Läskeillä lihaksia alla.

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kelatkaa, tolla ekalla neitokaisella on poikaystäväkin. Wow sitä seksiä, jiihaa

Miksei se vois olla parempi sängyssä kun sinä? Kyllähän SÄ tiedät että rumillakin ihmisillä voi olla tyttö/poikaystäviä... Sitä paitsi sen naamasta näkee että se otti tosi hyvin poskeen :arvi: .
Niin ja sillä OLI poikaystävä, on meinaan "pikkuneiti" kuollut.

Jouni...

Uskotko/väitätkö, lihasmassan lisäämisen kannalta olisi kannattavaa lihottaa itseään mahdollisimman paljon ja nopeasti vai lisätä painoaan hillitysti. Siis onko parempi jos bulkkaa 4kiloa kuussa lisää painoa vai 1kilo kuussa, ympäri vuoden kunnes saavuttaa haluamansa massan lisäyksen.

Itselläni ei ole tuosta nopeasta bulkkaamisesta kovin hyviä kokemuksia (22 kiloa 6kk:ssa). Bulkatessa tuli paljon ylimääräistä, minkä kantaminen tuntui iljettävältä (rasvamakkarat ja appelsiini-iho reisissä), joten laihdutin ylimääräiset pois. Tämän vuoden puolella painoni on parhaillaan ollut noin 105 ja tällä hetkellä noin 88-90 kiloa. Ainakaan itse en aio koskaan bulkata rasvaprossaa yli 20:een.

Re: Jouni...

Originally posted by msj81
Siis onko parempi jos bulkkaa 4kiloa kuussa lisää painoa vai 1kilo kuussa, ympäri vuoden kunnes saavuttaa haluamansa massan lisäyksen.

Vastaan vaikka en olekaan Jouni :) Kun sattuu olemaan omakohtaista kokemusta painonkohotuksesta. Koko bulkki hässäkkä on vedetty turhan ihmeelliseksi, kyse on minusta vain siitä että energiatasapaino pidetään positiivisena lihaksen kasvun helpottamiseksi. Tarkoitus ei ole tietenkään vapaaehtoisesti lisätä läskiä, vaan se vaan on hyväksyttävä kun emme ole robotteja ja täsmälleen sopivaa kalorimäärää on erittäin vaikea ylläpitää.
Ja uskompa jopa että se ylimäärä mikä syödään ja varastoituu läskiksi antaa matkallaan kuitenkin roiman insuliinilisän joka taas auttaa lihaskasvuu. (Kuten Jouni johonkin tutkimukseen viittasi, enemmän ruokaa -> enemmän lihasta)

Itse ihan natuna nostin n. 3-3.5v ajan painoani noin 10kg vuodessa. Eli perusjäppiselle joku kilo kuussa on ihan sopiva vauhti, jotkut ovat saaneet hyviä tuloksia suuremmallakin painon nousulla, kuten Hulkki.

Mulla toimii parhaiten siten,että syksystä Jouluun nostan painomaximini näkyviin ja se pidetään huhtikuun loppuun asti,jonka jälkeen kesäkunnon haku -1kg/kuukausi.
Viime vuonna 93kg-85kg-93kg.Hyvin on toiminu.Joskus talven bulkkikunnon ja kesäkunnon välillä 10kg,jolloin kesäpaino 83kg.
Näin vanhemmiten kuitenkin toi keväällä alkava painonpudotus alkaa olla vähän työläänpää,mutta ainakin viä on onnistuttu.

Korjaus:-1kg/VIIKKO

Bulkkausnopeus

Näissä maisteri Mursun siteeraamissa tutkimuksissa lihasta ja läskiä tuli samassa suhteessa riippumatta siitä, bulkkasiko nopeasti vai hitaasti. 40-45 prosenttia painonnoususta oli lihasta, loput rasvaa. Perstuntumalta arvioisin kuitenkin, että ihan älyttömällä syönnillä läskiä alkaa kertyä suhteessa yhä enemmän.

Minä en tarkoita bulkkaamisella ollenkaan karseaan läskikuntoon vetämistä, mutta rasvaprosentin on annettava kohota, mikäli haluaa rakentaa uutta kudosta. Minä en tunne nykyisin käytettävien anabolien ym. aineiden tehoa, mutta 1980-luvulla kyllä kaikki douppaajatkin bulkkasivat.

Olen itse nähnyt huiman painonnousun, kun Marko Savolainen asui Helsingissä SM-voittonsa jälkeen ja tempaisi painonsa ylös oikein kunnolla. Siinä oli varmasti mukana myös kemikaaleja, jolloin luultavasti painosta tavallista suurempi osa oli lihasmassaa, mutta kyllä sieltä kuoriutui valtava äijä läskien alta verrattuna vuoden 1993 SM-kisoihin. Niissä Marko oli tiukassa kunnossa juuri yli raskaan sarjan painorajan (90 kg). En muista, paljonko Marko painoi kesällä 1994, mutta Hannu Selin mittasi hänen komean hanskansa ympärysmitaksi tasan 60 cm!

Forumilla on kirjoitettu paljon siitä, että lihakset katoavat johonkin dieetin aikana. Näin siis bulkilla hankitut lihaksetkin suurimmaksi osaksi menetettäisiin. Itse en tähän jaksa uskoa, vaikka tätä mantraa täällä uskollisesti toistellaan vähän väliä. Oikein suoritetulla dieetillä proteiinin purkautuminen lihaksista on erittäin vähäistä, kun keho käyttää varastorasvojaan energiaksi. Ongelmien pitäisi alkaa vasta sitten, kun puhutaan kisakireydestä. Silloin kehossa ei enää ole kunnollisia rasvavarastoja, ja kisakunto saattaa mennä pilalle liian vähäisen syönnin tai muunlaisten virheiden vuoksi. Nämä hienosäädöt eivät kuitenkaan koske kuin muutamaa pakkislaista, suurin osa jäsenistä voi hyvillä mielin nostaa hieman painoaan ja trimmata itsensä sitten hyvään rantakuntoon vaikka ensi kesäksi.

Annan henkilökohtaisen esimerkin kymmenen kilon laihduttamisesta: Reilut kymmenen vuotta sitten pudotin painoa 100 kilosta 90 kiloon, kun en kehdannut mahani kanssa lähteä yhteen tilaisuuteen ulkomaille. Hoidin homman viidessä viikossa, aluksihan putosi tietysti myös silkkaa nesteturvotusta ym. skeidaa. Kuntourheiluliiton tytöt mittasivat minulta sellaisilla sähkövempeleillä (elektrodit, onko oikea sana, kiinni varpaissa ja sormenpäissä) rasvaprosentin ja lean body massin (LBM) dieetin alussa ja lopussa. Jopa näin nopeassa painonpudotuksessa LBM pysyi täysin samana (n. 76 kg), joten rasvaprosentti putosi aika reilusti. Näissä läskilukemissa (15-25 %) painon pudottaminen ei siis näytä vielä syövän juurikaan lihasmassaa, ja 15 prosentissa jo kehtaa kyllä kulkea ihmisten ilmoilla. Luultavasti alle kymmenéen prosenttiin pääsee vielä helposti ilman lihasmassan menetystä.

Olisi mukava saada tähän trimmauskysymykseen jonkun palstan kilpakehonrakentajan kommentti.

Re: Bulkkausnopeus

Originally posted by Jouni Virtamo

Annan henkilökohtaisen esimerkin kymmenen kilon laihduttamisesta: Reilut kymmenen vuotta sitten pudotin painoa 100 kilosta 90 kiloon, kun en kehdannut mahani kanssa lähteä yhteen tilaisuuteen ulkomaille. Hoidin homman viidessä viikossa, aluksihan putosi tietysti myös silkkaa nesteturvotusta ym. skeidaa. Kuntourheiluliiton tytöt mittasivat minulta sellaisilla sähkövempeleillä (elektrodit, onko oikea sana, kiinni varpaissa ja sormenpäissä) rasvaprosentin ja lean body massin (LBM) dieetin alussa ja lopussa. Jopa näin nopeassa painonpudotuksessa LBM pysyi täysin samana (n. 76 kg), joten rasvaprosentti putosi aika reilusti. Näissä läskilukemissa (15-25 %) painon pudottaminen ei siis näytä vielä syövän juurikaan lihasmassaa, ja 15 prosentissa jo kehtaa kyllä kulkea ihmisten ilmoilla. Luultavasti alle kymmenéen prosenttiin pääsee vielä helposti ilman lihasmassan menetystä.

Usein taitaa olla niin, että kuvitteellista lihasta hävitään ihan helvetisti :rolleyes:.

Originally posted by Pattismurffi
Miksei se vois olla parempi sängyssä kun sinä? Kyllähän SÄ tiedät että rumillakin ihmisillä voi olla tyttö/poikaystäviä... Sitä paitsi sen naamasta näkee että se otti tosi hyvin poskeen :arvi: .
Niin ja sillä OLI poikaystävä, on meinaan "pikkuneiti" kuollut.

Kuules nyt Smurffilandian valopää: en ole mitään kenenkään kyvyistä väittänytkään. En tiedä siitä sen enempää kuin sinäkään tiedät siitä tiedänkö minä rumien ihmisten parisuhteista... :evil:

Actor osuu naulan kantaan

Juuri näinhän se on, kuten Actor sanoo. En vain ensin halunnut ilmaista asiaa näin jyrkästi, mutta tottahan se on. Kun selviä mittauksia on vaikea tehdä, kuvitelmille jää runsaasti tilaa.

Aivan kisatiukaksi vetäminen on siis eri asia, koska kehossa on silloin niin vähän varastorasvaa, että energiatalouden kanssa tasapainoilu on varmasti hyvin vaikeaa.

Oikein suoritetulla dieetillä proteiinin purkautuminen lihaksista on erittäin vähäistä, kun keho käyttää varastorasvojaan energiaksi. Ongelmien pitäisi alkaa vasta sitten, kun puhutaan kisakireydestä.
Entäs tapauksessa, jossa kehon rasvaprosentti on luonnostaan ollut aina alhainen eikä pahimman bulkinkaan (30 kg / 3 kk) jälkeen vatsalihakset ole hävinneet näkyvistä?

Luulisi että tällöin keho pystyy pitämään lihoista kiinni paremmin myös alhaisemmilla rasvaprosenteilla (alle 10) kuin tuo mainitsemasi ~15 prosentin tilanne.

Toiseksi, mitä mieltä olet tiukan lihasmassan kasvattamiseen tähtäävästä kalorien syklittämisestä (esimerkiksi 2 viikkoa +500 kcal ja perään 1 viikko -500 kcal)? Itse olen ainakin saanut tällä tavalla hyviä tuloksia, lihasmassa on kasvanut ja rasvaprosentti on pysynyt kurissa.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että näkyvää lihasmassan kasvua on turha odottaa jos sitä yrittää saavuttaa liian alhaisella energiaylijäämällä. Tämähän näyttäisi olevan yleistä niille, jotka pelkäävät rasvaprosentin nousua. Mutta rasvaprosentin voi mielestäni pitää aloillaan ja kuitenkin kasvattaa lihasmassaa nimenomaan käyttämällä tuota bulkki- ja dieettiviikkojen vuorottelua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo, älä Mariko hermostu. :piis: Mutta ei arvostella ihmisiä ulkonäön perusteella
:arvi: :haart: :david:

Originally posted by msj81
Jos siltä otettas massat pois päältä sillä olis varmaan 50cm pohkeet.

Eli vaan 5cm isommat ku mul nyt :lol2:

Bulkkaus

Myös minä olen vankkumaton bulkkauksen äänenkannattaja. Liekö syynä oman bodihistoriani alun sijoittuminen -80 -luvun lopulle. Ongelmaksi omalla kohdallani muodostui alkuaikoina vatsan kyky ottaa ruokaa vastaan. Suunnittelemani ravinto-ohjelmat aina painottuivat puhtaaseen ruokaan, en halunnut pelleillä suurilla rasvakalorimäärillä. Näin ollen bulkkijaksojani aina varjosti mahavaivat tai lähinnä siis ähky. Kun aamusta iltaan noudatti ruokaohjelmaa, oli iltareenin läpivienti vaikeaa kun maha oli niin täynnä. Tähän ratkaisuksi ryhdyin treenaamaan aamuisin. Kevyen aamupalan jälkeen heti kuuden jäkeen salille. Arvaatte varmaan ettei spiritti ollut oikein kohdallaan ruveta aamun tunneilla tekemään massatreeniä. Kuitenkin tämä vaihtoehto toi parempia tuloksia, kuin iltatreeni röhkien ja ähkien. Tuohon aikaan myös budjetti oli rajoittavana tekijänä ravinnon suhteen. Lisäravinteet olivat kalliita ja ei niitä opiskelijan rahavarat oikein kestäneet. Joskus ostin proteiinipurkin ja sitten saitana säästelin sitä, ettei ihan heti loppuisi. Tuloksena hyöty oli yhtä kuin nolla. Sitten seurasi muutaman vuoden treenijakso, jolloin en bulkkaillut, yritin kehittyä Virtamon Jounin sanojen mukaisesti "nykytyylillä" suht kireänä koko ajan. Tulosta ei ainakaan massanlisäyksenä tullut. Tänä syksynä riittävää kuukausipalkkaa nauttivana on ollut mahdollista perehtyä lisäravinteiden hyötyihin ja syksyn bulkkijakso on onnistunut erinomaisesti. Olen ottanut suurimman osan kaloreistani nesteeseen sekoitetuista jauheista. Nestemäinen ravinto on imeytynyt hyvin, treenatessa ei ole tarvinnut röhkiä, ja siistiä bulkkipainoa on ollut noin 5kg enemmin, kuin koskaan aikaisemmin bulkatessani. Nyt joulukuun alusta alkaen olen pitänyt kevyttä diettiä, rasvaa ja nestettä on lähtenyt hyvin, mutta paino ei ole vielä koskaan pysynyt näin korkealla. Mm. käsivarteen on tullut 1,5 cm ympärysmittaa syksyn aikana. Nyt paino on 93 kg. Syksyn bulkissa oli enimmillään 100. Pituutta on 169 cm. Ensi kuun alussa bulkkaan jälleen tuonne toukokuulle asti, jolloin vedän taas perinteisen "sixpakki näkyviin" kevätdieetin. Kiteytyksenä omakohtaisten kokemusten perusteella voin sanoa, että bulkkaaminen kannattaa - tietysti rajansa silläkin. Kuitenkin olen sitä mieltä, että puhtaalla ruualla, maltolla, proteiinijauheilla, on vaikea bulkata itseensä suunnatonta määrää läskiä.

Terv. Heikki

Forumilla on kirjoitettu paljon siitä, että lihakset katoavat johonkin dieetin aikana. Näin siis bulkilla hankitut lihaksetkin suurimmaksi osaksi menetettäisiin. Itse en tähän jaksa uskoa, vaikka tätä mantraa täällä uskollisesti toistellaan vähän väliä. Oikein suoritetulla dieetillä proteiinin purkautuminen lihaksista on erittäin vähäistä, kun keho käyttää varastorasvojaan energiaksi.

tuohon minäkin uskon. Aikomus olisi ketoilla 20kg pois ennen kesää ja sammalla säilyttää tai jopa kasvattaa voimaa.

Hulkille ja kumppaneille

Mursu arvelee artikkelissaan, että tiukasta kunnosta bulkkaaminen tuo suhteessa enemmän lihasta. Jos kovan painonnousun jälkeenkin kunto näyttää siedettävältä, on uudesta painosta varmasti tavallista suurempi osa lihasta. Olen nähnyt joitakin tapauksia, joissa hyvin hoikka kaveri on saanut aivan helkkaristi lisää painoa nopeaan tahtiin tiukkuuden juuri kärsimättä, mutta silloin kyseessä ovat olleet selvästi alun perin alipainoiset henkilöt. Kyllä normaalipainosta lähtevälle tulee luultavasti 30 kilon nopeasta painonnoususta myös aika paljon rasvaa. Tässä pitää myös todeta, että tietysti henkilö, jolla on aiemmin ollut runsaasti lihasmassaa (ks. esim. Colemannin äskettäinen muodonmuutos) ja joka on syystä tai toisesta laihtunut rajusti, voi nostaa painoaan entisiin mittoihin sekä nopeasti että helposti ilman rasvan kertymistä.

Hulkin kuvailema ABCDE-dieetti lienee tehokas tapa lisätä kehon lihasmassaa. Sehän perustuu kehossa tapahtuviin eri kalorimäärillä aikaansaataviin hormonaalisiin muutoksiin. Fytonomi Timo Kosonen kirjoitti tästä dieetistä hyvän artikkelin muistaakseni ihan ensimmäiseen Pro Fitness -lehteen, täytyy tarkistaa, jos minulla on sitä vielä koneella. Artikkelissa oli seikkaperäiset ohjeet perusteluineen dieetin noudattamista varten.

Herrasen veljeksillä oli kilpailuaikoinaan loistava vuoden ympäri pyörinyt systeemi, jossa oli erilaisia treeni- ja ruokavaliokausia. Jussi Herranen varsinkin pyrki ensin keräämään runsaasti painoa talven ja kevään mittaan ja trimmaamaan itsensä sitten kisatiukkuuteen kesän ja alkusyksyn aikana. Hän painoi "bulkissa" muistaakseni painavimmillaan 97 kiloa, kisoissa esim. vuoden 1992 Mr. Olympiassa hiukan päälle 80 kiloa.

Jotkut saattoivat ihmetellä, kun mainitsin Keijo Reimaninkin nostaneen kilpailuaikoinaan runsaasti painoaan, mutta totta se on. Mm. vuonna 1983 hän painoi loppukeväällä enimmillään 108 kiloa, mutta syksyllä MM-kisoissa Singaporessa karvan verran alle 90 kiloa. Ja oli karmean tiukka. Tuliaisina oli MM-hopeaa.

Jotenkin luulisin että näistä selityksistä saa liiankin positiivisen kuvan bulkkaamisesta. 30kg/3kk bulkkaus ilman sixpäkin häviämistä, dieettailua ilman lihasmassan vähenemistä, pelkästään syömällä 40-45% lisäkiloista lihasta.

Ajattelin olla tänhetkisen dieetin jälkeen about 80 kiloa. Jos siis bulkkaisin 40kg, 4kk ja sen jälkeen pudottaisin 20kg rasvaa 2kk ketolla olisin 100kg samoilla rasvoilla. Toinen tuollainen sykli niin kasvaisin 40kg pelkkää lihasta per vuosi. En oikein jaksa uskoa tuohon.

Muuten, millaiset bulkki-kiristely-syklit sitten olisi parhaimmat? Useimmat kai ei halua bulkata niin kauan että näyttää läskiltä, tai tähtäävät kesään tai kilpailukauteen. Mutta onko mitään järkevää rajoittavaa tekijää tuohon? Joku Ruhl on kilpailuissa kai 130kg, bulkin jälkeen 150. Jos yritän päästä samaan yhdessä syklissä, voisinko vetää painon 80->200, sitten 200->130 ja olla samassa kunnossa? ;)

Originally posted by grimJester
Jotenkin luulisin että näistä selityksistä saa liiankin positiivisen kuvan bulkkaamisesta. 30kg/3kk bulkkaus ilman sixpäkin häviämistä, dieettailua ilman lihasmassan vähenemistä, pelkästään syömällä 40-45% lisäkiloista lihasta.

Mun mielestä ja lukemani matskun mukaan tämä riippuu lähes täysin yksilöstä, ja on kytköksissä siihen kuuluisaan geneettiseen rajaan. Ihmisten insuliiniherkkyydet, luonnolliset hormonitasot jne jne. vaihtelevat hurjasti, ja samoin taipumus kasvattaa läskiä bulkilla. Tavoitteistahan se kaikki riippuu, ja kilpalavoille tähtäävät kaverit harvemmin ovat niitä geneettisesti huonommat kortit saaneita joten bulkkaus ei välttämättä tuokaan katastrofaalisesti läskiä. Ja jos tuokin niin siitä eroon pääseminen ei ole liian hankalaa. Ja ei-natut ovat ihan asia erikseen.

Sitten jos on huonompi perimä, niin ollaan vähän umpikujassa: toisaalta jos vedetään runsaasti yli niin läskiäkin kertyy ja sen pudottaminen ei ole helppoa tai nopeaa. Toisaalta taas jos halutaan pysyä edes suunnilleen kireänä, niin ollaan tilanteessa että keho kokee olevansa liian kuivassa kunnossa ja se tila ei ole mitenkään hyvä lihaksen kasvatusta ajatellen.

Mitähän mä tässä ajoin takaa...ehkä meille bodausta ajatellen vähän kehnommat lähtökohdat saaneille bulkin kesto pitäisi olla kohtuullinen ihan siitä syystä että dieetti ei venyisi liian pitkäksi. Mä tiedän itsestäni sen että jos bulkin aikana saisin vaikkapa 15 kiloa massaa josta ehkä joku 6-7 kiloa olisi läskiä, joutuisin pudottamaan sitä vähintään kolme kuukautta varsinkin jos tähtäimessä olisi edes kohtalainen kireys.

Toi lyhyt (parin viikon, tai ehkä jopa lyhyempikin) syklitys kuulostaa näin asiaa katsoen aika hyvältä vaihtoehdolta.

Heikki 722:lle

ABCDE-dieetistä olikin kolmen artikkelin kattava sarja Pro Fitness -lehdissä 1-3/1998. Minulla on kutakin lehteä yksi arkistokappale. Artikkeleissa on paljon materiaalia lähdeviitteineen, en ehdi niitä ryhtyä kopioimaan. Koneelta en niitä enää löytänyt.

Voimme toimia seuraavasti: Postitan lehdet sinulle. Luet/kopioit niitä oman aikasi ja lähetät ne sitten takaisin minulle. Jos haluat tsekata lehtiä, ota minuun yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen jouni.virtamo@kolumbus.fi, niin homma hoituu.

grimJesterille

Mitäpä sinulle sanoisi? Et ole ymmärtänyt lukemaasi etkä ole pystynyt poimimaan keskustelusta irtoavia pieniä tiedonjyväsiä ja vinkkejä, joten älä vaivaa itseäsi asialla enempää.

Selitin esimerkiksi, että tuollainen 30 kilon bulkkaaminen saattaa onnistua hyvinkin erittäin alipainoiselle henkilölle, sehän oli vain Hulkin antama yksittäinen ääriesimerkki. Savolaisen Marko bulkkasi vuonna 1994 kokonaista 45 kiloa. Hänelle jäi reilusti yli 20 kiloa korkeampi kisapaino kuin edellisessä kilpailussa. Tämä on ehkä sinun mielestäsi heikkoa edistymistä, mutta Marko oli kyllä hyvin tyytyväinen.

Bulkkaaminen kuten kaikki muukin kehonrakennukseen liittyvä täytyy sisäistää täydellisesti ja hyväksyä monien eri välivaiheiden karikot, muuten onnistuminen on mahdotonta. Jos ei tiedä, mitä tekee, kannattaa vaihtaa lajia. Lihasten kehittäminen on sen verran vaikeaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom