Laitanpa tämän tännekkin, olkapään kuntoutumisesta kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spitium
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pari vuotta leikkauksesta ja olkapää menee tasaisesti huonompaan suuntaan. Leikkauksen jälkeen ilmennyt komplikaatio ei ole hävinnyt ja nyt on ollut tuo pari vuotta kroonista tulehdusta. Odottelen leikkausaikaa yleiselle, jonka toivottavasti saa mahdollisimman pian. Omalla kohdalla kävi siis huonosti, mutta toivottavasti muilla paremmin.

Dodiin, jos nostaisin tän kuolleen aiheen vielä kerran ylös ;)

Elikkä nyt oon treenaillut thaikkua noin kolmisen kuukautta ja sparraamisen aloitin pari päivää sitten. Olkapää ainakin näytti hyvin kestävän tässä kolmen kuukauden aikana (pelkkää varjonyrkkeilyä, säkkiin hakkaamista, mitsien pitoja, mitsien hakkaamista reenailtu).
Ja heti kun pääsin lauantaina sparraamaan niin seuraavana päivänä sain kuulla olkapäässä ihmeellistä naksutusääntä ja senki huomasin vasta silloin kun vedin kotona varjonyrkkeilyä peilin edessä, eli jotain vissiin tapahtu siinä sparratessa kun naksunta kuulostaa nyt ihan erilaiselta.
Nyt olkapään naksuminen kuulostaa ihan siltä että ois lyöny kevyesti juomalasit yhteen, ja tätä kuulee silloin kun lyön suoria,koukkuja,uppareita käsillä.
Olkapää ei nyt ainakaan ole tullut kipeeksi naksumisäänen takia eikä tee kipeetä sen naksumisen aikana. Kuulostaa vaan ärsyttävältä ja tuntuu ärsyttävältä :D
Ennenkin on kyllä ollut naksumista olkapäässä leikkauksen jälkeen, eli ainoastaan mikä tässä on muuttunut niin se naksumisääni.

Kelasin vaan tässä, että pitäiskö käydä lekurilla näyttämässä, että onko se nyt vakavaa kun juomalasit kolistelee yhdessä :D vai onko siellä kenties jokin ankkuri lähtenyt irti vai hierooko siellä olkapään sisällä joku johonkin tai jotain muuta sellaista?

Niin ja lukekaa toi mun edellinen viesti niin tiedätte missä mennään :david:

Elikkä nyt oon treenaillut thaikkua noin kolmisen kuukautta ja sparraamisen aloitin pari päivää sitten. Olkapää ainakin näytti hyvin kestävän tässä kolmen kuukauden aikana (pelkkää varjonyrkkeilyä, säkkiin hakkaamista, mitsien pitoja, mitsien hakkaamista reenailtu).

Tulkitsinko oikein noista sun viesteistä, oliko sulla leikkaus tammikuussa -07? Siitä 6kk päästä oot jo uskaltanu mennä löymään, ja 9kk sparraamaan?

Mulla on nyt 4kk operaatiosta ja ei kyllä tulisi mieleenkään yrittää pelata edes nintendo Wiitä. Silmissä sumenee jo kun katsoo jonkun toisen heittävän palloa, saati sitten lyövän koukkuja.

Miltä se sun olkapää tuntu siinä vaiheessa kun päätit kokeilla treenaamista? Pystyitkö tekemään etunojapunnerruksia tai leuanvetoja? Minkälaiset voimat siinä oli operoimattomaan käteen verrattuna? Entä liikeradat?

Itsellä ei kyllä tällä hetkellä ole mahdollista edes tehdä pelkällä omalla kädellä (siis ilman mitään painoa kädessä) pystypunnerrusta, ulkokierto todella rajoittunut ja käsivarsi nousee sivulle vain hartiatasoon ominvoimin. Ruokalautasenkin kannattelu tuntuu ilkeeltä olkapäässä, jotenkin heikko ja hallitsematon tunne. Jopa punainen threraband tube tuntuu suurimmassa osassa kuntoutusliikkeistä todella napakalta, ja joudun tyytymään keltaiseen vielä. Tosin onhan tässä vielä 2kk aikaa siihen, että operaatiosta olisi kulunut puolivuotta.

No niin. Tänään leikattiin olkapää uudelleen, eikä sieltä mitään dramaattista löytynyt. SLAP I oli, eli aikaisemman leikkauksen alueella oli rispaantumista, joka putsattiin. Lisäksi aiemmin jännettä ankkuroidessa käyttyä ompeletta oli siellä repsottanu. Irtonaisia langanpätkiä ja solmu oli poistettu ärvöttämästä. Saapa nähdä lähteekö tästä hyvällä kuntoutuksella paranemaan...

Vuosi ja 9 kk on kulunut ja liikkuvuus on edelleen selkeästi huonompi. Pitänee tässä vielä jouluun asti palautella voimaa ja massaa, toki samalla lihashuoltoa huomioiden ja sitten sen jälkeen satsata todenteolla liikkuvuuden parantamiseen. Tällä hetkellä vaan nousee tuo rauta niin mukavasti, että ei viitsi vielä alkaa ihan jumppalinjalle.

Joitain mukautuksia olen joutunut tekemään. Esim. takakyykky on vaihtunut etukyykkyyn, koska en saa tankoa mukavasti siihen takaolkapäiden päälle ja safety baria ei ole tarjolla. Samaten penkki tangolla on vaihtunut penkkiin käsipainoilla, jonka teen lisäksi (korjaantuneen) voimaepätasapainon vuoksi yksi käsi kerrallaan ja sen sellaista pientä.

Tulkitsinko oikein noista sun viesteistä, oliko sulla leikkaus tammikuussa -07? Siitä 6kk päästä oot jo uskaltanu mennä löymään, ja 9kk sparraamaan?

Mulla on nyt 4kk operaatiosta ja ei kyllä tulisi mieleenkään yrittää pelata edes nintendo Wiitä. Silmissä sumenee jo kun katsoo jonkun toisen heittävän palloa, saati sitten lyövän koukkuja.

Miltä se sun olkapää tuntu siinä vaiheessa kun päätit kokeilla treenaamista? Pystyitkö tekemään etunojapunnerruksia tai leuanvetoja? Minkälaiset voimat siinä oli operoimattomaan käteen verrattuna? Entä liikeradat?

Itsellä ei kyllä tällä hetkellä ole mahdollista edes tehdä pelkällä omalla kädellä (siis ilman mitään painoa kädessä) pystypunnerrusta, ulkokierto todella rajoittunut ja käsivarsi nousee sivulle vain hartiatasoon ominvoimin. Ruokalautasenkin kannattelu tuntuu ilkeeltä olkapäässä, jotenkin heikko ja hallitsematon tunne. Jopa punainen threraband tube tuntuu suurimmassa osassa kuntoutusliikkeistä todella napakalta, ja joudun tyytymään keltaiseen vielä. Tosin onhan tässä vielä 2kk aikaa siihen, että operaatiosta olisi kulunut puolivuotta.

Sori tää vastaus nyt tuli vähän liian myöhässä, mutta parempi nyt kuin ei milloinkaan :D eli...
Olkapääni tähystettiin joulukuussa -06. Sen jälkeen lääkäri määräsi urheilukieltoon 6 kuukaudeksi. 6kk:n jälkeen menin punttisalille kevyesti vahvistamaan lihaksia jne. ja 7kk:n jälkeen uskaltauduin menemään harjoituksiin (siellä tein vain varjoa ja hakkasin säkkiä, muuta en siis tehnyt). Vasta 9kk:n jälkeen uskaltauduin sparraamaan, mutta silloinkin keskityin enemmän potkuihin kuin lyönteihin.

Olkapäänleikkauksen jälkeen, olkapään kuntoutus on pitkä ja hidas prosessi, joka vaatii hermoja. Olihan mullakin aika epätoivonen olo kun pääsin kantositeestä pois, ja 4kk:tta leikkauksen jälkeen tuntui ihan siltä ettei mitään edistystä ole tapahtunut, vaikka kyllä sitä tapahtui ;) Kävin fysioterapeutin luona joku 20 kertaa (joista 8 kertaa OMT-fys.ter:lla)

No eipä se nyt miltään erikoiselta tuntunut, olihan siinä olkapäässä lihaskireyttä ja jäykkyyttä, mutta kyllä se jäykkyys ja kireys pikkuhiljaa katosi. Etunojapunnerruksia alotin tekemään vasta silloin kun fysioterapeutti antoi luvan siihen, aluksi tietenkin tein seinään vasten 3 x 15 toistoa ja vasta myöhemmin aloitin tekemään maassa etunojapunnerruksia. Leuanvetoja en ole kokeillut, enkä kokeile koska siinä mun olkapääni muljahteli, tosin olen mä tangossa roikkunut (saa hyvää venytystä olkapäälle ja yrittänyt alavatsalihaksia vääntää leuanvetojen tilalle. Vasemman käden liikerata on nyt kyllä rajoittunut, ulkokierto menee enintään 40 asteeseen.

Nyt on vähän yli vuosi mennyt olkapääleikkauksesta ja mitään muuta ei oo haittaa, kun tuo ärsyttävä naksutus olkapäässä ja lihaskireys vasemman puoleisella hartiaseudulla, tosin kyllähän tuo liikerajoituskin vituttaa kun olen nukkunut tässä viimeisen vuoden aikana aina oikealla kyljellä :lol2: Nyt olen sitten keskittynyt pelkästään (laiskasti) lyöntitekniikkaan hiomiseen ja olkapäänlihasten vahvistamiseen, toivottavasti ei tarvitse enään nähdä näitä muljahduksia tulevaisuudesssa :)

en jaksanut lukea kaikkia viestejä joten kysyisin onko kenelläkään ollut vaivaa "jäätynyt olkapää" itselläni sellainen todettiin ja nyt täytyisi lekurin puheille mennä juttelemaan todennäköisestä leikkauksesta. Eli onko kenelläkää tehty liikkuvuushoitoa kyseiseen vaivaan ja jos on niin kuinka kauan kuntoutus kesti?

Sick-: -Eipä ole omakohtaista kokemusta hoidettavan puolelta, mutta toisesta näkökulmasta hieman... Tuo on melkoisen laaja käsite tuo jäätynyt olkapää, siinä liike voi olla olkanivelessä vain hieman rajoittunut tai sitten todella vähäistäkin. Alkuun kannattaa kokeilla mobilisointia terapeutin toimesta ja kotiohjeeksi reilusti liikkuvuusharjoittelua. Lapaluun liikeiden hallinnan opettelu on alkuunsa melkoisen tärkeää, kovin helposti se liike pyrkii tulemaan sieltä nuissa liikkuvuusharjoitteissa.

Mistä tuo sai sulla alkunsa, huonosti kuntoutetusta leikkauksesta tai vammasta vai pikkuhiljaa kehittyen?

tuossa about pari vuotta sitten napsahti olkapää penkkiä tehdessä pois paikaltaan ja sitä kautta kiertäjäkalvosimen vamma. (repeämä). Kuntoutus onnistu ihan sillai hyvin että sen jälkee pysty reenaan periaatteessa täysillä mutta nyt taas ruvennu sattuu nii pirusti reenin jälkeen ja reenin aikana. Minulla tuo "jäätynyt olkapää" on sellainen että sivulle nostaessa se ei vaan liiku eli tuohon puoleenväliin jää. Lääkärissä sano että samantien lekurille jutteleen että mitä olisi tehtävissä ja hoitohan tämmöisessä tilanteessa kun fysikaaliset/lääkkeet ei enää auta on että nukututetaan ja sitten olkapää pakotetaan tavallaan liikumaan ja jos sielä ahdasta on niin tehdään tilaa. Tarkalleen en tiedä joten siksi kyselin että olisiko muilla kokemuksia

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sick-: -Ok, et vain maininnut aluksi että fysikaaliset hoidot on jo testailtu, niillähän tuota aluksi lähdetään hoitamaan ja yleensä nuilla se hoituukin. Mutta eiköhän se tohtori osaa kertoa tarkemmin sitten tuosta nukutushoidosta sekä siitä, kuinka sen jälkeen kuntoutus hoidetaan.

juu jäi mainitsematta :jahas: mutta tosiaan tuon ensimmäisen vaivan jälkeen oli pakko käydä fysikaalisessa mutta lääkäri nyt totesi että tässä vaiheessa ei niistä enää hyötyä ole että eiköhän lekuri sitten kertoile enemmän kun nyt katsoo ne lähetteet läpi. Jos jollakin vain on samanlaisia kokemuksia niin kertoilkaa ihmeessä :kippis1:

Löytyykö täältä muilta, joilla on olkapään sijoiltaan menojen takia useita vuosia sitten leikattu alkanut oireilemaan jollain tavalla? Itse olin leikkauksessa 2002 ja näihin päiviin asti olkapää on ollut kuin uusi. Nyt pari viikkoa sitten siitä on alkanut kuulua satunnaisesti muoviselta kuulostavaa narinaa (siis todellakin niinkuin muovisen kuivan saranan narinaa, ei mitään rutinaa), joka tosin katoaa tosin itsestään melkein heti, mutta palaa toisinaan aina takaisin esim. seuraavana päivänä. Mitään kipuja ei ole. Ainoa mahdollinen syy tuohon on kai se, että tein juuri samoihin aikoihin salilla dippejä pitkän tauon jälkeen, jotka kyllä aika rankoilta tuntuivat aluksi (olin vaihtelun vuoksi käynyt vaan bodypumpissa ja thaiboxingissa). Toisaalta olin tehnyt vaikka kuinka paljon dippejä jotain puolisen vuotta sitten ja sitä aikaisemmin, ilman mitään ongelmia. Kävin tässä sitten röntgenissä ja lääkärin, tosin ei ilmeisesti ortopedin vaan röntgenlääkärin ja yleislääkärin, mukaan kuvat näyttää aika odotetuilta, eli kulumaa näkyy, mutta hänen mielestään pitää vain "huoltaa" olkapäätä hyvin tarkoittaen ilmeisesti kunnollista lämmittelyä ja venyttelyä. Lisäksi kun kysyin, että aiheuttaako kuluneisuus suuremman riskin sijoiltaanmenolle, niin vastaus oli, että ei. Itsehän vielä näin vuosienkin jälkeen treenaan olkapäitä lähes päivittäin xtra-jäykällä kuminauhalla, joten tukevat lihakset pitäis olla huippukunnossa ja treeni myös jonkin verran näkyy ihan ulkoisestikin olkapäätä ympäröivissä lihaksissa. Nyt vain mietityttää, että miten jatkossa, eli viekö tie lopulta uuteen leikkaukseen, vai pysyykö olkapää kunnossa. Narinathan ei sinänsä haittaa, mutta toisaalta olen haaveillut BJJ:n aloittamisesta - lieköhän nyt turhan riskialtis idea?

No niin, alkuperäisen ketjun aloittaja on täällä taas, hitusen eri nimimerkillä vaan:D

Tällä hetkellä miun tilanne on se, että toinenkin olkapää meni leikkaukseen ihan samaisesta syystä kuin oikeakin olkapää. Tällä hetkellä vasurin tähystysleikkauksesta on aikaa kohta 3kk ja sen vaan tulin sanomaan, että kumpikin olkapää toimii kuin unelma. Salilla treenaan tälläkin hetkellä rankasti, syksyn bf-kisoihin tähdäten, ei tietookaan että mitään oisi korjailtu :) Myös kaikki avaavat ja työntävät liikkeet onnistuu loistavasti, mitään puolieroja ei ehtinyt tulemaan (kantosideaika vasurissa oli 3 vkoa, oikeessa parisen vuotta sitten 6 vkoa)!

Oman olkapäänvammani kuvauksen ehdinkin jo laittaa tuonne toiseen ketjuun.

Lukaisin tämän ketjun mielenkiinnosta läpi, ja paljon hyvää tavaraa löytyi. Itse odottelen paraillaan olkapään operointia. Raportoin kuntoutumisesta sitten lisää leikkauksen jälkeen.

Itseäni on harmittanut kovasti kun en ole malttanut vamman keston aikana olla treenaamatta. No, hullu kylpee, että nahka lähtee. Kovasti on vain treeneissä naurattanut Horse Powerin ja jääpussin kanssa läträäminen sarjojen välissä :)

Jos joku asiasta tietävä jaksaa tsekata ton toiseen ketjuun postaamani selosteen läpi, ja kertoa about mitä se pitää sisällään, niin olisin kiitollinen. Operoidaanko esim. tuo biceps-jänne yleensä samalla kertaa tuon ylälabrumin vaurion kanssa? Vai onko tuo krooninen tendinoosi ainostaan tulehdustila?

Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia henkilöiltä jotka harrastavat kamppailulajeja ja joilta on olkapää leikattu tähystämällä? Eli onko olkapäät kestänyt?

Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia henkilöiltä jotka harrastavat kamppailulajeja ja joilta on olkapää leikattu tähystämällä? Eli onko olkapäät kestänyt?

Ehdin n. vuoden verran treenata BJJ tuon 05/07 leikatun oikean olkapään kanssa ja ihan hienosti se toimi. Tällä hetkellä parantelen vielä vasenta puolta (leikattu 05/09), mutta ihan positiivisin mielin. Kaiken kaikkiaan toipuminen on nyt ollut paljon nopeampaa ja leikkauskin oli hieman helpompi kuin edellinen.

Treeneissä toki kannattaa olla varovainen ja tietoinen leikatusta raajasta, eikä riskeerata mitään tyhmiä, vaan taputella ihan ajoissa olkapäähän kohdistuviin lukkoihin. Itse en osaa sanoa uskaltaisinko esim. löydä täysiä (varsinkin jos on ohi lyömisen vaara ;) )tms. koska juuri tuollaisissa tilanteissa olkapääni aiemmin lähtivät sijoiltaan. Samoin olen varovaisempi alasvientien kanssa, sekä muutoinkin pystystä sparratessa.

Mulle ortopedi sanoi viimeisessä tarkastuksessa, että lähes kaikki urheileminen on sallittua. Lentopalloa ja keihäänheittoa ei uskaltanut suositella.

Viikko sitten kiinnitettiin kahdella ankkurilla mun klo 5-8 kohdalta revennyt alalabrum. Oon antanu käden loikoilla rauhassa kantositeessä lukuunottamatta kyynärvarren ojentelua ja stressipallon puristelua. 4 viikkoa kaikkiaan tätä lystiä ja sit ruvetaan kattomaan oisko kudokset kunnolla kiinni ja valmiina kuntoutukseen. 5kk meni kuulemma NHL-kiekkoilijalla vastaavasta leikkauksesta takas peleihin.

Täsmälleen sama toimenpide kuin ylläolevalla tehtiin minulle 2 viikkoa sitten, kiinnitys tosin kolmella ankkurilla. Pää meinaa hajota kun ei voi liikkua! En voi edes aamulla venytellä itseäni pitkäksi. Olen tottunut syömään paljon koska olen aktiiviliikkuja, nyt piti alkaa laskea kaloreita jottei painoa alkaisi kertymään. Miten tästä selviää järjissään?

2 viikkoa vielä kantosidettä, ja tosiaan ainoat treenit mitä oon tehny on vähän kyykkäilyä omalla painolla, gripperiä oon puristellu ja veivannu vasurilla olkapääliikkeitä. Itekin oon melkosen aktiivinen, salilla 3-4krt/vko ja parit kössit päälle, niin kyllähän tää tuskaa on, kun ei voi edes autolla ajaa. Onneksi tulee ees em-kisat. Syömiseen onneksi auttaa lämpöset ilmat, niin paino on jopa vähän pudonnut, mut kylhän sen tietää mistä sekin paino on pois :) Ootan innolla et pääseen jumppaamaan ees kuminauhalla. Onkos karppailijalla millaset ohjeet ekan 4 vkon osalta?

Suositut

Back
Ylös Bottom