- Ikä
- 45
kalmukki sanoi:Nähdäkseni julkisin varoin kustannetun terveydenhuollon tehtävä on parantaa ihmisten sairauksia ja korjata biologisia vikoja. Näin ollen hedelmöityshoito on perusteltua kustantaa, mikäli naisen tai miehen kropassa on jokin biologinen vika tai sairaus, joka estää normaalin seksiaktin kautta jälkeläisten tuottamisen.
Homoseksuaalisuutta ei nykyään pidetä sairautena eikä vikana, joten se ei voi olla mikään perustelu julkisen terveydenhuollon toimenpiteille. Julkisen terveydenhuollon tehtävänä ei ole "laajentaa ihmisen toiminnallisuutta" mahdollistamalla sellaisia asioita, jotka eivät terveelle ihmiselle ole mahdollisia.
Ei mitään lisättävää tähän.
Haukifile sanoi:Eli mun mielestä kenelläkään ei ole sen kummempaa oikeutta jälkeläisiin, on mahdollisuus niiden hankintaan, ei oikeutta. jos olisi oikeus niin sitten ne pitäisi taata, mutta tämä nyt on aika järjetöntä, jos todetaan että joku henkilö on kykenemätön hankkimaan jälkeläisiä, niin ei mun mielestäni siinä ole poljettu kenenkään oikeuksia jos valtio ei kustannakaan jotain kohdunvuokrausta tälle henkilölle. Mutta mun mielestäni minkään ei pitäisi estää sitä etteikö lesboparitkaan voisi OMALLA kustannuksellaan hankkia sitä keinohedelmöitystä. Sehän on kuitenkin vaan vaihtoehto sille "luonnonmukaiselle" tavalle, ihan yhtä lailla mun mielestä joku heteropari voisi hankkia omalla kustannuksellaan vaikka minkälaiset keinosiemennykset jos ei vaikka seksi maistu. mutta mun mielestäni hedelmöityshoitoja tulisi kustantaa valtion puolesta vasta kun kyseessä on sairaudenkaltaisen asian hoito.
Homoseksuaalisuutta ei nykyään pidetä sairautena eikä vikana, joten se ei voi olla mikään perustelu julkisen terveydenhuollon toimenpiteille. Julkisen terveydenhuollon tehtävänä ei ole "laajentaa ihmisen toiminnallisuutta" mahdollistamalla sellaisia asioita, jotka eivät terveelle ihmiselle ole mahdollisia.
Ja tämä kommentti vain täydentää mun ajatuksia.
väkisinkin tätä hommaa on miettinyt ja mun puolesta duunailkoot muksuja, mutta käyttäkööt siihen sitten sitä naapurin reinoa(:D) tai maksakoot itse keinohedelmöityksensä.
Mutta sitä mä en ymmärrä, että jos tätä asiaa ei voi hylätä sentakia, että kansalaisista tulee jotenkin eriarvoisia, niin miksi tätä samaa oikeutta ei sitten annettaisi myös miehille? Eli yhtälailla yksinäinen mies tai homopari pitäisi olla oikeutettu adoptoimaan se lapsi tai käyttämään vaikka sitä kohdunvuokrausta jos siihen joku halukas löytyy.