Bulkkausnopeus
Näissä maisteri Mursun siteeraamissa tutkimuksissa lihasta ja läskiä tuli samassa suhteessa riippumatta siitä, bulkkasiko nopeasti vai hitaasti. 40-45 prosenttia painonnoususta oli lihasta, loput rasvaa. Perstuntumalta arvioisin kuitenkin, että ihan älyttömällä syönnillä läskiä alkaa kertyä suhteessa yhä enemmän.
Minä en tarkoita bulkkaamisella ollenkaan karseaan läskikuntoon vetämistä, mutta rasvaprosentin on annettava kohota, mikäli haluaa rakentaa uutta kudosta. Minä en tunne nykyisin käytettävien anabolien ym. aineiden tehoa, mutta 1980-luvulla kyllä kaikki douppaajatkin bulkkasivat.
Olen itse nähnyt huiman painonnousun, kun Marko Savolainen asui Helsingissä SM-voittonsa jälkeen ja tempaisi painonsa ylös oikein kunnolla. Siinä oli varmasti mukana myös kemikaaleja, jolloin luultavasti painosta tavallista suurempi osa oli lihasmassaa, mutta kyllä sieltä kuoriutui valtava äijä läskien alta verrattuna vuoden 1993 SM-kisoihin. Niissä Marko oli tiukassa kunnossa juuri yli raskaan sarjan painorajan (90 kg). En muista, paljonko Marko painoi kesällä 1994, mutta Hannu Selin mittasi hänen komean hanskansa ympärysmitaksi tasan 60 cm!
Forumilla on kirjoitettu paljon siitä, että lihakset katoavat johonkin dieetin aikana. Näin siis bulkilla hankitut lihaksetkin suurimmaksi osaksi menetettäisiin. Itse en tähän jaksa uskoa, vaikka tätä mantraa täällä uskollisesti toistellaan vähän väliä. Oikein suoritetulla dieetillä proteiinin purkautuminen lihaksista on erittäin vähäistä, kun keho käyttää varastorasvojaan energiaksi. Ongelmien pitäisi alkaa vasta sitten, kun puhutaan kisakireydestä. Silloin kehossa ei enää ole kunnollisia rasvavarastoja, ja kisakunto saattaa mennä pilalle liian vähäisen syönnin tai muunlaisten virheiden vuoksi. Nämä hienosäädöt eivät kuitenkaan koske kuin muutamaa pakkislaista, suurin osa jäsenistä voi hyvillä mielin nostaa hieman painoaan ja trimmata itsensä sitten hyvään rantakuntoon vaikka ensi kesäksi.
Annan henkilökohtaisen esimerkin kymmenen kilon laihduttamisesta: Reilut kymmenen vuotta sitten pudotin painoa 100 kilosta 90 kiloon, kun en kehdannut mahani kanssa lähteä yhteen tilaisuuteen ulkomaille. Hoidin homman viidessä viikossa, aluksihan putosi tietysti myös silkkaa nesteturvotusta ym. skeidaa. Kuntourheiluliiton tytöt mittasivat minulta sellaisilla sähkövempeleillä (elektrodit, onko oikea sana, kiinni varpaissa ja sormenpäissä) rasvaprosentin ja lean body massin (LBM) dieetin alussa ja lopussa. Jopa näin nopeassa painonpudotuksessa LBM pysyi täysin samana (n. 76 kg), joten rasvaprosentti putosi aika reilusti. Näissä läskilukemissa (15-25 %) painon pudottaminen ei siis näytä vielä syövän juurikaan lihasmassaa, ja 15 prosentissa jo kehtaa kyllä kulkea ihmisten ilmoilla. Luultavasti alle kymmenéen prosenttiin pääsee vielä helposti ilman lihasmassan menetystä.
Olisi mukava saada tähän trimmauskysymykseen jonkun palstan kilpakehonrakentajan kommentti.