Lajin valinta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olisiko järkevää aloittaa uudelleen paini?
Olen 16 vuotias, syntynyt 1993.
Harrastin ennen 3 vuotta painia, mutta se loppui kun tuli muutto Helsinkiin ja täällä oli painipaikka niin kaukana joten vanhemmat eivät jaksaneet minua viedä sinne ja eivät uskaltaneet tietenkään metrollakaan päästää kun olin tuolloin 10 vuotias.
Harrastin siis painia kun olin 6-9vuotias.
Elikkä olenko liian vanha jo aloittamaan tuon lajin uudestaan?

Liian vanha? Jätkähän on 16? Multa jos kysytään niin et tosiaankaan oo liian vanha, alkeiskurssille vaan, kaikki siel on samantasosii, ja jos hyvä tuuri käy niin rupeet pikkuhiljaa muistaa mitä teit sillon 10 vuotta sitte ja etenet normaalii nopeemmin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko 16-vuotiaille jossain painin alkeiskursseja? On tosin totta, että Juha Ahokas aloitti painin 16-vuotiaana, mutta häntä pidetään yleisesti äärimmäisenä poikkeuksena. Olen itsekin paininut lapsena ja väittäisin, ettei 10-vuotiaana loeptettu painiharrastus enää juurikaan auta 16-vuotiaana uudelleenaloittaessa.

Melkein missä tahansa muussa lajissa on paremmat mahdollisuudet edetä kuin painissa 16-vuotiaana. Esimerkiksi lukkopaini tai brasilialainen jujutsu olisivat hyviä vaihtoehtoja, jos vääntöhommat kiinnostavat.

Tää Krav Maga kiinnostas käytännöllisyytensä vuoks.. Onko tyytyväisiä harrastajia/ en tiedä saako tätä kysyä täällä, mutta onko kellään kokemuksia toimiko tosipaikan tullen (ja jouduitko linnaan?) ?
Itsellä kun ei tavoitteena ole niinkään näyttää hienolta, vaan pystyä oikeasti puolustautumaan, jos sitä joskus tulen tarvitsemaan. Järki löytyy kuitenkin enkä ole koskaan ollut henk koht. riitaa haastavaa tyyppiä, en ole koskaan tapellut tosi mielessä tähän 16. ikävuoteen mennessä. Sparrannut olen salilla kavereiden kanssa toki.
Tästäpä toinen kysymys johon on vaikea vastata, mutta hienoa jos joku pystyisi edes jotain sanomaan: Vaikuttaako tuo porukan psyykkeeseen siten, että "oikea" tappelu kiinnostaa enemmän?

Olisin kiinnostunut krav magasta, lukko-painista, ju-jutsusta tai mma:sta(tai mahdollisesti joku muu laji jossa väännetään, mutta lyönnit olisi iso plussa). Pohjalla vain joku judo peruskurssi. Miten näissä kiinnostuksen kohteina olevissa lajeissa on, että olisiko mahdollista käyttää sukkia/jotai tossuja. Meinaan nilkassa on ihottumaa, jota ei viitsisi kauheasti maahan hieroa kun ei tee sille hyvää.

Tää Krav Maga kiinnostas käytännöllisyytensä vuoks.. Onko tyytyväisiä harrastajia/ en tiedä saako tätä kysyä täällä, mutta onko kellään kokemuksia toimiko tosipaikan tullen (ja jouduitko linnaan?) ?
Itsellä kun ei tavoitteena ole niinkään näyttää hienolta, vaan pystyä oikeasti puolustautumaan, jos sitä joskus tulen tarvitsemaan. Järki löytyy kuitenkin enkä ole koskaan ollut henk koht. riitaa haastavaa tyyppiä, en ole koskaan tapellut tosi mielessä tähän 16. ikävuoteen mennessä. Sparrannut olen salilla kavereiden kanssa toki.
Tästäpä toinen kysymys johon on vaikea vastata, mutta hienoa jos joku pystyisi edes jotain sanomaan: Vaikuttaako tuo porukan psyykkeeseen siten, että "oikea" tappelu kiinnostaa enemmän?

Treenailin magaa muutama vuosi sitten. En ole mitään radikaalia joutunut tosielämässä tekemään, lähinnä jotain humalaisten örveltäjien lyöntien torjumista ja tilanteesta pois liikkumista. Puolustautumaan oppii, jos treenaa kunnolla (eli ei löysäile/tee tekniikoita puolivillaisesti).

Meillä kävi treeneissä ihan kaikenlaista porukkaa, suurin osa hyvinkin rauhallista väkeä. Pahimmat streetfaitterit karsiutu pois aika alussa kun ei heti opeteltukaan murskaamaan kaverin polvilumpioita.

Treenit ei mun mielestä ollu kovin rankkoja, riippuu tietysti seurasta ja omasta kunnosta. Tekniikathan on aika pitkälti suunniteltu ihan tavallisille ihmisille, joten uskoisin sen myös vaikuttaneen asiaan. Itse vaihdoin lajia, koska koin että magasta olisi saanut enemmän irti jos olisi jo valmiiksi kamppailutaustaa ja nimenomaan fyysinen vaativuus kiinnostaa kamppailulajeissa.

Muttamutta, jos haluat oppia tehokkaita ja yksinkertaisia itsepuolustustekniikoita niin voin kyllä omasta puolestani suositella magaa. :thumbs:

Laitetaampa tänne kysymys ihan vaan yleissivistyksen vuoksi. :) kaiketi suhteellisen oikea paikka tälläiselle.

Eli onko teillä kokemusta kyoshoaikijutsusta, ryukyukemposta, hermopistetaistelusta?

Muistan viimeksi olleeni innostunut tästä aihealueesta pitkän aikaa sitten, silloin hain kirjastosta ihmillinen itsepuolustus kirjan ja lueskelin kovasti juttua Toni Kauhasesta ja George A. Dillmanista. Mutta jostain syystä tänään tuli netissä vastaan Toni Kauhasen videoita taas ja näin aikuisemmalla iällä heräsi voimakkaampi skeptisyys kuin koskaan ennen.

Eli onko nuo tainnutukset oikeasti aivan fuulaa? Vaatiiko se suhteellisen paljon psykosomaattista vastaanottavuutta? Siis nyt tarkoitan nimen ja omaan noita tainnutuksia hermopisteisiin painamalla, iskemällä. Hermopisteiden kivuntuotto olkoot todettu todeksi. :)

Tuolta hieman esimerkkiä mitä tarkoitan. http://www.youtube.com/user/tokauhan#p/u
Näitä samoja juttujahan on tietyssä määrin ties missä lajeissa, eli yleensäkkin jos tiedät, että tuollatavoin voi todella harjoituksella tehdä, niin kerro ihmeessä. :)

edit: näkyi löytyvän sittenkin keskustelua jo ennestään aiheesta, mutta vastatkaan toki silti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom