Lajin valinta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse etsin kyllä pääkaupunki seudulta muita kamppailulaj seuroja missä voi harrastaa Krav Magaa ja tämmöinen kuin Espoo Krav Maga tuli laskelmieni mukaan aika edulliseksi ja harjoituksetkin olisivat vain kaksi kertaa viikossa alkeiskurssia lukuun ottamatta, joka on kolme kertaa viikossa. Onko kellään tietoa minkälainen seura on kyseessä, ja onko ohjaajat kuinka hyviä?

Itselläni on tuttuja jotka treenaavat tuolla. Ainakin he ovat pitäneet. Että eiku mukaan vaan, sittenhän sen näkee mitä itse pitää.

Moro! Mikä olisi paras itsepuolustus laji lähinnä kunnon kohotukseen (lähinnä rasvanpolttoon) ja itsepuolustukseen. Kilpailu ei kiinnosta. Ikää minulla on vasta 15v joten Krav Maga ja Defendo ovat pois-suljettuja vaihtoehtoja (?)

Itsepuolustuslajit on yleisesti ottaen huonoja (laihdutukseen?) rasvaa polttaessa. Kuntonyrkkeily tai kuntopotkunyrkkeily sopisivat parhaiten kunnon kohotukseen ja kiinteyttämiseen.

Mutta oikeasti suosittelisin että valitset lajin josta pidät ja meet lenkille;)

Hokutoryu Jujutsu :)
Siinä toimiva ja tosi monipuolinen laji.

Tätä voisin kommentoida hieman, Hokuton miinukset, muodot kuolleita eli ns vyötekniikat eivät elä. Jos nyt joku ymmärtää mitä tarkoitan tuolla, aina jaetaan porukka ryhmiin jotka veivaa samaa settiä alusta loppuun joka reenikerta. Eli kyseessä seuraavan vyön tekniikat, vöiden saamiseen on pakoitteita kuten leiripakko = rahastus. Liian vähän hommaa pyöritetään niin että tehdään jotain muuta kun varsinaista vyötekniikkaa, eli oppii enemmin robotiksi kun ihmiseksi karrikoiden. Lajia ei saa kyseenalaistaa opettajalle, eikä esittää kysymystä "miksi tämä tehdään näin, eikä esim näin" Mutta varmasti monelle täydellinen laji, minulle ei ollut 5v kokemus antoi vain joitakin hyviä asioita kuten sitkeyttä ja kivunsietoa. Filosofia oli varsin kapea sektori, eli ei mun juttu enemmin haastetta piti saada joten lajivaihtoa senkin kohdalla lopulta tuli.

Monipuolisuus, olen nähnyt kuvissa kirjoissa että on matkalaukkua ja kävelykeppiä jopa bokkenia ym aseina, kuitenkaan niitä ei yhdessäkään reeneissä ollut. Aseet oli tasan tarkkaan puukko ja pamppu,,, että monipuolisuus oli mun kohdalla ainakin kapeampi mitä siitä mainostetaan.

mitkä lajit sopisivat kevyt rakenteiselle alle 170cm miehelle. Voiko esim vaparista muuta kun haaveilla?
Uskaltaisin suositella Brazilian Jiu-Jitsua elikkä BJJ. ite kävin juuri peruskurssin ja itse 85 kilosena sain kyytiä vähän kokeneemmalta n. 70 kiloselta.. ko. lajissa helposti tehdään turhaksi isomman miehen voima ja massa jos iteltä löytyy tekniikkaa. suosittelen. ja vaparin voi alottaa ihan hyvin kunhan riittää motivaatiota ja kiinnostusta. kilpailuissa on kuitenkin aina painorajat, joten et kovasti itseäsi isompia tule niissä tilanteissa kohtaamaan. ja jos kilpailu ei missään tapauksessa ole mikään tavoite, niin hyvin voit alottaa vapaaottelun ihan vaikka vaan kuntoilumielessä.

Aikidossa voi heiteillä vaikka 160 kiloista kaappia, jos siltä tuntuu :)

Uke eli vastaharjoittelija ei pistä vastaan aikidotekniikoissa.

Aikido on suomennettuna "kädestä heittämistä" eli oikeastaan aina tartutaa toista käpälästä ja jollain lukolla toinen pyöritetään maahan. Kyseisessä lajissa siis paino ei meinaa mitään. Jokaiseen toimii samat lukot ja jokainen tottelee kyllä niitä. Itse olen kyseistä lajia hieman aikaa harrastanut toisen kamppailulajin sivulajina. Jos totta puhutaan kyseinen laji on mielestäni hieman epäkäytännöllinen, sillä ei toinen aina tarjoa sitä tassua josta voi kiinni ottaa.
Youtubesta kun käy katsomassa vanhoja aikido pätkiä saa hyvän kuvan miten laji toimii. Vastustaja juoksee aina pitkän matkan päästä käsi ojennettuna eteen :D

Voiko brasilialaista ju-jutsua harrastaa sillein kesälajina? Tarkoitan tällä sitä etten kerkiä harrastamaan sitä kuin vain touko-kesä-heinä-elokuu välisenä aikana, koska harrastan salibandya, kuntonyrkkeilyä ja myös kuntosalilla käyntiä talvisin. Salibandy kausi loppuu just tolloin maaliskuun lopussa ja kuntonyrkkeilyn voin samoihin aikoihin jättää pois, niin voisin silloin aina mennä BJJ:n pariin. Kävisin ensi kesänä BJJ:n peruskurssin jossain täällä pääkaupunkiseudulla, ja sit ei nyt vaan seuraavana kesänä menisin jatkokurssille ja sit taas syyskuussa salibandyn kimppuun ja kuntonyrkkeilyn kimppuun jne... Onko tämä mitenkään mahdollista sillä minulla on nyt jo 1 - 2 kertaa salibandya (toinen kerta on pelit noin kerran kuussa, koska sarja pelataan turnausmuodossa) 1 kerran kuntonyrkkeilyä ja 3 kertaa kuntosalia viikossa, joten jos BJJ:n vielä aloittaisin niin ei jäisi yhtään lepopäiviä. Onko tämmöinen mitenkään mahdollista vai eivätkö jatko-ryhmät ota mukaansa aina tollein kesken kaiken?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko BJJ:ssä normaalijamppaa korkeammasta voimatasosta paljonkin hyötyä? Eli kaikissa lukottamisessa, alasvienneissä ja heittelyissä. Vai määrääkö tekniikka paljonkin enemmän kuin voima?

Onko BJJ:ssä normaalijamppaa korkeammasta voimatasosta paljonkin hyötyä? Eli kaikissa lukottamisessa, alasvienneissä ja heittelyissä. Vai määrääkö tekniikka paljonkin enemmän kuin voima?

Kyllä ja kyllä.

On siitä hyötyä tietty, mutta suosittelisin keskittymään siihen tekniikkaan silti.

Joo oon aatellu tota BJJ.tä alkaa sitte vetelee, 2 kertaa viikossa. Punttia käyny kolistelee kolmisen vuotta niin ei tää harrastus kumminkaan pois jää eli tätäkin pari kertaa viikossa. Ja vaikka voimaa saattaa olla enemmän kuin samanpainosella sohvaperunalla, niin kyllä tohon tekniikkaan panostan alussa silti täysillä, koska sitten kun sitä oppii jossain vaiheessa, niin voi alkaa voimaakin käyttämään. Parempi kummiskin varmaan vetää kunnon tekniikalla mielummin kuin korvata se voimalla.

Sellane juttu tuli vielä mieleen, että onko bjj kuinka tekninen laji? Onko tekniikat vaikeasti opittavia ja kestääkö niiden oppiminen yleensä kauan? Ja tuleeko treeneissä esim. pari lukkoa kerralla näytettäviksi mitä parin kanssa kokeillaan vai tuleeko monta eri yhdistelmää?

Sellane juttu tuli vielä mieleen, että onko bjj kuinka tekninen laji? Onko tekniikat vaikeasti opittavia ja kestääkö niiden oppiminen yleensä kauan? Ja tuleeko treeneissä esim. pari lukkoa kerralla näytettäviksi mitä parin kanssa kokeillaan vai tuleeko monta eri yhdistelmää?
Eipä noissa alussa ollut ainakaan omissa lukkopainialoitteluissa hirveästi ongelmia. Alun tekniikat kuten simppelimmät maahanviennit, lukot ja ohitukset oppi kerrasta, parista, mutta niiden saaminen painissa onkin toki elinikäinen prosessi. Suht simppeleissä liikkeeissä käsittääkseni liikutaan aika pitkälti, joissa toki on kaikenmoisia pikku niksejä hienouksia.

( harjoittelu)videot (ainakin aikido) antaa sen kuvan että niissä vastustaja ylikorostaa eli myötäelää "lentoaan" vaikkakin pehmeesti heittää voltin ja on taas jaloillaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom