Kyykky ja penkki samoissa- kohtalotovereita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 133729
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itellä sama vaiva penkki noin 120kg ja kyykky 130kg. Olen Kiminkisen termillä läpipasko ja surkeat geenit omaava pitkä raajainen laiheliini. Jos täällä on kohtalo tovereita niin itse olen huomannut että itselle pitkä palautumis aika on tärkeä. Penkki ja kyykky on kehittynyt parhaiten kerran viikkoon tehtynä.
Tuosta olen vähän yllättynyt kun minun mielestä juurikin kyykyssä huonosti kehittyville toimii suht korkea frekvenssi. Itse kuulun näihin surkeisiin kyykkääjiin myös. Mutta jos sinulla toimii noin niin anna palaa niin sitten.

Tuosta olen vähän yllättynyt kun minun mielestä juurikin kyykyssä huonosti kehittyville toimii suht korkea frekvenssi. Itse kuulun näihin surkeisiin kyykkääjiin myös. Mutta jos sinulla toimii noin niin anna palaa niin sitten.

Juu starting strength ja voimaa massaa on kokeiltu, mutta 5,3,1 tyylinen treeni sopii paremmin. Siinäkään ei parane laittaa apu liikkeitä ristiin tai tulee helposti ongelmia esim. kyykyn jälkeen mavea ja päinvastoin. Nyt melkein 30vnä alkaa käsittää oman kropan valu viat ja kuinka ottaa ne huomioon.

Samaan kerhoon mäkin lähes kuulun, penassa paras sarjanoteeraus ollut tyyliin 6x100kg ja kyykyssä 2x7x100kg tms. Olen aina selitellyt itselle että kykyyn heikkouteen vaikuttaa että teen sitä pohjasta hyvin kapealla asennolla (vitut siitä kiinni). Kyykkyä ja penaa tulee 2-3 kertaa viikossa jossain muodossa, kerta viikkoon ei riitä kyllä. Sen sijaan mavea en tee nykyään melkein koskaan. Nuorempana tein säännöllisesti. Jossain vaiheessa jos tekee tyyliin kolme treeniä sitä, nousee se n. 200kg (remmeillä ja vyöllä tosin). Oma paino vaihdellut 65-75kg välillä. Maveen ja kyykkyyn oma paino ei itellä niin paljon vaikuta, penaan selvemmin, tosin jonain 66kg parhaat tulokset kyykkyä lukuunottamatta tehnyt kun oli sillon pitkä treeniputki ja kerkesi enempi treeniin sillon panostaa.

Kai sitten on vaan heikot etureidet tai sitten mave nousee pelkällä selällä. Mielestäni kyllä etureidet ei koon puolesta mitenkään muita lihaksia (jos mahdollista) huonommat ole ehkä. Oudolta tuntuu tehä tauon jälkeen jotain SJMV ”tuntumasarjoja” samalla kuin kyykkyenkat. Joku päivä vielä kyykkään edes +2x oma paino, ehkä pitää ottaa 4x kyykky viikossa.

Viimeksi muokattu:
Samaan kerhoon mäkin lähes kuulun, penassa paras sarjanoteeraus ollut tyyliin 6x100kg ja kyykyssä 2x7x100kg tms. Olen aina selitellyt itselle että kykyyn heikkouteen vaikuttaa että teen sitä pohjasta hyvin kapealla asennolla (vitut siitä kiinni). Kyykkyä ja penaa tulee 2-3 kertaa viikossa jossain muodossa, kerta viikkoon ei riitä kyllä. Sen sijaan mavea en tee nykyään melkein koskaan. Nuorempana tein säännöllisesti. Jossain vaiheessa jos tekee tyyliin kolme treeniä sitä, nousee se n. 200kg (remmeillä ja vyöllä tosin). Oma paino vaihdellut 65-75kg välillä. Maveen ja kyykkyyn oma paino ei itellä niin paljon vaikuta, penaan selvemmin, tosin jonain 66kg parhaat tulokset kyykkyä lukuunottamatta tehnyt kun oli sillon pitkä treeniputki ja kerkesi enempi treeniin sillon panostaa.

Kai sitten on vaan heikot etureidet tai sitten mave nousee pelkällä selällä. Mielestäni kyllä etureidet ei koon puolesta mitenkään muita lihaksia (jos mahdollista) huonommat ole ehkä. Oudolta tuntuu tehä tauon jälkeen jotain SJMV ”tuntumasarjoja” samalla kuin kyykkyenkat. Joku päivä vielä kyykkään edes +2x oma paino, ehkä pitää ottaa 4x kyykky viikossa.
Itse kyykkään myös kapealla. En näkisi että se on mikään syy huonoon kyykkyyn. Kehittyyhän penkkikin yhtä lailla kapealla tai leveällä otteella. Eikä omasta mielestä etureidetkään ole mitenkään ihmeemmin jälessä. Saman paksuiset reidet kuin +200kg kyykkäävillä kavereilla. Mavessa ei etureidet vaikuta juuri mitään omille välityksille. Pitkät kädet. Veto lähtee perse suht ylhäältä takareisillä. Sjmv menee myös aina isommilla kuin kyykky.

Juu starting strength ja voimaa massaa on kokeiltu, mutta 5,3,1 tyylinen treeni sopii paremmin. Siinäkään ei parane laittaa apu liikkeitä ristiin tai tulee helposti ongelmia esim. kyykyn jälkeen mavea ja päinvastoin. Nyt melkein 30vnä alkaa käsittää oman kropan valu viat ja kuinka ottaa ne huomioon.
Kyllä mä haluan vähän haastaa moista väitettä, että penkki tai kyykky kerran viikossa toimisi parhaiten. Kun nuo ongelmat otit puheeksi, niin tässä varmaan tarkoitetaan palautumisongelmia ja kumuloituvaa rasitusta? Pitää muistaa nimittäin sellainen asia, että jos frekvenssi nostetaan kerrasta viikossa kahteen kertaan viikossa, niin silloin pitää intensiteettiä ja treenikohtaista volyymiä laskea, tai seurauksena on aivan varmasti ongelmia.

Se on nimittäin aivan varma, että kuka tahansa pystyy kyykkäämään vaikka kaksi kertaa päivässä joka päivä, mutta millä intensiteetillä ja volyymilla, niin se on sitten eri asia. Sellainen treeni on tuskin kovin kehittävää ainakaan pidemmän päälle ja siksi tämä touhu onkin tasapainoilua frekvenssin, volyymin ja intensiteetin välillä, että sieltä löytää sen parhaan kombinaation.

Ja kun frekvenssiä lähdetään nostamaan ja siitä seuraa ongelmia, niin silloin tietysti puututaan niihin kahteen muuhun muuttujaan. Eli intensiteettiä ja volyymia ensin reilusti alas ja lähdetään sieltä nostamaan kunnes hyvä tasapaino löytyy. Pian huomaat, että voit tehdä enemmän ja kovempaa. Ja rasituksen toisaalta kuuluukin kumuloitua sillä tavalla, että kevyt viikko 3-4 viikon välein tulee ihan tarpeeseen.

Sellainen sananen vielä tuosta intensiteetistä, että pelkkä peräsuoli-indeksi ei ole mikään mittari sille miten kehittävää treeni on. Vaikka sitä hakkaa kerran viikossa kymmenellä kyykkysarjalla jalat aivan paskaksi ja tiputtaa sieltä viiteen kevyempään sarjaan kaksi kertaa viikossa, niin jälkimmäinen saattaa ihan hyvin olla tehokkaampaa, vaikka yksittäinen treeni tuntuukin läpsyttelyltä. Ja hyvin todennäköisesti onkin tehokkaampaa.

Oon hyvin pitkälle samaa mieltä Powerhousun kanssa. Vaikka sitä monet on mullekin sanoneet, että ihan kaikkea ovat kokeilleet (treeneissä), mutta ei taatusti toimi se ja ei missään nimessä toimi tuo jne. Silti se treeni saadaan etenemään varsin mukavasti, vaikka laittasin ko. tyypin tekemään juurikin niin, miten ite väitti feilanneensa. Tietenkin on kaikenlaisia poikkeuksia ja "teet tee tee nyt vaan usein" ei oo ollenkaan se ainoa vastaus kaikkeen. Mulla on tällä hetkellä jengin vaihteluväli kyykyissä 5x/ vko --> 1x/ 9 pvää.

Oikein hyvä esimerkki oli tuossa syksyllä eräs reilun 20v nostellut herra, joka tästä saa itsensä vapaasti tunnistaa :) Hyvin määrätietoisesti teki mulle selväksi, ettei halua kyykätä kuin kerran viikossa tai hieman harvemmin jopa. No... koska kyseessä on minä, laitoin hänet kuitenkin kyykäämään 5x kahdessa viikossa -tahdilla. Lupasin treenit ilmaiseksi, ellei kehity. Reilu 3v oli herran kyykky taapertanut samassa (1*220), että oli oikeasti aika epätoivoinen. 5kk päästä otti 235. Kyykkää tällä hetkellä 2-3x viikossa yhä ja mikä tärkeintä, lähes kaikki ylimääräset jumit on veks.

Eli: vaikka omissa ajatuksissa on se, että kaikkea on kokeiltu ja tultu tiettyihin johtopäätöksiin, rohkaisen silti olemaan avarakatseinen ja vaikka keskustelemaan asiasta semmosen kanssa, kellä on asiasta perusteltua muunlaista näkökulmaa.

Vaikka sitä monet on mullekin sanoneet, että ihan kaikkea ovat kokeilleet (treeneissä), mutta ei taatusti toimi se ja ei missään nimessä toimi tuo jne. Silti se treeni saadaan etenemään varsin mukavasti, vaikka laittasin ko. tyypin tekemään juurikin niin, miten ite väitti feilanneensa.
Oikein hyvä esimerkki oli tuossa syksyllä eräs reilun 20v nostellut herra, joka tästä saa itsensä vapaasti tunnistaa :) Hyvin määrätietoisesti teki mulle selväksi, ettei halua kyykätä kuin kerran viikossa tai hieman harvemmin jopa.

Mulla on vähän eri näkökulma tähän asiaan. Kaikki saavat vapaasti korjata, jos/kun huomaavat, missä se oma sokea piste on. Okei, kun sanoit laittaneesi tyypit tekemään juuri sillä tavalla, millä tulosta aikaisemmin ei tullut, niin mitä se tarkalleen tarkoittaa? N****n pilkkua siksi, koska oma kokemus väittää juuri niiden juttujen, joilla tulosta aikaisemmin tuli, olevan nykyään niitä, joita ei pysty kunnolla tekemään. Syyt miksi ei pysty, ovat sekä fyysisiä ja psyykkisiä. Mahdollisesti jos psykologia saataisiin kuntoon koneneen valmentajan auktoriteetilla, tulosta ehkä alkaisi tulla ( tai sitten ei, mulla on vaikeuksia noudattaa jonkun toisen antamia ohjeita, joku siinä kontrollista luopumisessa ahdistaa ja tiedän kyllä sen olevan ongelma treeneissä kehittymisen kannalta ).

Mutta noi fyysiset jutut siis. Olen aikaisemmin saanut esim. takakyykyssä ok kehitystä treenaamalla 3krt/vko, eli aika korkealla frekvenssillä. Mutta vaikkakin kehittävää, toi työmäärä oli mulle henk. koht lopulta liikaa ja tuloksena ylirasitus. Tietty voi olla myös psyykkistä, tietyn rajan jälkeen liikkeessä kuin liikkeessä kehittyminen vaatii oikeasti niin kovaa panostusta levon, palautumisen, lihashuollon, treeneihin asennoitumisen, ravinnon jne. muodossa, että ehkä pää tuli kuitenkin ekana vastaan.

Tämän romaanin pointtina onkin yksinkertaisesti ihmetellä, miten joku treenityyli voi feilata toimimatta ensin. Mä ajatttelen siis ihan ohjelmakohtaisesti. Sä teet ohjelman, oli sen pituus sitten 4 vko, tai 24 vko, se toimii, tulosta tulee, sitten se on "käytetty loppuun", jonka jälkeen pitää muuttaa jotain. Treenin isot linjat tietty erikseen, eli onko tavoitteet voimaannostossa, bodauksessa, leuanvedossa jne.

Miten muuten tämä 20v treenannut herra, oliko hän traumatisoitunut niin pahasti aikaisempien kyykkytreenien jäljiltä, mistä seurasi toi "max 1 kyykkytreeni/vko" toive?

Minäkin olen samaa mieltä kuin Powerhousu. Kaikki pystyvät kyykkäämään 2, 3,4 tai 5 kertaa viikossa jos vähentävät yhden treenin kuormaa. En näe pointtia hakata lihasta romuksi kerran viikossa 3 tunnin treenillä. Parempi ottaa useammin vähemmän kerralla. Näin myös palautumiskyky kasvaa. Omasta mielestä olen saanut kroppani palautumaan huomattavasti nopeammin treenaamalla useammin ja vähemmän kerrallaan. Ennen hakkasin kerta viikkoon romuksi.

Eiköhän se ole se vaihtelu mikä toimii parhaiten, ainakin jos ei mennä ihan äärimmäisyyksiin. Penkki on aina ollut bravuurilajini joten käytän sitä esimerkkinä. Kovimman tulokseni ikinä nostin muutaman kuukauden modatun Sheikoilun jälkeen. Vuosia myöhemmin pääsin aikalailla samaan kuntoon tekemällä vain yhden sarjan penkkiä viikossa. Treenasin tuohon aikaan muutenkin hyvin matalalla volyymilla ja frekvenssillä ja se toimi oikein hyvin.

Oikeastaan paras tapa kehittyä on varmasti oppia tuntemaan oma kroppansa tai löytää valmentaja joka oppii tuntemaan sun kropan jos objektiivisuuden kanssa on ongelmia. Mitään optimaalista volyymia, frekvenssiä tai intensiteettiä tuskin on olemassakaan, ainakaan sitä ei ole mahdollista tietää etukäteen niin että voisi suunnitella täydellistä ohjelmaa viikko- ja jopa kuukausikaupalla eteenpäin etukäteen.

Täysiiin kanssa samaa mieltä että myös vaihtelu on tärkeä asia. Mutta eri ohjelmien testaus bravuuri liikkeissä ei ehkä ole luotettavin keino. Bravuuri liikkeet tuppaavat edeistymään millä tyylillä tahansa. Itsellä esim vauhtipunnerrus kehittyy 2-3x viikossa tehtynä, mutta myös 2x kuussa tehtynä on tullut enkkoja. Siinä mielessä en myöskään pidä yhden liikkeen mestareita aukottomina neuvon antajina. Hyvillä välityksillä ja geeneillä voi ratsastaa pitkälle vaikka treenit olisivat ihan hanurista. Enempi kiinnostaa tyypit jotka ovat saaneet heikoimman liikkeensä nousemaan kovalla työllä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitään optimaalista volyymia, frekvenssiä tai intensiteettiä tuskin on olemassakaan, ainakaan sitä ei ole mahdollista tietää etukäteen niin että voisi suunnitella täydellistä ohjelmaa viikko- ja jopa kuukausikaupalla eteenpäin etukäteen.
Itse asiassa ohjelman voi, ja oikeastaan voisi olla ihan kannattavaakin, suunnitella aikakin puoli vuotta eteenpäin, kunhan sinne ohjelmoi sisään volyymi- ja intensiteettivaihtelut ja jaksotukset. Nehän oikeasti on useimmille kaiken nousujohteisen treenauksen perusta. Harva pääsee eteenpäin pelkällä lineaarisella progressiolla.

Ihan oikea treeniohjelma on vähän muutakin kuin pelkkä lista liikkeistä, sarjoista ja toistoista mitä toistetaan viikosta toiseen. Se on enemmänkin treenisuunnitelma. Viimeksi kun mä tein puolen vuoden ohjelman, niin siinä ei ollut kahta samanlaista viikkoa. Liikkeet toki oli pääpiirteittäin samat koko ajan muutamaa jaksottaista vaihtelua lukuunottamatta, mutta volyymi ja intensiteetti muuttui koko ohjelman ajan. Ja tietysti siinä oli se jaksotus.

SivariKing: Laitoin herran tekemään useammin sen takia, että viimeisen 6kk oli tehnyt kyykkyä kerran 6-9 päivässä. Silti ei sitä kehitystä ollut juurikaan tapahtunut. Niin se vaan joskus menee, vaikka kuinka analysois omaa tekemistä ja olis vuosia ja vuosia treenaamista takana. Kävin läpi herran treenihistoriaa ja juteltiin kaikenlaista ennakolta suht laajasti. En mä summittain ala asioita tekemään. Tän pitää olla laadukasta touhua. Valmentaminen ei ole niitä pelkkiä liike-sarja-toisto-luetteloita todellakaan, vaan juurikin ihmisen kanssa työntekoa ja isoksi osaksi myös sitä psykologiaa. En väärinkäytä omaa auktoriteettia enkä käske tekemään mitään. Valmentaminen on yhteistyötä ja asiakkaan tulee luottaa siihen, mitä ollaan tekemässä. Ei se semmosta vieressä huutamista ole, mitä telkkarissa näkee. Ohjelmakin on mun kirjoissa enemmän suunnitelma kuin tarkka ja ehdoton asiakirja. Se elää asiakkaan palautteen mukaan tarvittaessa tai muutan sitä itse. En ees tee sitä kauheen pitkälle etukäteen, vaikka tietyt isommat linjat mulla onkin itselläni ylhäällä. Siihen yksilöllisyyteen mä perustan aika paljon tekemisiäni ja se on ollut tässä vuosien saatossa mielestäni mun yksi vahvuusalue. Kirjoitinpas VK-kustannuksen kirjaankin aiheesta, koska nään sen niin merkittäväksi.

Se että esim kyykätään 3x viikossa voi tottakai ajaa ylikuntoon ja kroppa ja/tai pää ei kestä. Oon tehny samoja mokia itekin. Tää on kuitenkin juuri kiinni siitä ohjelmoinnin yksilöllisyydestä, minkä tavoitteena on pitkän aikavälin kehitys, ei esim yhden treenin tiukkuus, kovuus jne. Sen takia niitä tasanteita koitetaan aina välttää jo ennakolta. Mulla treenien rytmitys erilaisiin suhteellisen tehon (peräsuoli-indeksi) alueisiin vaihtelee myös melko paljon asiakkaasta toiseen. Mä tietenkin ohjeistan sen reguloinnin, eikä asiakkaan tarvi siitä murehtia. Hänen panostamisensa kaikkeen treeniin liittyvään tekemiseen riippuu sitten innosta ja tietenkin siitä oikeesta elämästä salin ulkopuolella. Iso osa mun valmennettavista kuitenkin on ns. tavallisia treenaajia ilman kisa-ambitioita, vaikka kovasti vahvoja olisivatkin.

Kyllä tälläkin herralla se kerta viikkoon oli tuonut hetken aikaa tulosta, mutta sitten alkanut hommat stallaileen ja eväitä rakentaa toimivaa kokonaisuutta ei oikein enää ollut. Senpä takia muhun yhteyttä otetaankin, vaikka itellä kokemusta olisikin pitkän aikaa. Monet luottaa siihen, mitä mä teen ja mä haluan tehdä sen kunnolla aina oli kyseessä sitten maailmanmestari tai vuoden treenaillut tavallinen kuntoilija. Mä en käytä mitään valmispohjia, prosentteja tai muita systeemejä sillai, että ohjelma ikäänkuin "käytettäis loppuun". Niin ei ole ollenkaan pakko tapahtua, vaikka treenattais vuosia yhdessä. Mun pisimmät asiakassuhteet on kestäneet yli melkosen monia vuosia jatkuen yhä ja suurin osa, ellei jopa kaikki nykyiset (uudet tietenkin poislukien) on ollu mukana yli vuoden. Näkisin tän ainakin jonkinlaiseksi merkiksi tyytyväisyydestä. Muutosta treeneissä tietenkin pitää tapahtua, mutta mä sisällytän sitä sinne suunnitteluun aina muutenkin. Ei muutosta muutoksen takia, vaan kehityksen takia.

Mitään traumaa tällä herralla ei ollut usein kyykkäämisestä, mutta oli jotenkin saanut päähänsä, ettei palautunut enää niin hyvin ja se kerta viikkoonki aiheutti aina monen päivän kolotuksia DOMSien lisäksi. Oli aikalailla laittamassa pillejä pussiin tavoitteellisen treenaamisen suhteen. Suurin yksittäinen muutos, mitä tein oli suhteellisen intensiteetin laskeminen eli sarjoihin jäi enemmän varaa. Viikkojen kuormitusta muuteltiin myös enemmän sen lisäksi, että kehityksestä huolimatta valmiiksi ohjelmoituja kevyitä viikkoja oli mukana koko ajan. Lisäksi poistin stressin tiettyjen toistomäärien tavoittelusta ja painotin paljon enemmän toistokohtaista laatua tekniikan, räjähtävyyden jne osalta. Paljon juteltiin myös sen muun elämän osa-alueiden laittamisesta paremmalle tolalle ja miten sitä turhaa stressiä sais vähennettyä kotona, töissä jne.

Pitkä juttu, mutta uskosin, että tuolta muutkin saa hieman vastauksia nimenomaan siihen yksilöllisyyden kysymykseen yleisesti.

Mulla on yksi kyykkypäivä viikossa, kokeilin viimeksi tehdä 5x3:t lähes maksimilla. Kyllä kropassa huomas että ei ole hyväksi. Ei puhettakaan että olisi mun järkeä vetää tuolla tavalla useammin viikossa, loppus lyhyeen.
Tosin nyt on piikkaus menossa että sillä moinen.
Muutin nyt hommaa siten että edelleen on yksi kyykkypäivä, siitä on pari lepoa mavepäivään, jossa teen maven jälkeen etukyykyn.

Niillä mennään mitä on annettu, koskaan ei itsestä kovaa kyykkääjää tule. Eikä ole tarvettakaan. kunhan pysyy kunnossa ja edes joskus saa voitettua itsensä. Se riittää.

Suurin osa mun vahvimmista (ja muistakin) nostajista jättää kyykyissä ja vedoissa 2-3 toistoa varaa. Hyvänä esimerkkinä n. 95kg valmennettava X, kellä kyykkymaksimi on 230, penkki 170 ja veto 3kk ennen tätä jaksoa 240. Kyykkää kaksi kertaa viikossa ja toinen on variaatio yleensä eli etari, niskakyykky, zercher jne. Penkkiä tekee 3x viikossa. Allaoleva 8 vkon testiin vievä maastavetopätkä meni kahdella viikkotreenillä (a ja b) näin ja ajatuksena, että b-treenin keskimmäiseenkin sarjaan (kaikki sarjat samoilla toistoilla ku eka) jäis varaa pari hyvää toistoa:
1a. 8*2*180 - 1b. 4*180, 200, 190
2a. 7*2*190 - 2b. 3*190, 220, 210
3a. 6*2*200 - 3b. 2*200, 230, 220
4a. 2*8*150 - 4b. 6*2*180
5a. 6*2*210 - 5b. 3*195, 225, 215
6a. 7*2*200 - 6b. 2*205, 235, 225 (235:llä olis tullut 4* eli laskennallisesti maksimi olis 260 luokkaa. Silti ei siis nostettu kuin kakkonen.)
7a. 8*2*190 - 7b. 2*8*150
8a. 4*2*170 - 8b. TESTI 1*242,5 - 255 - 265 (varaa n. 2,5kg)

Eli testi meni varsin mukavasti, vaikkei koko jakson aikana nostettu 30kg lähempää rautaa maksimiin nähden. Joka ainoassa nostossa kuitenki se fokus oli räjähtävyydessä ja noston laadussa. Sarjan liika tiukkuus on aina askel kohti heikompaa palautumista SEURAAVAA treeniä varten. Yhden treenin tiukkuus ei merkkaa ollenkaan niin paljoa kuin ehjä laadukas treeni pitkällä aikavälillä. 80-85%:n kuorma jo napsii käyttöön kaikki lihassolut, joten sarjatiukkuudella ei niitä lisää töihin oteta. Sen sijaan pelataan enemmän sillä hermostopuolen koordinaatiolla.

Kävin läpi herran treenihistoriaa ja juteltiin kaikenlaista ennakolta suht laajasti. En mä summittain ala asioita tekemään. Tän pitää olla laadukasta touhua. Valmentaminen ei ole niitä pelkkiä liike-sarja-toisto-luetteloita todellakaan, vaan juurikin ihmisen kanssa työntekoa ja isoksi osaksi myös sitä psykologiaa. En väärinkäytä omaa auktoriteettia enkä käske tekemään mitään. Valmentaminen on yhteistyötä ja asiakkaan tulee luottaa siihen, mitä ollaan tekemässä.

Tähän täytyy kyllä ottaa sen verran kiinni, että oma ja samalla salilla treenanneen tutun (ilmeisesti sulla aika lyhytaikainen asiakas) kokemus asiasta on ihan toinen. En sitten tiedä onko sulla käytännöt muuttuneet tai onko taustojen kyselyssä vaihtelua, mutta multa kysyit senhetkiset voimatasot isoissa liikkeissä etkä mitään muuta. Ennätyksetkin sai kertoa väkisin jos halusi ne valmentajan tietoon, luulis kuitenkin olevan oleellista tietää missä mennään suhteessa huipputasoon. Kapealla taustakartoituksella saa kyllä tehokkaasti asiakkaan epäilemään sen ohjelmoinnin pohjaa ja yleistä tekemisen järkeä. Asiassahan ei ole mitään ongelmaa mikäli kehitystä tulee, mutta jos ei tule niin kyllä se touhu aika lapselliselta siinä vaiheessa näyttää.

Muuten sulla on selkärankaa tekemisessä (ja veloituksettomassa jaksossa tietty) ja viime aikoina tuli toki selvemmin esille mun puolierojen vaikutus kehittymiseen. Säästät kuitenkin aika paljon asiakkaan huolia sillä että edes kysyt ne ennätykset ja pyydät kuvailemaan kehittymistä ja treenitapoja. Vaikka ne ei suoranaisesti ohjelmointiin vaikuttaisikaan niin on aika tärkeää että asiakas tuntee tulleensa kuulluksi.

Aina ne ennätykset ei oo merkityksellisiä, koska monella ne on tehty niin kauan aikaa sitten. Jos ne olis tuoreita, tuskin apuani kaipaisivat.

Yleensä kyllä aina utelen tasoa ja taustoja, vaikken mitään laajaa kartoitusta tee. En nää sitä silti kovin usein tarpeelliseksi ja treenit joka tapauksessa kartoittaa sitä tilannetta, koska pääasiassa hyvin erilailla mennään mihin on totuttu. Ollenkaan kaikki ei edes ole kiinnostuneita nykytasostaan, vaan kaipaavat jotain eteenpäin katsovaa.

Perustreenit on joka tapauksessa perustreenejä ja kauheen kriittisiä nyansseja ei kaivata, koska kisa tms ei ole ajankohtainen. Aika vähän mulle tulee tosi nopean aikataulun kanssa kisaa kohti meneviä ja heille sanonkin, että toki apua tarjoan kisaakin varten, muttei kuukaudessa mitään erityistä aikaan saa.

Aika usein ne asiakkaan kertomat tulostasot kun eivät paikkaansa pidä ite treeneissä ja joudun ikäänku funtsimaan hommat uudelleen. Esim kyykkyenkka 5x150 ja sitten 4x6x130 jääkin tekemättä ekassa treenissä. Sen takia melkein ne jää kuriositeeteiksi ja katotaan mieluummin treeni kerrallaan, miten usein aika uudenlaiseen systeemiin pääsee sisälle.

Se, etten kuuntelisi asiakasta on kyllä täysin tuulesta temmattu ajatus. Koko mun filosofia tehdä tätä perustuu asiakasläheisyyteen. Aina en tee niinku asiakas toivoo, jos mulla on muuta mielessä. En mä mikään menestysautomaatti ole tietenkään, mutta äärimmäisen vähän mulla on tullu mystisiä ongelmia vastaan. Sinä nyt osassa liikkeistä yksi olet, mutten nyt suurempaa katkeruutta sun jutuista silti lue.

Onhan näissä etäjutuissa ja kirjoitetun sanan tulkinnoissa joskus olettamista jne ja ei aina se viesti täsmää. En mä kaikkia pysty miellyttämään. Mä teen kaiken ohjelmoinnin kuitenkin käsityönä ilman mitään valmispohjia ja se ei parasta bisnestä varmaan ole, mutta mun mielestä valmennusmielessä laadukasta.

Mulla ei ole mitään tarvetta itteeni turhaan kehua ja jos jollekin semmonen kuva on tullut, harmi homma. Asiat, mitä omasta valmennustyöstä täällä tuon esiin on tosia ja tarkoituksena avata tätä tekemistä. Pakkotoisto ei maksa mulle tästä mitään eli mun jutut liittyy lähinnä myös omaan intoon tätä touhua kohtaan.

Viimeksi muokattu:
Se, etten kuuntelisi asiakasta on kyllä täysin tuulesta temmattu ajatus. Koko mun filosofia tehdä tätä perustuu asiakasläheisyyteen. Aina en tee niinku asiakas toivoo, jos mulla on muuta mielessä. En mä mikään menestysautomaatti ole tietenkään, mutta äärimmäisen vähän mulla on tullu mystisiä ongelmia vastaan. Sinä nyt osassa liikkeistä yksi olet, mutten nyt suurempaa katkeruutta sun jutuista silti lue.

Mulla ei missään nimessä ole tarkoitus täällä yleistää yhtään mitään, tuon vaan esille oman (ja tässä tapauksessa toisen henkilön) subjektiivisen kokemuksen. Kuten sanoin, homma on OK jos kehitystä tulee toivotulla tavalla ja oonkin päätellyt että keskimäärin varmaan tarvetta laajemmalle kyselylle ei ole. Tuossa on kuitenkin se potentiaali että aiheuttaa ihmettelyä, vaikkei isompia ongelmia tuliskaan. On mullakin vielä ajatus asiakkaaksi tulla, jahka jälleen näyttää siltä että siihen on edellytykset. Oletus oman tilanteen suhteen on yhä, että ratkaseva tekijä ei ole ollut ainakaan viime aikoina ohjelmointi, joten vähän hankala olla katkera.

Kyllä mä kovin henkilökohtasesti aina ahdistun, jos asiakas ei kehity jossain liikkeessä, vaikka sitten kaikki muut liikkeet kehittyiskin. Varsinki, jos kyseessä on asiakkaan lempiliike tms, niinku sulla.

Joidenki kanssa mailitellaan paljonkin, ennenku valmennukseen lähtevät ja tuon em. herran kanssa meni pitkään monen muunkin vaivaavan asian kanssa. Tuntui hyvältä, että yksityiselämänkin pulmiin saatiin hieman eväitä, vaikkei ees vielä treenit olleet alkaneet. Jotkut sitten laittavat muutaman rivin omasta asiakashalukkuudestaan edes hintoja kysymättä ja eiku homma käyntiin. Ihmiset on erilaisia, myös tässä.

No niin, se minusta. Jatketaan aiheesta, mikä se sitten lieneekään :)

Nyt kevyt viikko menossa niin päätin sitten kyykyssä kokeilla paluuta vanhaan, eli menen sinne alas asti kuten mulle luonnolliselta tuntuu.
Mähän jätin sen pois kun ilmeni pientä buttwinkiä.
Kyllä mulla vaan kyykky kulkee paaaljon paremmin kun sen tekee ”jättämättä kesken”. Antaa mennä sinne asti kun luonnolliselta tuntuu.
Ylirautakin tuntui normia kevyemmältä. Jatkan siis vanhalla pommilla alas-tyylillä. :giggle:

Eikä lantio enää niin karkaile eteen näemmä.

Liitteet

• 15776F27-758C-4DB4-93EF-D6B055F1D480.jpeg
    15776F27-758C-4DB4-93EF-D6B055F1D480.jpeg
    88,2 KB · Katsottu: 289
Back
Ylös Bottom