Kyykky ja maastaveto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
37
Terve! Oon 19 vuotinen, 172pitkä ja 76kg painoa.. oon treenannu reilut 3vuotta aika aktiivisesti mitä nyt välillä on ollu muutaman kuukauden pausseja.. tuo aika on menny oikeastaan kaikkien lihasten kehitykseen ja nyt viimeaikoina olen lisäilly treeniä tuonne kyykyn ja maven puolelle enemmän koska kyykky on vaivaset 90kg :curs: , mave 125kg enemmänkin varmaan, ja penkki on 105kg..ja nuo kaks ensimmäistä ei ainakaa omasta mielestä kovin hyviä.. penkissä mulla on Sakari Selkäinahon opasteilla tehty ohjelma joka on toiminu aika hyvin ja ajattelin sen nyt laittaa tuohon kyykkyyn ja maveenkin.. mulla on ollu vähän selkävaivoja nuorempana ja ku tänään tein mavea niin sen jälkeen tuntu kipua alaselässä, ei kovin kovaa mutta se tuntu heijastavan myös tuonne jalkaankin.. kuinka herkästi esim. välilevyn pullistuma voi tulla? jos jollain on kokemuksia? ja miten paljon sen pitäis tuntua alaselässä? ja kyykky treenin jälkeen on ollu polvissa lievää kipua, mitä mieltä ootte kannattasko ottaa nyt ihan iisisti ja tehdä vielä kevyillä painoilla kumpaakin? miten jatkan tästä eteenpäin? tuo kyykky ja mave pitäs saada ainaki parempaan suuntaan... Kiitos! :rock: poistakoon modet tän jos tästä on puhuttu aiemminkin..

No sen voin ainakin heti sanoa, että noiden polvien kanssa kannattaa olla varovainen. Ne ku saa treenattua kerran paskaksi, niin saattaa jäädä se kyykkäily sitte kokonaan :(
En nyt järkeviä vinkkejä osaa antaa, mut toivottavasti saat pidettyä ittes kunnossa, ettei mene treenimotivaatio :thumbs:

Ensiksikin kannattaa hoitaa ne tekniikat mahdollisimman hyvään kuosiin jonkun asiantuntevan opastajan avulla. Tämän jälkeen treenailla luonnollisesti ensin maltillisemmin, kunnes homma on "selkärangassa".

Jos et harrasta voimanostoa vaan keho- treeniä, niin voisit koittaa tehdä liikkeitä suppeammalla liikeradalla, jos se auttaisi kipuiluihin. Jos ei auta, eikä kropalle sovi, niin turha lähteä väkisin kroppaa rikkomaan, vaan korvata mave ja kyykky muilla raskailla vastaavilla liikkeillä.

Kyykky ja mave on tärkeimmät perusliikkeet joita ei kannata jättää pois, kuin vasta sitten kun alkaa tuntua siltä ettei kroppa kestä. Jos epäilyttää niin pikkupainoilla vaan alottaa ja kuntouttaa itsensä, niin ei satu vahinkoja.

Sain pahasti vihoitelleet polveni kuntoon siirtymällä etukyykkyyn, jota komppaan aina sjmv:lla ja venyttelyllä. Aikaisemmin pelkkä kyykky veti "polvipakan" liian tiukaksi, jolloin jokainen kyykkäys hiersi pintaa polvista. Eivät muuten kestä vieläkään kovia takakyykkyjä ilman oireilua. Kertakaikkiaan v-mäinen kipu.

Itselläni on ollut välilevypullistuma alaselässä jo lapsesta saakka, mutta ei se mua oo kyykkäämästä tai mevea tekemästä estänyt. Se sattuminen väärissä paikoissa on enemmänkin huonosta tekniikasta kiinni, eikä todellakaan siitä jos siellä on pullistuma. Ja nimen omaan jos kipua tuntuu niin tekniikka kannattaa opetella sillon kuntoon ekaks.

Ei muuta lisättävää edellisiin (kaikki asiaa), mutta omasta kokemuksesta sanoisin, että jos mitenkään pystyy mavea ja kyykkyä tekemään alaselän kivuista huolimatta, kannattaa niitä tehdä. Tietenkin, jos ko. liikkeet aiheuttavat jatkuvasti viikon parin treenitauon, silloin niitä ei kannata väkisin kiskoa.

Oma rakas selkäni (välilevynpullistumia 3 alaselässä, 1 leikattu) ilmoittaa kyllä aina kyykky- mave-, tai joskus penkkitreeninkin jälkeen että nyt ollaan niillä rajoilla että täytyy olla varovainen. Silti olen saanut apua pahimpiin kipuihin mm. kyykyn ja maven tekemisestä, koska ne vahvistavat kaiken muun ohella keskivartalon tukilihaksia ihan helvetin hyvin. Kropan kuulostelu on tässä avainasemassa ja joskus saattaa käydä niin, että opitaan kantapään kautta. Jos näin (selkä kipuilee pahastikin), älä lannistu vaan tarkkaile jatkuvasti sitä tekniikkaa ja mikä tuntuu itsestä hyvältä.

Tämä juttu mielestäni ansaitsisi ihan oman thredin jo, mutta:

Jos kropassa tuntuu nivelkipua, säteilykipua (periaatteessa mitään treeniperäistä, alkoholi kannattaa jättää pois "ruokavaliosta" täysin siihen asti, että tilanne hellittää. Ainakin välilevypullistuman kohdalla kyse on käsittääkseni tietynlaisesta infektiosta ja alkoholi pahentaa tätä tilannetta. Tämä oli yksi niistä ohjeista, jonka kiropraktikkoni antoi pari vuotta sitten ja hyvin on toiminut, tulokset nousussa kaikissa liikkeissä :rock:

Tsemppiä treeniin!

Polviasi säästät paljon kun vältät niiden "pompautusta" liikkeiden ääriasennoissa. Itse tämän olen oppinut kantapään kautta. Molempia sekä mavea että kyykkyä tehdessä tekniikka pitäisi kyllä olla kunnossa ennenkuin lähtee täysiä vetelemään. Kyykyn huomasin kehittyvän heti itselläni paremmin kun hoidin syvyyden kuntoon enkä tinkinyt siitä yhdessäkään toistossa. Tässä jelppi paljon matala penkki perseen alla antamassa merkkiä kun oikea syvyys on saavutettu. En tiedä haetko voimaa vai koitatko vain rääkätä lihaksistoasi mahd. paljon mutta asentoleveys on aika merkitsevä mavessa. Jos pyrit rääkkäämään selkää mahdollisimman paljon niin käytä kapeaa asentoa ja älä koukista niin paljon polviasi.

itsellä ollu semmosta onkelmaa kyykyn kanssa, että raskaampia sarjoja tehdessä ponnistusvaiheessa alhaalla polvet saattavat notkahtaa vähän sisäänpäin.
olisko tähän jotain tiukkoja vinkkejä, miten joko vahvistaa(?) polvia tai hoitaa ongelmaa muuten. ja ei, en ole kyykännyt paljoa suhteutettuna yleisesti reenivuosiin.

Itellä polvikivut hävinneet aina etureisien venyttelyllä (pari h treenin jälkeen) ja selkävaivat hävis kun aloin käyttämään vyötä työsarjoissa (mavessa+kyykyssä ja silloin kun on ohjelmassa niin SJMV:ssä jos alkaa tuntumaan pahalta).

Selkäongelmiin auttoi myös keskikropan vahvistaminen toki, mutta toi vyö oli kyllä ratkaiseva, pelkät keskiropan jumpat ei auttanu.

Lisäksi vaihdoin smith-kyykyn vapaalla tangolla tehtävään, joka IMO on parempi selälle kun liikerataa ei rajoiteta ja yläasennossa voi helposti pitää pienen etukenon jottei ranka "painu kasaan", täysin suorana seisominen kuorma päällä on ainakin omalle alaselälle täyttä myrkkyä.

Polville käytän lämmitykseksi "tukia" taas vaihteeksi ja ainakin tuntuu paremmalta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Polviasi säästät paljon kun vältät niiden "pompautusta" liikkeiden ääriasennoissa.
Juuri näin. Hitaasti alas syvälle ilman äkkipysäystä. Ellei nouse ilman pomppua, niin painoa pois. Syvyydestä ei kannata tinkiä yhtään. Vastoin yleistä käsitystä noi "puolikyykyt" ja "puoliprässit" isoilla raudoilla rasittaa polvia kunnon syväkyykkyä enemmän.

Lisäksi mavessa sekä kyykyssä kannattaa yläasennossa välttää polvien yliojentumista siten ettei suorista jalkoja lukkoon. Näin myös jännitys lihaksessa säilyy.

Suositut

Back
Ylös Bottom