Löysä viikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tappara
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Eli onkohan ns. löysästä viikosta mitään hyötyä peruslihasmassatreenissä. Eli jos vetää vaikka 3x8-10 sarjoja.
Eli vaikka 4 viikkoa tiukkaa, 1 kevyt, ja sama alusta?

Eli yks viikko ihan kokonaan pois salilta? Tuntuu vaikealta...
Ton kierronhan vois sitoa kreaatiniin jaksottamiseen, et 4 vko kreaa, sit 1 vko taukoo sit taas. Eli samaan tahtiin kuin harjoittelukierto.

Mä oon ollu ihan tyytyväinen 4 täysillä, 1 kevyesti -systeemiin. Nyt menee kokeiluun 5 täysillä, 1-kevyesti-systeemi. Jälkikäteen sitten nähdään, tuleeko ylikunto koputtelemaan ovelle...

kevytviikko neljän kovan jälkeen on mullakin nyt, toimii hyvin! suunnitelmissa ois kokeilla tuota viikon salilta poissaoloa väliin, saa nyt nähdä miten käy.

Huoh...liekö mulla ylikuntoo, kun vaikka oon pari päivää syöny hyvin ja nukkunu n. yheksän tuntia/yö, niin silti on niin uupunut olo, ei oo oikein ruokahalua, reeni ei vois vähempää kiinnostaa. Tiukkaa (mun mittakaavalla) voimareeniä oon tehny. Viimeksi la penareeni (mm. neg. toistoja) ja ma kova jalkareeni, sekä kyykkyä, että maastanostoo.

Yleensä oon kyllä ollu valmis tiukkaan reeniin yhden välipäivän jälkeen, nyt ei nappais ees kahden lepopäivän jälkeen. Yleensä mulla ei oo motivaation kanssa mitään ongelmia, ennemminkin saa muistuttaa itteensä, ettei kovin usein reenaa kahtena päivänä putkeen. Pitänee pitää vielä yksi päivä taukoo ja reenata vasta huomenna, tai enintään kevyt pumppailu tänä iltana.

Hmm, pitäis varmaan oikein kalenteriin merkitä erikseen kevyet viikot ja pitää niistä kiinni, niin ei tulis tämmösiä olotiloja.

Onko jollain voimareeniekspertillä (tai kellä vaan) tietoa hermoston palautumisesta? Meneekö hitaammin/nopeemmin kuin lihasten palautuminen? Voiko nopeuttaa mitenkään? Nytkään mulla ei oo lihakset kipeet, mutta on silti semmonen kulunut/uupunut olo eikä oikein mikään nappaa kunnon yöunista huolimatta.

Kevyt viikko

Itekin oon aatellu ottaa nyt ohjelmaan tommosen 2 kiertoo lyhyet sarjat, 2 kiertoo pitkät sarjat ja sit kevyt kierto. Mut kiinostas tietää et millanen toi kevyt treeni käytännössä pitäs olla, otetaanko sieltä ne "vaaleenpunaset vinyylipainot" ja tehään samat sarjat niillä kun tehtäs normaalistikin vai kuinka? Muista salilla olioista saatta vaikuttaa että mulla ois aina kevyt viikko... :rolleyes:

hermoston ylirasitustila ei synny ihan yhtäkkiä. se vaatii todella pitkään jatkunutta kovaa hermostollista treenirasitusta. ei puhuta viikoista, vaan kuukausista. monilla ei todellakaan (onneksi) ole kyse hermoston väsymisestä, kun ylikunnosta puhutaan.

eli siis hermosto palautuu myös hitaammin kuin lihas, jonka palautuminen perustuu enemmän aineenvaihduntaan.

keino pitää hermosto vireenä...ja lihakset myös, on vaihdella treeneissä mm. seuraavia tekijöitä:
- prosentuaalista intensiteettiä
- työsarjamääriä
- toistomääriä/sarja
- sarjapalautusten kestoa
- suhteellista intensiteettiä
- treenifrekvenssiä
- liikkeitä/lihasryhmä

peruskaava kehitykseen:
ylikuormita - palauta - vakauta

Mä teen 3 tiukkaa 1 kevyt.
Mutta treenaankin ma, ti, to, pe neljään jaetulla.
Jos tekisin 8 päivän kiertoa tai pidempää, voisi harvempikin kevyt riittää, mutten oikein usko siihenkään.
Kaikki tietenkin riippuu siitä, miten kovaa treenaa.

kiitos vinkeistä jto!

Aina sitä kuvittelee osaavansa reenata ja suunnittella reeninsä, mutta eiiiii välttämättä. Pitääkin suunnitella pitemmän aikavälin reenit tuon ylikuormitus - palautus - vakautus kaavan mukaan. Periaatteessa tiedän noi mainitsemasi asiat, mutta toteutus ilmeisesti ontuu, toistaiseksi :evil:

Voitko antaa jotain raamia/suuntaviivoja, missä suhteessa toisiinsa pitäisi olla ylikuormitusta, palautusta ja vakautusta, esim. vuoden mittakaavalla? Montako viikkoa (suunnilleen) kannattaisi olla kutakin, vai ihanko vaan jokaista suunnilleen kolmasosa ajasta?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kannattaa kuunnella kehoa ja treenata sen mukaan. Itse en ainakaan mene salille treenaamaan jos väsyttää tai muuten vituttaa, eikä kiinnosta treenit yhtään. Mun mielestä on parempi mielummin välipäiviä kuin mennä väsyneenä treenaamaan..

Ei muuta kuin lepoa tai kevyttä treeniä jos ylikunto kolkuttaa ovella, mulla toimii paremmin totaalilepo. Pidän muutaman kerran vuodessa totaalilepo taukoja, että saa mielen pois noista treenijutuista. Kaikki on yksilöllistä miten tykkää tehdä.

oon puhellut tosta kolmijaosta bulgarialaisten treenien yhteydessä enemmänkin.

jos olet bodari, teeppäs näin:
- mittaa lihasympärysmitat ennen kokeilua
- 3 tehovkoa: eka sarja 4-6 + erikoistekniikoita
- tehoviikoilla homma menee varmaan käytännössä sillai, että pari vkoa pystyt lisäämään rautaa siihen ekaan kovimpaan sarjaan ja kolmannella se saattaa jo olla pirun vaikeeta ja jopa epäonnistua. kroppaa on kiusattu liikaa. which is nice...
- mittaa ympärysmitat tehojakson jälkeen... pitäisi olla hieman jopa menneet kasaan...

- 1-2 (joskus todellakin kaksi tarvii. ei ne voimat ja lihat häviä. usko mua) kevennettyä vkoa. toistot 10-20 lopetetaan ennen happoja.
- kevennetyt viikot palauttavat päätä ja lihaa. tee uudet mittaukset kevyen jakson lopussa. mittaa pitäisi löytyä jo nyt lisää.

- 3-4 vkoa vakautustreeniä.
- määräjaksolla pyritään pikkuhiljaa saamaan hieman kovemmilla raudoilla pidempiä sarjoja ja enemmän niitä myös. taukoja sarjojen välillä pyritään pikkuhiljaa lyhentämään.
- mittaukset kevyiden vkojen jälkeen...
- uudet 3-4 vkoa määrää.
- 1 kevyt vko

...ja homma alusta...

toinen jako voisi olla:
2 määrävkoa
1 kevyt
2 tehovkoa
1 kevyt

onnea yritykseen. :) kerro tuloksia, jos kokeilet.

Originally posted by jto

- 3 tehovkoa: eka sarja 4-6 + erikoistekniikoita
- tehoviikoilla homma menee varmaan käytännössä sillai, että pari vkoa pystyt lisäämään rautaa siihen ekaan kovimpaan sarjaan ja kolmannella se saattaa jo olla pirun vaikeeta ja jopa epäonnistua.

toinen jako voisi olla:
2 määrävkoa
1 kevyt
2 tehovkoa
1 kevyt

Eli meinasin laittaa testiin kyseisen jaon, mutta mitenkäs nuo tehoviikot sitten menikään. Tehdäänkö 4-6 +erikoistekniikoita vain ja ainoastaan ekassa sarjassa perusliikettä ja apuliikkeissä mahdollisesti 8-10? Kuinka monta sarjaa kaikkiaan tehdään perusliikettä ja millaisin toistoin? Itellä perinteinen 3-jakoinen systeemi käytössä.

Juu, no mulla on kaks kovaa kirtoa(9päivän) ja sit yks kevyt, ehkä oon vähän ylivarovainen:) mut tulee aika tukkonen olo jos pitää kevyen harvemmin...ja tämänhetkinen systeemi toimii hyvin joten...
Kai se on yksilöllistä millon sen kevyen pitää, ja riippuu siitä mistä tykkää.

Harmi kun en ikinä malta pitää off-viikkoa salilta, sillä tiedän, että se mun tapauksessa toimii todella hyvin. Aina, jos on ollut pakottavasta syystä (esim lomareissun) takia reenitaukoa vaikka se viikko, on maksimisarjapainoon tullut n 2 toistoa lisää, kun aloitan taas salitreenit. Nyt olen vetänyt kolme viikkoa taas täysiä ja edessä on onneksi kevyt viikko.

Tässä 3+1 vkojaottelus on mulla vaan se "vika", että kevyen viikon jälkeen seuraava kova viikko menee vähän kuin totuttelussa koviin painoihin taas, kun on edellisen viikon vain pumppaillut... sitten ei taas olekaan enää ku kaksi viikkoa aikaa reenata kovaa ja taas koittaa kevyt viikko.

Ei ehkä ihan tähän trediin suoraan liittyvä kysymys, mutta kysytäänpä silti....

Olen suunnitellut tammi-kesäkuu välille seuraavanlaista treeniä:
1.vko normipuntti + normijuoksu, (toistot 8-15, jouksussa pk-lenkkejä 4 xvko)
2.vko normipuntti + normijuoksu, (ks. yllä)
3.vko kovapuntti + kovajuoksu, (toistot 3-6. juoksussa nopeuskestävyys jne treenejä)
4.vko kevytpunntti + kevytjuoksu (toistot 8-15, sarjapainot 70% normaalista, juoksussa 2xvko pk-lenkki + palauttavaa aerobista ~2h kävelylenkki + runsaasti venyttelyä)
=> kierto alusta

Kysyisinkin, että mitenhän tuo elimistö jaksaa tuon kolmannen viikon rasituksen, kun se on sekä aerobisesti että anaerobisesti raskas? Onko jollain kokemuksia?

Voi olla vähän :david: kysymys, mutta jos olen täysin hakoteillä niin korjatkaa parempaan suuntaan. Kiitos.

Eiköhän alkuperäinen kysymys ollut että minkälainen kevyen viikon pitäisi olla ja onko se pakollinen.
Kevyt viikko ei tarkoita sitä että ei mentäisi ollenkaan salille sillä viikolla, vaan sarjat eivät ole niin kovia eikä niitä ole ehkä niin monta kuin yleensä. Usein sarjoja pidennetään aina sinne 15 toistoon asti, ehkä vielä pidemmiksikin (pumppiviikko). Se, että tarvitaanko kevyttä viikkoa on yksilöllistä. Monet kuulemma ajautuu väistämättä ylikuntoon ellei pidä kevyttä viikkoa kuukauden välein, Itse olen ihmetellyt, että vaikka treenaan sata lasissa ja ehkä hieman päällekin, palaudun hyvin enkä ole mitään kevyitä viikkoja pitänyt sen enempää. Tai sitten en osaa ottaa itsestäni kaikkea irti, mutta ainakin tuntuma on sellainen että ei yksin jaksaisi treenin jälkeen kävellä.

Porkkanaraastin sanoi:
Eiköhän alkuperäinen kysymys ollut että minkälainen kevyen viikon pitäisi olla ja onko se pakollinen.
Kevyt viikko ei tarkoita sitä että ei mentäisi ollenkaan salille sillä viikolla, vaan sarjat eivät ole niin kovia eikä niitä ole ehkä niin monta kuin yleensä. Usein sarjoja pidennetään aina sinne 15 toistoon asti, ehkä vielä pidemmiksikin (pumppiviikko). Se, että tarvitaanko kevyttä viikkoa on yksilöllistä. Monet kuulemma ajautuu väistämättä ylikuntoon ellei pidä kevyttä viikkoa kuukauden välein, Itse olen ihmetellyt, että vaikka treenaan sata lasissa ja ehkä hieman päällekin, palaudun hyvin enkä ole mitään kevyitä viikkoja pitänyt sen enempää. Tai sitten en osaa ottaa itsestäni kaikkea irti, mutta ainakin tuntuma on sellainen että ei yksin jaksaisi treenin jälkeen kävellä.

Jos näyttää siltä, että kehitys jatkuu hyvänä eikä ns. ylikuntoflunssat vaivaa niin hyvä niin. Silti kannattaa pitkällä tähtäimellä harkita kevyitä viikkoja. Minulle itselleni paukahtaa jossakin vaiheessa flunssa väkisin päälle, jos en palauttavia viikkoja pidä. BTW kevyt viikko antaa nivelille ja jänteillekin mukavasti mahdollisuuden palautua kovista treeneistä.

Ja palauttavan viikon jälkeen onkin sitten taas hyvä lyödä kunnolla rautaa tankoon ja antaa palaa!

tais joku 8 viikkoa mennä nyt kovaa, jonka jälkeen tuli 2 pakollista lepoa, kun flunssat iski päälle, tästä taas opimme ja tulevaisuudessa aikaisemmin lepoja ja kevyitä viikkoja.

mä oon aina vetäny joka viikon täysillä joskus jostain yksittäisestä treenistä tulee vähän kevyämpi. Mut muuten aina täysillä.Eikä oo ollu hirvemmin tullu yli kuntoo

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom