Laskuvarjojääkäriksi 2013

Mistä johtuu, että viime vuoden kymmenen läpäisseiden keskiarvoissa esim. selät olivat keskiarvona 62 toistoa, vaikka jo 60 toistolla saa täydet pisteet. Onko järkeä siis tehdä lihaskunnossa ylimääräisiä toistoja, vaikka täydet pisteet oikeuttavat toistot olisivat jo tehtyinä.

Ite ihmettelin samaa. Kaveri joka on käynyt erikoisrajajääkäri koulutuksen sano että ei tosiaan kannata tehdä yhtään ylimääräisiä liikkeitä. Kaikki ylimääränen kuluttaa voimia mutta ei oo mitään painoarvoa niillä enään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noita selkiä tehdään sellaista tahtia, ettei itse varmaankaan pysy oikein laskuissa mukana. Kyseiset ylimääräiset toistot on tehty muutaman sekunnin aikana, jolloin ne voi helpostikin tehdä ihan vahingossa tai varman päälle.

Mites muuten porukka on treenannut hiihtoa tai millasia tuloksia teillä (siis henkilöillä jotka eivät harrasta hiihtoa varsinaisesti) liikkuu luisteluhiihdossa 5km matkalla? Miten olette treenanneet uintia/hiihtoa/juoksua/punttia, ja millasella ohjelmalla teette punttia tällä hetkellä?

edit. ainiin ja mitenköhän hiihtotulos eroaa luisteluhiihtotulokseen eli voiko niitä mitenkään verrata, kun en ole SAS-int suksilla hiihtänyt.

Hiihdossa treenailen pelkkää pertsaa nyt. Kymmenen kilsan lenkkejä heittelen n. tuntiin. Sotilassuksilla olen myös koittanut pari kertaa hiihdellä. Uintia pyrin harjoittelemaan kerran viikkoon, nyt menee 200m/3.20 ja tarkoitus olisi viilata se sinne alle 3.15/max-pisteisiin. Punttia en varsinaisesti tee, vaan leukoja kotona melkein joka päivä + lihaskuntoliikkeitä. Repun kanssa oon nyt käyny pari kertaa lenkillä, mutta enimmäkseen ilman reppua. Lähinnä intervalleja oon nyt talvella juossut. Ennen lumia oli mäkivetoja, intervalleja ja pk-lenkkiä. Tarkoitus olisi nyt viikonloppuna tehdä ns. testipäivä jossa teen kaikki lajit samanlailla kuin varsinaisissa testeissä.

Juu tuskin voi verrata luistelun ja perinteisen tulosta, jos et oo pertsaa hiihdelly ni se saattaa olla yllättävän haastavaa. Ite vedän kans 10 kilsan lenkkei pertsaa siihen tuntiin. Se viimenen 5 km menee yleensä siihe 25 min hujakoil ni siihe jos aattelis et inttisukset ottais minuutin lisää per kilsa ni 30 min (ehkä?) + tietty jo aikasemmin tehdyt suoritukset syö myös jonki verra :D. Uintii tuli tahkottuu kuukaus takaperin pari-kolme kertaa viikos ko oli taukoo lenkistä ni sain sen 200m aikaan 3:25. Nyt aattelin lähtee koittaa sukellusta ja sitä paineentasaust et ei siin sit tuu mitää hankaluuksii :D. Lenkkii vedän intervallei 5 kg painoliivin kans ja sit iha pk-lenkkei ilman painoja. Sillon tällön ton saman juoksun mikä tuol testeis on ni vedän ton liivin kaa. Syksymmäl testailin tota 10 kg reppuu et sai sen tuntuman siihe. Valintakokeen lihaskuntoliikkeitä vedän kotona tai salilla, ei paljoo muuta tuu tehtyy täl hetkel. Vauhditon pituus pitäis viel hioo sinne yli 2.40 ko nyt menee joku about 2.20.

koitin vauhditonta pituutta pitkästä aikaa moneen vuoteen ja sain hädin tuskin 190cm, pitää alkaa sitä reenata myös. Vatsoissa sain vähän yli 50kpl minuutissa, punnerruksissa sain 40kpl 50 sekunnissa ja selissä 60kpl 40 sekunnissa eli täydet tulee noista kaikista kevyesti. Ja leukoja menee joku 20-22 eli täydet tulee siitäki. Mites muute noi leuat vedetää? pitääkö pysähtyä joka toistolla niin että käsketään vetää aina kun kyynärnivel on suora vai meneekö ihan suoraa kaikki pötköön. Entä punnerrukset: pitääkö rinta osua lattiaan? itse tein sillein. Hiihtämässä oon käyny luistelutyyliin. 5km 30min sain suht tiukkaa vauhtia, mutta se oli tän talven eka kerta joten kyllä siitä vielä 5-10min lähtee pois. Ens viikolla ostan juuri avattuun peruskorjattuun uimahalliin puolen vuoden kortin niin voi uintia reenata (myös sukkiin) ja käydä siellä puntilla.

Hiihtoa kannattaa tehdä sen verran, että perinteisen tekniikka on ainakin jokseenkin tuttu. Itsellä kävi aikoinaan testeissä niinkin hauskasti, että opin perinteisen tekniikan sotilassuksilla testin lämmittelyssä. Niillä pitoa löytyi paljon helpommin mitä hienoilla Fischereillä, joilla olin tehnyt sivakoinnit sitä ennen. Luisto oli tosin sitten asia erikseen, mutta eipä se näyttänyt muillakaan kummoinen olevan.

Yksi villi kortti, joka kannattaa kenties pitää mielessä on vapaan tyylin kokeileminen sotilassuksilla. Kuulostaa pöhköltä idealta ja on helpommin sanottu kuin tehty. Tietyissä olosuhteissa se voi olla kuitenkin paljonkin perinteistä nopeampi. Testeissä en nähnyt kenenkään vapaalla tyylillä hiihtelevän, mutta esimerkiksi varuskuntien välisissä kisoissa nopeimmat ajat mentiin ainakin osaksi vapaalla tyylillä.

Hyvin sujuu, eilen pidin testipäivän jossa tein kaikki testit putkeen. Juoksu on paha...

paljos sulla cooper ilman painoo? ja mites hiihto? määkin voisin kokeilla joku päivä sitä koko testiä.. mites kaikilla hakijoilla, ootteko uuden vuoden selvinpäin vai otatteko kuppia? häiritsee nimittäin reeniä.

paljos sulla cooper ilman painoo? ja mites hiihto? määkin voisin kokeilla joku päivä sitä koko testiä.. mites kaikilla hakijoilla, ootteko uuden vuoden selvinpäin vai otatteko kuppia? häiritsee nimittäin reeniä.
Cooperi meni syksyllä 3030m. Hiihto meni perinteisellä eilen 10km/46min. Kuppia aattelin ottaa vähäsen mutten todellakaan paljoa.

Reenit kevenemään päin, sillä reilu viikon päästä olisi ensimmäinen rutistus Erikoisrajajääkäritestien merkeissä. Vähän taukoa oon pitänyt juoksusta penikkavaivojen takia, täytyy toivoa ettei testeissä rupeaisi särkemään hirveästi. Juoksun sijaan olen treenannut uintia ja lihaskuntoa, sekä pari kertaa käynyt hiihtämässä. Tällä hetkellä sotilassuksilla menee 7,5km aikaan 45min. Kuinka moni tulossa reilun viikon päästä Immolaan?

Joo kait sitten se pitää perinteistä hiihtää, oon vaan niin helvetin surkea siinä. Aattelin vaan ku luin vähän aikaa sitten että armeijan hiihtokilpailuissa parhaiman ajan oli joku saanu luistelutyylillä, mutta ehkä se on liiän vaikeaa alottelijalle.

Uskoisin, että niissä kilpailuissa hiihdetään ihan oikeilla suksilla, eikä niillä intin laudanpätkillä, mutta joku testeissä käynyt voi tuohon vielä sanoa mielipiteensä millä tyylillä siellä hiihdetään, itse kun en ole testeissä ollut, hiihtotaustaa kyllä on.

Hiihtoa kannattaa tehdä sen verran, että perinteisen tekniikka on ainakin jokseenkin tuttu. Itsellä kävi aikoinaan testeissä niinkin hauskasti, että opin perinteisen tekniikan sotilassuksilla testin lämmittelyssä. Niillä pitoa löytyi paljon helpommin mitä hienoilla Fischereillä, joilla olin tehnyt sivakoinnit sitä ennen. Luisto oli tosin sitten asia erikseen, mutta eipä se näyttänyt muillakaan kummoinen olevan.

Yksi villi kortti, joka kannattaa kenties pitää mielessä on vapaan tyylin kokeileminen sotilassuksilla. Kuulostaa pöhköltä idealta ja on helpommin sanottu kuin tehty. Tietyissä olosuhteissa se voi olla kuitenkin paljonkin perinteistä nopeampi. Testeissä en nähnyt kenenkään vapaalla tyylillä hiihtelevän, mutta esimerkiksi varuskuntien välisissä kisoissa nopeimmat ajat mentiin ainakin osaksi vapaalla tyylillä.

Itse itseäni lainaten puolesta välistä tätä sivua.

Uskon, että siellä edelleen hiihdetään niillä lankunpätkillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom