Gillyanne sanoi:
Öh, en minä olen sanonut missään, että minun mielestäsi lisääntyminen olisi ihmisen oikeus/ihmisoikeus
Yritin ihan aidosti ja oikeasti vain HERÄTELLÄ KESKUSTELUA, en siis hyökätä sinun kimppuusi, Belmondo. Joten lepo vaan
Uuh, kuulostinko mä hyökkäävältä. Ei ollut meininki.
Mä oletin että tarkoitat sitä tuolla tekstisi asettelulla. Mä oletan liikaa.
Tomppa85 sanoi:
Keskustelu pitäisi käydä sen asian ympäriltä, että onko kaikilla ihmisillä oikeus saada jälkeläisiä.
Ne, jotka vastaavat tuohon kysymykseen ei, vaikuttavat yleensä vetoavan:
-Tapaan: perinteet, uskonnolliset syyt.
"Moraali heikkenee. Jumala kieltää. Jos tämä sallitaan mitä seuraavaksi? Ei ole ennenkään..."
-Biologiaan:
"Luonnossa vain heteroseksuaalit voivat saada jälkeläisiä. Hedelmöityshoidot rikkoisivat luonnon lakeja..."
Oman näkemykseni mukaan molemmat perustelut ovat huonoja, koska tavat muuttuvat ajan kuluessa, eikä mitään absoluuttista moraalista pohjaa ole. Mitä biologisiin syihin tulee, niin ihmiset ovat aina "rikkoneet luonnonlakeja." "Luonnonlakeja" lainausmerkeissä, koska luonto on samanlainen muuttuva prosessi kuin tavatkin. Se mikä ennen oli luonnotonta voi muuttua luonnolliseksi: Kalat nousevat maalle, nisäkkäät palaavat takaisin mereen, liskot oppivat lentämään.
Mitään muuta luonnonlakia ei ole olemassa kuin että "kilpailu on vapaa kaikille, eikä sääntöjä ole." Jos ihmisellä on mahdollisuus ottaa kilpailuetu rakentamalla vene, lentokone tai keinohedelmöittämällä nainen, ei ole mitään muuta estettä sille, kuin ihminen itse. Jos tämä pitää paikkansa, niin kaikki vetoomukset biologisiin tai moraalisiin syihin ovat turhia.
Mistäs toi moraali tuohon hyökkäs? Ei pitäisi puhua biologiasta ja moraalista samassa lauseessa. Varmasti on biologeja jotka kannattaa näitä hedelmöityshoitoja, sillä ei luonto "käske" meitä noudattamaan mitään "lakia" mitä me pystytään rikkomaan. Tää on siis se vanha juttu, että siitä miten asiat on, ei voi päätellä sitä miten niiden pitäis olla.
Muuten hyvää tekstiä, olen samaa mieltä kaikesta paitsi, no, lopputuloksesta.
Sillä myös kaikki perustelut sen puolesta, että ihmisellä
on lupa jälkeläisiin ovat huonoja.
-jos vedotaan ihmisoikeuteen saada lapsi, tämä oikeus tulee joko
a)jumalalta, ja ei siitä sen enempää
b)YK:lta, joka on pelkkää politiikkaa
c)jaki_lta (oli pakko!)
-Eikä voida vedota homojen ja heteroiden yhdenveroisuuteen lain edessä muun muassa samasta syystä kuin Michael Jackson ei voi pyytää verohelpotuksia niistä leikkauksista millä se ihoansa kalpaisee.
Itse olen sitä mieltä, että tieteelliseen näkemykseen ei kuulu usko kenenkään yksilön oikeuksiin, saati sitten oikeuteen lisääntyä, joka biologisesti on se mihin kaikki elävä pyrkii. Oikeudet ovat sopimuksia ja kuuluvat sitten yhteiskuntasopimuksen piiriin.
Mutta jos/kun ei vakuuttavia argumentteja löydy keltään, päätös kannattaako näitä vai ei tulee tehtyä aika lailla tunnepohjalta, kukin arvomaailmansa pohjalta.
Se selittääkin miksi tämä on niin kuuma aihe.
Muuten, uskon itsekin että "homousgeeni" löydetään lähivuosina, ja sen todetaan toimivan samalla tavalla kuin muutkin geenit (vaikkapa korkean kolesteroliin altistavat geenit) eli perimän ja ympäristön yhteisvaikutuksena.
Fake edit, "yleiseen tapaan" vetoaminen näyttää muuten yhtäkkiä noista edellämainituista ainoalta oikealta argumentilta. Mutta senkin kannattaminen vaatii jonkinlaista konservatiivista ajattelua lähtökohdiltaan.