Läheisten suhtautuminen punttaavaan mimmiin???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kanhan
  • Aloitettu Aloitettu
En oikein pysty ymmärtämään tuollaista käytöstä, että arvostellaan ja suhtaudutaan negatiivisesti johonkin, mistä ei edes tiedetä mitään. Ketä ne sellaiset ihmiset on, jotka haukkuvat kaverinsa harrastusta? Tai minkälaiset vanhemmat eivät tue terveellistä ja liikunnallista harrastusta/elämäntapaa? Ei mahdu minun pieneen päähäni :(

Hmm, tämä pisti silmääni tuolta kommenttien seasta ja halusin korjata asiaa. Tottakai esim. omat vanhempani tukevat juuri liikuntaharrastustani ja terveellistä elämäntapaa yleensä. Ikävä kyllä kun sanan Fitness jollekin mainitsee siirtyy se ajatus useimmilla kehonrakennukseen. Vaikka näitä kahta lajia yrittää ns. maallikon silmissä toisistaan erottaa niin se vaatii aikaa. Ikävä kyllä tällä lajilla vaan sattuu olemaan yleisesti negatiivinen kuva ihmisten silmissä...tätähän meidän juuri tulisi muuttaa...eikös vaan ? :) Itselläni suurimmat epäilyt ehkä liittyvät juuri siihen, että osaanko vetää rajan jos sellainen tulee vastaan, osaanko lopettaa ajoissa ennen kuin jotain kenties käy, kuinka monta vuotta meinaan näin jatkaa jne. Itse en edes puhu läheisilleni tulevasta hifistelystä ruokien ym. kanssa vaan kaikki ajallaan. Uskon, että nämä henkilöt elämässäni tarvitsevat vain aikaa tottuakseen ajatukseen.

Jos negatiivisia ajatuksia eteen sattuu niin ei anneta niiden masentaa meitä vaan yritetään positiivisilla ajatuksilla tätä lajia kohtaan saada niitä ajatuksia myös muiden päähän...vai mitä ?

Olet kyllä aivan oikeassa :) Tätä asiaahan voi ajatella monelta kantilta. Minua vaan edelleenkin ihmetyttää suuresti ihmisten ennakkoluulot uusia ja outoja asioita kohtaan. Minä ainakin ymmärrän sen että sana fitness ei varmasti herätä lajista tietämättömän mielessä sitä mielikuvaa kuin me ehkä toivoisimme. Olenkin yleensä puhunut vaan "salilla käynnistä" ja "terveellisesti syömisestä" sen sijaan että mainitsisin fitnessiä tai mitään muutakaan lajia. Turha sitä on alkaa selittelemään fitnessin tai kehonrakennuksen hienouksia sellaiselle, jonka mielestä treenatut ihmiset todella ovat rumia ja niin edelleen :rolleyes:.

Itse olen päätynyt siihen, etten yritäkkään keskustella kilpailuhaaveistani tms. kenenkään sellaisen kanssa joka ei tiedä mitään fitnessistä ja jota ei selvästi edes kiinnostaa tietää. Sitä varten on onneksi Pakkis :D

edit: Pitää nyt vielä lisätä, että läheisten tuki on tässä harrastuksessa tärkeä, enkä haluaisi uskoa millään, että monelta se tärkeä tuki puuttuu. Minun on vaikea ymmärtää ihmistä joka ei hyvistä ja asiallisista perusteluista huolimatta usko saliharrastuksen/elämäntavan terveellisyyteen ja muihin hyviin vaikutuksiin :(

Isän suhtautuminen on ollut...hmmm.. oudoin: "Kyllä homot tykkää" :jahas: . Sillä on muutenkin niin outo huumorintaju..

Kaverit on itekin kaikki ainakin jossain määrin sporttisia, toiset jopa himokuntoilijoita, joten sieltä päästä tulee vain hyvää palautetta.

Räjähin tuossa mennäpäivänä äidilleni, kun tuli taas puhetta mun harrastuksesta. Sanoin (öh, kiljuin...) että huomattavasti helpommin sitä vahingossa kasvattaa itelleen polvitaipeeseen ulottuvan tukan, kuin arbuusin kokoiset hauikset. Tukka kun kasvaa itsekseen ilman sen kummempaa työntekoa asian hyväksi. Ihme maailma, kun kun pitää jatkuvasti olla selittämässä, miksei juo, lyö ja lihoa, sen sijaan että joutuisi selittämään ryyppäämistään ja läskistymistään.:curs: :curs: :wall:

Vastailen nyt tahankin, on niin hyva aihe etta pitaa kommentoida.

Vanhempaniani ei ilmeisesti paljon kiinnosta, etta mita harrastan, kunhan en nyt istu kotona telkkarin aaressa (jota viimeksi harrastin siina 12-vuotiaana, ja sain kylla kuulla Simpsonien jokapaivaisesta tuijottamisesta). Luulisin, etta heista on ihan mukava, etta harrastan jotain urheilullista ja olen nykyisin "vahan" terveemman nakoinen kuin ennen, vaikka en olekaan ikina heilta mitaan kommenttia saanut ja viela yhdessa asutaan.

Kaverini ovat lahestulkoon kaikki saliltani, joten heidan kanssa ei ole ongelmia. Onhan siella salilla sellaisia idioottejakin, joilta saa epailevia katseita, mutta eihan heita voi "lahemmaisiksi" eika edes kavereiksi laskea.

Muutama tuttu kylla nauraa sille, etta juoksen salilla joskus parikin kertaa paivassa (jos on 2 vuoroa toita, mutta tutut eivat valttamatta tieda etta teen tata puoliksi toiden takia, puoliksi huvista...) ja varoittelevat, etta minusta tulee pian iso.

Elamankumppania ei ole viela loytynyt, ehkapa siksi etta varmaan puolet vaestossa on jo poislaskettu siita syysta, etten voi kuvitella itseani kenenkaan sohvaperunan kanssa, joka ei harrasta liikuntaa eika huolehdi itsestaan ja ruokavaliostaan. Jos kuitenkin joku kiinnostava ihminen loytyy, han on varmasti todella liikunnallinen (ollakseen siis minua kiinnostava). Etsintoja jatketaan... :rolleyes:

Lähinnä jos jtn salista puhunu, ni tullu just tota "hyi mulle kasvaa niin helposti sellaset ällölihakset etten käy siks salil" settii kavereilta.

Tälle kaverille vois sanoa, että sähän melkoinen mutantti ja geneettinen ihme olet, jos tuosta vaan lihakset kasvaa. ;) Meikäläinen on viännellyt rautaa nyt vuoden päivät kohtuullisen tosissani, eikä näköpiirissä ole vieläkään "ällölihaksia", vaikka niitä kuinka paljon haluaisin... Sano toki kaverillesi, että käy täällä kertomassa meille punttimimmeille, mikä hänen harjoittelunsa salaisuus on, täällä luulisi kohtalaisen monen olevan kiinnostunut noin tehokkaasta harjoittelusysteemistä, että ihan "helposti" lihakset kasvaa :)

Ihan näitä perinteisiä... äiti ja sisko eivät oikein ymmärrä, mutta eivät tuomitsekaan. Joskus kyselevät huolissaan (ja välillä ehkä ihan aiheesta) etten vain treenaa liikaa tai syö liian vähän. Jonkin verran kyselevät jopa ruokavinkkejäkin. Ihan ok.

Töissä hyväntahtoisesti naljaillaan iänikuisille rahkapurkeilleni. Työnantajan suhtautuminen noin yleensä fyysisen kunnon ylläpitämiseen on erittäin myönteinen, joten siellä tuntuu suorastaan olevan magee juttu, että ihminen on kondiksessa.

Kumppania ei ole, mutta sellaiseksi pyrkivällä pitää riittää ymmärrystä tälle harrastukselle, ja toivottavaa olisi jos harrastaisi jotain urheilua itsekin, lajin ei väliä.

Kaverit melkein ovat ongelmallisin, tosin eipä kukaan mitään kovin ikävää ole sanonut. Yleisin tuntuu olevan tämä "olet jo liian laiha" tai "noi hartiat ei oo enää naiselliset". Jonkinlainen korrelaatio tuntuisi olevan siinä, että hiukan pyöreät arvostelevat liiasta laihuudesta, lihaksettomat taas liian isoista lihaksista.

Heh, ja AINA jos en vastaa kännykkääni, niin kysytään että "sä olit tietysti TAAS salilla!" :hyper:

Aika ihmeellisiä kommentteja jotkut saa kavereilta, mä en ole onneksi tollasia kuullut. Se voi tosin johtua siitä, että mun läheisimmät kamut harrastavat kaikki liikuntaa, vaikkeivät salilla aktiivisesti käykään. Pari on ehkä jopa alkanut vähän innostua, kun ovat kuunnelleet mun juttuja.

Oon liikkunut aina, mutta vasta pari kuukautta treenaillut kovempaa tavoitteena "haba" eikä vain kunnossa pysyminen, joten muutosta ei vielä hirveästi näy. Tosin sitten, kun (jos!) näkyy, voi jotain typerää kommenttia tullakin. Mä joskus sanoin exän kavereiden kuullen, että lihaksikas nainen on hyvän näköinen, niin sieltä tuli jotain "ei nainen saa näyttää mieheltä" ja " pitää naisella jotain pyöreyttäkin olla.." No joo, lihaksissahan EI ole pyöreyttä...:jahas:
En vois kyllä koskaan seurustella ihmisen kans, joka ei harrasta mitään liikuntaa, itselle nuo jutut on niin tärkeitä.

Äidin ammatti liittyy ihmisten hyvinvointiin ja isä on urheiluhullu, joten sieltäpäin ollaan vain kannustavia. Äiti yleensä aina puhelimessa kyseleekin, että olenko ollut tänään jossain salilla tai pumpissa. Yleensä olen :)

Kaverit ei välitä, ihmettelevät vaan kiinnostustani, mutta eivät onneksi ole kommentoineet mitään ikävää.

Äiti kannustaa :) . On kommentoinut positiivisesti lihaisia reisiäni ja kehunut, että atleettinen ulkomuoto sopii minulle.

Exä nyt oli muutenkin idiootti narsisti, joten häneltä kuulin vähän negatiivisempia kommentteja. Näitä perinteisiä, kuten lihakset ei sovi naiselle, paksut reidet ei ole tavoiteltavat, naisen pitää tehdä pienillä painoilla. Onneksi lähti mäkeen koko ukko!

Toinen exä ja nykyinen kaverini on osoittanut ihan positiivista kiinnostusta, on yllättynyt kuinka olen näinkin pitkäjänteisesti jaksanut harrastaa jotain. Käy itsekin salilla, joten siinä mielessä tuttua juttua hänelle :) .

Jahas.. taas kirjotin pitkän stoorin joka hävis..:curs:

Juu, mies ei käy salilla eikä urheile. On raksamies ja vetoaa siihen ettei jaksa, mikä on ymmärrettävää. En kyllä usko että muutenkaan liikkuisi, vaikkei raksamies oliskaan.
Salijuttuja se kuuntelee puolella korvalla ja sanoo välillä ett hyvä hyvä. Kehonrakentajanaisia hän inhoaa, ja ehkä pelkääkin että haluan sellaiseksi.
En halua, mutta jos haluaisin ei hänen sanomisensa olisi este.

Sisko on myös urheilullinen ja hänen kanssaan tulee jutusteltua proteiineista ja sen sellaisista. Hassua, että hän on 2 vuotta opiskellut koulussa niitä ja minä puoli vuotta lukenut pakkista ja mulla tuntuu olevan enemmän homma hanskassa ja tietoa enempi. Kiitos Pakkis! :worship:

Muu perhe ei sano juuta eikä jaata.

Työkaverit osa ihmettelee, että haluanko tulla sellaseksi suonikkaaksi naiseksi ja osa taas ihan normisti kyselee, miten treenit menee? Pomo ei käsitä mitään mistään, mutta salikortin sponssas, joten kai se on hyvä sen mielestä.

Juu mulla treenaaminen on ollut aina sellaista tahtojen taistelua. 15-vuotiaana aloitin vuoden projektin, jotta voin alkaa käymään salilla. Kuntoilin hullun lailla ja söin, miten olevinaan piti. (joka oli liian vähän..) Jos sanoin porukoille meneväni ostamaan hk:n blöötä, niin sain rahaa siihen. Mutta raejuustot, rahkat ym. jouduin ostaa itse lehdenjakorahoillani. Sitten 16-vuotiaana aloitin treenaamisen ja sillä tiellä olen ollut 13 vuotta. Ainoastaan synnytysten jälkeen olen pitänyt parin viikon huilin. Treenaaminen on aina ollut minulle henki ja elämä.

Porukat eivät ole sitä tähänkään päivään asti sisäistänyt. Koko sana "sali" on niille kuin kirosana. Varsinkin nyt, kun minulla on lapset, minulla ei saisi ilmeisesti olla muuta elämää. Äiti sentään yrittää välillä nieleskellä ja hoitaa joskus muksuja hetken pidempään, kun käyn duunin jälkeen treenaamassa.

Ukko treenaa itsekin, mutta ei tajunnut, mitä kisadieetti vaatii. Eikä senkään aikana auttanut minua arjenpyörityksessä. Sitten sain tarpeekseni ja ukko on parin viikon päästä ex. nyt vain täytyy vaihtaa salia sellaiseen, jossa on lastenhoitaja.

Kaverit tietää miun intressit, mutta ei me yleensä niistä jutella. Se on vain mun juttu ja kavereiden kanssa voi keskustella kaikenlaisista muista hommeleista. Parhaille ystäville juttelen vähän myös teeniasioista ja kisasuunnitelmista.

Mun ukko sano, että naisella kuuluu olla tissit eikä hauista, eli mä kasvatan ihan väärään kohtaa kropassani :) En kyllä usko, että hän ihan tosissaan oli. Ja ei, hän yllättäen ei käy salilla.

Faijan kanssa tulee puhuttua punttaamisesta ja äiskäkin käy salilla ylläpitääkseen omaa hyvinvointia. Parasta punttiseuraa on kuitenkin oma veli, joka "ystävällisesti" tulee nyppimään mun ojentajia kesken liikkeen tai kommentoi liian kevyistä painoista.

Mun mielestä jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, ja jos jonkun mielestä lihaksiskas nainen on ruma, on hänellä oikeus ajatella niin. Mä tosin en koe, että sen jonkun mielipide rajoittais mun harrastusta (etenkin kun ne mun lihakset on vielä läskin alla piilossa ;)).

Mies kannustaa todella hienosti ja on oikeastaan henkilö, joka sai minut lopullisesti innostumaan salilla treenaamisesta. Mies tekee minulle treeniohjelmat ja tsemppaa treenissä aina kun pääsemme yhdessä salille. Hän treenaa itsekin kovaa.

kyllä täälläpäin ainakin monet kaverit piikittelee kun olen vielä melkoisen pienikokoinen ja naureskelee sille että käyn salilla, tulee tökkiin käsivarsia sun muuta, mutta enpä anna sen paljoa häiritä. Pääasia on että ite tykkään sielä käydä ja siitä tulee hyvä olo, eihän kukaan voi odottaa että ensimmäisen kerran jälkeen veisin ovista karmit mukanani hittovie!

Oma sisko on kaikista tärkein tuki, kun se on käynyt kaiken näköisiä kursseja, se on mun personal traineri ^^ se minulle ohjelmatkin suunnittelee ja tekee. ilman sitä tuskin salilla edes kävisin. aina kun on jotain kysyttävää syömisistä tai reeneistä niin sille vaan soittoa tai viestiä niin homma on selvä =)

vanhemmilla nyt ei ole ikinä ollut mitään sanottavaa, muutenkin nuo harrastukset on olleen enemmän miesvoittoisissa jutuissa koko elämän. Semmosta :)

Unohdin lisätä aiemmin, että töissä ihmiset ovat erittäin kiinnostuneita harrastuksestani. kyselevät useinkin treeni- ja ruokavinkkejä.

"Aijaa, ai sä käyt salilla?!?? Mitä sä siellä teet? Varo ettei tule isoja lihaksia. Sähän oot niin näpsäkkä nytkin!" Tuollaista kuuluu puolitutuilta.

Vanhemmat pitää mua hieman hurahtaneena :D mutta ihan kiltisti äitikin mulle palkkarit sekoittelee ja tonnikalat ostelee. Ihan ookoo suhtautumista yleensä kaikilta. Kaipa ne on tottuneet siihen, että olen hieman "omalaatuinen".

Avokki on paras tsemppaaja ja hälle kerron aina treenien sujumisesta ummet ja lammet. Hän on mentaalisesti sali-orientoitunut henkilö, vaikkei tällä hetkellä itse mitään treenaakaan.

Muista ympyröistä sitten sen verran, että vain muutama läheisin ja "ymmärtäväisin" ystäväni tietää saliharrastukseni tyylistä (ihan rehti muskelin kasvatusprojekti :)). Työ- tai opiskelukuvioissa en ole suurta numeroa treenauksestani tehnyt, mitä nyt maininnut, kun on tullut harrastuksista puhetta.

Mieluummin juttelen salitreeneistä sellaisille, jotka ovat "samalla aallonpituudella" ja muiden kanssa juttelen sitten muusta. Niin se näyttäisi sujuvan kaikista mukavimmin... ja sama pätee kyllä muutamiin muihinkin harrastuksiini, eli en kerro kaikkea kaikille yksityiskohtaisesti, vaan valikoin kuulijan mukaan tyylin ja tavan millä kuulumisiani kerron. Esim. äidille en kerro dokausreissuistani (vaikka niitä tapahtuisikin vain muutamia kertoja vuodessa), kun ei hänen tarvitse mielestäni niistä tietää :)

No alkujaanhan minäkin eksyin salille avomieheni kanssa, se nyt ei oo vuosiin käynykkää... Ja minullakin vaihtu pumppeihin yms ja nyt oikeesti treenaan salilla.:)
Ja siinäpä se (vähän offtopic) et meillä se päivittely keskittyy mieheni autoharrastukseen kun miun salilla käyntiin,mikä sinällänsä hyvä... mutta kyllä siitäkin jaksetaan sanoa kuinka paljon auton laittamiseen menee rahaa.Vähän sama kun tuolla oli puhetta kuinka paljon kisaaminen maksaa,voisi olla porukoille ja monelle kavereista vaikeeta ymmärtää.No sen sit näkee jos joskus sinne asti pääsee.
Jos tykkää ni se raha on periaatteessa sivuseikka.
Olenkin todennu et puntilla käynti varsinkin naisena ja autoharrastus on molemmat aika vaikeita yhtälöitä jos niitä todellakaan haluta ymmärtää.
Osalle kavereista höpötän treeneistä, osalle en.

Heh, poikkis on huolissaan, että musta kasvaa joku suuren suuri lihaskimppu :D
Sööttiä, ku se luulee et naisistaki kasvaa salilla hirmusia patteja :D

:)
Ja siinäpä se (vähän offtopic) et meillä se päivittely keskittyy mieheni autoharrastukseen kun miun salilla käyntiin,mikä sinällänsä hyvä... mutta kyllä siitäkin jaksetaan sanoa kuinka paljon auton laittamiseen menee rahaa.Vähän sama kun tuolla oli puhetta kuinka paljon kisaaminen maksaa,voisi olla porukoille ja monelle kavereista vaikeeta ymmärtää.No sen sit näkee jos joskus sinne asti pääsee.
Jos tykkää ni se raha on periaatteessa sivuseikka.
Olenkin todennu et puntilla käynti varsinkin naisena ja autoharrastus on molemmat aika vaikeita yhtälöitä jos niitä todellakaan haluta ymmärtää.
Osalle kavereista höpötän treeneistä, osalle en.

Mä jatkan kans vähän tästä.. Meilläkin enemmänkin keskitytään kesäisin miehen autoharrastukseen ja mun saleilusta ei juurikaan keskustella. Talvella sitte tilalle tulee kaikki hifi-jutut... Ihan ok mulle, en mä tästä harrastuksesta suurempaa numeroa tahdo tehdäkään. Juttelen asiasta semmosten ihmisten kanssa ketä se oikeesti kiinnostaa. Joo, no ainut paikka taitaa sitte olla Pakkis ja salilla harvoin ohjaajan kanssa. Äiti suhtautuu iihan hyvin, sille on tärkeintä että tää entinen ylipainonen harrastaa liikuntaa riippumatta sen laadusta tai mun tavoitteista..

Ps. Autoharrastus kyllä nielee uskomattomia summia...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom