Laitteistot? Minkälaista jengillä on?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
gid sanoi:
Tuo 17-85 IS USM taitaa olla optisesti melko kehno. Varsinkin laajakulmapäässä. Jos 30D:een päädyt, niin ota ennemmin vaikka Sigman 18-50/3.5-5.6 tai jopa paljon puhuttu EF 18-55 ekaksi linssiksi. Optisesti nuo on yhtä hyviä tai parempia kuin tuo 17-85:kin, mutta maksavat murto-osan. Omani sain viidelläkympillä. :-)

No en nyt ihan sanoisi noinkaan. Tuo 17-85mm IS USM on kuvan keskialueelta todella terävä. Lähes verrattavissa L-sarjalaisiin. Reunapiirto onkin hieman pehmeämpää. Mutta huippulinssi tuokin on. Ainoat miinukset tuossa näen että valovoimaa saisi olla enemmän ja 17mm päässä tynnyrivääristymä voisi olla hieman pienempää.

Mutta ennen kaikkea korjataan nyt tuo lauseesi. 17-85mm ei todellakaan ole optisesti kehno. Tai sitten sinulla on ollut huonosti tarkentava yksilö itselläsi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos vertailee MTF-käppyröitä, niin huomaa että tuon 17-85:n piirto on kyllä melko lailla samaa luokkaa kuin Sigman. Kromaattista aberraatiota tuossa 17-85:ssa on todella paljon myös, samoin vinjetointia. Kun se lisäksi maksaa Rajalassa 782€ niin ihmetyttää että kuinka paljon se kuvanvakaaja, USM-moottori ja 35 lisämilliä telepäähän oikein maksaa! :)

Korjaan siis omaa lausuntoani: 17-85 on optisesti "ihan hyvä" tai "hyvä", mutta hinta-laatu -suhteeltaan "kyseenalainen". :)

gid sanoi:
Jos vertailee MTF-käppyröitä, niin huomaa että tuon 17-85:n piirto on kyllä melko lailla samaa luokkaa kuin Sigman. Kromaattista aberraatiota tuossa 17-85:ssa on todella paljon myös, samoin vinjetointia. Kun se lisäksi maksaa Rajalassa 782€ niin ihmetyttää että kuinka paljon se kuvanvakaaja, USM-moottori ja 35 lisämilliä telepäähän oikein maksaa! :)

Korjaan siis omaa lausuntoani: 17-85 on optisesti "ihan hyvä" tai "hyvä", mutta hinta-laatu -suhteeltaan "kyseenalainen". :)

Ei rojulan hintoja kannata katsella... ac-fotosta 499e
Ja sieltähän ostetaan mistä halvemmalla saadaan... ac-fotosta tietty tulee joku kymppi postikuluja päälle.. mutta aika selvästi halvempi =)

Tässähän putkesta on jotain tuumailtu -> http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1785_456_is/index.htm

Tääkin on sarjassamme-"jaa tää oli tällänen, ja eikun parempaa tilalle"... Eli en ostaisi ,)

Mitä mieltä olisi porukka Canon 10D kamerasta? ja tietääkö kukaan kuinka paljon luvataan kuvia kameran kestävän?
Mielipiteitä CANON EF 28-135 F3,5-5,6 IS USM linssistäkin voisi kertoa, jos käyttökokemusta löytyy.

Alkaa mennä hermo muiden kameroilla kuvaamiseen edellisen järkän myymisen jälkeen.

Nicho sanoi:
Mitä mieltä olisi porukka Canon 10D kamerasta? ja tietääkö kukaan kuinka paljon luvataan kuvia kameran kestävän?
Mielipiteitä CANON EF 28-135 F3,5-5,6 IS USM linssistäkin voisi kertoa, jos käyttökokemusta löytyy.

Alkaa mennä hermo muiden kameroilla kuvaamiseen edellisen järkän myymisen jälkeen.

No mä voin kertoa, kun nuo molemmat on olleet... 10D, tosin vaihtui 20D:hen mutta tuo kakkula on vieläkin.

Sanotaanko, että johonkin häät/hautajaiset linjalle kuvauksiin tuo kakkula on vallan mainio. Siinä on riittävän laaja laajin pää, sopivasti teleä ja kuvalaatukin on riittänyt, siis noille joille olen kuvannut. Kauheesti on haukuttu piirtoa, mutta en mä sitä huonona pidä, eikä ole pitänyt www.photodo.com (Grade: 3.5 verrokki = 28-70L sai Grade: 3,9) Onhan tuossa eroa käytännössäkin, mutta niin on hinnassakin.
Hyvä AF, muovinen kuin mikä, mutta vasara mulla onkin työkalupakissa. Kaikin puolin siis käyttökelpoinen yleiskakkula.

10D:n suurin ongelma on, että se on aika hidas. Siis hidas kirjoittamaan kortille ja esikatselua ei voi suorittaa, ennenkuin kaikki on kirjoitettu sinne kortille. Mutta tämä ei käytännössä haittaa, jos sä kuvaat, etkä 'chimppaile'.
ISO800 vastaa lähelle 20D:n ISO1600:aa, eli 1 aukko on 20D edellä herkkyyden käytettävyyttä , mutta aivan käyttökelpoinen peli loppupelissä kuitenkin. Riippuu tietenkin kuvauskohteista. Vie virtaa ja käynnistyminen on about 2s säästötilasta, joten ei oikein sovellu sellaiseen pikaiseen kuvaamiseen, tai sitten tarvii olla vara-akkuja jokunen. Studiossa ihan bueno, kuvaa sillä vaikka 1:t festaritkin ks. www.himosfestival.com ja 2004 galleria(osa kuvattu D30 EOS:lla ja osa 10D:llä). 2005 Galleria on pääasiassa artistikuvien puolelta minun ottamaa 20D:llä. Monessa näistäkin kuvista on käytetty tuota 28-135 IS putkea, lisäksi 70-200 2,8L IS:ää ja Sigma 17-35 f2.8-4 EX:ää .

Moni tekee leipänsä noilla vehkeillä vielä tänä päivänäkin, sillä kuvalaatu on riittävä ja peli toimii.

50 000 laukausta tais olla tuon sulkimen kestoksi luvattu, joten alle sen jos se pragaa, niin lienee takuun piirissä oleva asia ?

Sanotaanko, että 10D:n arvo tällä hetkellä on huonompi kuin sen käyttöarvo, siitä saa toimivan pelin halvalla.

gid sanoi:
Olikos sulla TLP tuo 10D myynnissä? :lol2:

Äläs nyt, tuollaiset kommentit vain ruokkivat näitä aloittelevia insinöörikuvaajia, joiden mielestä kamerakaluston hinta tekee ne kuvat. :) Kyllä sitä osaavissa käsissä saa hienoja kuvia melkein millä tahansa vempulalla, saatiin peräti ennen kuin Canonin 350Dtä edes julkaistiin. Ooh!

Viimeisimmässä Photography Monthlyssa oli muuten ihan mielenkiintoinen juttu, jossa kahdelle kuvaajalle annettiin 250£, minkä turvin näiden tuli ottaa lehteen kelpuutettava kuvasarja. Tuohon sitten jätkät sisällyttivät kaikki kustannukset kamerasta matkalippuihin, ja saivat erinomaisen korkeaa laatua aikaiseksi. Tai no ok, toinen sai.

Ei, mutta oletat aina että laitteiden hinnan nousu on käänteisesti verrattavissa kuvien laatuun tai kuvaajan taitoihin. Laitteiden hinnan ja laadun nousu poistaa rajoitteita kehittymisen edeltä. Kun laitteet eivät enää rajoita kuvaamista, on rajana vain oma luovuus ja taito.

Se että saisin itse kamerakännykällä hyviä studiokuvia jos saisi salamasynkkaan sen, ei meinaa ettenkö saisi kalliimmalla laitteistolla parempaa.

Mike, enkä oleta, tosin noista meikäläisen jutuista saattaa sellaisen käsityksen saada. Oot varmaan itsekin huomannut kuitenkin tuon trendin, että jengillä on nykyään perkeleen paljon kalliimpaa ja laadukkaampaa kalustoa kuin ennen digijärkkien halpenemista, ja siitä huolimatta laatu on suolesta. Kalustoa sitten syytetään siitä ettei itse osata kuvata tai että ei kertakaikkiaan ole mitään kuvausideaa.

Tyyliin siis joku jarisiren-tason kuvaaja, jolla on kalustoa useiden tonnien edestä, vaikka samaa paskaa voisi suotaa ulos millä tahansa köyhällä digipokkarilla. Sähän teit itse ihan asiallista jälkeä sillä vanhalla Panasonicillas, ja kuvat senkuin paranevat kaluston myötä. Päinvastaisessa tilanteessa taas sitten näkee sitten näitä keijoja, jotka syyttävät kalustoaan (monen tonnin arvoista järjestelmää) siitä, että saavat paskoja kuvia, siinä missä joku toinen tahkoo hienompaa matskua köykäisellä pokkarilla.

Elikkäs tiivistelmänä:

Hyvä kuvaaja + keskitason kalusto = Hyviä kuvia
Hyvä kuvaaja + huipputason kalusto = Hienoja kuvia

Huono kuvaaja + keskitason kalusto = Paskoja kuvia
Huono kuvaaja + huipputason kalusto = Paskoja kuvia, ja kalliita vielä siihen lisäksi

Ja nyt en siis puhu mistään aktiivisesta harrastajasta, jolla into tulee riittämään pitkälle, sillä enemmän liikenteessä on näitä tyyppejä, jotka ostavat vitullisen kallista kalustoa ihmetellen samalla, että miksi ei kuvat parane. Kyllä sä saat parempaa jälkeä aikaan laadukkaamalla kalustolla studiossa, mutta jarisiren & co. eivät saa markku kakkosella aikaiseksi sen parempaa matskua kuin 10Dlläkään. Rahaa kyllä saavat palamaan ihan eri tyyliin.

Mitä 10D -kommenttiini aikaisemmin tulee, niin viittasin vain siihen, että gidin kommentista saa (hymiöstä huolimatta) aloittelija herkästi sen kuvan, että 10D on joku käsittämätön paska, jolla on käytännön mahdottomuus saada kuvia.

Joo, mutta olisi sillä sitten D2X tai joku Fujifilmin R-kioskilta myytävä pahvinen kertakäyttökamera, niin lopputulos olisi sama. Itse asiassa sillä pahvikameralla se varmaan saisi parhaat kuvat, kun sitä ei pysty säätämään niin pahasti vituilleen.

Eikä se ole ainoa tällainen keila. Kysehän on vain siitä, että kaluston hinta ei todellakaan ole lähellekään aina se merkittävin tekijä lopputuloksen kannalta.

gid sanoi:
Olikos sulla TLP tuo 10D myynnissä? :lol2:

;)

Ei, mä oon myynyt sen jo vosi takaperin pois, mutta muistan varsin hyvin millaista sillä oli kuvata. Ihan bueno kamera kaikin puolin, hidas meikäläisen käyttöön tuon kirjoitusnopeuden takia, mutta jos sä et mitään sarjahirviöitä tarvi, niin ihan menettelevä.

Oikeastaan 10D tais olla niitä ensimmäisiä kameroita, mikä oikeasti pisti harkitsemaan EOS-5:en myymistä ja siirtymistä digitaaliin. Onneksi sain erään kaverin kameran lainaan, jotta kuvasin juhannuksena tuon festarin. 3:n päivän kokemus 10D:n mahdollisuuksista ja puutteista, teki päätöksen mun puolesta. Myin EOS-5:en kahvoineen maailmalle ja tilasin 10D:n kahvan kera. Sen jälkeen rahavirta onkin ollut enemmän, tai vähemmän kiihtyvän vesipyörteen omaista :hyper:

rafael sanoi:
Elikkäs tiivistelmänä:

Hyvä kuvaaja + keskitason kalusto = Hyviä kuvia
Hyvä kuvaaja + huipputason kalusto = Hienoja kuvia

Huono kuvaaja + keskitason kalusto = Paskoja kuvia
Huono kuvaaja + huipputason kalusto = Paskoja kuvia, ja kalliita vielä siihen lisäksi

100% samaa mieltä.

rafael sanoi:
Mitä 10D -kommenttiini aikaisemmin tulee, niin viittasin vain siihen, että gidin kommentista saa (hymiöstä huolimatta) aloittelija herkästi sen kuvan, että 10D on joku käsittämätön paska, jolla on käytännön mahdottomuus saada kuvia.

Tosi on, ettei se kalusto tee kuvaa, mutta mahdollistaa osaavalle paljon. Joissakin jutuissa on jotain rajoitteita, mutta ne hyväksymällä voi säästää aimon tukun kahisevaa.

Harvemmin normaalissa peruskuvaamisessa on merkitystä niillä viimeisillä piirroilla, tai sillä voiko kuvata jotain kamppailulajeja sisätiloissa yms. Marginaaliporukka noita kuvaa kuitenkin oikeassa elämässä ja se sakki tarviikin eri lähtökohdista tuon kamerakaluston.

Se, että rungossa on ominaisuuksia moneen kuvaamiseen on erinomainen juttu, mutta kannattaako sen 'tauno tasapään' maksaa noista ominaisuuksista aimo summa kahisevaa, onkin asia erikseen. Jos kuvaa pihassa hivenen muksuja leikkimässä, jouluna joulupukin polvella istumassa (suoralla salamalla luonnollisesti, sillä sehän kuuluu kotialbumikuvaan), koiraa mökin uimarannassa jne. niin ei siihen tarvi viimeistä huutoa olevia laitteita. Eli ns. peruskuvaamista.

Saahan siihen ne ostaa, mutten mä näe siinä mitään järkeä.

Alla sitten lottovoitta-päiväunia ja puhdasta :offtopic:

Ois se pirun kiva toimia, jollei tää ois puhtaasti taloustekninen kysymys...
Studioon Hasselblad H2D-39 ja pari markku 2:en hintaista optiikkaa.
Urheilu- ja luontokuvaamiseen Canon EOS 1DmkIIN ja aimo pläjä optiikoita.
Sistiloihin EOS-5D ja vaikkapa jotain 85/1.2L II:sta tms. optiikaksi.
Maisema-, tuote- ja arkkitehtuurikuvat menis tuolla Hasselin perällä ja Sinarin P3 palkilla.

... mitähän tuo paikallisen Nordean johtaja sanois, kun kävis kysymässä kameralainaa... vaikkapa sen 150.000-200.000€ noin pohjille, että sais studiovalotkin kondikseen kerralla.... tiloihin toinen mokoma ja rapiat päälle :hyper:

teemupii sanoi:

Tarkoitit postauksellasi että olet kanssani erimieltä?

Ilmeisesti sulla on toi tamroni kun sitä hyökkäsit puolustelemaan ;)
Itselläni se myös on ollut.. ja sen vaihdoin 28-70L:ään... Ja obiskat ovat omasta mielestäni todellakin eri planeetalta... tottakai toinen on kalliimpi, mutta on se parempikin.

Tamroneita on ihan skarppejakin liikenteessä ja oikein toimiviakin. mutta hyvään obiskaan vaaditaan muutakin kun se skarppius...

teemupii sanoi:
Ja tästä muusta kannattaa maksaa melkein 1000 euroa enemmän?

Itse maksaisin hetkeäkään miettimättä :D (vaikka en voi kiistää etteikö hintaero olisi suuri). Mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla tamronia. Jos on siihen tyytyväinen niin hyvä niin... jos ei, niin eikun myyntiin... pieni tappiohan tietysti tulee... mutta eipähän jäänyt kaivelemaan että "jos se olisikin riittänyt".. mutta jos muovisuus, äänekkyys jne yhtään epäilyttää niin suosittelisin kyllä suoraan kalliimpaan siirtymistä, niin välttyy turhilta objektiivin vaihdoilta.

Alunperin tosin viittasin 28-70L obiskaan jota saa jo 600e ja siitä ylöspäin käytettynä.. todella hyvä hankinta...

Mä heitin tuon Tamronin tuohon ihan sen takia, että menee aika monen piraatin ohi, kun halpaa haetaan. Totta hitossa L-sarjalaiset ruukkaa olemaan muilta ominaisuuksiltaan piraatteja parempia, kuten yleisesti se on muissakin polttoväliluokissa.... siis kokonaisuutena. Hinta taas onkin kysymysmerkki. Eli kannattaako sitten tuosta maksaa, riippuu edelleen pitkälti käytöstä.

Omassa 'ostovinkissä' pysyttiin tuossa 2k€ budjetissa ja olisi ehkä se, mitä itse ostaisin tuolla rahalla. Tosin voisi olla, että mulle kelpaisi joku 17-55 kitti ja 70-200 4L, jollei kahvaa funtsita. Kuvaaminen ilman kahvaa on kuitenkin siihen tottuneelle pieni kärsimysnäytelmä, varsinkin kun tulee kuvattua pystykuvaa todella paljon.

Ps. mullei oo kumpaakaan, ei Tamronia eikä 2x-70L:ää... molemmilla olen kyllä kuvannut. Muutoinkin saattaa olla, että 28-135 IS vaihtuu 24-105 L:ään, jos muutoksia haen tuolle polttovälille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom