Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinkas moni on käynyt lääkiksen, käy lääkistä tai pyrkii lääkikseen nyt keväällä? Kaipaisin erityisesti tietoa siellä olleilta tai olijoilta, onko rankkaa? Mites pääsykokeet..? Kannattaa varmaan lukea Galenos IV ainakin kolme kertaa ajatuksella läpi ja käydä valmennuskeskuksen kurssi?

Haluan tosiaan päästä sisään ja motivaatiota riittää! Ainut mikä haittaa, on noi työt. Mitenkäs te muuten valmistauduitte pääsykokeisiin?
Ostin sen Galenos IV kirjan, tilasin Kuopion yliopistosta vanhoja pääsykokeita kolmelta vuodelta ja aattelin tosiaan mennä valmennuskeskuksen kurssille..
Biologia 9, kemia 9 ja fysiikka 7, kahdesta ekasta tajuan lähes kaiken, fysiikasta en mitään.. no ehkä jotain :D

Kuopion yliopistoon pääsi sisään 50 pisteellä, 72 pistettä on max, Hesassa luku oli 64 pistettä, iso ero! Onko se kuopio ihan korvessa.. :D Kertokaa joku.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni alkaa opinnot Oulussa syksyllä -04. Pääsin sisään viime keväänä ja kävin armeijan pois alta nyt 14.7.03-9.1.04...

Kovaa työtä se tietty vaatii ja ainakin -03 kokeessa myös aikalailla matemaattisia lahjoja.

Itselläni ei ollut mahdollisuuksia käydä mitään valmennuskursseja. Hyvin pärjäsin ilmankin :)

Mulla oli kans kolmen edellisvuoden valintakokeet. Kahta ekaa kävin läpi luettuani ensin Galenosta useaan kertaan. Viimeisen jätin itselleni "tasokokeeksi" ennen valintakoetta. Pidät ajatuksen mukana ja pidät huolen, että ainakin yrität ymmärtää kaiken olennaisen kirjasta...

Luin itse Galenoksen varmaan ainakin 6 kertaa läpi. Ensimmäisillä kerroilla huolellisesti alleviivaten tärkeät seikat. Lopuilla kerroilla sitten luin pelkät alleviivaukset, jolloin saattoi mennä koko kirja viikossa!!

Kannattaa tehdä jonkinlainen lukusuunnitelma. Esim. itselläni: heräsin n. klo. 9-10, söin, luin, söin lounaan n. klo 12.00 jatkoin lukemista/tehtävien tekemistä ->klo. 13-15

Eli lukua/tehtävien tekoa tuli 2-6h per päivä. Viikonloppuina hermolomaa.

Ps. Älyttömän suurta apua sain muilta samojen ongelmien kanssa painiskelleilta ihmisiltä foorumissa www.yle.fi/opinportti

Sanottakoon näin hiukan asian vierestä eräs juttu.

Ainakin täällä Turussa moni lääkikseen pääsemätön on opiskelemassa kemiaa, ilmeisesti kemistit voivat suorittaa sellaisia kursseja jotka sitten lääkiksen puolella hyvitetään sivuaineopintoina. Eli samalla kun hakee lääkikseen kannattaa hakea vaikka kemialle.

Tosiasia on, että osa näistä pääsee sitten toisella tai kolmannella yrittämällä sinne lääkiksen puolelle, osa hyväksyy kohtalonsa kemisteinä ja tiedä mitä sille lopulle tapahtuu...

Sanottakoon vielä, että itse lueskelen täällä Turussa biokemiaa, en koskaan aikonutkaan lääkikseen, en tiedä kyseisestä laitoksesta p*skan vertaa ja kaikki edellä kerrottu perustuu pitkälti kuulopuheisiin.

Ai juu, kannattaa tulla Turkuun opiskelemaan, aivan mahtava paikka. Suosittelen.

Muutama vuosi lääkistä on takana. Pääsykokeet oli ne pahimmat kokeet (varsinkin kun yo-paperit olivat aika heikot) (eli piti pääsykokeet mennä hyvin, että pääsin sisään). Pääsykokeissakin kävin vain kolme kertaa :jahas:.

Ainakin näin jälkikäteen ajatellen, pääsykokeiden jälkeen aika mukavan leppoista touhua, suurimmaksi osaksi. Kyllä siellä välissä kiirettäkin/rankkaa on ja :wall: on joskus harrastuksena.

Pääsykokeisiin valmistautumisesta en osaa neuvoja enää antaa, kun kokeet on muuttunut niin radikaalisti omista kokeistani. Enää ei käsittääkseni ole niin selkeää jakoa kuin "meidän kokeissa" (tulipas vanha olo), siis fysiikkaan, kemiaan ja biologiaan.

Edit: Lisätään tuohon nyt vielä, kun Arse mainitsi. Turussa itsekkin olen ja vuoden verran leikin fyysikkoa ennen lääkistä. Eli kannattaa todellakin hakea "sivussa" opiskelemaan näitä mitä tulee lääkikseenkin luettua (fysiikka/kemia/biokemia/jotain). Jos lääkiksen ovet ei aukea heti, mutta kemia tai fysiikka huolii opiskelemaan, niin sitä parempaa valmennusta ei ainakaan näihin aineisiin saa.

Hmm, mitenkäs sitten se aineistotehtävä? Mitä siinä kysytään, miten se toimii? Mikä olisi hyvä keino harjoitella siihen?
Hmm.. Vielä on kirjoituksia, mutta ei millään malttaisi pitää nokkaa irti Galenoksesta.. :nolo:
Nyt sivulla 130, kai se hyvin menee. Protolyysi on ainut mitä en hoksannu. Pitää kysyä kemian opelta apua.
Ja mistä näen Turun viime vuoden alimman sisään päässeen pistemäärän? Tietääkö joku?

Saapas sanoi:
Hmm, mitenkäs sitten se aineistotehtävä? Mitä siinä kysytään, miten se toimii? Mikä olisi hyvä keino harjoitella siihen?

Aineistokokeessa saat kokeen alussa jonku (yllätys yllätys) aineiston, eli luultavasti A4-nivaskan, jossa on luultavasti tekstiä aiheesta X. Luet sitä sitten ja vastaat siitä aineistosta tehtyihin kysymyksiin. Tai näin se meillä toimi, muistaakseni. En muista ihan tarkalleen miten se toimi (saiko kysymykset ja tekstin yhtä aikaa, vai ei, vai miten), kun ratkaisin surkean aineistokoetaitoni sillä, että en aineistokoetta tehnyt käytännössä ollenkaan.

Ja mistä näen Turun viime vuoden alimman sisään päässeen pistemäärän? Tietääkö joku?

55,75 pointsia kokeella, 83,75 yhteispisteillä. Turun Yliopiston hakuopas

Jaahas, kiitoksia linkistä :)
Alin pistemäärä millä pääsi Turkuun oli pelkän pääsykokeen perusteella 55.75/76.
Kannattaisko koittaa Kuopioon, jossa se oli 50? vaihteleeko paljonkin noi rajat vuosittain? En mä kyllä Kuopioon välttis haluais lähtee, Turku houkuttelee "vähän" enemmän :D

Tsemppiä paljon pääsykokeisiin, oikean alat olet valinnut! :thumbs:
Omasta taustasta sen verran, että kemiaa minkäkin vuoden kahlasin ennen kuin lääkiksen ovet aukesi, ja hukkaan ei tuo vuosi mennyt. Koskapa valmistua pitäisi jo vuoden päästä keväällä, olivat nuo meidän pääsykokeet ihan erilaiset, oli vanha kunnon IFA vielä pääsykoekirjana ;)

Turku opiskelukaupunkina on loistava, mutta tällä hetkellä en lääketieteelliseen sinne ehkä hakisi. Täällä nimittäin tilapula tulee ensi syksynä olemaan valtaisa, kun samoihin luentosaleihin/harkkatöihin ängetään lääketieteen opiskelijoiden lisäksi nyt myös muuntokoulutettavat ja hammaslääketietelijät, sekä paikoin myös terveyden biotieteilijät.. Joten pistä paperit vetämään Kuopioon, tasokas paikka opiskella medisiinaa!

Ja keskity nyt vielä kirjotuksiin (vai joko ne loppu...?), kyllä ehdit Galenosta kahlata kyllästymiseen asti. Ja työt yms. voit kyllä unohtaa, keskity tää kevät lukemiseen ja treeniin! :)

Saapas sanoi:
Jaahas, kiitoksia linkistä :)
Alin pistemäärä millä pääsi Turkuun oli pelkän pääsykokeen perusteella 55.75/76.
Kannattaisko koittaa Kuopioon, jossa se oli 50? vaihteleeko paljonkin noi rajat vuosittain? En mä kyllä Kuopioon välttis haluais lähtee, Turku houkuttelee "vähän" enemmän :D

Saapas sanoi:
Hmm.. Vielä on kirjoituksia, mutta ei millään malttaisi pitää nokkaa irti Galenoksesta.. :nolo:
Nyt sivulla 130, kai se hyvin menee. Protolyysi on ainut mitä en hoksannu. Pitää kysyä kemian opelta apua.

Aineistokoetta EI tietääkseni nykyään samassa mittakaavassa OLE!(onneksi)
Ainakin meillä viimevuonna oli vain ja ainoastaan yksi koe, eli nippu papereita... Ei kuten ennen; Ensin aineisto, sitten jälkeen muu koe.

Ja sanoisin vielä, että ei vielä ole mitään hätää tuon Galenoksen suhteen... Itsekin olin vuosi sitten varmaan samassa kohtaa menossa, kuin sinä nyt ja viimeisillä viikoilla kyseinen opus maistui jo niin puulta, että meinasi mielenkiinto lakata tyystin.

Mä aattelin mennä heti tän tekstin jälkeen tilaamaan harjoitus.comista Galenokseen neljä harjoituskirjaa, yks maksaa 14€, varmaankin ihan hyviä apuvälineitä. Tehtäviä yhteensä muistaakseni 188.

Ohoh, mä vähän yllätyin aamulla, kun valmennuskeskuksesta oikein soitettiin ja kerrottiin vastauksia mun eilisiin kyssäreihin, joita maililla kysyin. En jättänyt edes puhelinnumeroani.. Hyvää palvelua! :thumbs:

Kai mä sitten sinne Kuopioon menen, jos tosiaan olet Helga tuota mieltä. Siis opetuksessa ja opetusmateriaalissa ym ei ole mitään eroa?

En mä kyllä ihan työntekoa jätä.. Ajattelin sillain, että seitsemästä puol neljään hommia ja sitten neljästä kymmeneen lukua, johonkin väliin tietenkin taukoa, ei sitä koko aikaa jaksa. Mutta mä olen sellainen perfektionisti, että jos motivaatiota on, niin asiat opetellaan sillain, että ne osataan. Vituttaa olla paska. Ja tässä tapauksessahan sitä motivaatiota riittää... :)

Saapas sanoi:
Kai mä sitten sinne Kuopioon menen, jos tosiaan olet Helga tuota mieltä. Siis opetuksessa ja opetusmateriaalissa ym ei ole mitään eroa?

En ole Helga, mutta myös Turussa. Ja totta hän puhuu.. Tilat alkaa käymään aika pieniksi, ovat alunperin suunniteltu muistaakseni 75 opiskelijaa varten, ens syksynä tulee luultavasti reilusti yli 150 uutta opiskelijaa. Meidän alle 100 hengen kurssillakin on jo vaikeuksia mahtua joihinkin luentosaleihin.

Opetus tapahtuu joka lääkiksessä vähän omalla tavallaan, vaikka tietty asiat ovat samat (ainakin pitäisi olla). Eroa on ainakin kurssien järjestyksessä, opetusmetodeissa ("perinteinen"/pbl/joku muu kenties), yms.

Sen minkä olen kuullut lääkiskavereiltani, ei tämä meidänkään kampus tilojen suhteen mikään paratiisi ole. Tosin ilmeisesti ensi vuonna valmistuu uusi rakennus , johon tulee opetus- ja luentotiloja lääkikselle ja farmasialle.
Tilaongelmia suurempi on pula tutkittavista potilaista; kuulemma välillä melkoista potilaan metsästystä yliopistollisessa sairaalassa.

Pelotella en tällä viestilläni kuitenkaan halua, ja koska en itse lääkiksen puolella ole, voi kommentteihini suhtautua varauksella. Mukava kaupunki tämä on.

Lukuintoa pääsykokeisiin :thumbs:

Eli sinä olet Drugsta ilmeisesti Kuopiosta?
Onks se kaupunkina hyvä paikka? Ihan käpylä ja lähimmät palvelut Tampereella? :D
Nooh, kyllä sinne varmaan paremmin mahtuu kuin Turkuun, jossa se ylikuorma on ilmeisein suuri.

Saapas sanoi:
Eli sinä olet Drugsta ilmeisesti Kuopiosta?
Onks se kaupunkina hyvä paikka? Ihan käpylä ja lähimmät palvelut Tampereella? :D
Nooh, kyllä sinne varmaan paremmin mahtuu kuin Turkuun, jossa se ylikuorma on ilmeisein suuri.

Jees, täällä Savon sydämessähän minä asustelen ja opiskelen. Kaupunkina Kuopio on, noh tuota, keskikokoinen. Eli aivan kaikkea tarvitsemaansa täältä ei saa, mutta nettikaupathan ovat juuri sitä varten.
Ihmiset ovat mukavia ja leppoisia (välillä liiankin).
Kampusalue täällä on todella tiivis ja sijainniltaan lähellä keskustaa. Luonnontieteissä, lääketieteessä ja varsinkin farmasiassa täkäläinen tutkimustyö on tasokasta. Tältä kantilta tarkasteltuna yliopiston pienuus ei tule esille.

Tervetuloa. ;)

Itse hakemassa nyt keväällä Turkuun lääkikseen. Heti ruotsin kirjallisen jälkeen Galenoksen kimppuun. Tällä hetkellä sivulla 182, mutta paljoakaan en muista. Kemiaa vähä harppasin osittain alusta ja muun lukemani aikana olin todella väsynyt. Nyt pitää sitten ruveta täyspäiväiseksi Galenoksen lukijaksi.

Haen myös lukemaan fysiikkaa tai kemiaa, ja sitten armeijan jälkeen uudestaan kokeilemaan, jos en nyt pääse. Haen vaikka 10 vuotta putkeen. Halu on kova, ollut jo monta vuotta, mutta lukiossa ei paljoa tullut fysiikkaan ja kemiaan keskityttyä. Tai keskityin kyllä, mutta laskuakaan en kotona laskenut, joten laskurutiini puuttuu.

Toinen mikä kiinnostaa on tutkija, joka tutkisi esim parannusta malariaan tai hi-virusta vastaan jne. Missäs tuollaiseksi voisi lukea? :)

Saapas sanoi:
Biologia 9, kemia 9 ja fysiikka 7, kahdesta ekasta tajuan lähes kaiken, fysiikasta en mitään.. no ehkä jotain :D

Suosittelisin lukion fyssan kurssien kertaamista. Nyt ei ehkä enää kannata kaikkia kursseja lähteä laskemaan erikseen, vaan kerrata jostain lukion kertauskirjasta toi fysiikka. Nimittäin viimesimmissä kokeissa on painotettu tota fyssaa yhä enemmän ja enemmän. Muutenkin siinä voi iskeä aika paniikki, kun yrittää pelkästään Galenoksen tietojen perusteella ymmärtää sitä fyssaa, mitä siellä on. Ite pyrkimässä tänä vuonna Helsinkiin. Oli lukion päästötodistuksessa kemian kursseja oli pyöreä 0 (pakollisenkin sain vapaaksi :)). Luin ja laskin jokaisesta kurssista jokaisen tehtävän ja lisätehtävän alkuvuodesta ja nyt on kemma ainakin suht hyvin hallussa.

Ite alotin ton Galenoksen lukemalla sen kertaalleen läpi jumittumatta mihinkään yksityiskohtiin tai asioihin, jotka tuntu vaikeilta ymmärtää. Totesin tän tekniikan hyväks, koska tossa opuksessa on niin paljon viittauksia eri kappaleisiin ja kun etenee kirjassa eteenpäin selventyy alkupään asiat tosi paljon. Valmennuskurssi alkaa mulla 27.3.

Mun mielestä on aivan turha laskea monta kertaa on lukenu jonkun pääsykoekirjan. Joku voi lukee Galenoksen 15 kertaa läpi, eikä silti pääse sinne sisään. Kaikki on kiinni siitä, kuinka hyvin sä ymmärrät sen sisällön ja millanen laskurutiini on kehittynyt. Pääsykokeissa ei välttämättä riitä, että sä osaat ne asiat, vaan sun pitää osata ilmasta just ne (ja vaan ne) asiat, joita kysytään - tiiviisti ja nopeasti.

Hyvä, kun tuli tällanen threadi. Tän vuoden pyrkijät, kirjotelkaapahan kuulumisia kevään mittaa.

EDIT: Ooooooooooh.... 500. posti :hyper:

Mulla on taas sillain, että mä oikeestaan osaan aika pitkälti Galenoksen alueen pääpiirteissään, pikku asioissa on ulkoa opeteltavia asioita.
Käytän kans tota samaa lukutaktiikkaa kuin rintafile, ensin kirja läpi ja sitten toiseen kertaan tarkemmin. Tän jälkeen aattelin lukea kappale kerralla ja tehdä tehtäviä ja sen jälkeen koko kirja läpi ja vanhoja pääsykokeita. Sitten vaikeiden kohtien tarkistus ja she on shiinä.

En mä sinne jaksa montaa kertaa hakea.

Perjantaina alkaa luku-urakka. Biologian osuus on helppoa ja simppeliä, mutta fysiikkaa pitää vähä kerrata ja laskea paljon. Kemia pitää kerrata kokonaan, ja laskea paljon. Ehkä se tästä.

En viitsinyt porukoita rahastaa valmennuskurssilla, kun olisi pitänyt vuokrata asunto, ja maksaa vielä matkat kämpältä sinne valmennuspaikalle. Muutenkin ajankohtana vähän huono, kun tässä nyt kirjoitukset kohta alta pois ja kauhee hässäkkä. Josko sitten parin vuoden päästä menisi, jos ei sitä ennen ole päässyt sisään.

Mä nyt olen noin 280 sivua lukenut, eikä sitä fysiikkaan aivan hirvittävästi ole tullut vastaan. Ja toivottavasti ei tulekkaan! Tulis nyt ne vanhat kokeet, niin näkis tason.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom