Laitteistot? Minkälaista jengillä on?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Komppaan tuota. Jos harrastus näyttää pysyvältä ekan kittilasisetin jälkeen ei ole lasien paino/koko poislukien mitään syytä olla hankkimatta parhaita tuleviksi vuosikymmeniksi. Vielä jos ei ihan hätä ole, niin voi tarkkaillen etsiä sen parhaan kohdan ostaa noita tai sitten poimia parhaita diilejä käytetyistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täältä löytyy Canon EOS 550D + kittiobjektiivi 18-55mm + tele 55-250mm. Kuvaan lähinnä luontoa ja maisemaa. Lähilinssi on varmaan seuraavana ostoslistalla, se olis kiva lisä luontokuvaukseen.

Täältä löytyy Canon EOS 550D + kittiobjektiivi 18-55mm + tele 55-250mm. Kuvaan lähinnä luontoa ja maisemaa. Lähilinssi on varmaan seuraavana ostoslistalla, se olis kiva lisä luontokuvaukseen.

Puhutaas oikeilla nimillä, eli lähilinssi voi olla pokkarin ajatus jossa kompaktikameran objektiivin eteen laitetaan lähilinssi.
Järjestelmäkameroissa sen oikea nimike on macro-objektiivi, lyhennettynä macro.

Pari päivää sitten vaihdoin 5D mark 2:sen 5D 3:seen ja voi pojat, että on kuvaaminen yhtä juhlaa tuon uuden 61 pisteen tarkennuksen kanssa verrattuna mark 2:seen. Erityisen vaikuttunut olen siitä miten korkeilla ISOilla saa laadukasta kuvaa hyvin hämärässä ja olen kuvannut vasta 24-70mm F 2,8:lla. Paremman tarkennuksen takia päädyin vaihtamaan kameran. Kuvaan lähinnä häitä, joten siellä tästä uudesta tarkennuksesta on iso apu.

Panasonic LUMIX DMC-FZ48 vai Nikon p510. Nyt tarvitaan siis jonkun asiantuntevan jeesiä, kumpi kannattaa?

Katso vertailua tuolta:
http://www.dpreview.com/products/co...ducts=nikon_cpp510&products=panasonic_dmcfz47

Jos videon puolesta, niin ehkä Panasonic... kuvan puolesta, ehkä Nikon.
Vaikea sanoa, on niin tasaiset kamerat. Lue tarkemmat arvostelut ja tee niiden pohjalta johtopäätös omaa käyttötarkoitustasi varten.

Muutoinkin kameroiden tekinisiä ominaisuuksia on helppo vertailla tästä osoitteesta:
http://www.dpreview.com/products/compare/cameras
Lisäksi sieltä yleensä löytyy jonkin tasoinen testi..

Pari päivää sitten vaihdoin 5D mark 2:sen 5D 3:seen ja voi pojat, että on kuvaaminen yhtä juhlaa tuon uuden 61 pisteen tarkennuksen kanssa verrattuna mark 2:seen. Erityisen vaikuttunut olen siitä miten korkeilla ISOilla saa laadukasta kuvaa hyvin hämärässä ja olen kuvannut vasta 24-70mm F 2,8:lla.
En ole ite törmännyt vielä kameraan, joka kuvaisi laadukasta kuvaa korkeilla iso-arvoilla. Ellei korkealla tarkoiteta nyt ISO 400. Vittu mitä paskaa noi kamerat puskee kun mennään tuhansiin, siinä ei oikeasti ole laadun kanssa yhtään mitään tekemistä. Dynamiikkaa menetetään jo aivan tolkuttomasti yli 400 isolla saati että sitä suttupaskaa sitten katotaan täydessä koossa tuhansien iso-arvoilla. Canoni vielä blurraa sitä kohinaa ja ne kuvat on oikeasti kelvottomia laadukkaan sijaan.

Absoluuttisesti siis korkeilla isoilla tulee paskaa, se paska voi muuttua siedettäväksi jos vaatimuksia lasketaan ja laadukkaaksi jos ei enää välitetä laisinkaan kuvanlaadusta. Ei nykytekniikalla paljon vielä juhlita pimeessä.

Puhutaas oikeilla nimillä, eli lähilinssi voi olla pokkarin ajatus jossa kompaktikameran objektiivin eteen laitetaan lähilinssi.
Järjestelmäkameroissa sen oikea nimike on macro-objektiivi, lyhennettynä macro.

No niin, tämä on just tätä.. ja nyt vielä työnsin itte itteni tällaiseen keskusteluun ihan ehdoin tahdoin :rolleyes: Mutta kiitos oikaisusta, nyt olen taas vähän fiksumpi..
Oon melko aloittelija kuvaushommissa (eka oma järkkäri hankittu viime kesänä) enkä todellakaan puhu kamerakieltä. Ne on aina pahoja tilanteita, kun liikun jossain julkisella paikalla kameran kanssa ja sitten siihen tulee joku valokuvauksen (puoli)ammattilainen heittämään juttua. Viimeksi joku mies tuli juttelemaan kuvauksesta ja tajusin jopa ainakin melkein kaiken mitä se puhui, mutta olin jo siitä tilanteesta niin hermostunut, että mun piti hetki miettiä vastausta niinkin yksinkertaiseen kysymykseen kuin että mikä runko sulla on kamerassa. "öööö...?!? .. viisviiskymppidee!"

No niin, tämä on just tätä.. ja nyt vielä työnsin itte itteni tällaiseen keskusteluun ihan ehdoin tahdoin :rolleyes: Mutta kiitos oikaisusta, nyt olen taas vähän fiksumpi..

Näin se kato menee, ens kerralla se on sullekin Macro, kun sua on oikaistu :D

Tuli pari viikkoa sitten hankittua käytettynä Tamron 17-50 f2.8 Canonin 18-55 vakaajattoman kittilinssin tilalle. Ihan hyvä linssi mun kuvailuihin. Runkona 1100d, joka on aika kevyt mutta Tamronin kanssa ihan tasapainossa omissa käsissä.

Canon 60D (Joskus rahakkaampana Markku Kolmonen)
Canon EF 16-35mm f/2,8L II
Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM (Tämän toivon joskus vaihtavani Canonin 1,2 ällään)
Zeiss Planar T* 50mm f/1,4 ZE

Fuji x100
Canon 60D + Tokina 11-16mm 2.8 + Canon 28mm 1.8 + Canon 85mm 1.8
++valoja, ständejä, videokilkkeitä yms.

Helvetinmoisen vaiheilun ja vaihtorumban jälkeen nämä löytyy omistuksesta. Ja näillä kuvataan nyt niin kauan kun värkit kestää kasassa. Sitten päivitellään johonkin. Ei jaksa enää kalustorunkkailla, taidan vaihteen vuoksi keskittyä valokuvaamisen opetteluun :)

Canon 500D + Ansmann C-450 akkukahva

- kittilinssi
- Samyang 8mm f/3.5
- Canon EF 50mm f/1.8 II (mieli tekisi vaihtaa vaikkapa Samyang 35 mm F/1.4 AS UMC:ään)

Pikkuhiljaa parempaa tekisi mieli, mutta taidot on aika heikot niin kyllä noilla räpsii.

Oma setti: Canon 50D + Tamron 17-50mm f/2.8
Velbonin jalusta ja Tamracin laukku, johon mahtuu just runko, linssi ja jotain pikkusälää.

Hankintalistalla on joku suht valovoimainen telezoomi hiukan kauempana olevia kohteita varten, ehkä 70-200mm. Sitte joskus ku on massia tarpeeks.
Studiojuttuja ja henkilökuvausta en (vielä) ole harrastanut (yhtenä syynä sopivan mallin puuttuminen), niin salamoita, sateenvarjoja, kankaita yms. ei ole tullut hankittua. Muutaman kerran oon harmitellu hyvän salaman puuttumista jotain suvun/ystävien juhlia kuvaillessa.

Oma setti: Canon 50D + Tamron 17-50mm f/2.8
Velbonin jalusta ja Tamracin laukku, johon mahtuu just runko, linssi ja jotain pikkusälää.

Hankintalistalla on joku suht valovoimainen telezoomi hiukan kauempana olevia kohteita varten, ehkä 70-200mm. Sitte joskus ku on massia tarpeeks.
Studiojuttuja ja henkilökuvausta en (vielä) ole harrastanut (yhtenä syynä sopivan mallin puuttuminen), niin salamoita, sateenvarjoja, kankaita yms. ei ole tullut hankittua. Muutaman kerran oon harmitellu hyvän salaman puuttumista jotain suvun/ystävien juhlia kuvaillessa.

Hommattuani Canonin 70-200 4L:n Tamronin tarkennus tuntuu aivan järkyttävän hitaalta ja äänekkäältä. Tamronia tuleekin käytettyä pääasiassa enään sisätiloissa. Tekis mieli myydä tuo pois kun on niin ahdistavan hidas putki ja hommata tilalle Canonin laatutavaraa(esim. 24-70mm). Kroppikennolla tuo taas vaatisi rinnalle vielä jonku laajiksen, mutta budjetti ei anna periksi. Täytyy siis tyytyä nykyiseen kokoonpanoon.

Suosittelen valokuvauksesta kiinnostuneille sijoittamaan heti kunnolliseen optiikkaan ettei tarvi olla jatkuvasti putkia vaihtamassa.

edit. Nissinin di622 II salama ajaa ainakin itsellä ihan hyvin asiansa. Hintaa tuolla on verkkokaupassa jotain 120€.

Tälläistä settiä löytyy tällä hetkellä
Nikon D700
Samyang 14/2.8
Nikon 24-70/2.8
Nikon 35/2
Nikon 50/1.4D
Nikon 85/1.4D
Nikon 135/2
pari SB-900 salamaa
läjä muita tarvikkeita, jalustoja, jokuset suotimet, rf-602 radiolaukasimet, ym.
Canon s95 taskunäpsänä

Nuorisolleni annoin d40 setin + 35/1.8
Lisäksi hommasin niille vielä canonin s95:t kun ovat nyt ihan sopuhintaisia....

Tuli vaihdettua Olympuksesta Nikoniin ja nyt tällä hetkellä mennään aika minimivarustuksella:
Nikon D90 + MB-D80
Sigma 18-50/2.8 HSM

Telepäähän varmaan seuraava hankinta, mutta samalla joku 10mm laajakulma kiinnostaisi. Samyangin 8mm saisi halvalla, mutta voipi olla, että vääristymä ei kauaa jaksa innostaa. Salamaa sitten syksymmällä, kun päivät pimenee.

Canonilla on mennyt tosi putkeen tän vuoden tuotejulkaisut. 1DX myöhästyi puoli vuotta jostain syystä (luultavasti noloa koska sitä ei paljastettu), 5Dmk3:ssa oli valovuoto jonka korjaus kesti kuukausia ja nyt sitten on edessä tuotannon keskeytys ja recall mallille, jolla on varmasti suurimmat voluumit. Rebelistä on kuitenkin tehty versioita joka vuosi, joten jos jotain materiaalia muutetaan niin luulisi että vähän testiä olisi tehty etukäteen.

Suositut

Back
Ylös Bottom