Jees, eli itelle tuli kutsu nyt kesäksi Uttiin ja noin kuukausi sitten olin valintakokeissa. Jonkinlaisia reenivinkkejä voin antaa.
Itse alotin kunnolla reenaamaan vasta paria kuukautta ennen testejä, sitä ennen tosin oli jo handlattu cooperissa 3000 ja lihaskunnoista täydet. Uintia kävin vain pari kertaa kokeilemassa kunnolla, taustalla kun on vähän uintiharrastusta. Pienellä reenillä olisi saanut sen kolme pistettä, mutta kahteen jäi.
Nää viimeset pari kuukautta vetelin 4 lenkkiä viikkoon (reppujuoksu, nopeetemponen lenkki, yli tunnin lenkki ja intervallit) ja 3-5 kertaa kuntopiiriä kotona, panostaen lähinnä liikkeisiin mitä testeissä tehdään.
Lihaskuntotestit ei todellakaan ole vaikeat, jos vaan panostaa niihin heikkoihin osa-alueisiin. Koordinaatiotestiä kannattaa ihan pari kertaa kokeilla, niin saa paremman tuntuman. Vatsoja, selkiä, punnerruksia ja leukoja - niissä kannattaa vaan tehdä toistoja toisojen perään. Vauhditon pituus oli kompastuskivenä tosi monelle. Osa jäi jopa alle kahden metrin ja joutui lähtemään heti kotiin. :face: Kannattaa ihan oikeasti panostaa siihen ja kysyä tekniikasta joltain, se on aika puhtaasti siitä kiinni. Kuukausi ennen testejä hyppäsin jonkun 2.20, mutta sain hiottua ennen testejä sen 2.40-kuntoon ja testeissä menikin vielä 5 senttiä pidemmälle.
Juoksu on paha. Ei kannata kuitenkaan yliarvioida sitä suotta. Ennen testejä olin 3000 cooperkunnossa, juoksin kerta viikkoon parin kuukauden ajan 6 kilsan lenkin 10 kilon repun kanssa. Tuloksena testeissä 13 min ja 17 pistettä, eli ei ihan järettömän huono. Välttämättä ei oo paljookaan verrannollinen coopertulokseen, jos ei oo yhtään juossu repun kanssa niin se reppuhan painaa :D
Uintitesti voi olla semmonen johon pitää panostaa. Ite en oo uinu varmaan kolmeen vuoteen, ennen testejä kävin pari kertaa ja sain kyllä täydet pisteet, mutta testeissä oli varmaan jo vähän puutunut. Meiän ryhmästä tippu muistaakseni ainakin 5 uinnista, joillain ajat oli yli 5 minuuttia. Reenatkaa uintia jos tunsitte piston sydämessä :D Sukellustestin ei olis pitänyt olla paha, mutta ite onnistuin silti puhkasemaan tärykalvon siinä enkä löytäny toista rengasta kovin äkkiä, mutta meinasin että eihän tää saatana tähän voi jäädä! Kannattaa harjotella sitä sukellustakin, se on siis 4 metriä ja kaks renkulaa noudetaan pohjasta.
Hiihto oli itellä kaikkein huonoin, siitä ei tullut pisteen pistettä. 33 ja risat oli aika. Noh, enpä kerennyt sitä tänä talvena yhtään reenata, latuja kun ei lähimailla ollut. Kannattaa oikeesti reenata hiihtoo, ja Utissa ne sukset ei ollu niin kamalat kun luulin. Hyvin luisti (joillakin liiankin hyvin:D) ja pysty jopa luistelemaan. Silti reenatkaa perinteistä. Aina ei oo välttämättä yhtä hyvä tuuri.
Yhteispistemääränä mulla tuli 35, ei mikään järisyttävä mutta kun ei kuulemma hullunakaan pitäneet niin kutsu tuli. Parhaat jätkät veti 46 pistettä meiän ryhmästä, pitäkää tavotteet korkeella! Mutta ihan varmasti pääsee 29:llä (tai mikä ikinä onkaan ens vuonna) pisteellä sisään jos on motivaatioo. Psykologisista nyt ei oo hirveesti sanottavaa, kyllä niistä selviää ihan normaali ihminen. Haastattelua varten kannattaa miettiä miks haluaa just sinne ja miks just sut pitäs valita, listata vahvuuksia ja heikkouksia itsestä yms.
Ei täs mulla muuta, tsemii reeneihi! :whip: