Mutta siis, palautuminen on varmasti kaikille mahdollista, toisilta se varmaan vaatii vähän kovempaa duunia kuin toisilta. Mä ehkä ajattelen, että tärkeää on aloittaa mahdollisimman nopeasti (toki imetys ym. huomioon ottaen) palauttavat toimet (ruokavalio, treeni), ettei jää niiden ylikilojen kanssa makaamaan kovin pitkäksi aikaa.
Näin varmasti onkin "keskiverto ihmisellä" (mitä se ikänä nyt sitten tarkoittaakin) mutta tällä palstalla pyörivä porukka on enemmän tai vähemmän ruokavaliotietoisia ja liikunnallisesti aktiivisia immeisiä. Mikä on hyvä asia, mutta tuo tullessaan sitten myös lieveilmiönä tietyn armottomuuden omaa vartaloaan kohtaan. Eli pitää muistaa, että kropan täytyy antaa kuitenkin palautua myös siitä raskaudesta ja synnytyksestäkin. Mitään hirveetä puntti- ja juoksukuuria ei parane aloittaa viikon päästä synnytyksestä ellei halua esmes kohdunlaskeumaa.
Ja se mitä halusin tuolla omalla kirjoituksellani tuoda esiin on tämä jatkuva joka puolelta tuleva äitien / naisten syyllistäminen kun ei kykene repeämään joka paikkaan. On aika rassaava tämä ajattelumalli, että kodin on oltava tiptop katosta lattiaan, ruoka oltava luomua ja suurinpiirtein maito itse lehmästä lypsettyä, lapset puhtoisina kestovaipoissaan ja itse äiti viimeisenpäälle timmissä kunnossa hymyillen vastaaottamassa työn raskaan raatamaa puolisoa ja valmiina viihdyttämään tätä koko ilta. Tämä ei nyt sitten tarkoita sitä, ettenkö pitäisi siitä että meillä on siistiä tai että ekologinen ajattelu olisi minulle jotenkin vastenmielistä, ei olenhan kunnon äiti ja mietin mitä lapsilleni perinnöksi jätän.
Jos sattuupi niin ikävästi, että uusi tulokas on vaikkapa koliikki- tai allergiatapaus tai muuten vaan huono nukkuja niin toivon jokaisen muistavan, että vaikka kaikki naitenlehdet ja netti on täynnä juttuja "palauduin viikossa synnytyksestä ja olo on loistava" tai "raskaus, elämäni parasta aikaa" olkaa lempeitä itsellenne! Aina se ei vaan mene niin...
Meniköhän jo paatoksen puolelle....