Kyykyssä jalkojen leveys!!

Ikä
37
Kummalla tyylillä ajan mittaan saa kovemmat raudat ylös, leveällä vai kapealla? Olisi kiva kuulla myös perusteluja. Entäs kummassa kyykkytyylissä on suurempi riski loukkaantua? Itse vaihdoin leveään jalkojen asentoon. Ennen olen kyykännyt todella kapealla. Ja nyt kiinnostaisi kuulla kommenttia mitä muut on mieltä ja kuinka itse kyykkäätte? Entä kummassa kyykkytyylissä saa enemmän hyötyä varusteista?

Itse kyykkäilen leveällä asennolla. Kapealla ei tasapaino riitä. Jotenki suuremmissa painoissa leveämpi asento tuntuu tasapainoisemmalta ja on helpompi puristaa lihaksista kaikki irti.
Itseasiassa, niin kauan kun kyykkäsin kapealla asennolla en tykännyt kyykkäämisestä yhtään. Nyt tykkäilen jo aika paljon.
Oisko asennon leveydellä vaikutusta rautojen suuruuteen.. en usko. Luulisin, että enempi riippuu tottumuksesta, ei niinkään asennon leveydestä. Eri ihmisille kuitenkin sopii eri tekniikka.

Menikös se niin, että kapea asento ottaisi enemmän etureisistä, kun leveä enemmän persiistä?

leveällä asennolla saat paremmin takareidet ja pakarat käyttöön etureisien lisäksi, joten pitkällä tähtäimellä rautaa tulee nousemaan mitä todennäköisimmin enemmän. en suosittele kuitenkaan ylileveitä asentoja, sillä silloin syvyydet jää vajaiksi hyvin helpolla.

erittäin kapea kyykky (20-30cm) ei välttämättä ota sen enempää etureisiin, ellei pysty painamaan polvia jalkojen yli eteen ja pitämään selkää pystyssä. kapealla asennolla ala-asennossa ongelmaksi muodostuu lantion kääntyminen alle ja sitä kautta sekä voimantuotto heikkenee että loukkaantumisalttius kasvaa.

Hae se itselle toimivin asento ja tekniikka, enkä tarkoita tällä sitä millä se suurin rauta nousee tällä hetkellä, vaan sitä jolla voit kehittyä pisimmälle. Sama pätee mielestäni jokaiseen kolmesta lajista, penkissä jotkut nostavat hirveällä kaarella kun taas jotkut lähes lahnana. Maastavedossa eron huomaa ehkä parhaiten, kapea asento vs sumo. Se mitä toisella asennolla voittaa varusteilla voi tasoittua itselle epäluonnollisessa asennossa, tosin todella kapeat kyykyt taitavat olla enemmänkin bodareiden juttuja. Oma kyykky on normaalisti ollut hyvinkin kapea, mutta nyt on tullut levennettyä paljon ja tuntuu kieltämättä paremmalta (heikoin lihas takareidet ja ne leveellä kyllä kehittyy).
Noissa trikoissa lukee usein että minkälaiselle kyykkyasennolle ne ovat tarkoitettuja esim. metal squatter v-type on parempi juuri leveälle kyykylle ja sumovedolle. Muistaisin että leveällä auttaa varusteet enemmän, voi olla et oon iha hakoteillä. Viisaammat kertokoon enemmän, kyykky on helvetistä :whip:

vaikka tää on vähän :offtopic mutta silti tulee: Leveällä saan mentyä "perse maahan" mutta kapealla en. Luonnollista. Mutta tarvitsen silti leveälläkin joudun pitämään pientä koroketta kantapäiden alla. Onko normaalia? Mitä venytellä jottei tarttee mitään lautoja aina viritellä?
Vituttaa kun ei uskalla yli 120 kyykätä ku meinaa kaatua eteenpäin kun on niin tönkkö!

Nykyvarusteilla leveä kyykky toimii parhaiten, koska mitä on tullut eri tasoisia nostajia seurattua kyykky on leventynyt vuosien mittaan juuri varusteitten kehityksen takia.
Kun taas Raw-puolella kyykätään kapealla jalka-asennolla/puolileveällä.
On aika mahdotonta suorittaa raw:na leveä kyykky.
Ipf:n puolellekin saisi tulla monolift, niin loukkaantumis altis kävely jäisi pois.

Robby.R sanoi:
Ipf:n puolellekin saisi tulla monolift, niin loukkaantumis altis kävely jäisi pois.
Tapahtuuko tuossa vaiheessa useastikin loukkaantumisia ja millaiset vammat on kyseessä?
Itse olen nähnyt videolta muutaman leveän kyykyn päättyvän ikävännäköiseen nilkan muljahtamiseen sivulle. Siinä on varmistajatkin hädissään.

Pecman sanoi:
Tapahtuuko tuossa vaiheessa useastikin loukkaantumisia ja millaiset vammat on kyseessä?
Itse olen nähnyt videolta muutaman leveän kyykyn päättyvän ikävännäköiseen nilkan muljahtamiseen sivulle. Siinä on varmistajatkin hädissään.

Itse olen nähnyt muutamia nilkkavammoja juuri ipf puolelta, kun otetaan leveä asento.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom