Laatta lentää prässätessä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hsv78
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Täytyy täältäkin kysyä neuvoa, kun alkaa keinot oleen vähissä jalkatreenin kanssa.

Treenaan 5-jakoisella ohjelmalla, ja lähes aina täysillä (tissit, kädet, hartiat, selkä ja jalat). En tee ns. sosiaalista salilla käyntiä nojaillen laitteisiin, vaan teen treenin ja lähden kotiin. Treenit ovat muotoutuneet kovuudesta ja tahdista huolimatta mukaviksi ja tuloksetkin menneet oikeaan suuntaan, enkä ole kärsinyt pahoinvoinnista treenin jälkeen.. paitsi jalkapäivisin..

Jalkatreenissä lähes poikkeuksetta n.15-30min aloituksesta maitohapot kaatavat miehen vessan lattialle. Naama valkoisena oksentelu on jo tuttu ja viihdyttävä näky kotisalini treenajien joukossa. Treeni siis loppuu joka kerta, ennenkuin se oikeasti ehtii alkaakaan.

Otan yleensä 5-10min alkulämmön fillarilla, crossarilla tai matolla. Olen tehnyt prässiä pienillä painoilla, pitkiä sarjoja (15-20 toistoa). Isoilla painoilla, lyhyitä sarjoja (5-8 toistoa). Olen tehnyt pienillä painoilla yhden jalan prässiä. Olen kyykännyt kovaa ja rauhallisemmin, isoilla ja pienemmillä painoilla. Olen mielestäni kokeillut kaikki mahdolliset treenikeinot ja yrittänyt kuunnella kroppaani treenin aikana, mutta huono olo tulee todella nopeasti ja oikeastaan täysin varoittamatta. Jos joskus olenkin selvinnyt ns. voimaliikkeistä, niin viimeistään muotoliikkeitä tehtäessä reiden ojentajakoneessa äijä on piiputtanut ja siirtynyt jälleen miesten huoneen puolelle.

Jalkapäivän ravintoani olen vaihdellut kokeilumielessä rasvaisesta ja raskaasta kevyeen ja vähärasvaiseen. Proteiinipitoisesta hiilaripommeihin. Ennen treeniä olen kokeillut Pumppi-juomia ja suorituksen aikana urheilujuomia yms. minkään edellä mainitun auttamatta oleellisesti suoritusta. (treenijuomassa sokeri tosin helpottaa oksentamista, ei maistu niin pahalle mahahapot)

Pitkä pohjustus itse asiaan: Missä vika? Mitä teen väärin? Miten saan jalkatreenin onnistumaan ja "peikon" pois jalkatreenistä? Kertokaa kokeneet ja viisaammat, kiitos.

Kyllähän tuota olet kaikkea jo kattavasti kokeillut, mutta ei kannata vielä luopua toivosta. Minulla oli myös joskus aikanaan ihan todellinen pelko jalkapäiviä kohtaan, kun treenien aikana ja jälkeen tuntui aivan helvetin pahalle. Ratkaisin asian siten, että aluksi hieman kevensin treeniä eli pienensin painoja ja jätin pitkät sarjat pois. Eli 4x10 sarjoista siirryin 6x6 sarjoihin hieman pidemmällä palautuksella. Sitten kun tuntui taas sille, että treenin jälkeen on hyvä olo, niin pikkuhiljaa palauttelin kohti alkuperäistä. Kun pelko tulevasta jalkatreenistä jäi pois, niin treenaaminenkin tavallaan "vapautui" ja tätä nykyä jalkapäivä on juhlapäivä!

Pienemmät painot, lyhyemmät sarjat ja pidemmät palautukset sekä oikea hengitystekniikka kenties auttaisivat?

Ruokailut ennen treeniä (aikaväli ja mitä syöt)? Juotko aina jotain muuta kuin vettä ennen treeniä?

Juotko paljon hiilihapollisia virvoitusjuomia noin yleensä? Yhdellä tutulla oli kaikenlaista oksentelua treeneissä, kunnes lääkäri käski vähentämään limonaadit ihan nolliin, jotta "paine" vatsasta poistuu.

Kuulostaa tutulta (paitsi että naisten vessan lattialla).. ;)
Ensin näkyy tähtiä, sitten lentää pieniä keltaisia tipuja pään ympäri ja lopuksi ei näy enää mitään.

Hiilihydraattipainotteinen ruoka ei enempää kuin kaksi tuntia ennen treeniä on tepsinyt. Oikeastaan koko jalkapäivän ruokailut tulee olla kohdallaan. Nälissään ja tyhjin vatsoin ei pitä edes yrittää, kun ei sitä kuitenkaan malta olla treenaamatta täysillä..
Yllättäen myös pidemmät tauot sarjojen välissä - että se pulssi rehellisesti ottaen ehtii hiukan tasaantua..

Miten on aerobisen kunnon laita? Itse olen lukenut jostain, että oksennusreaktiolla keho pyrkii tasapainottamaan happamuutta, ja näinollen jos vähentää maitohapon tuottoa ja tehostaa sen poistamista, vähenee pahoinvointi. Itselle tuo teoria kuulostaa ihan toimivalta. Raskaassa intervalliharjoituksessa, tai kovissa jalkatreeneissä itselläkin meinaa laatta lentää kun sitä maitohappoa kertyy paljon ja lyhyessä ajassa. Välittömästi toimiva ratkaisu on tietenkin keventää treeniä, tai ainakin pidentää palautustaukoja. Hyvällä aerobisella kunnolla lihakset saisivat paremmin happea eikä niiden tarvitsisi turvautua niin paljon maitohappoa tuottavaan anaerobiseen energiantuottoon.*
Toinen mahdollinen pahoinvoinnin aiheuttaja taas on hetkelliset verenpaineen heittelyt, jotka aiheuttavat noita tähtiä näkökentässä ja näön sumenemista, eli kun aivoihin ei kierrä tarpeeksi verta.
Tämä oikeastaan on omaa spekulointia, joka perustuu hajanaisesti opittuun tietoon ja hieman omaan kokemukseen. Viisaat korjatkoot jos tarpeen.
*E: Itse korjaan sen verran kun muistui mieleen, että lyhytkestoisissa suorituksissahan ei aerobisesti tuoteta energiaa, vaan se tapahtuu lähes pelkästään anaerobisesti. Mutta suorituksen jälkeen palautuminen taas luonnollisesti on nopeampaa mitä parempi aerobinen kunto :rolleyes:

Tuleekos tuo huono olo tietyn liikkeen jälkeen (esim. prässi) vai jalkaliikkeestä riippumatta...? Itse olen treenikaverin kanssa huomannut että prässistä tulee tehokkaasti oksennus ja huono olo, jos on yhtään syönyt liian lähellä ennen salillemenoa, ihan koska noin fyysisesti se liike puristaa painetta palleaan ja varmaan tätä mukaa vatsan sisältöä vuotaa mahaportista ylöspäin. (Vähänkuin refluxitauti / paha närästys, mutta johtuu liikkeestä) Jos on oikeasti alttiutta tuollaiseen muutenkin kuten esim. itseläni, ei se ainakaan auta asiaa.

Samaahan toki tekee varmaan kyykky yms. Jos tuommosesta on kyse niin ei oikein muuta kuin mahdollisimman pitkä tauko ruuan ja salin välille ja vain minimaalinen määrä nesteitä ennen noita liikkeitä, ehkä jos on jotain närästyspohjasta niin närästyslääkekkin voi auttaa.

Jos taas tulee laatta ihan vaan kun on niin "Loppu" ja sykkeet kohoaa, niin melkeen peruskuntoa hakemaan aerobiselta puolelta rautasemmaksi...?

Toisaalta, joku ihan toisenlainen treenityyli jalkoihin tai kokonaan, esim. 2-3 treeniä viikossa mutta kerralla vain pari-muutama hassua sarjaa kovaa, niin ei ehkä ehdi paha olo tulemaan mutta tulos on ihan sama kuin yhdellä kovemmalla treenillä..?

Kiitos hyvistä vastauksista ja vinkeistä, monta kokeilemisen arvoista vinkkiä sainkin. Kyllä pakkiksessa vaan tiedetään :).

Juon paljon vissyä (n.1,5litraa/päivä), mutta koskaan ei ole tullut Kyniksen esille nostama ongelma mieleenikään. Erittäin kokeilunarvoinen ja helppo keino kokeilla jos auttaisi. Aerobista liikuntaa pyrin tekemään 2-3 kertaa viikossa (spinning/sähly/body pump), aika ei vaan tunnu riittävän nykyisellä punttitreenillä em. määriin. Käytännössä teen 1-2 aerobista harjoitetta viikossa. Mielestäni kuntoni on hyvä, mutta varmasti aerobista lisäämällä saisin paremmin happea punttitreenissäkin.

Itsellä tulis mieleen ihan vaan peruskunto pohja, siis noin aerobisen/anaerobisen kestävyyden osalta. Monesti peruskestävyyttä vähätellään salitouhuissa, lenkkiä kehiin vaan.Loppuu se laatan lentäminen jalkaprässiä tehdessä. Ainakin itse huomannu eron kun aerobinen kunto kohosi reilusti viime talven ja kesän harjoituksien takia niin eipä ole heikkovointisuutta näkynyt salilla, tuloksetkin kehittyneet ihan eritavalla.

Tai toinen vaihtoehto vois olla ylirasitus tai ylikunto, ootko pitäny kevyitä viikkoja tai totaali lepoa koska viimeksi? Itsellä ainaki esiinty jokaisen treenin yhteydessä helvetin huono olo, jopa vipunostoissa meinasin oksentaa kun oli selkeästi vedetty treenit yli sali+aerobisen kanssa.

Vastaa nyt vielä tohon mun kysymykseen. Voi todella johtua vaan siitä että aikaväli edeltävän ruokailun ja treenin välillä on liian lyhyt. Joillekin sopii parhaiten jopa kolmen tunnin tauko ennen treeniä. En usko tohon peruskunnon huonoon tasoon jos noin paljon aerobista harrastat ja pidät peruskuntoasi vielä hyvänä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aina silloin tällöin tulee väkisin perheellisellä ns. vajaita treeniviikkoja, jopa 3-4 päivän taukoja, jotka kieltämättä ovat tulleet tarpeeseenkin ahdistuksesta huolimatta. Joskus olen tehnyt vakaan päätöksen, että tämän viikon treenaan kevyemmin, lupaus on petetty joka kerta.. Koskaan en ole oppinut punttia vetään kevyesti, mutta en koe olevani ylikunnossa.

Jalkatreenin teen yleensä Sunnuntaisin ja aamupäivällä, joten ennen punttia syön ainoastaan aamupalan. Aamupalaksi syön yleensä joko Nallen Kuntokaurapuuroa raejuustolla ja vadelmakeitolla tai Mysliä maustamattomalla, rasvattomalla jogurtilla. Myslin sekaan heitän pakastemarjoja ja/tai hippiuutteita (Goji-marjoja, Acai-jauhoja, raakasuklaa ym). Lisäksi banaania, klementiiniä ym hedelmiä sekä kahvia kuppi tai kaksi.

Aamupalan syön vähintään kaksi tuntia ennen treeniä. Olen kokeillut aamupalan ja treenin välin lyhentämistä ja pidentämistä. Lyhyemmällä välillä aamupala pukkaa nousemaan vielä herkemmin hissin ylimpiin kerroksiin. Ravinto-treenivälin pidennyksellä sen sijaan aiheutan mahtavan nälän treenin aikana, joka niin ikään aiheuttaa huonovointisuutta, tosin eri tavalla. Olen siis kokenut, että tuo 2 tuntia ennen treeniä nautittu tukeva ateria on minulle optimaalisin aika.

Aerobista liikuntaa pyrin tekemään 2-3 kertaa viikossa (spinning/sähly/body pump), aika ei vaan tunnu riittävän nykyisellä punttitreenillä em. määriin. Käytännössä teen 1-2 aerobista harjoitetta viikossa. Mielestäni kuntoni on hyvä, mutta varmasti aerobista lisäämällä saisin paremmin happea punttitreenissäkin.

Helppo tapa lisätä aerobisen treenin määrää ottamatta tätä aikaa pois mistään muusta, on pyöräillä duuniin (tai treeneihin, kauppaan, jne). On siinä mielessä hyvää treeniä, että pystyy tekemään matalalla teholla hissun kissun, joka siis on myös tärkeää peruskunnon kannalta.

Samoilla linjoilla muidenkin kanssa, eli lopeta hetkeksi Vichyn juominen, tuplaa taukojen pituus sarjojen välissä jalkatreenin yhteydessä, ja kokeile myöskin joskus tehdä jalkatreeni vasta illalla. Mullakin on joskus esiintynyt huonovointisuutta aamutreenin yhteydessä varsinkin jalkoja tehdessä, mut ongelma on poistunut siirtämällä treenit iltaan. Kroppa ja varsinkaan ruoansulatus ei vaan aamulla ole jotenkin iskussa, kun taas illalla koko päivän syöneenä mitään ongelmia ei ole.

Palkkariini kuuluu kreatiini, pidän kuitenkin ohjeiden mukaisia taukoja parin kuukauden välein. Nyt olen ollut pari viikkoa ilman kreatiinia, katsotaanpa miten äijän käy jalkatreenissä. Ennen treeniä en ole kreaa käyttänyt, vaan aina vasta treenin jälkeen. Tällä viikolla taitaa koko jalkatreeni tosin jäädä väliin, kun tulevan viikonlopun juhlinta rajoittaa sunnuntain punttia :)

Raptoriltakin erittäin hyvä vinkki, kiitos siitä. Kaikki muut lihasryhmät tuleekin tehtyä iltapäivällä/illalla, mutta olen aikatauluttanut jalkapäivän sunnuntai aamulle. Pitääpä kokeilla esim. sunnuntai-iltaa joku kerta.

Piti oikein googlettaa tuo Refluksitauti, kun en ollut ennen kuullutkaan moisesta. Hiukan epäilen, että oireeni johtuisivat ko. taudista. Rafluksitaudin yleisimpiä oireita ovat mm. närästys, mahavaivat, ummetus, yölliset yskän kohtaukset jne. En kärsi mistään em. oireista. Refluksitauti kehittyy yleensä rasvaisesta ruuasta ja tupakoinnista, jotka molemmat heikentävät ruokatorven sulkijalihaksen toimintaa. Syön erittäin terveellisesti, en ole läski enkä tupakoi.

Piti oikein googlettaa tuo Refluksitauti, kun en ollut ennen kuullutkaan moisesta. Hiukan epäilen, että oireeni johtuisivat ko. taudista. Rafluksitaudin yleisimpiä oireita ovat mm. närästys, mahavaivat, ummetus, yölliset yskän kohtaukset jne. En kärsi mistään em. oireista. Refluksitauti kehittyy yleensä rasvaisesta ruuasta ja tupakoinnista, jotka molemmat heikentävät ruokatorven sulkijalihaksen toimintaa. Syön erittäin terveellisesti, en ole läski enkä tupakoi.

No mun refluksi ei oireile muuten kun harvoin kipuna rinnassa, en tupakoi ja syön kohtuu terveellisesti.. mutta mm. eräällä kaverilla jolla oli vähän kyseistä vaivaa, meinas nousta aina ruoka ylös just prässis,maves, kyykys, jos oli syöny alle 3h enne treeniä.

Jos kova jalkatreeni on liikaa, miten olisi kevyempi? Riittävä vastus toteutetaan tiheämmällä treenaamisella, eli jos nyt teet esim. 9-12 sarjaa jaloille kerran viikossa, niin vaihdatkin sen 3-4 sarjaan kolmesti viikossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom