Laitanpa tämän tännekkin, olkapään kuntoutumisesta kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spitium
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
puukkoa vai ei

Piti kysyä, että kuinka moni leikkauksesta olleista kävi siellä sen takia, että pystyisi jatkamaan tiettyä liikuntaharrastusta (punttia, nyrkkeilyä jne) täysillä? Vai onko olkapää ollut niin huonossa kunnossa, että vaikuttanut ihan päivittäisiin rutiineihin? Itselläni on todettu toisessa olkapäässä laaja etulabrumin vaurio (luultavasti seurausta puntinnostosta ja/tai parista idioottimaisesta rykäisyliikkeestä) sekä vähän muuta kremppaa. Eipä tuo muutoin elämää haittaa, mutta painoja ei oikein voi kolistella, eikä mitään mailapelejä mäiskiä. Muu liikunnallinen touhuaminen onnistuu, toistaiseksi. Puntaroin tässä, että jätänkö leikkauksen väliin ja unohdan kipeää tekevät lajit. Vai mennäkö leikkaukseen, pitkähköön kuntoutusprosessiin toivoen, että olkapäällä pystyy taas vääntämään kunnolla.

mulla alkoi haitata myös normielämää kipuilun myötä, ei pystynyt nukkumaan tietyissä asennoissa ja käsi alkoi puutumaan myös ojentaessa ja esim. auton vaihteiden vaihto alkoi olla hankalaa. Olkavaivani alkoivat viime vuoden heinäkuussa. En osaa myöskään olla liikkumatta, joten sillä varmaankin provosoin kipuja. Varmaa on ettei kunnolla irti revennyt labrum parane itsestään ja myös se, että lopullinen totuus selviää vasta leikkauspöydällä. MRI tulkinnat menevät yllättävän usein pieleen.

Kiitoksia vastauksista. Kävinpä sitten leikkauksessa minäkin, meni ok. Kipeä on tietenkin, ei juuri vielä nukuta. Kolme viikkoa kantositeessä ja sitten katsotaan uudestaan, kuulemma puolisen vuotta menee täyteen kuntoutumiseen.

VKO 9 menossa. Mulla meni tosi kivasti vkolle 8 saakka, kunnes aloitettiin vähän tiiviimpi treeni fyssarin ohjeiden mukaan. Alkoi tuntumaan vihlomista vähän siellä sun täällä. Ilmeisesti pientä ylikuormitusta. Nyt sitten vedetään neljän päivän täyslepo ja 3x800mg/pvä burana-kuuri ja kylmää sen minkä kehtaa pitää. Toivottavasti en oo saanut mitään pysyvää vahinkoa aikaan. Kipu tosin tuntuisi olevan ihan lihaksissa, että siten uskoisin labrumin olevan ehjä.

Leikkaukseen vai ei?

Morjesta!
Näitä olkapääongelma ketjuja näyttäs olevan aikalailla, niin jatketaanpa tähän. Mielipidettä siis tarvisko leikkausta vai ei?

Vasen olkapää muljahti / meni sijoiltaan ensimmäisen kerran about 3-4vuotta sitten tapaturman yhteydessä.
Tän jälkeen muljahtanu noin 25-30kertaa rasitusten ja kaatumisten seurauksena, paikoilleen sen on repiny millon kukaki tuttu/rändöm tyyppi nyt sattunu olee paikalla :D jos en oo ite saanu takas kuoppaansa. Joskus jopa nukkuessa menny ja heränny siihe sit, ei se mukavin herätys :D

Perus julkisten kautta lähin asiaa hoitaa, kun oli ensimmäisenä vuonna muljahtanu kuopasta varmaanki kymmenisen kertaa. Röntgenit otti ja sano että kaikki näyttäs olevan kunnossa, jumppaa ja vahvista sitä niin pitäis parantuu.
Muljahtelu jatku ja menin duunin kautta yksityiselle, täältä magneettiin julkisille HYKSiin.
Ortopedi magneettikuvista: mitää rikkinäisiä rakenteita ei ole, tyypillinen pieni Hill-Sachs-leesio puhuu tietysti anteriorinferiorisen instabiliteetin puolesta niinkuin anamneesikin.
Sanoi että seuraillaan tilannetta ja jos hankala niin tähystykseen kapselin kiristykseen. Noh joku puoltoist vuotta olinki leikkausjonossa ja tän ajan otin tosi varovasti olkapään kans, rajotin harrastuksia jne ja olkapää pysyki kuopassaan noin vuoden.
Kun sit ennen operaatiota kontrollikäynnillä ilmeni että vuoden on pysynyt kuopassa lekuri totesi että ei kannata leikata ja mut otettiin pois leikkausjonosta missä olin ollu aika pitkään.

Kuukaus - pari, ton lekurikeikan jälkeen eli viime kesänä rannalla syöksyin kädet edel veteen ja poks! yhel kädel räpiköin rantaan ja vintti oli melkee pimeenä kun pääsin kuivalle maalle asentaa olkapäätä. Täs viime kuukausien aikana muljahtanu 2 kertaa.
Salilla tuntuu ainaki pystypunnerusta tehdessä pientä arkuutta ja semmost et melkeen muljahtaa, joten jättäny tän poijjes.

Pitäsköhä täs uudestaa lähtee tätä rumbaa vetää ja ramppaa lekuris ja jonotella leikkausjonos taas, sit sanoo vaan kovasti että nyt leikataan perkele vaikka ei oliskaan vuoteen lähteny paikoiltaan?
Jotenki tuntu että tää kyseinen ortopedi hehkutti ihan helvetisti miten raskas se toipuminen tähystyksestä on jne.. tietty ymmärrän pitkän toipilasajan ja kuntoutuksen, mut tuntu että se puhu vähä siihe mallii et halus että ite teen päätöksen että ei leikata. Nyt on jääny hieman kaduttamaan, et olis varmaan pitäny inttää vastaan ja hoitaa itteni sinne leikkaukseen.

Hyvin samantapainen tarina kuin mullakin. Mulla oli myös useampi vuosi ok aikaa välissä.
Minkä ikäinen olet?
Kenellä ortopedillä kävit?

Mulla on nyt molemmat olat leikattu ja kyllä koen että se on auttanut. Sijoiltaan menoja ei leikkausten jälkeen enää ole ollut. Itse menisin yksityisen kautta konsultaatioon ja sieltä takas jonoon.

Ikää nyt 21 vuotta. Ortopedi Markku Rakkolainen - Peijaksen sairaala. Toi Peijaksen sairaala on ainaki mun mielest todella paska mesta, ei voi suositella kenellekään.
Haluisin kyllä hoitaa ton handun kuntoon, ettei siit myöhemmäl iäl olis haittaa ja kun en sitä kuitenkaan voi aina varoa. En sit tiedä miten helposti aletaan tähystystä tekee jos ei oo pidempään aikaan lähteny paikoiltaan tai ei ole mitään "akuuttia". Luulis nyt että jotain on kuitenki menny paskaks tai ainaki paikat siel löystyny kun kuitenki 25-30 kertaa läheny pois paikoiltaan ja useesti myös joku täysin ammattitaidoton on sen riuhtonu paikoilleen, mikä varmasti myös jotain damagee tehny? Eiks se jono jokatapukses oon sen 1-2vuotta? Minkälainen leikkaus Smartilla oli? ja miten toipuminen suju?

Mä jonotin -07 sekä -09 4-5kk. Eli kyllä voi nopeamminkin päästä.

Olen tänne kyllä jonnekkin noista leikkauksista kirjoitellut, pari sivua aiemmin tähän samaan ketjuunkin. Oikea puoli kesti toipua suht pitkään, tai sanotaan että toipuminen alussa oli aika hidasta ja sitten fysioterapeutin vaihdon jälkeen lähti hirmuvauhtia etenemään. Tosin leikkauskin oli isompi oikeassa olassa, mulla ankkuroitiin koko rustorengas uudestaan kiinni ja olin itse aluksi todella arka käyttämään niveltä. Vasen puoli sitten -09 meni jo ikään kuin vanhalla rutiinilla ja kuntoutuminen oli todella nopeaa.

Voin suositella Vesa Savolaista Dextrassa. Hän leikkaa myös Herttoniemen sairaalassa. Erittäin miellyttävä ja asiansa osaava ortopedi.

Okei iso kiitos infosta! ja hienoa kuulla, että koet auttaneen :) pitäneeki alkaa asiaa hoitaa ja toivotaan että pääsee suht pian sinne leikkauspöydälle, vaikka nyt ei taas muutamaan kuukauteen olekaan muljahtanut toi olkapää ja toivottavasti ei muljahtelekaan!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä korjattu vasemman olkapään labrum-vaurio pari vuotta sitten. Olkapää meni sijoiltaan kolme kertaa reilun vuoden aikana. Viimeisen kerran jälkeen menin suoraan yksityiselle lääkärille ja heti leikkaukseen. Lääkäri ei muuta vaihtoehtoa suositellut ja sanoi, että aina kun se käsi sijoiltaan menee, niin jotain sieltä hajoaa. Kahdella ankkurilla kiinnitettiin ja revenneet nivelsiteet korjattiin.

Kuntoutus oli aluksi todella hidasta ja tuskaista, mutta kyllä se kuntoon hiljalleen tuli. Vuosi leikkauksen jälkeen käsi alkoi olla täysin kunnossa ja voimat suunnilleen leikkausta edeltäneessä tasossa. Nyt kaksi vuotta leikkauksen jälkeen tuntuu paremmalta kuin ennen leikkausta. Olen sitä tosin jumpannut hirveät määrät kuminauhalla ja kevyillä käsipainoilla. Olen käynyt painimassa ja nyrkkeilemässä ja salilla teen kaikkia liikkeitä eikä mitään ongelmia ole ollut.

Jep näin mäki oon ymmärtäny et jotain siel hajoo. Nähtävästi hieman eroja nois lekureis, no tietty yksityinen vs julkinen.. En tiedä koitettiinko jossain kuluissa säästää kun itelle aika paljon useemman sijoiltaan menon jälkeen päädyttiin pelkkään jumpan kautta vahvistamiseen. Ens kerralla tietää sit mennä suoraan yksityiselle ja toivottavasti homma etenee paremmin. Hyvä kuulla samankaltasii kokemuksii ja et on saatu vammat hoidettuu

Mullekin vielä 16-vuotiaana suositeltiin vaan jumppaa ja vahvistamista, sekä kilpauinnin lopettamista. Sitten olikin pitkä rauhallinen kausi, jolloin sijoiltaan menoja oli harvoin. Jumppasin tosi ahkerasti. Varmaan lähemmäs viittä vuotta pärjäsin hyvin olkien kanssa. Sitten taas meni tilanne huonommaksi.
Loppujen lopuksi kun hakeuduin sitten 2006 loppuvuodesta lääkäriin ja 2007 tammikuussa ortopedin arvioon, niin hetken katseltuaan tämä tuumasi "jos sulla ei olisi noin vahvoja lihaksia hartoissa, niin luultavasti sulla kädet vaan roikkuis valtoimenaan..."
Mulla oli oikealla puolella humeruksen pää ultrakuvissa täynnä pieniä viiltoja, mitä lapaluu oli siihen tehnyt. Samoin rustorengas lillui ties missä, ja oli lillunut jo ties kuinka kauan. Eli kyllä sinne jatkuvasti jotain vauriota oli tullut.

Olen ainakin ehdottomasti sitä mieltä, että sun kannattaa hakea toinen mielipide ammattilaiselta. Yksityisellä konsultaatio maksaa sen ~65€ ja on varmasti sen arvoista.

itselläni on menny 4-5 kertaa oikea olkapää sijoiltaa ja nyt olen siiten saanut sen kuntoutuksen avulla kuntoon mutta ei vielä kestä oikeen vaikka 4 kk kohta 5 kk kuntoutusta

Itsellä korjattu vasemman olkapään labrum-vaurio pari vuotta sitten. Olkapää meni sijoiltaan kolme kertaa reilun vuoden aikana. Viimeisen kerran jälkeen menin suoraan yksityiselle lääkärille ja heti leikkaukseen. Lääkäri ei muuta vaihtoehtoa suositellut ja sanoi, että aina kun se käsi sijoiltaan menee, niin jotain sieltä hajoaa. Kahdella ankkurilla kiinnitettiin ja revenneet nivelsiteet korjattiin.

Kuntoutus oli aluksi todella hidasta ja tuskaista, mutta kyllä se kuntoon hiljalleen tuli. Vuosi leikkauksen jälkeen käsi alkoi olla täysin kunnossa ja voimat suunnilleen leikkausta edeltäneessä tasossa. Nyt kaksi vuotta leikkauksen jälkeen tuntuu paremmalta kuin ennen leikkausta. Olen sitä tosin jumpannut hirveät määrät kuminauhalla ja kevyillä käsipainoilla. Olen käynyt painimassa ja nyrkkeilemässä ja salilla teen kaikkia liikkeitä eikä mitään ongelmia ole ollut.

Kiinnostais viel tietää mitä esim tää yksityisen kautta heti leikkaukseen maksaa noin suunnilleen? Tai minkä hintanen on leikkaus sit pidemmän jonon kautta?

Suositut

Back
Ylös Bottom