Kyykyn korvaaminen treenissä

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Prässi lienee paras korvaava liike jaloille; ite oon vaihtanut kyykyn täysin siihen välilevyn alettua taas vihoittelemaan. Maastaveto ja SJMV eivät ehkä kuitenkaan ole ollenkaan huonoja liikkeita välilevyvammaiselle kunhan muistaa pitää painot "kuntouttavina" ja kohtuullisina. Nuo liikkeet auttavat kuitenkin vahvistamaan selän ja vatsan tukilihaksistoa. Oikea tekniikka on tärkeää.

Pakarat kannattaa muistaa hierotuttaa säännöllisesti ja venytellä. Kireä pakaralihas voi vetää ikäänkuin selkää kieroon, joka altistaa lisävaurioille. Jos tekee pääasiassa istumatyötä, ergonomia on myös syytä ottaa huomioon. Kantapään kautta oppii; viime yö meni taas kivun säteillessä selästä pitkälle jalkaan.

Polvipuolena teen melkeinpä pelkästään prässiä pääliikkeenä eli kyykyn korvikkeena. Sitäh'n voi tehdä useammalla tavalla (eli vaihdella selkänojan/jalkojen asentoa, ja taas tuntuu uudelta). Toisinaan sitten vaakaprässiä, jottei käy aika pitkäksi. Hack-kyykyn makuun en ole päässyt (kyykky mikä kyykky!).

Hack kyykky on mieleeni.. Harmi, kun etureiden lihaksia reenatessa on aina ihan älytön kipu. Joskus tekis mieli jättää kyykkyt kyykkäämättä.

Dippikyykky. Bokseille seisomaan ja lisäpainovyöhön rautaa roikkumaan. Sitten kyykkäät niin, että painot laskeutuu sinne boksien väliin. Toimii, mutta liikkuvuus olisi parasta olla hyvässä kunnossa.

Ei varsinaisesti kyykkyä korvaava, mutta reverse hyper on yleensä selkävaivaisille hyvä liike...

Dippikyykky. Bokseille seisomaan ja lisäpainovyöhön rautaa roikkumaan. Sitten kyykkäät niin, että painot laskeutuu sinne boksien väliin. Toimii, mutta liikkuvuus olisi parasta olla hyvässä kunnossa.
Ei varsinaisesti kyykkyä korvaava, mutta reverse hyper on yleensä selkävaivaisille hyvä liike...

Nää kuulostaa sellasilta jotka vois meikäläisen kohdalla toimia, pitäs vaan ensin etsiä sali josta tarvittavat vermeet löytyy. Nykyiseltä salilta kun ei löydy kumpaakaan. Reverse hyperiä oon kerran testannu ja hyvän tuntuman sai hanuriin, takareisiin ja alaselkään. Paine rangassa oli paljon pienempi kuin muissa alaselkään ottavissa liikkeissä, kuten esim. selänojennuksissa tai kyykyissä, jullesta nyt puhumattakaan.

Itselläni myös todettu välilevyn madaltuma ja jätin kyykkäyksen kokonaan pois n.4-5 kk sitten eikä ole enää selkä vihoitellut.
Korvaavana liikkeenä HACK ja prässi,näitä kahta vuorotellen.

SJMV onnistuu yllättävänkin hyvin välilevyvaivaiselta,ilmeisesti siksi ettei välilevyihin varsinaisesti kohdistu painetta samalla tavalla kuin kyykyssä.

Olen joutunut pitämään pari saikkua alaselkäkivun takia (lievä välilevyvaurio). Parantuessa olen pystynyt tekemään kevyesto etukyykkyä muutaman päivän kuluttua kunhan pahin kipujakso on tasoittunut - ja kovemmillakin painoilla paljon nopeammin kuin takakyykkyä. Tuo pystympi asento etukyykyssä ei ole tuntunut rasittavan alaselkää yhtä paljoa.

Minulla siis tosiaan selkäongelmat ovat olleet lyhytkestoisia eikä kokemusta pahemmasta jamasta onneksi ole. Kiinnostaisi tietää minkälaista kokemusta muilla on tuosta etukyykystä - tuokin käy varmaan nopeasti mahdottomaksi jos selkä on "oikeasti" kipeä?

Olen joutunut pitämään pari saikkua alaselkäkivun takia (lievä välilevyvaurio). Parantuessa olen pystynyt tekemään kevyesto etukyykkyä muutaman päivän kuluttua kunhan pahin kipujakso on tasoittunut - ja kovemmillakin painoilla paljon nopeammin kuin takakyykkyä. Tuo pystympi asento etukyykyssä ei ole tuntunut rasittavan alaselkää yhtä paljoa.

Minulla siis tosiaan selkäongelmat ovat olleet lyhytkestoisia eikä kokemusta pahemmasta jamasta onneksi ole. Kiinnostaisi tietää minkälaista kokemusta muilla on tuosta etukyykystä - tuokin käy varmaan nopeasti mahdottomaksi jos selkä on "oikeasti" kipeä?

Toimiva liike, mutta hieman riskialtis. Lähinnä tarkoitan sitä, että esimerkiksi monesti vähemmän kyykänneillä esim. jäykkien nilkkojen takia tapahtuvat tasapainon horjahdukset voivat saada selän huutamaan hoosiannaa. Sopinee toki kokeneemmille, joilla tekniikka pysyy kasassa ja tukilihakset ovat keskivartalossa hyvässä kunnossa :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Kyllä mä suosittelisin ihan kaikille tuota sarjan siihen lopettamista, kun paketti ei pysy enää kasassa. Nuista ne loukkaantumiset tulee ja sitten voidaan kertoa kaverillekkin että kyykky/mave/younameit on paska liike, kun siinä vaan loukkaa itsensä.

risumies sanoi:
Kyllä mä suosittelisin ihan kaikille tuota sarjan siihen lopettamista, kun paketti ei pysy enää kasassa. Nuista ne loukkaantumiset tulee ja sitten voidaan kertoa kaverillekkin että kyykky/mave/younameit on paska liike, kun siinä vaan loukkaa itsensä.
Tämä pätee varsinkin mavessa. Mielummin jättää yhden toiston varastoon ja tekee mielummin vaikka muutaman sarjan enemmän. Kun alaselkä alkaa vaivaamaan siinä menee muutama tovi ennen kuin uskalletaan edes katsoa kyykkytankoon päin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom