Laitteistot? Minkälaista jengillä on?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Pieni päivitys laitteistoon:

Nikon FG-20 + Cosina zoom myyty pois.

Nikkor 35mm f2 AIS
Nikkor 28mm f2.8 AIS
Nikon E 28mm f2.8 AIS
Tamron 135mm f2.8 AI
Image 200mm f3.8 AI
Nikon FA

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mike sanoi:
Rafael, jos aiot pysytellä alle 800 ISO:ssa ja ostat samalla 5.6 valovoimaisen lasin, niin uskoisin, että sulla on ongelmia edessä.

En mä juuri pimeissä huoneissa kuvaakaan. Keikkakuvia nyt tuleekin räpsittyä lähinnä kiinteäpolttovälisillä, joissa on valovoimaa. Sä nyt kuvaat paljon keikoilla, joten tarvitset sitä valovoimaa 3-aukosta alaspäin, itelläni suurin osa kaikista kuvista on otettu aukoilla 8 ja ylöspäin, joll. Salamaakin voi käytellä jos tuppaa valo loppumaan.

Toisaalta sulla onkin mennyt kamerakalustoon 13 tonnia, ite en ajatellut tuollaisia summia panostaa alle vuodessa.

TLP, paljonko se Canonin 28-300 L IS maksaa? Ei tuontyylistä yleisputkea samassa hinta-laatu-luokassa oikein ole muilla valmistajilla, tai sitten oon taas vaihteeksi missannut jotain. Tuossa renkulassa kannattaa otta huomioon myös VR2, joka paikkaa heilumista tuollaiset 4 aukkoarvoa.

rafael sanoi:
TLP, paljonko se Canonin 28-300 L IS maksaa?
AC-Fotossa, joka on aika hyvä keskihinnoittelupaikka, se maksaa 2099€

rafael sanoi:
Ei tuontyylistä yleisputkea samassa hinta-laatu-luokassa oikein ole muilla valmistajilla, tai sitten oon taas vaihteeksi missannut jotain. Tuossa renkulassa kannattaa otta huomioon myös VR2, joka paikkaa heilumista tuollaiset 4 aukkoarvoa.

Ei ole vielä ei... eikä varsinkaan vakaajallista, siinä olet oikeassa.

Yleensä vaan nuo superzoomit on kompromisseja, eli eivät missään erkoisen hyviä, paitsi tietenkin polttovälinsä puolesta. Tuota 28-300 L IS:ää moni vaan on kehunut yllättävän hyväksi, eli odotuksia paremmaksi.... Monelta on hukkunut näitä 70-200:ia vaihdossa tuohon em. superzoomiin. Ehkä kuvauskohteet on sellaisia, ettei sitä f2.8 valovoimaa tarvi ja onhan se mukava retuuttaa mukana vain 1:tä putkea.

Varmasti menettelee tuo 18-200 VR ihan hyvin monessa paikassa. Varsinaista kokemusta kun en pientä D200:n nokalla olleena tapahtunutta hiplaamista kummempana omaa, niin vaikea sanoa juuta tai jaata. Jossain kun sais pari raakakuvaa ääripäillä kuvattuna näytille, niin tietäs onko se lintu vai kala.

Muutenkin tuo Nikon on mulle käytöllisesti suuri mysteeri... en oikein päässyt siihen F5:een ja sen 'henkeen' sisään, kun sillä rullallisen kuvailin. Ehkä suurin syy oli se, etten oikein panostanut sen logiikkaan, koska en N:n tule erinäisistä taloudellisista syistä vaihtamaan... koko kaluston totaalivaihto kun tulee liian kalliiksi, eikä siinä vaihtamisessa ole oikein mitään niin must-hommaa... kameroita ne on vaan kaikki.

Itse olen käyttänyt pääasiassa Nikonin vanhoja manuaalifilkkajärkkiä ja olin melkein heti kotonani D70:sen ja D200:sen kanssa. Paljoa niissä ei tarvinnut etsiä toimintoja ja kaikki tuntui loogiselta. Taasen EOS järjestelmä on ollut aina hivenen nappulahirvitys minulle. Jo pelkän manuaalisen valoituksen valinnan etsiminen on työn ja tuskan takana. Eli ainakin minulle Nikonin rungot ovat olleet loogisia ja selkeitä kun taas Canonit ovat nappulamysteriaa jota digitaalisuus ei todellakaan ole parantanut. Noh ehkäpä mielipide voisi muuttua jos kuvaisi pari kuukautta pelkästään EOS 1v:llä tai jollain muulla 1 sarjan vehkeellä..

grumby sanoi:
Itse olen käyttänyt pääasiassa Nikonin vanhoja manuaalifilkkajärkkiä ja olin melkein heti kotonani D70:sen ja D200:sen kanssa. Paljoa niissä ei tarvinnut etsiä toimintoja ja kaikki tuntui loogiselta. Taasen EOS järjestelmä on ollut aina hivenen nappulahirvitys minulle. Jo pelkän manuaalisen valoituksen valinnan etsiminen on työn ja tuskan takana. Eli ainakin minulle Nikonin rungot ovat olleet loogisia ja selkeitä kun taas Canonit ovat nappulamysteriaa jota digitaalisuus ei todellakaan ole parantanut. Noh ehkäpä mielipide voisi muuttua jos kuvaisi pari kuukautta pelkästään EOS 1v:llä tai jollain muulla 1 sarjan vehkeellä..

Nuo 1:s sarjan rungon onkin aivan erilaisia kaikilta käytöiltään ja nappuloiltaan, kuin 5D/20D/30D.

'Consumersarjan' rungot on erittäin simppeleitä käyttää kaikin puolin.

Noissa 1:ssä on kaikki laitettu jonnekin 2:n napin taa, jottei ns. vahinkoja tapahdu tärkeillä hetkillä. Hivenen samaan tyyliin kuten winukassa, eli oletko varma että haluat tyhjentää roskakorin, vaikka olet jo painanut hiiren oikeaa nappia roskakorin päällä ja vasenta valikossa, niin vielä pitää painaa OK.

Hyvä silloin, kun joku asia pitää olla tasan just siinä asennossa, mihin sen olet laitanut, mutta ei mitään kaikkein selkeintä ja yksinkertaisinta käyttölogiikkaa kuitenkaan. Valinnan mahdollisuuksia on selkeästi enemmän, kuin noissa 5-30D sarjalaisissa, siis pystyt kuvaajakohtaisesti kameran asetukset laittamaan sellaisiksi, mitkä palvelevat parhaalla mahdollisella tavalla sinun käyttöäsi.

Otetaan vaikkapa esimerkiksi AF-servon kohteen seuranta, jossa pystyt päättämään sen milloin eteen tulleen kohteeseen pitää ruveta tarkentaa. Eli siinä on sellainen säädettävä block-aika, jolla vaikkapa lintukuvausta harrastavana AF ei lähde hakeutumaan pois risun taakse hetkellisesti menneestä kohteesta. Tällaistahan ei esim. noissa 5D:ssä tai 30D:ssä löydy, vaan kun joku hyvä kontrasti on edessä niin siihen tarkennetaan heti, jolloin seurannalle voit heittää hyvästit.

Parastahan ois tietenkin, että sais 'avoimen kartan' tuohon nappuloihin, jolloin voisi itse säätää mitä nappula tekee.. siis totaalisesti muokata kameran oman käyttötarkoituksensa mukaiseksi... ehkä se on sitten se 1DsMkIV N- versio, missä tällainen päivitys tulee :D

Mike sanoi:
Tuo block-aika periaatteessa toimii myös silloin, kun lintu tekee äkillisen kaarroksen kohti kameraa. Tarkennus pysyy hetken backfocusissa ja kuvaaminen on yhtä estettyä kuin tarkennettuna risuun.

Ei pitäisi toimia näin... koska se on se seurattu kohde kuitenkin. Yksikään eläinkappale ei noin nopeaa suunnanmuutosta tee, että siitä vauhdista AF putoisi pois nopeudesta. Kuvaaja putoaa, esim. pääskysen kanssa, mutta ei se kamera.

Block toimii noiden kohteiden kanssa, jotka tulee ns. vaikkapa seurannan aikana eteen sivuttaissuunnassa tms. Se pitää tarkennustason siinä, missä se edellisen kerran oli. Eli se ei lähde hakemaan, jolloin kohde hukkuu kokonaan.

Todellisuus on esim. 20D:llä sellainen, että kun seuraat kohdetta ja se havaitsee, että ko. kohde ei ole siinä pisteessä mihin sen olet valinnut, niin seuraava on max.kontrastikohde mihin tarkennetaan. Tässä tilanteessa optiikka on raapassut sinne taustan risukkoon/hyvään kontrastiin sen tarkennuksen ja se kohteen saaminen takaisin tarkennukseen on erittäin hankala. Monesti huomaa, että jopa L-sarjalainen hakee kun ei oikein ole mitään mihin fokusoituisi.

Marginaalihommia, mutta sellaisia ne erojen etsimiset, tuon tason vehkeissä on.

En ole koittanut koskaan lintuja kuvailla, eli ei kyllä voi sanoa paskaakaan tuohon käytännön tasolla. Varmasti toimiva sydeemi, koska onhan se todennäköisempää, että lintu vetää vaakaa eikä yhtäkkiä kaartele kameraan päin. Varmaan 45 pisteen autofocuskin auttaa verrattuna 9 pisteeseen.

Ykkössarjan etu on myös sulkimen kesto. 200 tuhatta antavat, en tiedä mitä esim vitoselle luvataan.

Mites nuo ns. wanhat kamerat ja niiden sulkimet. Jos kamera on tehty 70- tai 80-luvulla (esim. Canonin FD-kiinnitteiset on olleet mulla kiikarissa), niin eikö suljin ala olemaan jo parhaat päivänsä nähnyt? Vai onko niin, että noilla filmikameroilla ei ole räpsitty niin huolettomasti kuin digillä?

Noniin. Tilanne tämä, että budjetti on noin 2000.

Kumman siis otan, kun itse en osaa päättää.
Canon 20d + CANON EF 24-70/2.8L USM (käytetty, mutta huippukunto)
vai...
Canon 30d + CANON EF-S 17-85 F 4-5,6 IS USM (uusi)

...Molempiin sitten tulee vähän myöhemmin salamat ja pystykuvauskahva. Nyt kiitos mielipiteitä kehiin. Kun ei itse osaa päättää. :)

*RIISI sanoi:
Kumman siis otan, kun itse en osaa päättää.
Canon 20d + CANON EF 24-70/2.8L USM (käytetty, mutta huippukunto)
vai...
Canon 30d + CANON EF-S 17-85 F 4-5,6 IS USM (uusi)
No jos nosita kahdesta on pakko päättää, niin 20D ja L.

30D:ssä runkona ois pari erinomaista ominaisuuttaa 20D:hen verrattuna.
Pistemittaus ja 1/3 osa pykälin säädettävä ISO-arvo.
Muutenhan se on käytännössä sama runko, isommalla LCD:llä ja hivenen isommalla puskurimuistilla.

Tuo 17-85 IS USM taitaa olla optisesti melko kehno. Varsinkin laajakulmapäässä. Jos 30D:een päädyt, niin ota ennemmin vaikka Sigman 18-50/3.5-5.6 tai jopa paljon puhuttu EF 18-55 ekaksi linssiksi. Optisesti nuo on yhtä hyviä tai parempia kuin tuo 17-85:kin, mutta maksavat murto-osan. Omani sain viidelläkympillä. :-)

gid sanoi:
Tuo 17-85 IS USM taitaa olla optisesti melko kehno. Varsinkin laajakulmapäässä. Jos 30D:een päädyt, niin ota ennemmin vaikka Sigman 18-50/3.5-5.6 tai jopa paljon puhuttu EF 18-55 ekaksi linssiksi. Optisesti nuo on yhtä hyviä tai parempia kuin tuo 17-85:kin, mutta maksavat murto-osan. Omani sain viidelläkympillä. :-)

Itse kun oppii arvostamaan suhteellisen hyvää valovoimaa, niin mielellään sitä suosittelee myös eteenpäin.

Eli vaikkapa AC-Fotosta sais vajaaseen 2000€ seuraavan paketin:
Canon EOS 30D + BG-E2, eli kahvan kera suoraan.
Tamron AF 28-75/2.8 XR DI LD
SanDisk Extreme III 2 GB

Kokonaisuudessaan hintaa tulee 1.882,91 € + about sen 40€ toimituskuluja.
Siinä ois jo ihan OK aloitussetti. Tamron on yleisasultaan muovinen, venyy tarkennettaessa ja etulinssikin taitaa pyöriä, mikä vaikeuttaa pyöröpolarisaatiosuotimen käyttöä, mutta teräväksi ja hyvää kuvalaatua antavaksi kehuttu. Itseasiassa on aikalailla samoilla viivoilla terävyyden yms. suhteen kuin nuo L-sarjalaiset, mutta rakenne on sitten 'hivenen muovisemmasta maailmasta'

Ei laajaa päätä tästä ei löydy, mutta yleiskuvaukseen ihan sopiva setti kuitenkin. Jos oikein haluaa tinkiä, niin ostaa sitten vielä toisen kortin ja pari akkua vaikkapa www.digitarvike.fi osoitteesta erikseen. Nuo GP:n akut on oman kokemuksen mukaan vallan pirun hyvin toimivia tarvikeakkuja.

Tosin kun ostat sen Ällän etkä tamronia niin ei tartte vaihtaa enää parempaan ,)
24-70L pitäisi olla parempi vielä kuin 28-70L jonka olen omistanut. Ja 28-75 tamron ja 28-70L oli aivan eri planeetalta.

tamronin kanssa tarvii vielä hieman parempaa tuuria että sattuu saamaan oikein toimivan...

Niin, alkuperäiseen aiheeseen, oma kattaus on seuraavanlainen:
Canon EOS 350D + akkukahva
Tokina 12-24 f/4
Sigma 18-50 f/3.5-5.6
Canon EF 50 f/1.8 II
Canon EF 80-200 f/4.5-5.6 USM (löysin sikahalvalla teleopiskan)

Canon EOS 500n filmirunko ja tämän mukana tullut:
Canon EF 28-80 f/4-5.6

Speedlite 420EX salama
Manfrotto 190B jalusta + 488RCO kuulapää

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom