https://www.power.fi/audio/kuulokkeet/jbl-everest-v700-elite-bt-around-ear-wht/p-252470/
Onko jollakin näistä kokemuksia? Äkkiseltään katsottuna oli ihan hyviä arvosteluja saanut. Toiveena olisi mukavat kuulokkeet, jotka pitävät taustamelun loitolla. Onko suositella jotain muuta mallia?
Jos on vielä ajankohtainen aihe, niin joo, mulla on kokemusta. On itse asiassa kaksistakin vastamelukuulokkeista. Toiset on nuo JBL:t ja toiset on Bose QC25. Laitetaan nyt pikku arvostelun tynkä, vaikka Boset ei ihan tähän ketjuun osu, koska on langalliset.
Jos noista nyt jotain yhteenvetoa, niin JBL:t on boseihin verrattuna hinta-laatusuhteeltaan täysin ylivoimaiset ja aivan heittämällä. Ne on nimittäin paremmat kuin Boset, riippuen tietysti mitä ominaisuuksia arvostaa, mutta myös halvemmat. Nuo mun Boset ei siis ole Bluetoothit, joten jätetään se arvostelussa sivuun. Mun käytössä sillä ei kyllä ole edes merkitystä, koska käytän kuulokkeita vain ja ainoastaan lentokoneessa.
Olen kuullut paljon puhetta siitä, että Bose on vastameluteknologiassa ylivoimainen, mutta nuo JBL:t hankittuani täytyy olla eri mieltä. Niissä on hieman pienempi vastamelutoiminnon aiheuttama taustakohina ja itse vaimennus on myöskin hieman parempi. Totuuden nimissä on kyllä sanottava, että erot on oikeasti lähes olemattomat. Tiedä sitten onko Bosen QC35 taas jo tältä osin parempi. En tiedä kun en ole kokeillut, mutta kun kokeilin viime lentomatkalla kaverin QC15, QC25 ja noi JBL:t, niin en huomannut kyllä QC15 ja QC25 välillä juurikaan eroa, joten lieneekö sitä sitten uusimmissakaan. Äänenlaatu on JBL:ssä myös parempi, vaikka Bosea arvostetaan siltäkin osin enemmän. Ero johtuu kyllä varmasti siitä, että JBL:ssä on puhelimen kautta käytettävä taajuuskorjain millä saa tasot paremmin mieleisekseen. Bosessa taas ei ole mitään. JBL:ssä on myös audio awareness -toiminto, eli mikrofoni ottaa ulkopuolisen äänen ja syöttää sen kuulokkeen sisään. Siis sama systeemi kuin aktiivikuulosuojaimissa. Saattaa olla joskus hyvä. Ehkä. JBL:ää voi käyttää myös ilman taustamelun vaimennustoimintoa, toisin kuin Bosea. Tai joo, voihan sitäkin, mutta äänitaso tippuu puoleen ja huononee mun mielestä laadultaan hieman.
Seuraavaksi hyvä tai huono puoli, kummasta nyt tykkää enemmän: JBL:ssä on akku, Bosessa AAA-paristo. Paristo on helppo vaihtaa, mutta toisaalta sulla on pakko olla sellainen aina mukana. Akkua taas ei voi vaihtaa, mutta toisaalta puhelimesta näkee mikä sen varaustaso on, eli siihen voi varautua. Molemmissa toiminta-aika on vähintäänkin riittävä lentomatkustusta ajatellen. En ole saanut kumpaakaan loppumaan 10h lennolla. Paremmin en osaa sanoa kuinka pitkä toiminta-aika niillä on. Boset taas on hieman pienemmät ja kevyemmät ja keveys on yksi asia mikä tekee niistä mukavammat. JBL:n sanka alkaa painaa päätä pidemmässä käytössä ja mukavuus on ihan törkeästi huonompi kuin Bosessa. Harmittava takaisku muuten hyville kuulokkeille, mutta näin on. Täytyy kuitenkin taas sanoa, että kyllä se vaatii useamman tunnin, ennen kuin se sanka alkaa painamaan häiritsevästi. Bosessa on myös parempi kovakantinen säilytyskotelo, kun taas JBL:ssä on pehmeäkantinen joka vie enemmän tilaakin.
Näin loppukaneettina suosittelen kyllä JBL:n kuulokkeita melko varauksettomasti.