Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Juuei (edit: valitettavasti) ole.

Ja vaikka voi olla vaikea uskoa, niin privaatti ei kiinnosta pätkääkään.

Se, että tulkitset pelkällä sarkasmilla heitetyn läpän tosissaan, kertoo siitä, että Suomessa käsittämättömän suuri osa ihmisiä todella pitää edellä heitettyä läppää pelkkiä faktoja sisältävänä asiana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Valitettavasti noita läppiä yleensä heitetään ei sarkastisella äänensävyllä. Ja sitä sarkasmia on aika vaikea erotella kirjoitetusta tekstistä.

Työterveyslääkärit ovat varsin hyvin palkattuja verrattuna työn rasittavuuteen (ei päivystystä ja potilasaines pääsääntöisesti "parempaa" kuin esim tk-lääkärin työssä). Ohessa Lääkäriliiton viimeisin (2014) palkkasuositus työterveyslääkärin tehtävissä työskenteleville:

https://www.laakariliitto.fi/site/assets/files/1075/ty_terveysl_k_rien_palkkaussuositus_2014.pdf

Laskin tähän auki nämä palkat käyttäen viikkotyöaikana 38h 15min:

1) Vastavalmistunut LL ilman mitään lisäpätevyyttä n. 6000€/kk

2) LL ja 7ov lisäkoulutus sekä min 3v työkokemusta n. 7800€/kk

3) työterveyshuollon erikoislääkärin pätevyys (6v erikoistuminen) tai muu toimen edellyttämä erikoislääkärin pätevyys niin palkka minimissään n. 8700€/kk

Ei huono...

Kyllähän se päivystys näyttää kannattavan.

Kyllä joo. Nuoren erikoislääkärin pohjapalkalla (löytyy ihan netistä 4461,59e) arkipäivän takapäivystyksestähän (klo 15-08) jää käteen monta kymppiä.

Korjataan siis sen verran, että aktiivipäivystys (sairaalassa kökkiminen) kannattaa.

Kyllä joo. Nuoren erikoislääkärin pohjapalkalla (löytyy ihan netistä 4461,59e) arkipäivän takapäivystyksestähän (klo 15-08) jää käteen monta kymppiä.

Korjataan siis sen verran, että aktiivipäivystys (sairaalassa kökkiminen) kannattaa.

Eikös nyt ollut vähän aikaa sitten uutisissa pihetta, että nykymuotoinen päivystyskorvausysteemi mahdollisesti päättyisi jonkun EU-tuomioistuimen päätöksen vuoksi? Jos oikein muistan niin siinä velvoitettaisiin maksamaan täyttä palkkaa myös päivystysajalta ja samalla myös päivystystunnit lasketaisiin 1:1 työaikaan.

Eipä ole sattunu moinen uutinen mun silmään. Saa nähä mihin se päivystyssysteemi nyt kaikkien sote-uudistusten kanssa menee..

Onko Pakkiksella ketään kuka olisi +30v lähtenyt vielä yrittämään lääkikseen?

Itse olen AMK-Insinööri tekniikan alalta. Olen ollut nyt työelämässä 4v ja alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan että ala ei ole minua varten, ei vaan työ tunnu omalta intohimolta eikä motivoi tai stimuloi minua juuri lainkaan. Kaikki varmaan tietää tämän tunteen kun työt maistuu puulta :D. Eläkkeelle on kuitenkin aikaa enemmän edessä kuin on edes elänyt maan päällä joten alan vaihto lienee vielä ihan järkevää.
Työttömänä ei tällä koulutuksella ole tarvinnut olla päivääkään ja palkkakin on ihan hyvä!!

Itsellänikin on omakotitalo puolison kanssa ja juurikin tuo lainan maksaminen opiskelijana hieman arvelluttaa. Toki jos myyn autoni, saan noin 20k€ jemmaan tulevia lainaeriä lyhentämään, mutta lähinmpään lääketieteelliseen on kotikunnaltani 250km ja auto olisi kiva jotta pääsisi liikkumaan. Kuopioon meinasin muutenkin hakea jos haen, lienee kaikista helpoin päästä?

Kertokaas omia kokemuksia jos löytyy. Miten opiskelu aikuis iällä ja lainojen kanssa onnistuu? Saako mitään muuta tukea kuin opintotukea? Vai saanko sitäkään kun AMK aikoina nostin jo opintotukea 5v?

Miten opiskelu aikuis iällä ja lainojen kanssa onnistuu? Saako mitään muuta tukea kuin opintotukea? Vai saanko sitäkään kun AMK aikoina nostin jo opintotukea 5v?
Tää on nyt täällä lääkisketjussa, eikä mulla ole siellä opiskelusta sanottavaa, mutta noin muuten kannattaa käydä tsekkaamassa Koulutusrahaston sivut ja mahdollisuus aikuiskoulutustukeen. Tosin jos sulla ei ole muuta työhistoriaa kuin tuo mainittu neljä vuotta, niin se tyssää jo siihen, mutta käy nyt kurkkaamassa. Se olis ainakin vaihtoehto tolle perinteiselle opintotuella kitkuttamiselle 19kk ajalle.

Yli kolmekymppisenä opiskelusta ei voi sanoa muuta kuin hyvä ratkaisu, jos ja kun vanhat duunit ottaa päähän ja haluaa eteenpäin. Kovin isoja lainoja ei ollut tosin rasitteena. Lääkiksen touhuista varmaan sanoo joku muu, joka siellä on opiskellutkin.

Ortopedian ja traumatologian ala....kerropa, TJJ, millaiselta vaikuttaa työtilanne tänä päivänä ko.erikoisalalla yksittäisen lekurin näkökulmasta...S-joellako riittää hommaa?

MUTU: Mitä isompi kaupunki, sitä vähemmän hommia. Pienemmissä kaupungeissa (= ei yliopistokaupunki) löytyy töitä vaihtelevasti, uhkaavaa ylitarjontaa on.

e: kyllä yliopistoissaki jotaki hommia aina joskus on, jos haluaa ns. löyhässä hirressä roikkua muutaman kuukauden määräyskirjoilla "minimipalkoilla". Itse valitsin vakaan virkapohjan, monipuolisemman työn ja paremman palkan.

MUTU: Mitä isompi kaupunki, sitä vähemmän hommia. Pienemmissä kaupungeissa (= ei yliopistokaupunki) löytyy töitä vaihtelevasti, uhkaavaa ylitarjontaa on.

e: kyllä yliopistoissaki jotaki hommia aina joskus on, jos haluaa ns. löyhässä hirressä roikkua muutaman kuukauden määräyskirjoilla "minimipalkoilla". Itse valitsin vakaan virkapohjan, monipuolisemman työn ja paremman palkan.

Noin olen vähän ymmärtänyt. Anna kun arvaan: tulespuolen päivystys? Eiku nekin on ortopediaan erikoistuvien toimenkuvaa tietenkin...

Noin olen vähän ymmärtänyt. Anna kun arvaan: tulespuolen päivystys? Eiku nekin on ortopediaan erikoistuvien toimenkuvaa tietenkin...

No "maalaissairaaloissa" kaikkien pitää kyllä päivystää.. Tarkoitan monipuolisemmalla työnkuvalla sitä, että päivätyössä saa tehdä muutakin kuin yhtä asiaa. Itse esim teen olka+polviskopiaa ja yleistraumaa. e: yliopistossa tekisin vain jotain noista kolmesta

No "maalaissairaaloissa" kaikkien pitää kyllä päivystää.. Tarkoitan monipuolisemmalla työnkuvalla sitä, että päivätyössä saa tehdä muutakin kuin yhtä asiaa. Itse esim teen olka+polviskopiaa ja yleistraumaa.

Aaa...okei...ymmärsin jotenkin niin, että toimit muulla alalla kuin ortolla nyt....ymmärsin siis väärin...tuo onkin metka piirre, että yliopistosairaaloissa tosiaan erikoisalan ihmiset keskittyvät sen erikoisalan vielä pienempään osasektoriin (leikkaapa siinä vain olkaa tai selkää loppuelämä, vaikka koulutus koskee koko tuki- ja liikuntaelistön alaa + traumatologiaa)...Jos olisit halunnut mennä yksityiselle puolelle, olisiko myös yo-kaupungeissa ollut riittävästi mielekästä hommaa, mikä on tuntemuksesi?

Aaa...okei...ymmärsin jotenkin niin, että toimit muulla alalla kuin ortolla nyt....ymmärsin siis väärin...tuo onkin metka piirre, että yliopistosairaaloissa tosiaan erikoisalan ihmiset keskittyvät sen erikoisalan vielä pienempään osasektoriin (leikkaapa siinä vain olkaa tai selkää loppuelämä, vaikka koulutus koskee koko tuki- ja liikuntaelistön alaa + traumatologiaa)...Jos olisit halunnut mennä yksityiselle puolelle, olisiko myös yo-kaupungeissa ollut riittävästi mielekästä hommaa, mikä on tuntemuksesi?

No yliopistossa se selvä jako on järkevää (vaikeimmat keissit on siellä, kokemusta alasta tarvitaan), ja on se jonkinlainen jako erivastuualueisiin jokapaikassa, mutta ei niin jyrkkä kuin yliopistossa.

Oulussa ainakin on ylitarjontaa erityisesti privapuolella. Muista kaupungeista en kovinpaljoa tiedä, kun se privapuoli ei kovin paljoa kiinnosta. Siinä sitä vasta onkin yhden tai kahden tempun uraa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom