Olen samaa mieltä kuin Zelda että kyllä se massu palautuu jos tekee töitä. Toki toisille se on vaikeampaa, kuin toisille. Oma REHELLINEN mielipiteeni on että kaikki riippuu lähtökunnosta ja siitä paljonko paino nousee raskauden aikana. Itsellä tuli painoa esikoisesta 7-8kg, eli ei varsinaisesti ylimääräistä. En syönyt kahden edestä ja liikuin paljon. Paino putosi reilussa viikossa synnytyksen jälkeen ja massu kiinteytyi entiselleen noin 2kk. Noin 4kk synnytksen jälkeen olin varsinkin vatsan suhteen "elämäni kunnossa" ;) Moni päivitteli miten pääsin niin hyvään kuosiin niin nopeasti. Mutta vaatihan se itsekuria, mutta ei ollut mitenkään mahdotonta. Ja varmasti olisi ollut vaikeampaa jos painoa olisi odotus aikana tullut esim 20kg...
No tässä kohdin kannatta kyllä muistaa myös se, että se painonnousu ei aina ole ihan pelkästään ittestä kiinni ja siitä että söisi kahden edestä. Kaikki eivät myöskään pysty liikkumaan raskausaikana niin kuin haluaisivat. Minulla tuli ekassa raskaudessa juuri tuo melkeen 20kg, joista viimeiset 10kg kahden viimeisen kuukauden aikana; alkava raskausmyrkytys siis. Tähän kun lisätään se, että rv20 jälkeen en pystynyt liikkumaan juuri lainkaan kun SI-nivel vetäs niin lukkoon, että en yksinkertaisesti päässyt mihinkään niin paketti on aika sopiva.
Synnärillä laittoivat minulle vielä varuksi tipan ja tiputtivat pari litraa nestettä viidessä tunnissa, oli olo kun norsulla. Salista kun sitten poistuin ei ne aamutossut jalkaan enää menneetkään :( Aamulla sitten toiveikkaana vaakalle, ajatuksena että suurinpiirtein se 10kg olis lähteny... ei ollu ei, painoin kaksi kiloa vähemmän kun ennen synnytystä ja vauvakin oli kuitenkin painanu 4kg!!!
Ei paljon naurattanu...No tuosta viimeisestä 10kg:stä turvotusta oli tietty iso osa, mutta synnytys oli toukokuussa ja silloin oli tolkuton hellekesä, eipä se turvotuskaan niin vaan lähtenyt... Mitkään kengät eivät mahtuneet jalkaan koko kesänä, sormuksista puhumattakaan. Mutta onneksi oli se kesä ja saatto sandaaleilla liikkua.
Toisessa raskaudessa minulla todettiin sitten raskausdiapetes ja painoa tuli vain 8kg. Itseasiassa luulen, että se oli minulla piilevänä jo ekalla, kun nuoriherra syntyi 2vkoa etuajassa ja painoi kuitenkin tuon hieman yli 4kg. Mutta eipä liikuttu silloinkaan ei, ja selkä ja siellä se SI taas syyllisenä!!
Nyt on nuorimmainen 3,5v ja olen samassa painossa kun ennen lapsia, mutta satavarmasti lihasta on reippaasti enenmmän kuin silloin
Kiristelyn varaa on kyllä vieläkin, mutta hiljaa hyvää tulee. Tänään vedin jalkaani sellaiset farkut joita olen käyttänyt ennen raskauksia viimeksi ja totesin jotta nämähän ovat ISOT :hyvä:
Pointti: SYYLLISTÄMISELLÄ EI MIHINKÄÄN PÄÄSTÄ, USKOKAA ITSENNE KOVAA TYÖTÄ SE VAATII MUTTA ON MAHDOLLISTA!!! Ja jos se maha ei siitä vaikka ekan vuoden aikana häviä, olkaa armollisia itsellenne kiristelyyn on aikaa koko loppu elämä mutta lapset ovat pieniä vain kerran.