Läskit lihakseksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoube
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aloitteleva salillakävijä olen. Pituus 180 ja paino pyörii siinä 75 hujakoilla. Lihakset eivät ole mitään huippuluokkaa ja tuota mahaa ja läskitissejä on löytynyt jo vuoden päivät. Tässä olen selaillut läpi eri aiheita mutta vastauksia kysymyksiini en oikeen ole saanut selville.

Tarkoitus olisi saada kesäksi vähän uutta muotoa vartalolle. Käytännössä muuttaa läskit lihakseksi. Eli rasvat olisi ilmeisesti poltettava pois ja lihaksia olisi kasvatettava. Tiedän ettei tuossa lihaskasvussa nyt reilussa puolessa vuodessa vielä kuuhun päästä, mutta jotain kehitystä kuitenkin olisi kiva saada. Minkälaisia vaihtoehtoja tässä olisi? Tuo massakausi lihaksen kasvatukseen ei kuulosta niin houkuttelevalta, koska eikös se tuo mukanaan myös sitä läskiä vielä lisää tähän entisen lisäksi? Onko lihaksien tehokas kasvu mahdollista ilman että sitä läskiä kertyy lisää? Onko jopa mahdollista polttaa läskejä pois tässä tehokkaan lihaskasvun aikana? :( :nolo:

Voisit ottaa pienen kalorivajeen (n. -500kcal päivittäisestä kulutuksesta), tehdä tätä 3 viikkoa, jonka jälkeen syöt viikon saman verran kuin kulutat tai vähän reippaammin, jolloin tällä syklityksellä saataisiin metabolia (rasva-aineenvaihdunta) ym. uudelleen tehokkaammaksi. Paljon tuosta painosta ei voi läskiä olla, ja alussa voimat + lihakset kuitenkin kasvavat suhteellisen nopeasti ja saavat muotoa, joten sanoisin että maltillisilla miinuskaloreilla ja kovalla treenillä voisit saadia hyvinkin näkyviä tuloksia ensi kesäksi :)

Edit: tietystikään YKSI sykli tällaista ei riitä, vaan jatkat tuota siihen asti kunnes tunnet olevasi tarpeeksi kireässä kunnossa :)

Hoube sanoi:
Pystyvätkö lihakset kasvamaan hyvin tuon kalorivajeen aikana jos ravinnosta saa niille tarpeeksi proteiinia?
Kyllä aloittelijoilla voi hyvinkin kasvaa vaikka on dieetti päällä. Runsaasti protskuu vaan.

Minusta olisi viisainta ensiksi kehittää niitä lihaksia sinne läskien varjoon ja sitten dietata läskejä pois, koska sitä läskiä tulee kuitenkin takasin kun niitä lihaksia ruvetaan kasvattamalla kasvattamaan. Tee kuten itse parhaaksi näet.

Mun mielestä toi juffen ehdottama syklityssysteemi olis paras ratkasu eli ensin dieettaat vähä turhia rasvoja pois, jonka jälkeen reenaat esim 4 viikkoo bulkkii ja 2 viikkoo dieettii menetelmäl.

Tsemppiä reeneihin. :thumbs:

Mitenkäs sitten vielä tuo palautusjuoma? Käytän nyt ihan pelkkää FAST Hera80 -jauhoo sen 30g reenin jälkeen. Mitä vaikutusta jokin hiilihydraattivalmiste toisi? Millainen suhde tulisi olla?

Hoube sanoi:
Mitenkäs sitten vielä tuo palautusjuoma? Käytän nyt ihan pelkkää FAST Hera80 -jauhoo sen 30g reenin jälkeen. Mitä vaikutusta jokin hiilihydraattivalmiste toisi? Millainen suhde tulisi olla?

Eikös se ole suhteessa 1:1 proteiinia ja hiilaria paras. Hiilihydraattina FASTin Maltoa niin hyvä tulee. Molempia se vajaa desi (30g?) palkkariin.
Hiilihydraatti antaisi energiaa lihassoluille nopeammin kuin pelkkä proteiini, näin yksinkertaisesti sanottuna.

Riepu sanoi:
Minusta olisi viisainta ensiksi kehittää niitä lihaksia sinne läskien varjoon ja sitten dietata läskejä pois, koska sitä läskiä tulee kuitenkin takasin kun niitä lihaksia ruvetaan kasvattamalla kasvattamaan. Tee kuten itse parhaaksi näet.

Jos sitä läskiä on omasta mielestä jo nyt liikaa, niin ei hitossa mitään massakausia enää.

Kovaa treeniä salilla ja sen 500 kcal miinuksella niin läskit lähtee varmasti ja saattaa jopa sitä lihaakin tarttua jos ihan vasta-alkaja on.

Juffen ehdotus oli hyvänkuuloinen.

Timba79 sanoi:
Jos sitä läskiä on omasta mielestä jo nyt liikaa, niin ei hitossa mitään massakausia enää.
Kuten sanoin ihan miten itestä tuntuu, jos tuntee että läskiä on liikaa niin eihän niitä kannata ruveta lisää varastoimaan.:rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
oletkos ajatellut vaihtoehtoa että ensin hoidat kaikki läskit pois ennenkuin edes menet salille?

jos olet 180 ja 75kg, ja kuten itse sanoit ei ole "huippuluokan" lihoja. eli oletettavasti ei juuri mitään kuten monella aloittelialla, kannattaako se treeniuran ensimmäiset kuukaudet räpiköidä miinuskaloreilla ja heittää elämänsä kovin kehitysmahdollisuus hukkaan?

aika tapauskohtaista onko järkevämpää heittää läskiä menemään ja pitää samalla kiinni lihoistaan, vai heittää läskit ja lihat menemään ja alkaa siitä rakentamaan lihasta maksimaalisella kehityksellä. jos lihasta ei alunperinkään ole paljoa niin kannattaa miettiä kumpi on pidemmällä aikavälillä kannattavampaa.

pelkkää mutuilua, mutta mielestäni huomioimisen arvoinen vaihtoehto.

Mutta mitenkäs sitten jos saa tarvittavan määrän proteiinia ruoasta mutta silti se pysyy päivässä miinuskaloreilla, niin eikö lihakset silti vahvistu normaalisti ?

erkjetter sanoi:
oletkos ajatellut vaihtoehtoa että ensin hoidat kaikki läskit pois ennenkuin edes menet salille?

jos olet 180 ja 75kg, ja kuten itse sanoit ei ole "huippuluokan" lihoja. eli oletettavasti ei juuri mitään kuten monella aloittelialla, kannattaako se treeniuran ensimmäiset kuukaudet räpiköidä miinuskaloreilla ja heittää elämänsä kovin kehitysmahdollisuus hukkaan?

aika tapauskohtaista onko järkevämpää heittää läskiä menemään ja pitää samalla kiinni lihoistaan, vai heittää läskit ja lihat menemään ja alkaa siitä rakentamaan lihasta maksimaalisella kehityksellä. jos lihasta ei alunperinkään ole paljoa niin kannattaa miettiä kumpi on pidemmällä aikavälillä kannattavampaa.

pelkkää mutuilua, mutta mielestäni huomioimisen arvoinen vaihtoehto.

Mä en nyt tajunnut tän viestin pointtia. Saahan siinä maksimaalisen rasvanpolton vaikka salilla kävisikin, kulutusta sekin on kaikki ja mitä enemmän on kulutusta, sitä enemmän voi syödä ja silti fätti palaa.

Ja totta hitossa kannattaa säästää ne lihat, lihat ne on mikä sitä rasvaa kuitenkin polttaa.

Eli ehdottomasti se salitreeni heti alusta asti mukaan, mutta ei kannata olettaa mitään ihmeellistä lihaskasvua jos päätavoite on polttaa rasvaa. Kannattaa olla tyytyväinen että ne lihat säilyy ja sitten vasta hankkimaan lisää kun ravanmäärä on itseä tyydyttävä.

Timba79 sanoi:
Mä en nyt tajunnut tän viestin pointtia. Saahan siinä maksimaalisen rasvanpolton vaikka salilla kävisikin, kulutusta sekin on kaikki ja mitä enemmän on kulutusta, sitä enemmän voi syödä ja silti fätti palaa.

Ja totta hitossa kannattaa säästää ne lihat, lihat ne on mikä sitä rasvaa kuitenkin polttaa.

Eli ehdottomasti se salitreeni heti alusta asti mukaan, mutta ei kannata olettaa mitään ihmeellistä lihaskasvua jos päätavoite on polttaa rasvaa. Kannattaa olla tyytyväinen että ne lihat säilyy ja sitten vasta hankkimaan lisää kun ravanmäärä on itseä tyydyttävä.

pointtina olikin että jos henkilöllä ei alun alkaenkaan ole lihaksia kuin nimeksi, eikä treenitaustaa. kuitenkin kehitys on ensimmäisten 6kk aikana räjähdysmäistä niin kannattaako heti aluksi aloittaa sekä saliharjoittelu että dietti jolloin dietti syö ison osan kehityspotentiaalista.

tämä ajatus ei tietenkään ole edes harkinnan arvoinen jos salitaustaa on yli 2kk, tai lihaksia on enemmän kuin nimeksi.

erkjetter sanoi:
pointtina olikin että jos henkilöllä ei alun alkaenkaan ole lihaksia kuin nimeksi, eikä treenitaustaa. kuitenkin kehitys on ensimmäisten 6kk aikana räjähdysmäistä niin kannattaako heti aluksi aloittaa sekä saliharjoittelu että dietti jolloin dietti syö ison osan kehityspotentiaalista.

tämä ajatus ei tietenkään ole edes harkinnan arvoinen jos salitaustaa on yli 2kk, tai lihaksia on enemmän kuin nimeksi.

Mielenkiintoinen ajatus. Olisi ihan kiva tietää mitä JHulmi ja kumppanit on tästä mieltä. Eli meneekö tuo aloittelijan kehitys tossa hukkaan jos ravinto on miinuksella vai tapahtuuko se siltikin sitten kun saa sitä ravintoa. Mulla ainakin kehitystä tapahtui ihan huimasti sitten kun tajusin ruveta syömään ja alla oli kuitenkin 2-2,5 vuotta treeniä vähän huonommalla ravinnolla.

Mukava keskustelu tullut aikaseksi tästä aiheesta. Tällä hetkellä suurin ongelmani on juuri tuo ylimääräinen läski mitä kropassani on uskokaa pois. Olen tässä vuoden aikana saanut vähän sellaisen "lihapullan" maineen kaveripiirissä ja sen vuoksi ensimmäinen tehtävä olisi varmaan poistaa nuo ongelmana olevat läskit. Sen jälkeen aloittaa kasvattamaan sitä lihasta kunnolla, mutta en ajatellut mitään hirveää massakautta varmaan sit vetää koska eikös se tuo sitä läskiä taas takaisin? Tuoko paljonkin?

Hoube sanoi:
Mukava keskustelu tullut aikaseksi tästä aiheesta. Tällä hetkellä suurin ongelmani on juuri tuo ylimääräinen läski mitä kropassani on uskokaa pois. Olen tässä vuoden aikana saanut vähän sellaisen "lihapullan" maineen kaveripiirissä ja sen vuoksi ensimmäinen tehtävä olisi varmaan poistaa nuo ongelmana olevat läskit. Sen jälkeen aloittaa kasvattamaan sitä lihasta kunnolla, mutta en ajatellut mitään hirveää massakautta varmaan sit vetää koska eikös se tuo sitä läskiä taas takaisin? Tuoko paljonkin?

läskiä tulee aina sivutuotteena, kuinka paljon on sitten eri asia. jos syöt 500kcal yli kulutuksen on läskin tulo aika vähäistä, jos taas syöt 5000kcal yli kulutuksen on läskin tulo aika massiivista. kun läskiä on taas mielestäsi kertynyt tarpeeksi painat stop-nappia ja siirryt dietille.

Hoube sanoi:
Aloitteleva salillakävijä olen. Pituus 180 ja paino pyörii siinä 75 hujakoilla. Lihakset eivät ole mitään huippuluokkaa ja tuota mahaa ja läskitissejä on löytynyt jo vuoden päivät. Tässä olen selaillut läpi eri aiheita mutta vastauksia kysymyksiini en oikeen ole saanut selville.

Tarkoitus olisi saada kesäksi vähän uutta muotoa vartalolle. Käytännössä muuttaa läskit lihakseksi. Eli rasvat olisi ilmeisesti poltettava pois ja lihaksia olisi kasvatettava.

No mä aloitin saliharjoittelun elokuussa - keskimäärin tosin vain 2-3 krt viikossa salilla, jonka aikana poltin samalla n. 10kg kehosta jotain pois. Ennen tuota olin jo ehtinyt tiputtamaan kilon/pari.

Näin nyypiön vinkkejä:
Alussa kannattaa säästellä tehoissa ja pyrkiä pelkästään tekemään sen oman ohjelman liikkeet mahdollisimman puhtaina, josta voi seurata muutama asiaa 1) saattaa välttää loukkaantumisen, kun suoritustekniikka kehittää pienillä painoilla. 2) keholle ei tule ihan älyttömänä shokkina, että treenataan miinuksella, nimittäin miinuskalorit ja lihasten katabolia altistaa kehoa entisestään pöpöille

Painonpudotustahti riippuu kropasta: minulla tuli painon tippumisen hidastuminen vastaan jossain 85 (pituuteni on 188cm) kohdalla. Tiputus oli tehty VHH:lla (nopeina hiilareina ainoastaan malto palarissa) + n. 5h aerobista tämän salitreenin lisäksi. Tuota hitaampaa tahtia jatkoin 83kg:hon saakka.

Sarjapainot ovat nousseet koko ajan vähäsen, mutta alunperin tehty ohjelma oli koneille, joista olen sitten liike kerrallaan opetellut tekemään vastineena vapaiden painojen versioita. (... paitsi penkit, olkapää edelleen rikki).

Nyt tein muutoksen ruokavalioon ja siirryin puhtaampaan dieettausruokaan - siinä mielessä, että jaoin ateriat viiteen (ja 30g+p joka aterialla), laskin kaloreita entisestä tasosta huomattavasti ja rupesin tekemään aamulenkkiä. (näiden muun aerobisen ja salin lisäksi).

Tavoite olis tommoista jatkaa ehkä pari/kolme viikkoa ja katsoa, että lähteekö paino uudelleen reilummin laskuun. Jos 3kg saa lähtemään, niin sitten tavoitteena ollut "nylkkykunto edes vähillä lihaksilla" on saavutettu.

erkjetter sanoi:

Nyt en kyllä tajua mitä vittua tässä setvitään..

Kyllähän se "potentiaali" mikä alussa on jää vielä dietin jälkeenkin mahdolliseksi hyödyntää..

Salille vaan siitä. Otat aerobista tuohon lisäksi ja katot mitä suuhusi laitat, kyllä ne läskit siitä lähtee.

Minun tilanne on melko pitkälti samanlainen kuin topicin aloittajalla. Omat mitat on 177cm/80kg. Itselläkin tuota fläsää on kertynyt erityisesti vatsan seudulle ja myös lantiolle.

Arvelin vuodenvaihteen jälkeen aloittaa käyttää lisäravinteita. Kannattaako käyttää kreatiinia vai tyydynkö pelkkään proteiiniin? Hirveästi en läskiä enää tarvitsisi lisää. Ja sitä kai kreatiinin käytön yhteydessä väkisin tulee. Mutta toisaalta jos käyttäisin kreatiinia niin kehitys saattaisi olla tosi kovaa. :5: (ihan hyvin on voimat noussu ilman mitään lisäravinteita)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom