Hammaslääkäri ja lääkäri ovat erilaiset ammatit. Sun kannattaa vaan pohtia kumpi sua oikeasti kiinnostaa. Todella monipuolista on hammaslääkäreidenkin työ. Siihen voi myös hyvin itse vaikuttaa, kuinka haastavia hommia haluaa tehdä. Esim. itse menin terkkariin, jossa saa hoitaa kaikenlaisia potilaita ja mahdollisimman monipuolisesti tehdä erilaisia toimenpiteitä. Itse tykkään "näpertelystä" ja siitä kun kädentaitoja voi jatkuvasti kehittää ja pyrkiä tekemään koko ajan haastavampia juttuja. Tylsää ei siis tule, jos vaan itse pitää huolen ettei "jumiudu" perustoimenpiteisiin.
Muutamat lääkisläiset ovat sanoneet menneensä yleiselle sen takia, kun pelkkä suun alue ei kiinnosta, tai haluaisivat erikoistua johonkin muuhun. Valitettavasti hampaalle pääsee välillä sellaisia, jotka oikeasti olisivat halunneet yleiselle, mutta eivät uskaltaneet hakeakaan kovempien rajojen pelossa. Nämä turhaan sitten mustaavat hampaan maineen kommenteilla: "se oli ihan tylsää ym". Tuossa Dimmu sanoikin, että kaikki eivät maineen tai rahan perässä ole hakemassa. Mutta tiedän kyllä niitäkin, joille se maine ja kunnia on tosi tärkeää, ja joiden mukaan hammaslääkärinä ei sitä voisi muka saada. Ovat siis siirtyneet hampaalta yleiselle. Itse olen ainakin saanut useimmiten positiivista ihmettelyä uravalinnastani. Toki on niitä kauhistelijoitakin ollut. Mutta jos tosiaan maine ja raha ovat sulle tärkeitä, on kumpikin ammatti ok.
Eli haet nyt siihen kumpi oikeasti kiinnostaa! Kannattaa vaikka haastatella alan ihmisiä, ammattien hyviä ja huonoja puolia.