Laskuvarjojääkäriksi 2004

en tiedä kannattaako tonne psykologisiin mitään strategiaa tehdä. ainakaan ei mitään sotahullu-rambo-napalmi -ukkeli olemusta tuoda esiin yms. olla vaa oma itsensä kun tietää että on normaali...ja jos ei pääse psykologisista läpi nii omas pääs on vikaa. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuuleman mukaan yks oli lähtenyt ekalla viikolla, koska oli joutunut radistiksi eikä saanut vaihtoa. :D Ja yks oli siirtynyt lennostoon ja yks keskeyttänyt, koska oli sormi murtunut tms.

Noista treeneistä. Ite oon nyt tossa navy seal workout programissa viikolla 7 ja ihan hyvin on mennyt. Tuo toinen kantapää vain vähän vihottelee, koska menin kännipäissä vähän telomaan sitä. :nolo: Täytyy toivoa, ettei se nyt jää loppu elämäks tommoseks. :( Kävin yksityisellä ortopedillä näyttämässä sitä ja se sano, et ei se ainakaa murtunu oo, mut ei se kuvauttanu sitä edes enkä sit jaksanu alkaa vaatimaa, ku se niin selvästi sano et ei mitään murtumia oo.

Jep, tonne olen itsekkin pyrkimässä. Aika rankkaa varmaan. Jos kestäis sen 11,5kk niin kävelisin portista ulos pitäen keskisormea pystyssä. Näin oli eräs Uttilainen hieman ennen kotiutumista tehnyt. Netissä oli joskus muinoin pieni sivun tynkä. Sääli sinänsä. Koska juuri tämänkaltaisia kavereita sinne käsittääkseni tarvitaan (en siis ole sekuntiakaan sielä ollut). Lyhytnäköisiä, asenteella ja munalla varustettuja sotilaita.

Tuloksien suhteen näyttää tällä hetkellä ihan hyvältä :kippis1:

Siis kyseinen kaveri ei uskonut yleiseen asevelvollisuuteen eikä röökiaskin päiväpalkkaan. Enkä usko minäkään.

Keskusteltiin tossa kaverin kanssa armeijasta ja kävi toi Laskuvarjojääkärikoulutus kiinnostamaan niin pirusti. Itse olen -87 syntynyt ja käyn ammattilukiota, eli kouluni kestää 4 vuotta. Kutsunnat ovat 2005 syksyllä eli reilu vuosi aikaa. Eli menenkö 2007 armeijaan, jos haen tuonne LJK:hon. Eli kun minulla on kutsunnat reilun vuoden päästä niin, koskas noi testit on, onko n sitten 2006 tammikuussa? Aattelin vain, että kuinka kauan tässä on aikaa treenailla tuonne. Peruspohja kunto on ok. Eli cooper menee 3000 hiihto kulkee. Ainut mikä pelottaa on toi uinti. Leukojakaan en saa vielä tarpeeksi, mutta onhan tässä vielä aikaa?

Sitten se asia mikä askarruttaa eniten. Eli se itse hyppääminen! ikinä en ole mitään benji hyppyjä tehnyt ja uimahallissakin olen vain hypänny 5 metristä. Jossain luki, että moni oksentaa ennen ekaa hyppäämistä. Kertokaa vähän siitä hyppäämisestä?.

raggi sanoi:
Sitten se asia mikä askarruttaa eniten. Eli se itse hyppääminen! ikinä en ole mitään benji hyppyjä tehnyt ja uimahallissakin olen vain hypänny 5 metristä. Jossain luki, että moni oksentaa ennen ekaa hyppäämistä. Kertokaa vähän siitä hyppäämisestä?.

Miksi sä sitten pyrit sinne? Jos ei kantti kestä ni älä hae sinne, on niitä muitakin paikkoja.

pek sanoi:
Miksi sä sitten pyrit sinne? Jos ei kantti kestä ni älä hae sinne, on niitä muitakin paikkoja.

Noenhän minä sanonut ettei kantti kestä. Mistä sen tietää kun ei ole kokeillut.

raggi sanoi:

Painovoima hoitaa kyllä homman eli senkun vain hyppää.

En ole koskaan hypännyt kynnystä korkeammalta, Mutta aina on kiinostanut laskuvarjohypyt, joten toivon mukaan ensivuonna pääsee hyppimään.

Taisteluahven sanoi:
Lyhytnäköisiä, asenteella ja munalla varustettuja sotilaita.

Oon jo pitkään miettinyt että miten lyhytnäköisyys voi olla hyve missään asiassa?

Taisteluahven sanoi:
Jos kestäis sen 11,5kk niin kävelisin portista ulos pitäen keskisormea pystyssä. Näin oli eräs Uttilainen hieman ennen kotiutumista tehnyt.

Tätäkään en ymmärrä, mitä järkeä? Mikä pointti? Onko se ollut vain tyhmä?

Varmaan nuo köysilaskeutumiset on vaativampia kuin lsv-hyppy?
Näin olen kuullut.

Enpä itekään ennen eka hyppyäni ollut hypännyt kuin 3m veteen saatika ollut lentokoneessa, mutta ei siinä mitään oksettanut tai pyörryttänyt. Jännitti kyllä mutta ketäpä ei. Aika varmoja vehkeitä ne on - ketään ei oo jäänyt matkalle :D

Mutta sitä olen miettinyt, että mitkä mahtaa olla siviili pl-hypyn ja intin pl-hypyn erot, varjon malli, asento, korkeus matalampi, mutta mitä muuta? Onko se paljonkin vaikeampi prosessi kuin siviilihyppy 1000m?

Kassikotka sanoi:
Näin olen kuullut.

Enpä itekään ennen eka hyppyäni ollut hypännyt kuin 3m veteen saatika ollut lentokoneessa, mutta ei siinä mitään oksettanut tai pyörryttänyt. Jännitti kyllä mutta ketäpä ei. Aika varmoja vehkeitä ne on - ketään ei oo jäänyt matkalle :D

Mutta sitä olen miettinyt, että mitkä mahtaa olla siviili pl-hypyn ja intin pl-hypyn erot, varjon malli, asento, korkeus matalampi, mutta mitä muuta? Onko se paljonkin vaikeampi prosessi kuin siviilihyppy 1000m?

Ah tuo helpotti :D Pääseekö tuolta muuten kuinks usein lomille vai onko se 24/7 kivääri kainalossa? Nyty on käyty allergia testeissä ja ei ollut mitään. Näkökin pitäisi olla hyvä, joten tässä on hyvää aikaa treenailla kun vuoden päästä kutsunnat.

Kassikotka sanoi:
Näin olen kuullut.

Tietääkseni sotilashypyllä (joidenkin pienten erikoisryhmien HAHO/HALO-hypyt sitten asia erikseen)ja siviilihypyllä on eroa, kuin yöllä ja päivällä. Siinä missä siviilihypyssä hypätään korkealta ja nautitaan vapaapudotuksesta yms, niin sotilashpyn tarkoitus on vain siirtää paljon miehiä paikasta A paikkaan B mahdollisimman kovaa ja nopeasti. Korkeus on muistaakseni siinä 300 ja 400 metrin välillä ja varjo on se pallovarjo, jota ei voi ohjailla, niin hyvin kuin liitovarjoa ja se tulee myös kovemmin alas. Niitä vissiin treenataan aika urakalla "kuivaharjoitteluna" ennen oikeita hyppyjä, että se menee varmaan aika rutiinilla sitten oikeissa hypyissä (köysilaskeutumisessa sama homma).

Näin siis, mitä itse olen lukenut. Kannattaa lainata/ostaa Punabaretit : laskuvarjojääkärikoulu 1962-1996 -kirja. Siinä on varmaan kaikki mahdollinen tieto ljk:sta, hyppytoiminnasta, historiasta, sotilashypyn ja siiviilihypyn eroista yms.

Muistaakseni jostain olen lukenut, että laskuvarjohypyssä ei synny sitä korkeanpaikan kammoa, koska ei pysty "vertailemaan" sitä korkeutta (tai jotenkin noin se meni) minkään kiintopisteen tai vastaavan avulla, koska ollaan niin korkealla.

Jos täältä löytyy jotian ljk:n käyneitä, niin voi korjata mahdolliset virheeni. :)

Juu näistä eroista olin jotenkuten perillä. Jotain muitakin pieniä eroja hypyn kulussa ym. tietääkseni on, mutta en lähde arvailemaan kun ei ole ensikäden tietoa.

Ainakin suurimmista kirjastoista pitäis kuulemma löytyä tuo punabarettiopus, jos ei muuten niin kaukolainalla. Pitäisi itsekin puhaltaa pölyt kirjastokortista.

Kirjastoista ainakin löytyy kyseinen kirja ja varmasti esim suomalaisesta tai akateemisesta kirjakaupasta, kunhan vähän kyselee.

Itselläkin tuo LJK on tavoitteena,mutta tietääkö kukaan onko pituus este? Kun vain 168cm löytyy pituutta.
Onneks kunto ja näkö on kohdallaan ettei se ole este.

laugher sanoi:
Itselläkin tuo LJK on tavoitteena,mutta tietääkö kukaan onko pituus este? Kun vain 168cm löytyy pituutta.
Onneks kunto ja näkö on kohdallaan ettei se ole este.

Eipä tuolla ainakaan mitään viittausta pituusrajoihin ole.

Kertokaas, treenaavat, vähän suuntaa antavia treenituloksia?
Onko lihaskunto jo täydet pisteet antavalla tasolla?
Kuinka lujaa kovat lenkit on juostu (min/km)?
Joko reppu on messissä?
Mites uinti?
Hiihdosta on vähän paha lähtee kommentoimaan kun ei juuri tuota lunta löydy...

Terrvve kaverit.
Kesän osalta tuli lenkkeilyyn taukoa, cooperi on varmaan tossa kolmessa tonnissa, olis hyvä jos sen sais hilattua lähelle 3300, koska kun kokeissa tulee juoksun vuoro, on jo muuta rasitusta alla. Lihaskunto meni keväällä suht. kevyesti joten painotan siihen kunnolla vasta viimeiset pari kuukautta ennen kokeita. (Tietysti käyn kuitenkin puntilla muutenkin) Itse päätin, että otan repun lenkille (täysillä painoilla) mahd. myöhään. Pelkään nilkkojen ynnä muiden nivelien puolesta. Uin kymmenisen vuotta mitä koulua kävin, joten siinä ei pitäisi olla onkelmia. Hiihto vähän pelottaa, harkitsen tässä jos pitäisin joulukuussa kolmen viikon hiihtorupeaman siellä missä lunta on, jos täällä etelässä ei pääse hiihtämään.
Mites sulla? Kuin on treenit sujunu?

Edit:
__________-
Sadas posti! Pääsin sittenkin satasen kerhoon! Jos ei penkistä, niin ainakin pakkiikselta.... :D

Gideon S sanoi:
Terrvve kaverit.
Kesän osalta tuli lenkkeilyyn taukoa, cooperi on varmaan tossa kolmessa tonnissa, olis hyvä jos sen sais hilattua lähelle 3300, koska kun kokeissa tulee juoksun vuoro, on jo muuta rasitusta alla. Lihaskunto meni keväällä suht. kevyesti joten painotan siihen kunnolla vasta viimeiset pari kuukautta ennen kokeita. (Tietysti käyn kuitenkin puntilla muutenkin) Itse päätin, että otan repun lenkille (täysillä painoilla) mahd. myöhään. Pelkään nilkkojen ynnä muiden nivelien puolesta. Uin kymmenisen vuotta mitä koulua kävin, joten siinä ei pitäisi olla onkelmia. Hiihto vähän pelottaa, harkitsen tässä jos pitäisin joulukuussa kolmen viikon hiihtorupeaman siellä missä lunta on, jos täällä etelässä ei pääse hiihtämään.
Mites sulla? Kuin on treenit sujunu?

Edit:
__________-
Sadas posti! Pääsin sittenkin satasen kerhoon! Jos ei penkistä, niin ainakin pakkiikselta.... :D

Kaikkein tyhmin veto on kyl tuo, että otat repun vasta lopuksi. Pelkästään testeihinkö tähtäät vai? Ajattelehan kun itse palvelus alkaa, missä kunnossa nilkat ja nivelet on kun oot juossu painojen kanssa muutaman viikon. Aloita ihmeessä ajoissa niin saat nivelet vahvoiksi itse palvelusta varten.

TiMe^ sanoi:
Kaikkein tyhmin veto on kyl tuo, että otat repun vasta lopuksi. Pelkästään testeihinkö tähtäät vai? Ajattelehan kun itse palvelus alkaa, missä kunnossa nilkat ja nivelet on kun oot juossu painojen kanssa muutaman viikon. Aloita ihmeessä ajoissa niin saat nivelet vahvoiksi itse palvelusta varten.

Toisaalta... testeistä ite palveluksen alkuun on aikaa vajaat puol vuotta, siinä kyllä kerkeää tehä vaikka minkälaista nivelenvahvistustreeniä, jos näyttää siltä että pääsee sisälle...

Onko moniki siis 2005 tammikuussa menossa testeihin? Ite aattelin kattoa miten toi kunto alkaa tosta nouseen. Joulukuussahan sinne piti vasta hakea?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom