Vaikka sitä monet on mullekin sanoneet, että ihan kaikkea ovat kokeilleet (treeneissä), mutta ei taatusti toimi se ja ei missään nimessä toimi tuo jne. Silti se treeni saadaan etenemään varsin mukavasti, vaikka laittasin ko. tyypin tekemään juurikin niin, miten ite väitti feilanneensa.
Oikein hyvä esimerkki oli tuossa syksyllä eräs reilun 20v nostellut herra, joka tästä saa itsensä vapaasti tunnistaa
Hyvin määrätietoisesti teki mulle selväksi, ettei halua kyykätä kuin kerran viikossa tai hieman harvemmin jopa.
Mulla on vähän eri näkökulma tähän asiaan. Kaikki saavat vapaasti korjata, jos/kun huomaavat, missä se oma sokea piste on. Okei, kun sanoit laittaneesi tyypit tekemään juuri sillä tavalla, millä tulosta aikaisemmin ei tullut, niin mitä se tarkalleen tarkoittaa? N****n pilkkua siksi, koska oma kokemus väittää juuri niiden juttujen, joilla tulosta aikaisemmin tuli, olevan nykyään niitä, joita ei pysty kunnolla tekemään. Syyt miksi ei pysty, ovat sekä fyysisiä ja psyykkisiä. Mahdollisesti jos psykologia saataisiin kuntoon koneneen valmentajan auktoriteetilla, tulosta ehkä alkaisi tulla ( tai sitten ei, mulla on vaikeuksia noudattaa jonkun toisen antamia ohjeita, joku siinä kontrollista luopumisessa ahdistaa ja tiedän kyllä sen olevan ongelma treeneissä kehittymisen kannalta ).
Mutta noi fyysiset jutut siis. Olen aikaisemmin saanut esim. takakyykyssä ok kehitystä treenaamalla 3krt/vko, eli aika korkealla frekvenssillä. Mutta vaikkakin kehittävää, toi työmäärä oli mulle henk. koht lopulta liikaa ja tuloksena ylirasitus. Tietty voi olla myös psyykkistä, tietyn rajan jälkeen liikkeessä kuin liikkeessä kehittyminen vaatii oikeasti niin kovaa panostusta levon, palautumisen, lihashuollon, treeneihin asennoitumisen, ravinnon jne. muodossa, että ehkä pää tuli kuitenkin ekana vastaan.
Tämän romaanin pointtina onkin yksinkertaisesti ihmetellä, miten joku treenityyli voi feilata toimimatta ensin. Mä ajatttelen siis ihan ohjelmakohtaisesti. Sä teet ohjelman, oli sen pituus sitten 4 vko, tai 24 vko, se toimii, tulosta tulee, sitten se on "käytetty loppuun", jonka jälkeen pitää muuttaa jotain. Treenin isot linjat tietty erikseen, eli onko tavoitteet voimaannostossa, bodauksessa, leuanvedossa jne.
Miten muuten tämä 20v treenannut herra, oliko hän traumatisoitunut niin pahasti aikaisempien kyykkytreenien jäljiltä, mistä seurasi toi "max 1 kyykkytreeni/vko" toive?