Laitanpa tämän tännekkin, olkapään kuntoutumisesta kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spitium
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Omar sanoi:
noista lapaluun tukilihaksista, kun olin siellä hierojalla niin se sanoi että joku (en muista mikä) lihas oili aivan surkastunut ja se hieroi juuri silloin tuosta lavan kohdalta.
kyllä salillakin on huomannut että tuo vasuri tulee jatkuvasti perässä ja hyytyy huomattavasti ennen kuin oikea,mutta kai se siitä alkaa luistamaan kun pikkuhiljaa treenaa ja nostaa painoa sen mukaan kun hyvältä tuntuu.:)
Yleensä ne on juuri ne ulkokiertäjät mitkä surkastuu näkyvimmin eli infraspinatus ja teres minor (lavan alempi lihas ja pieni liereälihas). Jos vaan mitenkään pystyt tekemään sitä ulkokiertoa ilman ,että olkapää lähtee työntymään eteen niin koita sitä esim.vastuskumilla (ja kyynärvarsi hieman irti kyljestä )vaikka vain sentinkin saisit menemään -jos ei vaan onnistu niin isometrisiä jännityksiä edes. Kipua ei saisi tulla. Ja sitä yläselän treeniä (alataljasoutua eri kahvoilla jne) paljon. :thumbs:
Nyt on pakko lopettaa tää virtuaalineuvonta, koska pitäis nähdä tilanne ohjatakseen mitään lisää :)

joo,eihän näitä netin välityksellä saa hoidettua.
kiitos kuitenkin,näistäkin neuvoista oli jo suuri apu :thumbs:

Itseltä leikattu tuo labrumin repeämä ja ankkureita asenneltu.Leikkauksesta nyt 2,5kk aikaa ja parin viikon päästä pitäis palata töihin.Liikeradat kädessä eteenpäin jo suht hyvä,nousee reilusti yli hartialinjan,mutta sivulle päin ilman apua ei nouse vielä puhtaasi ihan hartiatasolle.

Kuntouttanut olen hauista käsipainolla ja ojentajaa taljassa,painoina haukassa ollut 6-10kiloa ja ojentajassa yhdellä kädellä n.7,5-15 kiloa.Lisäksi olkapään pyörittelyä maata kohti pienellä painolla ja käden nostelua ilman painoja eteen ja sivulle parinkymmenen toiston sarjoja.Staattiset jännitykset olen jo jättänyt pois,nyt sain myös luvan tehdä ristikkäistaljassa sellaista liikettä,että alhaalta ottaa kahvasta otteen terveellä kädellä ja leikatulla myös ja sitten vie kahvan terveen käden puolelle yläviiston eli vähän kuin vetäisi ruohonleikkuria käyntiin.Lisäksi fysioterapeutti ohjeisti,että pitäisi joka päivä venytellä rintalihasta,koska ilmeisesti se vielä vähän tiukkaa.

Nyt sitä kyselisin,että kun fysioteraupettini oli sitä mieltä,että jatkossa kun voi alkaa ns. normaali kuormituksella treenin,niin olisi syytä jättää pois penkki,vinopenkki,mave,tempaukset ja kaikki olkapäätä kuormittavat liikkeet,jossa tulee ns. pitkällä vipuvarrella olkapäähän kuormitusta ja venytystä.Lähinnä hän suositteli tekemään valtaosan kaikista yläkropan liikkeistä taljassa,koska silloin kuulemma rasitus tulee enemmän useampaan lihasryhmään ja se ei kuormita esim. olkapäätä niin pahasti.

Eli kokemuksia muilta kiitos..onko tilanne tosiaan näin lohduton?Millä sitä olkapäitä nyt enää sitten treenaa:( Ilmeisesti vipareita voi tehdä kädet suht koukussa taljassa,samaten pystysoutu taljassa ok,mutta esim. pystypunnerruksia ei kuulemma kannattaisi tehdä,paitsi ehkä koneessa vajaana (eli äärivenytys pois)..

Samaten takaolkapäitä vain lyhyellä vipuvarrella.Leuanveto kuulemma ok,mutta ilmeisesti siinäkin vain kapealla otteella...

Pahalta näyttää olkapäiden kehityksen kannalta,eritoten kun ne ovat nyt muutenkin jääneet jälkeen,muissa lihaksissa kun ei hirveästi ole koko pienentynyt tauon aikana...

Onko muilla saman läpikäynneillä kokemuksia asian tiimoilta,onko voinut tehdä jotain liikkeitä,mitä alunperin ei ole suositeltu jne.
Penkkiä ei ole ikävä,mutta toki jotain rinnallekin olis kiva tehdä...koneetkaan ei vissii ole tässä hyvä vaihtoehto.

Aion totta kai hyvin lämmitellä ja tehdä kk-liikkeet aina treenin alle,mutta alkaa pikkuhiljaa tuntumaan,että mitähän tästä enää tulee...:wall:

Itellä ylihuomenna olkapään leikkaus. Labrumin repeämän korjailee kuulemma osaava lääkäri Aki Hintsa. Kesällä olisi intti ja ja fysioterapeutti ja hoitanut lääkäri (H. Selänne) sanoivat molemmat että sinne kyllä kuntoutuu, fyte vaan sano että kranaatteja ei ehkä siedä vielä heitellä :D . Sanoi myös että saattaa mennä vuosikin että on täysin kunnossa, mutta kun sitten kun on kunnossa on aivan kuin ehjä olkapääkin. Fysioterapeutilla itsellään kuulemma on olkapää leikattu eikä ole ollut ongelmia sen suhteen.

Onko minulla kohtalotovereita? Kauan kuntoutus kestää? Käsittääkseni ensin joutuu pitämään jotain kantosidettä tyyliin 6-8vko? Ja sitten alkaa todella varovainen kuntoutus?

Kuten edellisestä viestistäni kävi ilmi,samassa jamassa ollaan;)

Paitsi,että itsellä nyt tosiaan kohta se 3kk leikkauksesta.
Itse pidin reilut 3vkoa kantosidettä,sitten lääkäri antoi luvan ottaa pois,mutta ulkokiertoa vältettin sinne lähes 6 viikkoon leikkauksesta.
Heti kun side oli pois alkoi fys.terapia. Kerta viikkoon olen käynyt käsiteltävänä ja sitten muistaakseni ekat pari vkoa tehtiin pelkällä kuminauhalla ja sitten isometrisiä harjotteita.Sitten pikkuhiljaa sai alkaa tehdä haukalle ja oikkarille hyvin pienellä käsipainolla 2-3 sarjaa,n.15 toistoa.

Nyt on käytössä n.8-10kg käsipaino hauikselle ja oikkarille teen yhdellä kädellä n.12,5-15kg.Tietty näähän riippuu siitä millasella painolla teki ennen leikkkausta. Ite teki ennen leikkuuta haukkaa yleensä n.20-22kg käsipainoilla ja oikkaria yhdellä kädellä n.30-35kg,siis taljassa tietty.

Vipareita en ole tehnyt edes pienillä painoilla vaan vielä ihan käden nostoja,koska sivuttaisnostossa käsi ei vielä tule puhtaasti hartiatason yli,ehkä just vähän alle.Sitte sellasta ruohonleikkuri-käyntiin tyylistä liikettä saanu tehä tosi pienellä painolla,että saa lapoihin vähän liikettä.
Samaten käden pyörittelyä maata kohden pienellä painolla (ekoina viikkoina tietty tehtiin ilman painoa).

Pikkuhiljaa tässä kuntoutellaan,mutta en vielä osaa sanoa,koska pystyy alkaa treenaa ns. normaalisti,pois lukien noita liikerajotteita,joita edellisessä viestissäni juuri puhuin. Huomenna ois lekuri,pitää kysyä sen mielipidettä asiaan.
Mutta hiljaa hyvä tulee.Ei kannata hötkyillä,kk sinne tai tänne ei merkkaa mitään,kun taas jos rupeaa hätäilemään,niin sitte on taas 3-6kk lepiä...

Tsemppiä leikkaukseen Lapo!:thumbs:

K.Maga sanoi:
Mutta hiljaa hyvä tulee.Ei kannata hötkyillä,kk sinne tai tänne ei merkkaa mitään,kun taas jos rupeaa hätäilemään,niin sitte on taas 3-6kk lepiä...

Tsemppiä leikkaukseen Lapo!:thumbs:

Jees, tänks. Aavistelinkin jotain tuon suuntaista että useampi kuukausi menee. Olen nyt onneksi sisäistänyt sen ajatuksen että vuonna 2006 ei välttämättä vielä (ehkä tuurilla loppupuolella) yhtään kovaa puntti treeniä tulla vetämään. Mutta eipä tuo yksi vuosi niin kauhean ratkaiseva ole jos tässä voin vielä lähemmäs 20 vuotta sen jälkeen kolistella rautaa...

Sopivasti puskee yo-kirjotukset matikka ja äikkä päälle ja pitäs vielä lääkikseenkin pyrkiä. :D Onpahan ainaki aikaa lukee kun parantelen tota olkapäätä.

Itsellä on vasen leikattu ja oikea leikataan todennäköisesti tammikuussa. Jenkkipallo saa mun osalta jäädä...

Tuo vasemman kuntoutuminen täydelliseksi kesti noin 8 kk ja kyllä mä sitä jumppasinkin. 4-5 kk:n kohdalla uskalsi jo ottaa kohtuullisen kovatehoista punttitreeniä. Leikkauksen jälkeen kuukaudet 6-8 treenasin todella hyvin ja punttitulosten palautuessa lihasmuistin voimalla takaisin paino tippui silti 6 kg. Oli aika eri fiilis sen jälkeen. Tänä päivänä se toimii aika lailla täydellisesti liikeratojen laajuutta myöten.

Nyt olis sitten taas sama projekti edessä. Kyrsii, kun kerkesin taas saada hyvän sulkis-lenkki-sali -treenin käyntiin ja taas mennään puukotettavaksi. No, huhtikuulla sitten aloitan Mou kuntoon -projektin.

Huomenna tulee 12 viikkoa II tyypin SLAPin (labrumin repeämä) korjauksesta ja käyn aamusella juttelemassa kirurgin kanssa homman etenemisestä. Mulla on ollut täällä jenkeissä ongelmana päästä kunnolliseen fysioterapiaan, kun vakuutusyhtiöiden kanssa on saanut vääntää, joten itse olen sitä pääasiassa kuntouttanut. Isä on tosin fysioterapeutti, jolta sain neuvoja ja lisäksi lueskelin kyseisen vamman kuntoukseen liittyvää kirjallisuutta sekä tuoreet urheilulääketieteen artikkelit. Välillä on olkapää aina ärtyillyt, kun on tehnyt jotain liian raskasta, mutta kaikkiaan kuntoutuminen menee mukavasti. Ulkokierto on jo 100%, eteenpäin nosto lähes 100%, sivulle (abduktio) jossain 85% kieppeillä ja sisäkierrosta puuttuu vielä reilummin (kättä ylöspäin selän takana selkärankaa pitkin). Tämä on tyypillistä vamman kuntoutuksessa, joten hyvillä mielillä jatketaan.

Voimien puolesta on olkapää vielä varsin heikko, tosin lihakset jaksaisivat enemmänkin, mitä kivun rajoissa voi tehdä. Pitää vain yrittää malttaa mieltä, ettei etene liian nopeasti ja hajoita paikkoja uudelleen. Sehän on kuitenkin tyhmintä mitä voi tehdä, koska silloin joutuu aloittamaan koko prosessin alusta. Tammikuu menee matkustellessa, mutta helmikuussa ajattelin aloittaa taas kiipeilemään, tosin varovasti ja minimoiden olkapään rasituksen. Sitkeää työtä vaan, niin kyllä se tästä paranee. :thumbs:

Ja laitanpa vielä tästä omasta kuntoutumisestani, kun labrumin korjauksesta on aikaa 2kk nyt...

Tää käpälä on hyvä :rock: En ymmärrä, missä kaikki kivut ovat olleet, enpä ole niitä kyllä kaipaillutkaan koko aikana ;) Huomattavasti helpompaa on ollut tuo kuntoutus kun ei ole kipu esteenä...Noh, liikeradat on täydet, ihan ylä-taka-asennossa tapahtuvat kierrot tuntuu tiukkuutena, krinnaavana, muttei kipuna...mutta harvoinpa sitä tassua nyt sinne tarviikaan taittaa :jahas: Salilla treenaan lähes tulkoon samoilla painoilla kuin ennen elokuun äksidenttiä, maastavdeän itse asiassa isommilla :hyper: Kyykky ei oikein vielä onnistu just tuon käden taaksetaivuttamisen takia, sen kyllä pystyis sinne tangon alle kivutta laittamaan, mut ku kiristelee niin ei oikein luota vielä...Olka- ja rintalihasten teko oli pisimpään jäissä, mutta viime treeneissä aloitin jo penkin teon, hiljakseen hiljakseen. Nyt onkin sitten rinta toooosi kipeä, kun sitä sitten niin ahnaasti hinkkasi :lol2:

Mutta siis, saikku loppuu tän kuun lopussa ja täysin voimin lähden töihin. Käsikirurgi ihmetteli myös tätä toipumistani/kuntoutumistani, mutta tuumasi että tämmöseltä bodinaiselta odottaa nyt mitä tahansa (ollaan työkavereita tavallaan ja siis tuttuja ;) ), se juhli nyrkit pystyssä kun näytin toimivat liikeradat jälkitarkastuksessa :hyper: Kun ennen leikkausta ei edes hartialinjaa voinut ylittää kivun takia, ei edestä saatikka sivulta.

En voi olla kuin onnesta näin sekaisin :hyper: koska treeneihin paluu/kuntoon pääseminen on ollut niiiiin paljon nopeempaa kuin osasin edes kuvitella kaikkein positiivisimmillakin kausilla. I:haart: my olkapää :D

Niin ja mainittakoon vielä, että salille treeneihin olen palannut ihan kirurgin luvalla, sanelussa lukee "vahvalihaksinen potilas lasketaan takaisin harrastuksensa pariin", toki sanelun ulkopuolella sitten kerrattiin "tuntemuksen mukaan"-riimejä sun muuta, mutta siis täysi treenilupa kuitenkin annettu. Kontaktilajeihin paluuhan onnistuu noin 3kk leikkauksesta, joten tämä punttitreeni on sallittujen listalla ainakin tuon käsikirurgin mukaan, kun vaan tietää mitä tekee ja muistaa, mitä on tehty :)

:D nyt on olkapää operoitu ekä ole vieläkään tunto palannut. Nyt alkaakin sitten piiitkä prosessi

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Spitium sanoi:
Tupsahdin mimmien puolelta tännekkin, kun ajattelin että onhan niitä vammoja miehilläkin - joten suurempi mahdollisuus saada kannustavia (?) vastauksia :worship:

Multa korjattiin sijoiltaanmenoen aiheuttamat vauriot kaksi viikkoa sitten, ihme kyllä kipuja ei ole ollut laisin :rock: Nyt tietty kiinnostaa treenikuntoon pääseminen, muutenkin tuli niin pahaan paikkaan koko äksidentti Kuntoutus alkaa kahden viikon kuluttua, sit saattaa jopa sattua :eek:

Mutta miten te muut olette kuntoutuneet tai tiedättekö jonkun muun tarinaa? Mun olisi tarkoitus saada tästä olkapäästä hyvä, koska treenaan ihan massa/voima periaatteella ja olenkin kokoisekseni (166/60) varsin hyvässä kunnossa. Alkuhan tässä voi olla hankalaa, mut kyllä meinasin ennen kevättä olla siinä kunnossa että tämänhetkinen penkkiennätykseni (62.5kg) on historian havinaa ;) Että kuulostaako muista tämän läpikäyneistä tuo ihan mahdottomalta?? Tähystyksessä kiinnitettiin kolmella ankkurilla revennyt rustoreuna takas kiinni sekä kiristettiin etukapseli...kiitos etukäteen vastanneille :haart:

Niin ja tuumin josko vetäisin hst-tyyppisen treeniohjelman sitten alkuun, taukoa salilta nyt jo parisen kuukautta, saikkuakin vuoden loppuun näin ensi alkuun - joten ilmeisesti on annettava aikaa parantumiselle? Pahoittelen kirjoitusvirheitä, tämän vasurin osumatarkkuus on aika vakio: yksi osuu, kaksi seuraavaa tuurilla ja sitten meneekin metsään :wall:

Mä en oo muita viestejä lukenut mutta oma kokemukseni on se että kädestä ei välttämättä enää entistään tule,ainakaan mun kohdalla.2 kertaa se on leikattu ja yhteensä varmaan 20 kertaa lähteny sijoiltaan,2 kertaa kunnolla,eli pois kuopastaan.Se oli tossa 3 vuotta välillä ihan hyvä ja pysty penkkiäkin tekee kunnolla.Nyt edellisestä leikkauksesta on puol vuotta ja vieläkin särkee ja naksuu ilkeästi.Tavallista penkkiä en voi tehdä,kapealta jotenkuten.Peck deck on ehdottoman kielletty.Samoin heittäminen.Nyt on pysyvästä vammasta saatu lausunto ja ootellaan vakuutusyhtiön päätöstä.Noi molemmat pahat sijoiltaanmenot sattu potkunyrkkeilyssä,sama tilanne molemmissa.Sparrasin lujaa ja yritin lyödä täysillä yläkoukkua,se ei edes kerennyt osua ku jotenki lumpsahti pois paikaltaan..Toivotaan että saivat sulla tolla yhellä leikkauksella kuntoon.Mutta kyllä se ton ekan leikkauksen jälkeen TUNTU olevan kunnossa,ilmeisest mulla on vaan niin paskat nivelet.Potkunyrkkeilyn jouduin lopettamaan.Tsemppiä kuntoutukseen,tee se maltilla!

make998 sanoi:
Mä en oo muita viestejä lukenut mutta oma kokemukseni on se että kädestä ei välttämättä enää entistään tule,ainakaan mun kohdalla.

Juu mä tossa edellisellä sivulla kerroinkin kuulumiset ja täähän on ällistyttävässä kunnossa, voit lukasta tarkemmin jos ehdit/jaksat ja sitä rataa :) Mulla ei ole valittamista käpälän suhteen, aivan mahtavassa kunnossa on ja hyvälle tuntuu, napakka on ja liikeradat löytyy täydellisinä :D Mulla toi penkkikin kulkee jo nyt, vaikka tosiaan 2kk leikkauksesta vasta kulunut! Mua on leikattu yli kymmenen kertaa elämäni aikana ja ei mitään pikkutuherruksia, mulla on aina ollut tautisen nopea toipuminen joka operaation jälkeen, solutasolla kaikki kunnossa ;)

Spitium sanoi:
Juu mä tossa edellisellä sivulla kerroinkin kuulumiset ja täähän on ällistyttävässä kunnossa, voit lukasta tarkemmin jos ehdit/jaksat ja sitä rataa :) Mulla ei ole valittamista käpälän suhteen, aivan mahtavassa kunnossa on ja hyvälle tuntuu, napakka on ja liikeradat löytyy täydellisinä :D Mulla toi penkkikin kulkee jo nyt, vaikka tosiaan 2kk leikkauksesta vasta kulunut! Mua on leikattu yli kymmenen kertaa elämäni aikana ja ei mitään pikkutuherruksia, mulla on aina ollut tautisen nopea toipuminen joka operaation jälkeen, solutasolla kaikki kunnossa ;)

Mitä siinä sinun olkapäässässi oikein korjattiin - sijoiltaanmenossa voi vammat vaihdella hyvinkin paljon? Kuulosta ettei varsinaisia kirurgisia kiinnityksiä ole tehty (esim. tikkaamalla), sillä ne eivät kyllä kahdessa kuukaudessa vahvistu riittävästi kovempaa treenausta varten. Samaan viittaisi alkuperäinen suositus kontaktilajeihin palaamisesta 3kk kuntoutuksen jälkeen.

Labrumvaurio korjattu kolmella ankkurilla, niitä uusia porattavia, ommeltavia ja sulavia, just oli niistä koulutus töissä ennenku tää meni. Sit kiristivät etukapselin sillä lämpöterällä. Olen tuolla leikkurissa töissä niin silleen tuttuja juttuja nämä (tosin anestesiahoitsuna olen rutkasti hoopompi kuin instrumenttipuolen edustajat). Että kyllä siellä ihan kunnon vika oli :) Eipä ne sieltä mihinkään enää ratkea, rajoituksethan liikkeissä loppuivat siihen kuuteen viikkoon leikkauksesta, sitä ennen se 4 vkoa vartalosidosta yötä päivää = tuskaa!!! Toki toki en tee mitään avaavia, taaksetaivuttavia ym liikkeitä, ainakaan minkäänlaisilla painoilla. Turvallisilla liikkeillä on turvallista tehdä - kaikki sovitaan ja mietitään fyssarin kanssa. Kuntoutuskäyntejä on vähennetty tai ne on treenin yhteydessä semmosia 15 minsan juttuja, tää vaan on niin hyvässä kunnossa :)

Spitium sanoi:
Labrumvaurio korjattu kolmella ankkurilla, niitä uusia porattavia, ommeltavia ja sulavia, just oli niistä koulutus töissä ennenku tää meni. Sit kiristivät etukapselin sillä lämpöterällä. Olen tuolla leikkurissa töissä niin silleen tuttuja juttuja nämä (tosin anestesiahoitsuna olen rutkasti hoopompi kuin instrumenttipuolen edustajat). Että kyllä siellä ihan kunnon vika oli :) Eipä ne sieltä mihinkään enää ratkea, rajoituksethan liikkeissä loppuivat siihen kuuteen viikkoon leikkauksesta, sitä ennen se 4 vkoa vartalosidosta yötä päivää = tuskaa!!! Toki toki en tee mitään avaavia, taaksetaivuttavia ym liikkeitä, ainakaan minkäänlaisilla painoilla. Turvallisilla liikkeillä on turvallista tehdä - kaikki sovitaan ja mietitään fyssarin kanssa. Kuntoutuskäyntejä on vähennetty tai ne on treenin yhteydessä semmosia 15 minsan juttuja, tää vaan on niin hyvässä kunnossa :)

Mukava kuulla, että kuntoutus on mennyt hyvin ja kylläpä ne sinun operaation tietävät varmasti oikein ohjeistavat. :)

Halusin vain tarkentaa, koska minulla ja muutamalla muulla tähän ketjuun kirjoittaneella on kuitenkin ollut toisen tyyppinen operaatio, joihin liittyy erilaisia rajoitteita. Esim. SLAP II-IV kiinnitetään hauiksen pitkänpään jänne uudelleen labrumiin ja sen alueen kanssa joutuu olevan varovaisempi, mitä sinun kuvailemassasi kuntoutuksessa. Kyseinen alueen paraneminen normaaliin vahvuuteen ottaa keskimäärin 8-12 kk, eikä sitä tulisi aikaisemmin liikaa stressata. Tästä löytyy paljon kirjallisuutta ja ennen kunnollista paranemista on uudelleen repeäminen varsin suuri riski tietyissä liikkeissä; erityisesti myötäotteella ja abduktiossa (käsi ylhäällä ja sivulla) tapahtuvat äkkinäiset liikkeet. Hyvin kontrolloitua treeniä pystyy toki tekemään jo paljon aikaisemmin, kunhan pitää kyynärpäät lähellä kroppaa. Mustalla listalla on esim. perhosuinti, leuanvedot myötäotteella ja penkkipunnerrus.

Käytännön tasolla tiedän kuitenkin tapauksia, joissa tämän minunkin vaivan jälkeen on palattu urheilun pariin jo suosituksia aikaisemmin ja olkapää on kestänyt sen. Ortopedi kielsi minua kiipeilemästä ennekuin on kulunut vuosi leikkauksesta (9 kuukautta tästä päivästä), mutta minä ajattelin varovaisesti aloitella jo helmikuussa. Perusteena kiellolle oli lajiin liittyvät äkilliset liikkeet ja lihaksistoni kyky tuottaa liian suuria voimia noissa tilanteissa (esim. yhden käden leuan tyyppinen tilanne). Suosittelen kaikkia noudattamaan ammattilaisten neuvoja ja jos niistä päättää poiketa, niin silloin on ainakin syytä tutustua tarkoin mahdollisiin riskeihin ja niiden minimoimiseen.

Hyvää tekstiä Urkilta:thumbs:

Itselläkin vähän ristiriitaisia ohjeita tullut,kun käden leikannut kirurgi sanoi,ettei tarvitse välttää mitään liikkeitä jatkossa,koska käytännössä olkapään anatomia korjattu entiselleen.Eli paikkojen ei pitäisi mennä rikki sen helpommin kuin "terveessä" olkapäässä.
Fys.Terapeuttini taas sanoi juuri,että useimmat liikkeet,joissa olkapäähän tulee isoa vetoa/kuormitusta ns. pitkällä vipuvarrella (tempaus,mave jne.)
sekä kovasti taaksepäin venyttävät liikkeet (penkki,vinopenkki) ja pitkällä vipuvarrella viparit ois riskiliikkeitä.Eli ne jotenkin ilmeisesti ärsyttävät sitä nivelkapselia.Samaten pystypunnerruskin vähän niin ja näin.
Kuitenkin ilmeisesti kaikissa em. vähän se,että jos tekee silloin tällöin eikä revi jotain 1-4 toiston settejä,niin vaaraa ei pitäisi periaatteessa olla.
Nyt vain mietin,että tarkoittikohan se fys.teraupettini sitä,että noi em. liikkeet on sellaisia,että ns. terveellä olkapäälläkin ne helpommin aiheuttaa labrumin repeämistä yms. Ehkä kyse oli tästä?
Jollain tähän tietoa/kokemuksia?

Löysinpäs perkuleen hyvän sivun missä näkyy mitä artroskopiassa ainakin minulla oikein tehtiin: Arthroscopy

Meet että Shoulder->Instability and Labrum Problems->Repair of Detached Labrum

Itellä ainakin selvis paremmin että mitä tarkalleen tehtiin...

Lapo: Minkä tyypin SLAP (luokitellaan I-IV riippuen miten pahasti alue on revennyt) sinulta korjattiin ja millä lailla? Leikkauskertomuksesta pitäisi tuo asia selvitä. Olisin hyvin kiinnostunut kuulemaan kuntoutussuunnitelmasta ja arvioista, milloin vamman pitäisi olla parantunut normaaliin tilaan. Oma kirurgi tuntuu hyvin konservatiiviselta ja olisi mukava vertailla minkälaisia suosituksia muut ovat saaneet saman tyyppiseen vaivaan. Lisäksi jos joltakin on SLAP korjattu aikaisemmin, niin kertokaahan oma tarinanne kuntoutumisesta.

Palstan fysioterapeutitkin voisivat ehtiessään kommentoida (Inkeri?), milloin uskaltaisitte laittaa potilaan tekemään esim. leukoja myötäotteella omalla painolla. Tämä on tottakai yksilöllistä, mutta jotain yleisiä suunta-antavia arvioita olisi mukava saada. Minulla käytettiin korjauksessa kahta tai kolmea ankkuria, jotka möllöttävät sitten lopun ikää nivelessä ja johon repeämä ommeltiin kiinni. Repeämä oli muistaakseni suunnilleen sentin mittainen SLAP II (labrum oli normaalisti kiinni nivelpinnassa), eikä RC lihaksissa ollut vaurioita. Lisäksi niveltila puhdistettiin ylimääräisestä tavarasta, mitä sinne oli jossain vaiheessa kertynyt.

urkki sanoi:
Lapo: Minkä tyypin SLAP (luokitellaan I-IV riippuen miten pahasti alue on revennyt) sinulta korjattiin ja millä lailla? Leikkauskertomuksesta pitäisi tuo asia selvitä. Olisin hyvin kiinnostunut kuulemaan kuntoutussuunnitelmasta ja arvioista, milloin vamman pitäisi olla parantunut normaaliin tilaan. Oma kirurgi tuntuu hyvin konservatiiviselta ja olisi mukava vertailla minkälaisia suosituksia muut ovat saaneet saman tyyppiseen vaivaan.
Sain juuri äsken tuon leikkauskertomuksen postissa, pääkohdat menevät seuraavasti:

"Rustopinnat siistit. Hauiksen pitkän pään jänne on intra-artikulaariselta osaltaan siisti. Rotator cuff on normaali, ei repeämiä ja väri hyvä. Rustoisilta pinnoiltaan olkanivel kunnossa. Etulabrumissa on repeämä. Repeämä alkaa edestä klo 1 päättyen tasolle klo 5. Labrum pudonnut selvästi Orion-alueelta alaspäin. Irroitellaan kiinnikeitä ja saadaan labrum vapaaksi ja tämän jälkeen kolmella ankkurilla verestettyyn glenoreunaan takaisin istutus anatomiselle paikalleen. Lopputulos on napakka ja koukulla testattuna tilanne kunnossa. Lievää ulkorotaatiota kärsii myös ilman oleellista kiristymistä alueella.

Jatkohoito: Aluksi passiivinen mobilisaatio fleksiosuuntaan, kantoside 4 viikkoa. 4 viikon jälkeen voi aktivoida liikettä ja aluksi fleksio- ja abduktiosuuntaan, mutat ulkokiertorajoitusta pitää ylläpitää 2kk:n ajan. Vastustettua ulkokiertoa yliolan tasolla 3kk saakka.

Diagnoosi: S43.0 Ruptura labrum anterioris humerus capularis l.sin.
"

Noita alleviivattuja kohtia en oikein ymmärrä... Joku voisi varmaan avata ne minulle? 10 kertaa fysioterapiaa määrättiin. En osaa tuosta SLAP luokituksesta sanoa kun ei tässä mitään siitä lue. Tuosta kuntoutumisesta sanottiin sen verran että kesällä minulla on intti, ja sinne kyllä pitäisi jo olla kunnossa. Ehkä joutuu siellä vielä kovin repäiseviä liikkeitä välttämään, mutta muuten ilmeisesti kunnossa.

Sekä fysioterapeutti ja leikannut kirurgi (Hintsa) sanoivat että heti leikkauspäivänä ja siitä eteenpäin saa noita passiivisia liikkeitä (fyte antoi pari sivullista liikkeitä) alkaa tekemään. Aluksi ei meinannut edes saada kättä selällään maaten koukkuun, mutta nyt alkaa jo menemään. Kumma kyllä, noissa liikkeissä eniten kipua tuntuu hauiksen alapäässä (?, onneksi ei siinäkään paljoa, eikä edes jokakerta, pyrin kyllä välttämään liikeitä mitkä sattuvat), olkapää itsessään ei tunnu kovin kipeältä (johtuu varmaan rankoista kipulääkkeistä).

:D ei muuten ollut kovin pitkä operaatio. Hintsa aloitti paperin mukaan klo 11.45 ja lopetti 12.05. Äijä kyl osaa hommansa. Kyllä se kovin näppärältä näyttikin kun kattelin sitä toimintaa siitä ruudulta. Ja oli maukasta kuunnella kun se selosti kokoajan mitä se teki.

Lapo sanoi:
Löysinpäs perkuleen hyvän sivun missä näkyy mitä artroskopiassa ainakin minulla oikein tehtiin: Arthroscopy

Meet että Shoulder->Instability and Labrum Problems->Repair of Detached Labrum

Itellä ainakin selvis paremmin että mitä tarkalleen tehtiin...

kiitti tosta linkistä,nyt alkoi ittellekin pikkasen selkiimään millaisesta hommasta oli kyse,on kyllä loistavasti kaikki esitetty.:thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom