Kyykky hatuttaa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ja kyllähän tolla hyvää perusjuttua löytyy todella paljon. Yli 50 sivua kyykkytekniikasta kirjoitti tohon SSkin. Mutta ei sen sanat mitään absoluuttisia totuuksia ole.... kuten ei tosin kenenkään muunkaan :D

niinku ei kenenkään sanat oo absoluuttisia totuuksia. Nykyaikana informaatiotulva on niin suuri, että pitäisi osata poimia juuri ne oikeat palaset jokapuolelta. Taisi myös mr. Rippetoe sanoa itekkin, että avain kaikessa on kyseenalaistaminen.

tämmösille aloittelijoille kuitenkin Rippetoe ja Kilgore ovat saaneet asiat perusteltua aika pohjanmaan kautta, niin niihin on helpompi samaistua ja alkaa käyttämään. Painotushan ss:ssä on juuri aloittelijoille: "We're building strength, not the most amount of weight you can possibly lift. Safety is the key in the first place for novices". tai jotain tuonnepäin...

niinku ei kenenkään sanat oo absoluuttisia totuuksia. Nykyaikana informaatiotulva on niin suuri, että pitäisi osata poimia juuri ne oikeat palaset jokapuolelta. Taisi myös mr. Rippetoe sanoa itekkin, että avain kaikessa on kyseenalaistaminen.

tämmösille aloittelijoille kuitenkin Rippetoe ja Kilgore ovat saaneet asiat perusteltua aika pohjanmaan kautta, niin niihin on helpompi samaistua ja alkaa käyttämään. Painotushan ss:ssä on juuri aloittelijoille: "We're building strength, not the most amount of weight you can possibly lift. Safety is the key in the first place for novices". tai jotain tuonnepäin...

Joo ja kun tota vilkaisin tuola Scribdissä niin olisi aivan mainio opus aloittelijoille. Kuten tämä palsta :)

http://www.liikuntapalvelut.net/
löytyy tietoa ja vielä kotikielellä

no helevetti. Ihan asiaa ja kotikielellä kuten sanoit.

"Väitteet siitä että täyskyykky aiheuttaisi polvivaurioita ei ole osoitettu todeksi. Samoin ohjeet siitä että polvinivel ei saisi ylittää varvaslinjaa ei perustu biomekaniikan lakeihin. Kyykyn aiheuttamat polvivauriot johtuvat pääosin virheellisestä suoritustavasta ja liian suuresta kuormituksesta. "

Jåå. Selkäkivut johtuikin ehkä siitä, että päästin jalat liian rennoiksi kyykyn pohjalla. Kun takareidet on unessa, niin alhaalta ei pääse ylös oikeastaan mitenkään muuten, kuin tekemällä hyvää huomenta-liikkeen. Ja tätähän ei suositeltu.

Sinänsä hassu juttu, että oikeaan tekniikkaan alkaa yleensä kiinnittämään huomiota vasta sitten, kun paino on oikeasti itselle niin raskas että tekniikka alkaa hajoamaan. Kevyemmät painot pystyy yleensä suht turvallisesti nostamaan vähän siinepäin-tekniikalla.

Itsekin huomannut nyt kun kyykkypainot alkaa oleen aika maksimit niin rasitusta tulee enemmän selälle kuin pienemmillä painoilla mikä on varmaan ihan normaalia.

Täällä on parikin suositellut lankkua kantapäiden alle jos ei tunnu liikkuvuus riittävän. Minä taas olen sitä mieltä, että tällaisia keinoja ei tulisi ainakaan pitkään käyttää, vaan nimenomaan pyrkiä lisäämään liikkuvuutta. Tuo on hieman sama kuin terveyskeskuksissa jaetaan buranaa kaikkiin vaivoihin, mutta ei vaikuteta itse vaivan aiheuttajaan. Sitä lankkua kuitenkin voi käyttää sen aikaa, että saa liikkuvuuden palautettua.
exrx.netistä löytyy hyviä ohjeita yleisten liikkumattomuuksien hoitoon, ankle-kohdasta hoito-ohjeita.
http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html
Varsinkin tämän venytyksen olen todennut erinomaiseksi: http://www.exrx.net/Stretches/Gastrocnemius/Wall.html

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä kyykyssä pitäisi oikeaoppisesti tehdä, kun haluaa tangon pois selästä? Olen onnistunut saamaan oikean käden ranteen kipeäksi, kun olen joutunut nostamaan tankoa oikealta puolelta saadakseni sen hyllylle. Vasen puoli tangosta menee nätisti räkkiin ottamalla askeleen eteen ja kumartumalla, mutta tässä vaiheessa myös tangon oikea pääty on niin alhaalla, että sitä joutuu kädellä nostamaan. Tästähän ei käsi hirveästi tykkää.

Mikä neuvoksi? Pinnejä vaan alemmaksi?

Nyt on kyykky alkanut taas ottaa päähän. Pelkällä tangolla lämmitellessä alkaa reisiä kiristää ja kirvelemään. Tää tuntuu lähinnä noissa sisäreisissä (?), vai mitkä reidenlähentäjät ne on, mutta kuitenkin, tuskanen tunne. Tietty johtuu osittain huonosta venyvyydestä, syvälle pääseminen on vaikeaa, mutta jotenkin on sellainen fiilis, että mitä enemmän kyykkyä olen tehnyt, sitä enemmän reidet on jumissa. Ja ei niinkään etureidet, vaan just kaikki muu, mitä reisissä on.

Olen välipäivinä venytellyt, mutta ei auttanut hirveesti, joten nyt ei jaksa enää venytellä niin tosissaan. Varmaan myös mavettaminen osittain vaikuttaa kyykkyyn, kyykky ei skulaa kauhean hyvin, kun alaselkä ja takareidet on valmiiksi kaasussa ( vaikka pidänkin aina vähintään yhden välipäivän kyykky ja mave treenien välilssä ).

Onko ollut jollain samanlaisia venyvyys/liikkuvuus/hapokkuus ongelmia kyykyn kanssa? Jos oli, miten pääsit niitten yli? Kiitos jo etukäteen!

Nyt on kyykky alkanut taas ottaa päähän. Pelkällä tangolla lämmitellessä alkaa reisiä kiristää ja kirvelemään. Tää tuntuu lähinnä noissa sisäreisissä (?), vai mitkä reidenlähentäjät ne on, mutta kuitenkin, tuskanen tunne. Tietty johtuu osittain huonosta venyvyydestä, syvälle pääseminen on vaikeaa, mutta jotenkin on sellainen fiilis, että mitä enemmän kyykkyä olen tehnyt, sitä enemmän reidet on jumissa. Ja ei niinkään etureidet, vaan just kaikki muu, mitä reisissä on.

Olen välipäivinä venytellyt, mutta ei auttanut hirveesti, joten nyt ei jaksa enää venytellä niin tosissaan. Varmaan myös mavettaminen osittain vaikuttaa kyykkyyn, kyykky ei skulaa kauhean hyvin, kun alaselkä ja takareidet on valmiiksi kaasussa ( vaikka pidänkin aina vähintään yhden välipäivän kyykky ja mave treenien välilssä ).

Onko ollut jollain samanlaisia venyvyys/liikkuvuus/hapokkuus ongelmia kyykyn kanssa? Jos oli, miten pääsit niitten yli? Kiitos jo etukäteen!

Lisää venyttelyä ja varmaan pidemmät välipäivät auttavat myöös ;)

Mitä kyykyssä pitäisi oikeaoppisesti tehdä, kun haluaa tangon pois selästä? Olen onnistunut saamaan oikean käden ranteen kipeäksi, kun olen joutunut nostamaan tankoa oikealta puolelta saadakseni sen hyllylle. Vasen puoli tangosta menee nätisti räkkiin ottamalla askeleen eteen ja kumartumalla, mutta tässä vaiheessa myös tangon oikea pääty on niin alhaalla, että sitä joutuu kädellä nostamaan. Tästähän ei käsi hirveästi tykkää.

Mikä neuvoksi? Pinnejä vaan alemmaksi?
itse kävelen niin lähelle räkkiä että tanko ottaa kiinni räkkiin ja kyykistyn sen verran että tanko on pinneissä. kumartua ei pitäisi, ei tanko ottaessa eikä laittaessa vaan jaloilla ottaa ylös ja laittaa alas. kumartelussa selkä joutuu turhan koville, ja kun keskittyminen on siinä että meneekö tanko paikailleen eikä keskivartalon hallinnassa loukkaantumisriski kasvaa.

Täällä on parikin suositellut lankkua kantapäiden alle jos ei tunnu liikkuvuus riittävän. Minä taas olen sitä mieltä, että tällaisia keinoja ei tulisi ainakaan pitkään käyttää, vaan nimenomaan pyrkiä lisäämään liikkuvuutta. Tuo on hieman sama kuin terveyskeskuksissa jaetaan buranaa kaikkiin vaivoihin, mutta ei vaikuteta itse vaivan aiheuttajaan. Sitä lankkua kuitenkin voi käyttää sen aikaa, että saa liikkuvuuden palautettua.
exrx.netistä löytyy hyviä ohjeita yleisten liikkumattomuuksien hoitoon, ankle-kohdasta hoito-ohjeita.
http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html
Varsinkin tämän venytyksen olen todennut erinomaiseksi: http://www.exrx.net/Stretches/Gastrocnemius/Wall.html
ite oon vaan hakannut tangolla/harjanvarrella sitä ite kyykyn liikettä ja venyttänyt vähän nivusia.

nyt onnistuu bout kisasyvyyteen sellaisella leveydellä että varpaat hipoo telineen reunoja. tuskaista tuo vielä on mutta kun vähän viitsii tasaisesti vaan liikuttaa sitä liikerataa, se alkaa pikkuhiljaa aukeamaan. lisäksi etukyykky jalat kapealla on nykyään piis of keik kun ei pelkästään keskity tulosten parantamiseen vaan myös liikkuvuuteen. ite panostanut melkein pelkästään liikkuvuuteen kun sopivin välein sairastelulla ei kauheasti voimatasoja nostella lyhyessä ajassa...

Mitä teen väärin kyykyssä kun sattuu vitusti olkapäihin, siihen luuhun. Pidänkö tankoa liian alhaalla/ylhäällä vai onko kädet liian leveällä? (Kädet melko leveällä olen pitänyt, kun lapojen liikkuvuus on jotain niin...:down:)

Mitä teen väärin kyykyssä kun sattuu vitusti olkapäihin, siihen luuhun. Pidänkö tankoa liian alhaalla/ylhäällä vai onko kädet liian leveällä? (Kädet melko leveällä olen pitänyt, kun lapojen liikkuvuus on jotain niin...:down:)

käsien leveydellä ei oo niinkään väliä. Jotkut tykkää tehä leveemmällä jotkut kapeemmalla otteella. Mutta mielestäni kapeella otteella on helpompi tehdä. Todennäkösesti pidät tankoo liian alhaalla. Siinä niskan ja yläselän välissä on sellanen "kuoppa" johon se tanko kuuluis laittaa. Vaikee selittää :)

Itselläni kyykyn syvyyttä on rajoittanut järkyttävän kireät takareidet / pakarat. Kannattaa tsekata peilistä tai pyytää jotain katsomaan, missä vaiheessa alaselkä alkaa pyöristymään ja rajoittaa kyykyn liikerata siihen kunnes liikkuvuus parantuu.

Pahin kireys löytyi pakaroista. Kuningasvenytys tähän vaivaan on normi "jalat suorana seisten sormet lattiaan" -takareisivenytyksen variaatio, jossa jalat ovat ristissä. Etummainen jalka lisäksi hieman koukussa. Ottaa mukavasti pakaraan ja takareiden ulkosivuun.

Ja jos on luontaista kireyttä muutenkin, kannattaa muistaa venytellä myös nivusia. Ne on kyykyssä kovilla ja ikäviä tapauksia, jos jotain damagea tulee.

Alaselässä on nyt parina päivänä treenin jälkeen tuntunut hentoa kipua. Ei tunnu treenissä, vaan vasta iltasella. Mitä olen omaa tekniikkaa seurannut, ei alaselän pitäisi pyöristyä kyykyn ala-asennossa. Mutta, oon töissä kaupassa ja selälle tulee päivittäin staattista jännitystä ja välillä selässä tuntuu aika kipeästikkin. Myönnän tosin että alaselkä ei ole parhaimmassa kunnossa.

Eli, pitäisikö kiinnittää vieläkin enemmän huomiota kyykkytekniikkaan ja hioa sitä + treenata alaselkää, vai voiko kipuilu johtua jo pelkästään töissä aiheutuneesta rasituksesta?

ps. toivottavasti tekstistä ottaa selvää :)

Suositut

Back
Ylös Bottom