Lääkärin määräämä punttistauko, auttakaa!

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mitä hittoa minä nyt sitten teen? Joudun käymään umpijuntturassa olevan niskan takia fysioterapiassa, ja lääkäri kielsi käymästä puntilla terapian aikana. Mikä on luultavasti ihan järkevää, koska ihan perus selkäliikkeet lattialla aiheuttaa huonoa oloa. FT varmaan neuvoo tarkemmin, mitä uskallan tehdä (en saanut aikaa ihan heti), mutta olisiko teillä mitään pään-kasassapitämis-vinkkejä?

Oikeasti viime kesän jälkeen olen parhaimmillaan saanut treenattua ehkä kolme viikkoa tehokkaasti, sitten aina tulee jotain. En rupee enää mitään.

Tee jotain muuta, pyöräile, ui, juokse alasti keväisillä niityillä! Ei ne lihakset mihkään tost noin vaan katoa.

Mulla oli tossa kk sitten kanssa (taas!) niskat juntturassa, eikä tosiaankaan voinut treenailla salilla. Pään pidin kasassa mm. tekemällä pitkiä kävelylenkkejä. Juoksu ei tullut kysymykseen (tärähdys jne). Uinti voisi kait toimia, mutta siinäkin pitää jännittää niskaa, ku täytyy pitää toi pää pinnalla :( . Lisäksi tietty kuntopyörä on Ok...jne.

Itselläni alkaa kait toi FT kans. Voi hitto. No noita lääkkeitä onkin tullut rouskittua ihan tarpeeksi ja parempi tyyppäillä luomulääkitystä välillä.

Ärsyttävä vaiva tää on. Yrtitä kestää :thumbs:

subotai sanoi:
Pään pidin kasassa mm. tekemällä pitkiä kävelylenkkejä. Juoksu ei tullut kysymykseen (tärähdys jne). Uinti voisi kait toimia, mutta siinäkin pitää jännittää niskaa, ku täytyy pitää toi pää pinnalla :( . Lisäksi tietty kuntopyörä on Ok...jne.

kävelyä, juoksua, fillarointia, pallopelejä esim. sulkkis, sähly, tennis, ... Onhan noita vahtoehtoja. Pitää vaan löytää se mieleinen
Uintia mä en kyllä suoralta kädeltä suosittele, jos tekniikka ei ole jollain tasolla. Kyllä siinä "sammakkoa" tai "kroolia" uidessa niska saa kyytiä.

subotai sanoi:
Ärsyttävä vaiva tää on. Yrtitä kestää :thumbs:

Onneksi on edes kohtalotovereita. Mulle tuli ihan sellainen olo, että mua on helvetti soikoon petetty, tai että olen epäonnistunut jossain, kun treenaa ja viettää terveellistä elämää ja silti tulee tällainen tyypillinen istumatyöläisen vaiva. Huoh.

Uintitekniikkani on niin onneton, että sitä ei kannata tehdä, eikä polvet kestä juoksua. Paitsi vesijuoksemassa voisi taas käydä. Ja (sauva)kävellyt olen. Kroppa vaan on tottunut hieman eri intensiteetin treeneihin, niin on vähän holja olo...

Mitäs sanoisitte spinningistä? Siinä tosin ajoasento on niin kumara, että taidan siinäkin jännittää niskaa.

Anaerobista treeniähän se punttaajan kroppa huutaa, aerobinen on perseestä. Fillarilla lyhyitä ylämäkivetoja niin että laatta lentää. Uintitekniikkaahan voi aina opetella, siinä olis hyviä sellaset 25 m vedot niin kovaa että järki lähtee.

Goatsilla sanoi:
Anaerobista treeniähän se punttaajan kroppa huutaa, aerobinen on perseestä. Fillarilla lyhyitä ylämäkivetoja niin että laatta lentää. Uintitekniikkaahan voi aina opetella, siinä olis hyviä sellaset 25 m vedot niin kovaa että järki lähtee.

miksi rääkätä itteä ja tehdä tommosia hirveitä spurtteja jossa tuntuu että järki lähtee... tietenki jos sulla on ylinmäärästä ja haluut päästä niistä eroon ja säilyttää lihakset nii eriasia :) mutta jos ei niin sinuna ottaisin iha rennosti ja harrastaisin just kevyttä aerobista esim: kävelyä,pyöräilyy,uintia jne. lajejahan on satoja :thumbs: itse en voi reenata jalkoja ollenkaa :( toivottavasti pääsis äkkiä reenaan niitä :evil:

Dynamite88 sanoi:
miksi rääkätä itteä ja tehdä tommosia hirveitä spurtteja jossa tuntuu että järki lähtee...

No vaikkapa siinä tarkoituksessa, kun haetaan vastaavia fiilareita kuin punttitreeneistä, että pysyy se pää kasassa. Kevyt aerobinen se vasta onkin perseestä, jos "korvaushoitoa" punttitreeniaddiktioon haetaan.

Ota nyt vaan iisisti siihen saakka kunnes saat siltä FT:lta tarkemmat ohjeet
miten/milloin jatkaa punttailua. Loppujen lopuksi aika monessa liikkeessä salilla joudut kuitenkin
jännittämään niskojasi ja jos siellä jotain isompaa hämminkiä on, ei punttailu
varmaankaan ole just nyt hyväksi.
Rauhallista liikuntaa, just esim tota sauvakävelyä.

Tiedän fiiliksesi, olin talvella kans n.kaks kuukautta poissa kuvioista olkapää vamman takia ja silloin meinas kyl alkaa ahistaan ihan oikeesti kun ei päässyt rääkkäämään itteensä puntille (noh, saipahan ainakin koira lenkitystä tarpeeksi :D ).
Tsemppiä & malttia, kyllä se siitä!!

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Goatsilla sanoi:
No vaikkapa siinä tarkoituksessa, kun haetaan vastaavia fiilareita kuin punttitreeneistä, että pysyy se pää kasassa. Kevyt aerobinen se vasta onkin perseestä, jos "korvaushoitoa" punttitreeniaddiktioon haetaan.

riiight.... ;)

No hieno homma jos on mahdollisuus harrastaa edes jotain muuta liikuntaa. Mulla tulee huomenna 4 v*tun pitkää viikoa täyteen flunssan iskemisestä. Kerran jo luulin sen menneen ohi. Eka Punttitreeni meni kivasti, toka loppu ekaan raskaaseen sarjaan, kun alkoi huimaamaan. Suihkussa sydän hakkas oikein kunnolla. Seuraava viikko meni malliin, joka toinen päivä flunssainen olo, joka toinen sydän hakkaa. Viikon jälkeen hakeuduin ensiapuun, jossa otettiin EKG ja muutama verikoe: Kaikki kunnossa. Samalla viikolla menin vielä sydämen ultraääneen. Lääkäri-setä sano, että kaikki on nyt kunnossa, mutta ei voida sulkea pois vaihtoehtoa, että sydänlihaksessa olisi ollut tulehdus. Tämä siis toissa perjantaina. Sama lääkäri sanoi, että vielä viikko tai kaks taukoa. Nyt on mennyt 1,5 viikkoa ja flunssa ja sydämen tykytykset + rinnan ahdistus on sen mukaiset, että ainakaan vähään aikaan ei ole salille menemistä.

Joo, olis kiva päästä edes kävelylle, mutta on "kevättä rinnassa" sen verran, että viimeisistä neljästä viikosta olen viettänyt suurimman osan sängyssä maaten ja loppua ei näy.

Hauskoja treeejä kaikille!

reinhardt: -Ihmettelen suuresti miksi vastusharjoittelu on kielletty?? Kevyillä painoilla ja pitkillä sarjoillahan saadaan ylläpidettyä/parannettua liikkuvuutta ja aineenvaihduntaa "umpijuntturalla" alueella, mikäli treenin teho pidetään kevyenä. Koko yläselän, hartioiden ja niskan liikkuvuutta voit harjoittaa esim. sauvakävelyllä ja kuntonyrkkeilyllä.

Kyllähän tälläset pakkotauot syö kun on punttipaarma purassu mutta fiksumpaa se on pitää sitä taukoa se määrätty aika ja miel. vielä vähän päälle. Jotain kevyttä liikuntaa ja vaikka sitä kovasti väheksyttyä kotijumppaa tms. Venyttelytkään ei hukkaan mene...jos vain pystyy tietysti. Kyllä se kroppa yleensä ilmoittaa (jos pää ei ilmoita) mikä tuntuu kelvolliselta.

Ite olin tuossa vajaa viikko sitten tyräleikkauksessa ja rasituskieltoa tuli neljä viikkoa. Kävellä kuulemma sentään saa, jee! Voipi olla että tuossa loppuajasta huvittaisi jo kovin lähteä salille kokeilemaan mutta juu ei. Ja tuonkin määräajan jälkeen aloitan erittäin kevyesti ja rauhallisesti.

Ai nii, pikku vinkki loppuun. Kannattaa välttää kaikkia pullisteluleffoja yms. mikä vähänkään viittaa salihommiin... ;)

Akkeli sanoi:
Ei ne lihakset mihkään tost noin vaan katoa.

Kyllä ne parin viikon jälkeen alkaa karisemaan. Vai olenko mä ainoa jolla pidemmällä tauolla (1kk) lähtee 5kg helposti? Ja nyt ei puhuta mistään nesteistä :itku: In muscle memory we trust

Asiasta toiseen, oletko reinhardt ottanut selvää, mistä niskajunttura johtuu? Joko on suunnitelmia vaivan syyn poistamiseen? Heti tulee mieleen, että puutteellinen ergonomia töissä ja/tai opiskeluissa voisi olla yksi syy (on TODELLA yleistä istumatyöläisillä).

Reinhardt: et ole yksin. Mulla on alaselkä paskana ja kävely on melkein ainoa mitä voin nyt tehdä! Puntilla ei onnistu juuri mikään liike ku selkä ei taivu oikeen mihinkään. Enkä edes tiedä kauanko kestää, että se paranee!! Yks fysioterapeuttituttu sano et saattais olla välilevynpullistuma ja sen pitäs kadota itekseen ku itekseen tulikin...Mut jos ei loppuviikkoon mennessä helpota ni sit meen kyl lekurille itkeen. Nyt vasta tajuaa mihin kaikkeen selkää oikein tarvii!

Ja jep! Mun ergonomia on ihan perseestä ollu koko kevään. Teen hitosti kirjotushommaa koneella ja pöytä ja tuoli on mitä on. Enkä osaa edes istua oikein :itku: Sen siitä saa...

Mut tsemppiä!

risumies sanoi:
reinhardt: -Ihmettelen suuresti miksi vastusharjoittelu on kielletty?? Kevyillä painoilla ja pitkillä sarjoillahan saadaan ylläpidettyä/parannettua liikkuvuutta ja aineenvaihduntaa "umpijuntturalla" alueella, mikäli treenin teho pidetään kevyenä. Koko yläselän, hartioiden ja niskan liikkuvuutta voit harjoittaa esim. sauvakävelyllä ja kuntonyrkkeilyllä.

Vastusharjoittelu on hyvää nimenomaan YLLÄPITOON. Mutta kun paikat on niin lukossa kuin minulla nyt, punttitreeni -kevytkin- vain pahentaa tilannetta. Sitäpaitsi kevytkin punttaus ennen tätä kieltoa sai minut melkein oksentamaan, niin jumissa nuo paikat nyt ovat. Eli lihakset täytyy saada ensin auki manipulaatiolla.

Kuntonyrkkeilykin on hyvää silloin, kun halutaan ehkäistä niska-hartiavaivoja. Mutta kun vahinko on jo sattunut, lihakset pitää saada auki ensin muulla, muuten voi tulla vahinkoa. Tämän taas sanoi kunto-ohjaajani.

Iivili: työpisteeni on kyllä ergonomiaihmisten tarkistama, mutta ei se ergonomia paljon auta, jos stressaa 8 h/pv olkapäät korvissa...Pikkuisen rankka kevät ollut työpuolella. Täytyy opetella ottamaan vähän rennommin. Mutsini oli jostain lehdestä lukenut jonkun fysiatrin (tms) juttua siitä, miten ainoa, mikä todella auttaa niska-hartiasärkyyn on asennemuutos, koska vaivojen takana ei välttämättä ole pelkkä huono ergonomia vaan nimenomaan se, että jännitetään koko ajan ko. lihaksia kun ollaan puolustuskannalla.

reinhardt sanoi:
Kuntonyrkkeilykin on hyvää silloin, kun halutaan ehkäistä niska-hartiavaivoja. Mutta kun vahinko on jo sattunut, lihakset pitää saada auki ensin muulla, muuten voi tulla vahinkoa. Tämän taas sanoi kunto-ohjaajani.
Mullekin sanottiin että nyrkkeily on niska/hartiavaivoista kärsivälle konttorirotalle hyvää liikuntaa. Aloitin nyrkkeilyn viime elokuussa, niska on edelleen jumissa mutta turpaan tulee kahdesti viikossa.

No nyt sitten ollaan samassa jamassa että salilla käynti ja muukin liikkuminen aika vähäistä ainakin pariviikon ajan. Syynnä rintarangan nivellukko. Mitähän tässä osais tehä? Tällä hetkellä ei oikeastaan kärsi tehä oikein mitään. Toinen tässä on hieman mietinnän alla että mitenkähän tuo ruokailun suhteuttas? Tässä olen viimeisen kuukauden aikana tiputtanut painoa pri kiloa ja oli viellä tarkoitus saada hieman lisää pois mutta nyt sitten on ainakin liikunnan suhteen vaikeaa. Taidan ainakin kokeilla että pysyn näillä kaloreilla sillä kulustushan on aika vähäistä kun liikkuminen hankalaa.
Eräs sellainen ajatelma tuli tuossa sängyllä maatessa että ainakin pyrin käymään pari kolme kertaa päivässä lihakset läpi sillälailla pelkästään jännittämällä 10s ja sitten rentoutus ja taas uudestaan jne. Ainakin jotain rasitusta/tuntumaa saa kroppaan sillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom