POWERLIFTING Kyykky only

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Polvikulma 90-100° antaa toki hieman erilaisia rautoja liikutella vrt. esim. voimanoston mittasyvyyteen (reisi lonkan kohdalta alemmas ku polven kohdalta). Ja jos tuo apujalka oikeesti olis vain tasapainona taempana, kuten bulgarialaisissa versioissa, painoa sais Pekkakin tuosta sen 100kg pois ottaa.

Mutta niinku itekin tuossa kirjottelin, näitä on täysin turha vertailla, ku ei oo yhteneviä kriteerejä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mietin tuossa vähän aikaa, että olet eri mieltä mun kanssa mistä, mutta sit tajusin, että taisit ottaa mun tahallisesti liioittelevan kommentin tosissasi. Ainakin toisen puolen siitä.

Mutta sen verran sanon, että ei voimanosto ole pelkkiä isoja painoja ja lyhyitä sarjoja. On ihan fiksua, monen mielestä jopa välttämätöntä, keskittyä myös hypertrofiatreeniin joko siinä sivussa tai kausittain. Vanhan liiton voimaukot nyt ei ota kuin ykkösiä pääliikkeissä plus kaksi sarjaa ylätaljaa viikossa, mutta kyllä nykyään moni keskittyy paljon monipuolisempaan treeniin, vaikka laji onkin voimanosto. Ei olla kaukana siitä voimabodauksesta.

Tällaisen treenitavan olen itsekin omaksunut. Olen tykästynyt blokkimalliin missä mulla on hypertrofiaa, perusvoimaa ja maksimivoimaa kausittain ja niiden sivussa pyörii koko ajan apuliikkeet hypertrofiaperiaatteella. Enkä tarkoita lajikohtaisia apuliikkeitä, vaan niitä kaikkia muita.

tässä asiassa sama mieltä että varsinnaista voimaa tehdä voimakaudella...mikä saatta jakautu useasti vielä kahteen eli voima jakso sekä piikkaus... ja heikkouksiin sekä yleisesti lihaksen kasvatukseen keskitytään sitten peruskaudella(kaikki työsarjat ilman varusteita..vyöt,rannesidet,polvisdet)työsarjat pidempimmillä toistoilla ja useita apuliikkeitä

Joo se on iha mitä haluaa kehittää.
Jos jalkaa haluaa kehittää niin sellaset kulmat millä tulee mahdollisimman isot kuormat on varmaan paras. Nuo kulmat mitkä yrittää kaataa eteen tuntuu että rajoittava tekijä ei ole jalka vaan se kun selkä pyöristyy. Maveen varmaan hyvä siirtovaikutus tuolla kun joutuu kamppailee selän pyöristymistä vastaan.

ssb kyykky mielestäni todelle tehokas apuliike normi kyykyn kehitykseen...jos ssb otta ohjelman esim joka toinen vko ja pysähdyksillä(pohjasta/90" kulmas)keskitty vain ja ainostaan selkään sekä jalkoihin ja ilman vyötä niin kyllä varmasti muutaman kk jälkeen tulos alkaa näkyy...ainakin itse suosin ehdotomasti tota tankoa....tulos näkyy juurikin normi kyykyissä sillä tavalla että tekniikka pysy paljon paremmin kasassa...eikä tietysti voi unohta maven merkitystä ja siinäkin apulliikkeenä erittäin tehokas korokeiltä stopeilla

tässä asiassa sama mieltä että varsinnaista voimaa tehdä voimakaudella...mikä saatta jakautu useasti vielä kahteen eli voima jakso sekä piikkaus... ja heikkouksiin sekä yleisesti lihaksen kasvatukseen keskitytään sitten peruskaudella(kaikki työsarjat ilman varusteita..vyöt,rannesidet,polvisdet)työsarjat pidempimmillä toistoilla ja useita apuliikkeitä

Toi alkaa olla vähän aikansa elänyttä hommaa ettei käytetä mitään varusteita peruskaudella. Varsinkaan vyön poisjättäminen ei ole millään tapaa perusteltua, keskivartalo aktivoituu enemmän vyötä käytettäessä kuin ilman sitä. Rannesiteiden pois jättämisessäkään ei nyt ole oikein mitään järkeä. Muihin siteisiin en ota kantaa.

Toi alkaa olla vähän aikansa elänyttä hommaa ettei käytetä mitään varusteita peruskaudella. Varsinkaan vyön poisjättäminen ei ole millään tapaa perusteltua, keskivartalo aktivoituu enemmän vyötä käytettäessä kuin ilman sitä. Rannesiteiden pois jättämisessäkään ei nyt ole oikein mitään järkeä. Muihin siteisiin en ota kantaa.

siinä mielessä olet oikeassa että siirtyessä takaisin ns varusteilla treeneihin niin vyöllä tekeminen on aluksi todella outo mutta itselleni sellainen kaava nimeenoman toi kyykkyyn sen puuttuvan osan....todennäköisesti olen monessa asiassa värässä koska varsinnaista voimannosto treenejä/kilpailuita ei ole vielä kun ehkä 3v mistä suuri osa meni pilalle tapaturman takia muttä tämä on asiaa erikseen.
siinä mielessä olen asioita saanut hyviin eteenpäin ja varmasti moni tähän asti toiminut asia ei välttämättä toimii enään jatkossa
ps.olen kuitenkin ymmärtanut että ilman vyötä esim kyykyis ja vedossa se keksikroppa joutuu paljon enemmän rasitukseen mitä kautta se väksin vahvistu(nyt sitten ei laskeeta mukaan mitään keskikroppaan eristäviä liikkeitä)??

Miksi asioista täytyy tehdä noin mustavalkoisia kun ne eivät sitä ole. Vyön pois jättämisen syy voi olla jokin aivan muu, kuten ihan puhtaasti variaatiot. Kyllähän vyön pois jättämisellä saavutetaan jossain tapauksissa lisäarvoa vyöttämien variaatioiden kanssa.
Tapauksia ja tilanteita on niin paljon joten turha yleistää. Jos kyykkää kerta viikkoon niin juu, kannattanee nostaa vyöllä jos se ns ”kisasetuppi”. Mutta jos kyykkää tiheämmällä frekvrenssillä, esimerkillä kärjistettynä viisi kyykkyliikettä viikossa niin kyllä mä valtaosalle laittaisin mielummin ”kisa”kyykyn ilman vyötä kuin jonkun hack hiissaillun. Tietysti tapauskohtaista.

Miksi asioista täytyy tehdä noin mustavalkoisia kun ne eivät sitä ole. Vyön pois jättämisen syy voi olla jokin aivan muu, kuten ihan puhtaasti variaatiot. Kyllähän vyön pois jättämisellä saavutetaan jossain tapauksissa lisäarvoa vyöttämien variaatioiden kanssa.
Tapauksia ja tilanteita on niin paljon joten turha yleistää. Jos kyykkää kerta viikkoon niin juu, kannattanee nostaa vyöllä jos se ns ”kisasetuppi”. Mutta jos kyykkää tiheämmällä frekvrenssillä, esimerkillä kärjistettynä viisi kyykkyliikettä viikossa niin kyllä mä valtaosalle laittaisin mielummin ”kisa”kyykyn ilman vyötä kuin jonkun hack hiissaillun. Tietysti tapauskohtaista.

Hienosti irrotit yhden lauseen asiayhteydestä ja pidät mun kirjoitusta mustavalkoisena? Vastasin viestiin jossa oltiin sitä mieltä että peruskaudella ei kannata käyttää mitään varusteita. Toteat itsekin että jos tekee kyykyn kerran viikkoon niin olisi suotavaa tehdä se kisasetupilla eli oletusarvoisesti vyöllä. Tottakai variaatioilla on paikkansa mutta siitä ei ollut kyse tässä. Itse kyykkään lähes aina ilman vyötä nykyään siitä yksinkertaisesta syystä että en tykkää vyöstä. Otin viestissäni vaan kantaa siihen onko voimailijan järkevää tehdä peruskausi ilman varusteita. Saattaa olla ihan turvallisuuskysymyskin, en tiedä onko vyö päällä nostaminen turvallisempaa mutta olettaisin näin.

Hienosti irrotit yhden lauseen asiayhteydestä ja pidät mun kirjoitusta mustavalkoisena? Vastasin viestiin jossa oltiin sitä mieltä että peruskaudella ei kannata käyttää mitään varusteita. Toteat itsekin että jos tekee kyykyn kerran viikkoon niin olisi suotavaa tehdä se kisasetupilla eli oletusarvoisesti vyöllä. Tottakai variaatioilla on paikkansa mutta siitä ei ollut kyse tässä. Itse kyykkään lähes aina ilman vyötä nykyään siitä yksinkertaisesta syystä että en tykkää vyöstä. Otin viestissäni vaan kantaa siihen onko voimailijan järkevää tehdä peruskausi ilman varusteita. Saattaa olla ihan turvallisuuskysymyskin, en tiedä onko vyö päällä nostaminen turvallisempaa mutta olettaisin näin.

Selvä, vaikka luin useamman kerran viestisi niin en ymmärrä miten irroitin tuon kontekstista. Mut hei, ei se haittaa ✌️😂

Tottakai tapoja ja tyylejä on monenlaisia mutta omalta osalta kuten jo huomioin niin ilman vötä suoritettu peruskausi sai huomattavan askelen eteenpäin sekä kyykyis että vedossa ja kyykky on ohjelmassa peruskaudella yleensä 2 kerta vko ja voimakaudella 3 kertaa vko...eli en kertakaan sanonut että kyykky vain kerran vko...tottakai jos kerran vko kyykkää niin se on viisampi pitää mahdollisemman lähellä samanlaisena kun kisakyykky(visuaalisesti)
Peruskaudella “helppo” kyykky ssb tangolla ja stopeilla ja raskaat kyykyt ihan perus kyykkyinä
Veto vahtele peruskaudella esim joka toinen vko “kevyt” 3” korokeelta stoppi vetoja ja joka toinen normi veto isommalla kuormalla
sitten taas jos kokeile itäblokin ohjelmia niin siinä melkein pidettävä kaikki perus varusteet päällä koska on senverran haastavia ohjelmia
🤷🏽‍♂️

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom