Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Toinen kysymykseni koskee hammaslääkistä.Mistä johtuu , ettei ala ole suhteessa lääkikseen kovin suosittu? Luulisi että alemmat pisterajat samasta kokeesta houkuttelisi väkeä (etenkin lääkiskokeen munanneita) pyrkimään hammaslääkikseen. Voisiko joku valottaa tätä lääkis vs. Hammaslääkis asetelmaa jos ymmärtää mitä haen nyt tässä. En itse ole päättänyt vielä kumpaan haen, fysiikan kemian ja biologian kirjoitukset nyt syksyllä ja keväällä vielä edessä.Palkkataso ammateissa suunnilleen sama ja erikoistumismahdollisuuksia hammaslääkiksessäkin on.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä ainakin suurin syy yleiselle linjalle hakemiseen oli se, että hammaslääketiede ei kiinnostanut enkä tiedä miksi sitä valmistuttua erikoistuisi. Yleisellä puolella on niin paljon enemmän valinnanvaraa.

Toinen kysymykseni koskee hammaslääkistä.Mistä johtuu , ettei ala ole suhteessa lääkikseen kovin suosittu? Luulisi että alemmat pisterajat samasta kokeesta houkuttelisi väkeä (etenkin lääkiskokeen munanneita) pyrkimään hammaslääkikseen. Voisiko joku valottaa tätä lääkis vs. Hammaslääkis asetelmaa jos ymmärtää mitä haen nyt tässä. En itse ole päättänyt vielä kumpaan haen, fysiikan kemian ja biologian kirjoitukset nyt syksyllä ja keväällä vielä edessä.Palkkataso ammateissa suunnilleen sama ja erikoistumismahdollisuuksia hammaslääkiksessäkin on.

Niin no, kaikki ei ole pelkästään sen rahan ja maineen perässä hakemassa tuonne. Joitakin ihan oikeasti kiinnostaa se ala, toi hammas ja yleinen kun eivät liippaa toisiaan kovinkaan läheltä. Itselle hamsupuoli oli täysin poissuljettu, joko yleiselle tai ei ollenkaan.

Hammaslääkäri ja lääkäri ovat erilaiset ammatit. Sun kannattaa vaan pohtia kumpi sua oikeasti kiinnostaa. Todella monipuolista on hammaslääkäreidenkin työ. Siihen voi myös hyvin itse vaikuttaa, kuinka haastavia hommia haluaa tehdä. Esim. itse menin terkkariin, jossa saa hoitaa kaikenlaisia potilaita ja mahdollisimman monipuolisesti tehdä erilaisia toimenpiteitä. Itse tykkään "näpertelystä" ja siitä kun kädentaitoja voi jatkuvasti kehittää ja pyrkiä tekemään koko ajan haastavampia juttuja. Tylsää ei siis tule, jos vaan itse pitää huolen ettei "jumiudu" perustoimenpiteisiin.

Muutamat lääkisläiset ovat sanoneet menneensä yleiselle sen takia, kun pelkkä suun alue ei kiinnosta, tai haluaisivat erikoistua johonkin muuhun. Valitettavasti hampaalle pääsee välillä sellaisia, jotka oikeasti olisivat halunneet yleiselle, mutta eivät uskaltaneet hakeakaan kovempien rajojen pelossa. Nämä turhaan sitten mustaavat hampaan maineen kommenteilla: "se oli ihan tylsää ym". Tuossa Dimmu sanoikin, että kaikki eivät maineen tai rahan perässä ole hakemassa. Mutta tiedän kyllä niitäkin, joille se maine ja kunnia on tosi tärkeää, ja joiden mukaan hammaslääkärinä ei sitä voisi muka saada. Ovat siis siirtyneet hampaalta yleiselle. Itse olen ainakin saanut useimmiten positiivista ihmettelyä uravalinnastani. Toki on niitä kauhistelijoitakin ollut. Mutta jos tosiaan maine ja raha ovat sulle tärkeitä, on kumpikin ammatti ok.

Eli haet nyt siihen kumpi oikeasti kiinnostaa! Kannattaa vaikka haastatella alan ihmisiä, ammattien hyviä ja huonoja puolia.

Kiitoksia! Näillä näkymin oulusta muutan tampereelle, ja haen sinne yleiselle puolelle ja sisään menen vaikka sitten väkisin. Tuota mainetta en itse ajattele ollenkaan, tarkoitus juuri oli ihmetellä että miksei se ole sen suositumpi, kun itse aivan hyvin voisin hammaslääkäriksikin ruveta.Tampere kaupunkina houkuttelee kaikista eniten , joten sen kummemmin pisterajojen historiaa tuijottelematta sinne siis :)

Yleiselle minäkin hain sen kiinnostavuuden takia enkä tosiaan edes tiennyt mihin hampaalta voi erikoistua. Luulin, että erikoisaloja olisi ihan muutama, koska en niistä ollut koskaan kuullut. Tuttujen kysyessä, että kiinnostaako minua hammaslääkärin hommat niin ajattelin aina, etten jaksaisi tehdä koko ikääni hammastarkastuksia. Todellisuudessahan hampaallakin on paljon mahdollisuuksia ja tuon ajattelutapani mukaan yleisen puolen lääkäri kirjoittaisi pelkkiä sairaustodistuksia flunssaisille työntekijöille. En koskaan pitänyt hammasta edes vaihtoehtona, vaikka sinne hakeminen joskus kävikin mielessä matalampien pisterajojen perässä, kun kokeesta tuli hylättyä. "Pääsisi edes johonkin sisään." "Olisi se ainakin puolet unelmasta." jne.

Sinänsä haet Kabu hyvään aikaan, että sisäänottomäärät nousevat ensi vuonna Tampereelle ja muistaakseni myös Ouluun sekä Kuopioon. Tiedä sitten näkyykö opiskelijoiden suurempi määrä kuinka paljon "ruuhkana" oppimistilanteissa.

Hammaslääketiede ? Wikipedia
Tuossa olis noita hammaslääketieteellisen erikoistumisvaihtoehtoja.

Tuo lienee sanomattakin selvää, että suurentunut opiskelijamäärä ruuhkauttaa oppimistilanteita. Tilanne taitaa jo nykyisin olla se, että lääkärin vastaanotolla tilannetta seuraa useita kandeja ja kaikki auskultoi vuorollaan sydän- ja hengitysääniä potilaalta jne. Onko tuota kohonnutta opiskelijamäärää huomioitu resursoinnissa mitenkään? Mennään vähän ojasta allikkoon jos otetaan enemmän opiskelijoita sisään sillä kustannuksella, että valmistuneiden opiskelijoiden taso heikkenee kun eivät saa opiskeluaikoina toimenpiteissä tarpeeksi toistoja per henkilö...

Noniin saas nähdä montako pakkislaista vielä tampereelle ilmoittautuu hakemaan ! Nouseeko sisäänottomäärä paljonkin? Noh kunhan työllisyystilanne ei mene huonommaksi eli ei sentään liikaa kouluteta niin eiköhän tuo ihan hyvä juttu ole :) Kirjoitako voimasuoni myös fysiikan ja kemian?

Kyllä sitä ite tuli kanssa pyöriteltyä hampaan ja yleisen välillä, varsinkin kun arvelin pääsevän hampaalle heti sisään ja lääkiksen jäävän hyvällä tuurilla pienestä kiinni. Äiti on hammaslääkäri, joten tuli muutamat kerrat pyöriteltyä hakemisia läpi. Yleiselle sitten päädyin, vaikka hampalla olisi ollut yksityiselle melkeinpä paikka valmiina. Hammas olisi ollut kiinnostavaa, mutta mietin sitä, jääkö itteä kaivamaan, ettei sittenkään yrittänyt lääketieteelle. Varsinkin se tilanne, että olisin päässyt lääketieteelle, mutta hainkin hampaalle, olisi ottanut helkkaristi päähän, joten aattelin sitte rämpiä lääkiksen kokeessa.

Noniin saas nähdä montako pakkislaista vielä tampereelle ilmoittautuu hakemaan ! Nouseeko sisäänottomäärä paljonkin? Noh kunhan työllisyystilanne ei mene huonommaksi eli ei sentään liikaa kouluteta niin eiköhän tuo ihan hyvä juttu ole :) Kirjoitako voimasuoni myös fysiikan ja kemian?

Tulisiko niitä paikkoja Tampereelle noin parikymmentä lisää... Turussahan aloittaa tänä syksynä ensimmäinen paikkamäärältään (125 -> 153 tjsp.) edellisiä vuosia suurempi vuosikurssi. Yksi kaveri, joka on Turussa hampaalla ollut yhden vuoden, on valittanut jo nyt, kun kaikki eivät mahdu luentosaleissa aina edes istumaan ja esim. juuri tuosta, kuinka kauan aikaa kuluu, että jokainen saa "pienryhmissä" vuorotellen kuunnella sydänääniä yhdeltä opiskelijalta opettajalääkärin ohjauksessa. En tiedä millainen Tampereen tilanne tällä hetkellä on, koska aloitan vasta tänä syksynä, mutta uskoisin noiden käytännön harjoitteluiden ainakin olevan suht ruuhkaisia joka kaupungissa.

Aijai, se on kohta byebye lääkäreiden hyvälle työllisyydelle.Toki valtio tästä enemmän hyötyy kun ajaa nyt väkisin väkeä pian tuonne pohjoiseenkin töihin. Etelä menee nimittäin äkkiä tukkoon lääkäreistä kun nämä uudet, mahdollisesti myös minä alkaa valmistua töitä varten. Noh, saapas nähdä.

Vähän tähänkin ketjuun nostetta, elikkäs valintaoppaita alkanut tulla yliopistoilta ja valintakokeen materiaalit pysyvät siis samoina tänä vuonna. Joitakin muutoksia näkyy olevan aloituspisteiden pisteytyksessä, ja tietysti sitten tuo sisään otettavien määrän kasvu kaikissa muissa yliopistoissa paitsi Turussa, jossa määrät nousi jo 2013.

Vähän tähänkin ketjuun nostetta, elikkäs valintaoppaita alkanut tulla yliopistoilta ja valintakokeen materiaalit pysyvät siis samoina tänä vuonna. Joitakin muutoksia näkyy olevan aloituspisteiden pisteytyksessä, ja tietysti sitten tuo sisään otettavien määrän kasvu kaikissa muissa yliopistoissa paitsi Turussa, jossa määrät nousi jo 2013.

Juups, pitäneepä katella noi läpi huomenna ^. Saapi nähdä, josko sitä hampaalle yrittäis matalempien pisterajojen toivossa. Pitää myös täydentää kirjoituksissa (eipä oo tullukkaan fysiikkaa, kemiaa tai bilsaa kirjoitettua, kun innostuin vasta välivuodella tästä alasta) lämmittelyksi. En tosin niistä juurikaan stressaa, vaan menevät omalla painollaan. Valmennuskurssin kanssa oon vielä mietteliäänä - pitäisköhän sitä?
Joskus eksyin sivuraiteille ja jotkut "mainostivat" Riikaa lääketieteen opiskelussa? Onko jollain kokemuksia/linkkejä/aikatauluja siitä? Mietin vaan, että onko Riikaan haut keväällä, vai pitääkö tässä kohta heräillä aikataulujen suhteen. Vissiin maksullinen koulutus siellä ja eihän se Suomi ole, mutta toisaalta oon aika avoin kaikelle.. Ens vuona nimittäin joutais jo alottaa opiskelut - nyt tuli hylättyä muutama "ihan ok" paikka lähinnä sen takii, kun lääkis kiinnostaa enemmän. Jups.

Onko porukoilla alkaneet luvut jo kevään kokeeseen? Viime vuonna Turku lisäsi aloituspaikkojen määrää, tänä vuonna Oulu ja Kuopio seuraavat perässä. 22 lisää Ouluun ja 32 Kuopioon, yhteensä 135 ja 164 aloituspaikkaa.

Jos hakee siis hammaslääketieteelliseen, niin pääsykoe sekä sen päivämäärä on kuitenkin sama kuin lääketieteeseen pyrkivillä? Kuinka alemmat pisterajat on (erityisesti Helsingin yliopiston) hammaslääkäreillä prosentteina ilmaistuina verrattuna lääkäreihin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom