Kyykky lankku kantapään alla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

JFG

Oon kyykkäillyt nyt muutaman kuukauden 3x vk persuohjelmassa method massaa! voimaa! kirjan mukaisesti. Kyykkytulokset on lähtenyt tosi mukavaan nousujohteeseen.

Kyykky tuntuu joskus jopa hauskalta :hyper: ! Ennen on melkein pelottanut mennä salille kyykkypäivänä. Tässä treenimetodissani viimeinenkään toisto ei ole järin raskas, vaan keskitytään selälle ja polville terveeseen hyvään tekniikkaan, rautamäärään ei tuijoteta. Painoa lisätään aina kun "tuntuu hyvälle", ja nyt sarjapainot on hitaassa mutta selkeässä nousuussa.

Huomasin että tuntuu paremmalta, jos laitan lankun kantapäiden alle. Mistähän tuo kertoo? Joku tasapainohomma???

Joo, luultavasti. Mulla on tahtonu kallistua pahasti taaksepäin kyykätessä. Selkä ei ilmeisesti ollu optimaalisessa asennossa.

JFG sanoi:
Huomasin että tuntuu paremmalta, jos laitan lankun kantapäiden alle. Mistähän tuo kertoo? Joku tasapainohomma???

Kertoo siitä, että tekniikka/notkeus ei ole tarpeeksi hyvä. Nyt heti pois se lankku kantapäiden alta, jos haluat kyykkäillä vielä muutaman vuoden kuluttuakin, eli pitää polvesi ehjinä.

koita kyykätä hartioiden levyisellä asenolla tai leveämmälläkin jalkaterät selvästi sivulle osoittaen ja vähintään 90 asteen kulmaan. Alaslasku hallitusti ja koita ikäänkuin "painaa" niitä polvia sivuille samalla. Ala-asennosta ylöspäin tullessa keskity työntämään kantapohjien "läpi", ei päkiöillä ja varo ettei perse nouse ensimmäisenä. Mahdollisimman tasapohjaiset ja tukevat kengät auttaa.

sorzo sanoi:
Kertoo siitä, että tekniikka/notkeus ei ole tarpeeksi hyvä. Nyt heti pois se lankku kantapäiden alta, jos haluat kyykkäillä vielä muutaman vuoden kuluttuakin, eli pitää polvesi ehjinä.

koita kyykätä hartioiden levyisellä asenolla tai leveämmälläkin jalkaterät selvästi sivulle osoittaen ja vähintään 90 asteen kulmaan. Alaslasku hallitusti ja koita ikäänkuin "painaa" niitä polvia sivuille samalla. Ala-asennosta ylöspäin tullessa keskity työntämään kantapohjien "läpi", ei päkiöillä ja varo ettei perse nouse ensimmäisenä. Mahdollisimman tasapohjaiset ja tukevat kengät auttaa.

Jeps. Oon vuosia jo treenaillu ja toi kyykkytekniikka on edelleen hakusillaan, perskules. Se johtuu paljon tästä yksin treenailusta. Ei oo kukaan kommentoimassa ja neuvomassa. Tekniikka alkaa varsinkin kusemaan, kun mennään yli 100kg painoihin... :curs:

sorzo sanoi:
Nyt heti pois se lankku kantapäiden alta, jos haluat kyykkäillä vielä muutaman vuoden kuluttuakin, eli pitää polvesi ehjinä.
Onko jotain perusteluja tähän? Esim painonnostokengissä on kantapää korotettu, eli ajaa juuri saman asian. Itse käytin lankkua kantapäiden alla kannes tajusin ostaa kunnon kengät. Ehdottamasti paras investointi reenamiseen, suosittelen kaikille!

Homman clue on saada kantapäätä ylemmäs => polvi menee kyykätessä edemmäs jäykkänilkkaisellakin => pienempi polvikulma ala-asennossa => enemmän rasitusta etureisille => etureisi kasvaa => pitää ostaa uudet housut

Juoppo sanoi:
Onko jotain perusteluja tähän? Esim painonnostokengissä on kantapää korotettu, eli ajaa juuri saman asian. Itse käytin lankkua kantapäiden alla kannes tajusin ostaa kunnon kengät. Ehdottamasti paras investointi reenamiseen, suosittelen kaikille!

Homman clue on saada kantapäätä ylemmäs => polvi menee kyykätessä edemmäs jäykkänilkkaisellakin => pienempi polvikulma ala-asennossa => enemmän rasitusta etureisille => etureisi kasvaa => pitää ostaa uudet housut

Joo, mäkin kaipaisin perusteluja tähän. Mm. Frédéric Delavieren kirjassa lankku kantapään alla tehtäessä varoitetaan liikkeen turvallisuudesta, koska "polvet saattavat liikkua liikkeen turvallisuutta ajatellen jalkoihin nähden liian kauas eteen"

Erkkikään tiedä onko minun tapauksessa polvet liian edessä jalkoihin nähden?? :curs: .....

Miten voisin "mitata" olenko jäykkänilkkainen?

Juuri näin kuten Juoppo kirjoittaa. Laudan pala tms. kantapäiden alla helpottaa vapaalla tangolla kyykätessä tasapainon pitämistä ja syvemmälle alas pääsemistä. Niillä joilla on hyvin taipuisat nilkat eivät koroketta tarvitse, mutta muuten kyllä käyttäisin. Itse omaan jäykät nilkat ja tekniikka hajoaa ilman koroketta kantapäiden alla.

Juoppo sanoi:

Perusteluna on se, että polviniveleen kohdistuu lankun kanssa ISOILLA painoilla hirveä rasitus juuri siksi, että polvi työntyy usein liikaa eteenpäin ja siihen kohdistuu suuri paine epäedullisessa kulmassa. Ehkä jollain alle sadan kilon painoilla tuota pystyisi ilman ongelmia tekemään. En kuitenkaan näe tässä mitään järkeä, kun painoa pitää tankoon laittaa jatkuvasti enemmän ja enemmän jos meinaa saada isot reidet. Vai meinasitteko käyttää sitä lankkua vielä 200 kg romut selässäkin :)

Ok, voihan siihen joku vahvanivelinen pystyäkin, mutta en suosittelisi kellekään.

Painonnostokengissä minua häiritsee vähän juuri tuo kantapään kohotus, mutta ei se ole lähellekään yhtä paha kuin lankun kanssa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulle tuntuu kyykky sekä etukyykky pohjaan asti olevan sula mahdottomuus ilman korotettuja kantoja. Niiden kanssa ei ole mitään ongelmaa, mutta eipäs mun tarvitse vielä viidesosatonnia malmia tankoon laittaakkaan...

Mulle kyykyt ovat ensisijaisesti etureisiliikkeitä, eli haluan mahdollisimman pienen polvikulman ala-asennossa. Tekniikka on aika samoin kuten ekassa postissasi kuvailet riippumatta siitä kummalla puolella kroppaa tanko on.

Yks sanoo, että polvet hajoo, toiset epäilee ja kolmannet sanoo, että ei hajoo.
Onko jollain kokemusta, että ois polvet levähtäny tuossa hommassa?

Ja Sorzo, sua häiritsee nostokengissä juur ne korotukset ja sen perusteella ne hajottaa polvet? Mutulla minäkin liikkeellä, mutta vois kuvitella, että semmosia kenkiä, jotka polvet hajottaa, ei edes tehtäis ainakaan tämmöseen lajiin...

Itellä pituutta jonnin verran ja ilmeisesti jossain kohti myös kankeutta, kun kyykky tuntuu huomattavasti paremmalta lankun kanssa.
Niin ja etukyykky menee kyllä täysin ilman lankkua. Onko sittenkin vain totuttelukysymys...

Painonnostovalmentaja ainakin junnuna kyykytti aina lankulla, kun ei auttanu korotetut kengätkään. Väitti että ei rasita niveliä yhtään sen enempää, mutta tiedä sitten. 250kg kyykyt on vähän eri asia kuin 150kg tangossa.

JFG sanoi:
Miten voisin "mitata" olenko jäykkänilkkainen?

Vaikeus kyykätä ilman koroketta kertoo juuri tuosta. Munkin mielestä sun kannattaa ostaa painonnostokengät ja kyykätä juuri niin syvälle, että kantapäät pysyy vielä maassa. Tee lisäksi jotain venyttelyitä pohkeille niin eiköhän se liikkuvuus ajan kuluessa kasva ja kohta voit kyykätä perseen pohkeisiin kuten painonnostajat. :rock:
Minusta tuo polven eteenmeneminen ei haittaa. Harvemmin kukaan pystysuoralla säärellä RAWna kyykkäilee...

Pecman sanoi:
Vaikeus kyykätä ilman koroketta kertoo juuri tuosta. Munkin mielestä sun kannattaa ostaa painonnostokengät ja kyykätä juuri niin syvälle, että kantapäät pysyy vielä maassa. Tee lisäksi jotain venyttelyitä pohkeille niin eiköhän se liikkuvuus ajan kuluessa kasva ja kohta voit kyykätä perseen pohkeisiin kuten painonnostajat. :rock:
Minusta tuo polven eteenmeneminen ei haittaa. Harvemmin kukaan pystysuoralla säärellä RAWna kyykkäilee...

Sellainen MUTU mulle on muodostunut, että kokonaisuuden kannalta tapauksessani on turvallisempaa kyykätä hyvällä tekniikalla lankku kantapään alla, kuin tasapainoilla ilman lankkua.

Tämä kyykyn turvallisuus isoilla painoilla on kyllä mielestäni joka tapauksessa epätervettä puuhaa. Siis OMASTA MIELESTÄ. En usko että ihmisen kroppa on tarkoitettu kestämään jatkuvasti yli omapaino+200% kyykkyyn menemistä.

Enemmän ihmeellistä mielestäni on että polvet, selkä ja nivelet ylipäätään kestää > 200% painoilla kyykkäilyä, kun että ei kestä.

Itelläni sarjapainot on vielä alle 150% tasoa, tarvitsee varmaan miettimään treeniä uudelleen, jos saavutan tuollaiset korkeat rautamäärät.

JFG sanoi:
Sellainen MUTU mulle on muodostunut, että kokonaisuuden kannalta tapauksessani on turvallisempaa kyykätä hyvällä tekniikalla lankku kantapään alla, kuin tasapainoilla ilman lankkua.
Mun uskoakseni on kokonaisuuden kannalta fiksuinta pyrkiä niistä lankuista vähitellen kokonaan eroon. Kyllä se liikkuvuus siitä kehittyy. :whip:

Pecman sanoi:
Mun uskoakseni on kokonaisuuden kannalta fiksuinta pyrkiä niistä lankuista vähitellen kokonaan eroon. Kyllä se liikkuvuus siitä kehittyy. :whip:
Täytyy siis alkaa ohentamaan lankkua, jonka kantojen alle laittaa, kunnes sen kokonaan sieltä unohtaa.
En varmaksi mene sanomaan, mutta en usko, että löydän sopivan kokoisia painonnostokenkiä mistään (+49)..
Toisaalta, eikö se oli ihan sama, että käyttääkö lankkua vai korotettuja kenkiä? Normikengissä on päkiä melkein yhtä korkee kuin kantapää, niin kannan alle voi sitten laittaa jonkun ohuen lankun?

eddy sanoi:
Täytyy siis alkaa ohentamaan lankkua, jonka kantojen alle laittaa, kunnes sen kokonaan sieltä unohtaa.
En varmaksi mene sanomaan, mutta en usko, että löydän sopivan kokoisia painonnostokenkiä mistään (+49)..
Toisaalta, eikö se oli ihan sama, että käyttääkö lankkua vai korotettuja kenkiä? Normikengissä on päkiä melkein yhtä korkee kuin kantapää, niin kannan alle voi sitten laittaa jonkun ohuen lankun?

Onko kellään positiivisia kokemuksia noista painonnostokengistä?

Onko tästä jollain fiksua kommentoitavaa? Itsellä juuri tuo tilanne, että kyykky tuntuu lankulla varsin ihanalle ja tarkoitus olisi tuota nyt niin kauan veivata kunnes liikkuvuus ja tekniikka sallii lankuttomuuden.

Onko tästä jollain fiksua kommentoitavaa? Itsellä juuri tuo tilanne, että kyykky tuntuu lankulla varsin ihanalle ja tarkoitus olisi tuota nyt niin kauan veivata kunnes liikkuvuus ja tekniikka sallii lankuttomuuden.

Jos käytät lankkua, niin missä vaiheessa se liikkuvuus/tekniikka paranee? Kun se lankkuhan pitää paketin kasassa.

Tasapohjaiset kengät ja niin korkea boxi perseen alle, että liike tuntuu mukavalta(siis lonkassa ja nilkoissa), siitä sitten pikkuhiljaa pienempää laatikkoa(sentti pari - kerrallaan) ja lopussa saat bodimiehenä oman mestan salivoimanostajien kyykyt häpeään. Tuo toimi itselleni oikein hyvin, alkoi lonkka aukeamaan ja homma toimimaan. Mut mitään ennätysrautoja ei kannata käyttää, tuleepi alaselkä kipeäksi kun rymäytät perseen laatikon päälle.

(Varustenostoissa käytän kyllä korollisia kenkiä, kun auttaa säilyttään kisasyvyydelläkin asennon trikoot päällä)

Suositut

Back
Ylös Bottom