilaisilla toistoilla ja sarjoilla, eri otteilla, lisäpainoilla jne). Venyttelyä pyrin harrastamaan joka ilta, mutta se tahtoo välillä unohtua (ja sen kyllä huomaa). Hiihdosta tykkään kovasti, varsinkin metsäsuksilla latujen ulkopuolella. Lisäksi olen viimeaikoina innostunut kiipeilystä, joten aika sekalaista tämä reenailu on taas viime aikoina ollut, ilman jaksottelua.

Jos teillä on ehdotuksia reenailutapoihini, lisättävää tai muuten kommentoitavaa niin mielelläni otan palautetta vastaan.

Lisäksi sen verran, että olen käynyt pelastusopiston lähes loppuun (loukkaannuin ja jouduin jättämään kesken). Sielä oli myös psykologiset testit (jotka sisälsivät loogista päättelykyä mittaavia tehtäviä) ja kyllä niihin voi hyvinkin valmistautua. Harjoittelee erilaisia numerosarjoja esim 2,4,6 mikä on seuraava luku jne, lisäksi kannattaa muutenkin vähän reenata matikkaa. Kannattaa myös vähän kirjoitella, jos sattuu olemaan jokin kirjoitustehtävä (kielioppia). Kannattaa myös tutustua, kuinka ryhmäkeskusteluissa ja -tilanteissa on hyvä toimia. Suosittelen myös tsekkaamaan tuon Masterpiecen antaman linkin. Tosin Tehän olette juuri koulut lopettaneita sällejä, toisin kuin meikäläinen, jonka pitäisi reenata paljon näitä loogisia tehtäviä sekä kielioppia.

Itsekin ajattelin tähän leikkiin ryhtyä. Kunto ei ole tällä hetkellä kovinkaan hyvä, mutta kovalla treenillä kasvaa varmaan takaisin sinne missä se on joskus ollut ja ylikin.

Tieteen kuvalehden sivuilla on ÄO-testi, joka ainakin osittain on samanlainen kuin nuo intin testit. Muistan ainakin itselläni olleen tuon tekemisestä hyötyä, kun tiesi tietyissä tehtävissä, mitä etsiä/katsoa.

http://tieku.fi/aeotesti
Tuosta kyllä pitäisi jokaisen ajattelevan ihmisen saada täydet pisteet. Tuon antamat luvut eivät sitten ole millään tavalla vertailukelpoisia, sillä kuten tuon testin sivuilla myönnetäänkin, niin testituloksien keskiarvo on 110 (todennäköisesti ehkä enemmänkin) vaikka sen kuuluisi olla tasan sata.

No niin, en siis oo ainoo joka on hakemassa Uttiin. Itellä on cooper nyt siinä 3000-3100 välillä ja salia, harjotuksia, lenkkiä, uintia ja sen sellasta tulee noin 10 kertaa/vko. Tarkotuksena on tietenkin keskittyä vielä enemmän tohon lihastenkestävyysharjotteluun. Kovaa tsemppiä vaan kaikille reenaamiseen, niin eiköhän sinne sisään päästä.

Kuinka reenatte? Jaksotteletteko esim. 1kk uima/lenkki painotteinen, 1kk puntti/ juoksu painotteinen (tietenkin esimerkki kuukausina tehdään myös toisen kuukauden juttuja, mutta kevyemmin). Vai vedättekö reeniä sekalaisesti koko ajan kaikkea.
Olisi kiva kuulla vastauksia, millä pääsette tuollaiseen monipuoliseen kuntoon.

Kuinka reenatte? Jaksotteletteko esim. 1kk uima/lenkki painotteinen, 1kk puntti/ juoksu painotteinen (tietenkin esimerkki kuukausina tehdään myös toisen kuukauden juttuja, mutta kevyemmin). Vai vedättekö reeniä sekalaisesti koko ajan kaikkea.
Olisi kiva kuulla vastauksia, millä pääsette tuollaiseen monipuoliseen kuntoon.

Itse oon jaksotellu ainaki niin että, ''ensimmäinen jakso'' on hiihto painotteinen. Helmikuun puolestavälistä maaliskuun loppuun on hiihtoa ja lihaskuntoa. hiihtoa olen vetänyt ma,ti,to,pe ja su. Lihaskuntoa taas ti,to ja pe. Keskiviikko ja lauantai ovat yleensä välipäiviä. ''Toinen jakso'' on huhtikuun alusta toukokuun puoleen väliin. Sen olen suunnitellut enemmän uinti painotteiseksi mutta, juoksua ja lihaskuntoa on myös parikertaa viikossa. Minulla kuuluu myös näihin vielä enduro harjoituksia eli välillä välipäivätkin jäävät pitämättä:D.

Ite en oo juurikaan painotellu reeniä, muuten ku talvisin enemmän hiihtoa ja uintia. Viikolla ei hirveen monta välipäivää tule kun on futis reenit 5 kertaa viikossa.

Täällä on kans yks laskuvarjojääkäriks 2013 pyrkivä. Täyty ihan rekisteröityä ihan tätä ketjua varten. Ite treenaan crossfit:tiä 5krt/vk salilla ja pyöräilen n.20 km joka päivä (koulumatkat) ja lisäks käyn juoksemassa/hiihtämässä n. 2-5krt/vk (käytän sillointällöin 10 kg reppua eli noin joka toinen juoksulenkki lisäpainoilla, hiihtäessä en lisäpainoja käytä). Tuloksista sen verran, että coopperissa oon nyt juossu 3150m-3200m, leukoja menee se 30 (puhtaasti, ei kippileukoja), punnerruksia 38 menee 35 sekunttiin, ja muutkin lihaskuntotestien sisällöt kirkkaasti täysillä pisteillä. (ks. puolustusvoimat.fi -->maavoimat-->utin jääkärirykmentti-->erikoisjääkäripataljoona-->laskuvarjojääkäriksi-->fyysysten testien sisältö). Pitäis ittä vielä reenata jalkojen kestävyys ja uintikunto vielä vähän paremmiks, vaikka ne onkin nyt jo ihan hyvällä mallilla, mutta kun varaa vielä on niin miksi ei reenaisi.
Voin muuten suositella crossfittiä kaikille uttiin pyrkiville, sillä se lisää mm. hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyyttä, lihaksiston kestävyyttä, maksimivoimaa, notkeutta & liikkuvuutta, nopeusvoimaa, nopeutta, koordinaatiota, ketteryyttä, tasapainoa ja tarkkuutta. Kuitenkin lakuvarjojääkärin pitää tietääkseni olla hyvä kaikessa, eikä pelkästään esim coopperissa. Siksi ainakin itse treenaan crossfittiä salilla, mutta koska kestävyys on kuitenkin iso osa koulutusta, olen ottanut sitä treeniini ylimääräisenä aika paljon (vaikka senkin voisi pariaatteessa ajatella kuuluvan crossfittiini, koska kestävyys on crossfitin yksi osa-alue). Onko muita crossfittaajia uttiin pyrkijöistä?

Periaatteessa saliharrastukseni alusta lähtien olen crossfittiä harrastanut, mutta vasta puoli vuotta sitten sain nimen tyylilleni vetää salitreenit. Sillon tuli mukaan myös enemmän erilaisempia ja vaihtelevampia treenejä, kun rupesin ottamaan ohjelmat suoraan crossfitpori.fi nettisivulta. Yleensä lisään WODeihin jotain omaa treeniä varsinaisen treenin jälkeen kuten esim. juoksumatolla juoksemista, mavea, riveä, penaa, leukoja ja squassia ylimääräisenä, riippuen tietysti, mitä oli WODissa.
Juuri vaihtelevuudessa on crossfitin idea, eli kun jokeinen treeni on erilainen kuin edellinen, keho ei ikinä ns. totu siihen. Kehitystä on tullut yllättävän nopeasti, joskaan lähtötaso ei ollut mikään huono(liikunta aina numerona 10). Varmasti olisi esim maksimivoimaa saanut enemmän samassa ajassa, mutta se olisi tapahtunut esim kestävyyden ja muiden osa-alueiden kustannuksella. Kaikenkaikkiaan crossfitissä ei pyritä olemaan parhaita missään noista edellämainitsemistani osa-alueista vaan olemaan hyviä kaikissa niissä. Hankala sanoa mitään suoraa vastausta tuohon tuloksen tulemisen nopeuteen, mutta sanotaan nyt vaikka näin että tulosta on tullut kokoajan lisää, eikä millään osa-alueella ole menty taaksepäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom