Kyykky 3 kertaa viikossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emperor
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
:offtopic: Mitkä prossat tuohon nopeus penkkiin ois hyviä kun tuntuu olevan niin montaa eri mieli pidettä liikenteessä.

Ok jto, tota mä oon vähä ajatellutkin, että oot sen noin tarkottanu. Kyllähän nuo agrella saa läpi helposti :D ...tuskinpa siinä suurta eroa huomaa lopputuloksen kannalta kummalla tavalla ne vääntää(?)..

neutraali sanoi:
:offtopic: Mitkä prossat tuohon nopeus penkkiin ois hyviä kun tuntuu olevan niin montaa eri mieli pidettä liikenteessä.
No tuo ohjelma minkä strong laittoi(jto:n), niin mä tein sen toisen treenin wsb-tyyliin, eli 8x3x55-60 ja hyvin potki. Jahka tuo kehitys pysähtyy, niin otan stressi- ja vakautusjaksolle vähä kovemmat romut.

jarze sanoi:
No tuo ohjelma minkä strong laittoi(jto:n), niin mä tein sen toisen treenin wsb-tyyliin, eli 8x3x55-60 ja hyvin potki. Jahka tuo kehitys pysähtyy, niin otan stressi- ja vakautusjaksolle vähä kovemmat romut.
Joo, mutta käsittääkseni noi Wsb:n prossat on tarkoitettu laskettavan paita maksimista ja kun ite en käytä paitaa niin paljonkohan ne silloin pitäs olla(65-70%?).Itsekin olen kyllä kokeillu noilla wsb:n prosenteilla.

neutraali sanoi:
Joo, mutta käsittääkseni noi Wsb:n prossat on tarkoitettu laskettavan paita maksimista ja kun ite en käytä paitaa niin paljonkohan ne silloin pitäs olla(65-70%?).Itsekin olen kyllä kerran kokeillu noilla wsb:n prosenteilla.
Niin se kuulemma lasketaan, mutta noinkin se toimi hyvin. Ainakin palautusjaksolla aion tehdä sen 8x3x55-60 raw-maksimista..paitaa en ikinä oo kokeillutkaan. Toi ohjelma on muutenkin sen verran kova, että varmaan aluks kannatta pitää toi toka päivä ihan kevyenä..en tiedä sitte. jto tietää, kuunnelkaamme häntä.

jarze sanoi:
Niin se kuulemma lasketaan, mutta noinkin se toimi hyvin. Ainakin palautusjaksolla aion tehdä sen 8x3x55-60 raw-maksimista..paitaa en ikinä oo kokeillutkaan. Toi ohjelma on muutenkin sen verran kova, että varmaan aluks kannatta pitää toi toka päivä ihan kevyenä..en tiedä sitte. jto tietää, kuunnelkaamme häntä.
Jos tuota ohjelmaa joskus tulee testattua(varmaan tulee)niin aloitetaanko se suoraan tuosta stressi jaksolta vai viikolta 5?

Mulla on toiminut palautus/räjähtävyysjaksolla 6x2x80% sarjat 1 minuutin palautuksella.

neutraali sanoi:
Jos tuota ohjelmaa joskus tulee testattua(varmaan tulee)niin aloitetaanko se suoraan tuosta stressi jaksolta vai viikolta 5?
Mä tein muistaakseni pohjia reilun pari kuukautta, eli nostin pikkuhiljaa rautoja-määrää-kaikkea. Alotin muistaakseni vko:lta 12, tuntui sopivammilta vaihtoehdolta. Ajattelin sen pohjien tekemisen vähä niinku vakautusjaksoksi ja pidin 2vko palautusta(12,13,vko). Siitä vaan sitten vääntämään. Apuliikkeissä ei kannata tehdä liian tiukkoja settejä, mä tein sen virheen ja alkas toimiin vasta ku kevensin ne --> 3x10-20 ei lähellekkään tiukkoja, korkeintaan viimeisen sarjan viimeinen toisto hieman kankea. Mutta, en kyllä todellakaan oo oikea mies antamaan neuvoja.

jarze sanoi:
Mä tein muistaakseni pohjia reilun pari kuukautta, eli nostin pikkuhiljaa rautoja-määrää-kaikkea. Alotin muistaakseni vko:lta 12, tuntui sopivammilta vaihtoehdolta. Ajattelin sen pohjien tekemisen vähä niinku vakautusjaksoksi ja pidin 2vko palautusta(12,13,vko). Siitä vaan sitten vääntämään. Apuliikkeissä ei kannata tehdä liian tiukkoja settejä, mä tein sen virheen ja alkas toimiin vasta ku kevensin ne --> 3x10-20 ei lähellekkään tiukkoja, korkeintaan viimeisen sarjan viimeinen toisto hieman kankea. Mutta, en kyllä todellakaan oo oikea mies antamaan neuvoja.
Joo,itse olen kans huomannut että liian tiukat sarjat nimenomaan apuliikkeissä ei ole oikein hyvä juttu mun kohdalla, kun ei meinaa palautu niistä millään eritoten rankalaiset suoralla tangolla(ojentajat todella kauan kipeet jos tekee liian tiukkoja satseja).Pitää vielä jonku aikaa hieroa tuota saken abc ohjelmaa ja katsoa josko sitä sitten varsin testailis tätä bulgarian systeemiä.Stressi jakson prossat vaikuttaa kyllä aika hurjilta.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Hissi sanoi:
Onko ollu rätit jalassa tai puku päällä ku oot ottanu nuilla 2, 3, ja vitosen?
Ite en oo tollasilla raudoilla tollasia sarjoja tehny ilman "rättejä" ja oon kyykänny 300 kisoissa.

Polvirätit ja vyö(ei pukuja) minulla noissa seteissä oli. Tuo sarja ei siis ole mikään minun ennätys, vaan kunto silloin kun kyykkäsin ensimmäisen kerran yli 300kg ja se meni reilusti, mutta ei vaan tullut koskaan aikaisemmin rikottua tuota rajaa.

Semmosta kyselisin vielä, että miten on tollaisen "piikkauksen" kanssa. Tota jto:n bulgaari-sovellusta kun oon jo 3 kierrosta tehnyt(1,5vko:n päästä alkaa uusi stressijakso). Stressijaksohan käy hermostolle lujasti, niin kannattaako jotain piikkauksia tehdä kuitenkin välillä, kun ajatellaan pitkällä tähtäimellä kehitystä. En siis käy kilpailuissa, eikä ole tavoitteena kun kehittyä mahd. pitkälle. Siis onko hyötyä välillä tehdä joku piikkaus tjsp. jos ajatellaan kehitystä pitkällä tähtäimellä?

pitkällä tähtäimellä koko systeemi juuri toimiikin, kuten kaikki treeni. periaatteessa riittää, että käy läpi tota systeemiä. muutos tulee riittävänä jaksosta toiseen. jos kuitenkin kyllästyttää, homma on itestä kiinni ja muutosta saa tehdä tottakai. väkisin ei tuu ku kusipäitä tenavia, kuten meilläpäin tavataan sanoa...

sellanen 6-8 vkon piikkaus vaikka omiin leikkikisoihin, ellei muissa käy, on ihan kivaa vaihtelua ja auttaa hieman ymmärtään oman kropan toimintaakin paremmin. luultavasti se maksimikin nousee hieman korkeemmalle.

suosittelisin sellasta rytmiä, jossa käydään koko systeemi pari kertaa läpi alottaen vakautusjaksosta ja sitten kolmannen vakautusjakson jälkeen tehdään yhtä pitkä piikkaus. sen jälkeen taas palautus ja vakautus ja stressi jne...

piikkauksessa rytmitys vois olla luokkaa 2:1. paljon kakkosia ja ykkösiä alotellen helpoista raudoista keskittyen nopeuteen. jos tekee muita treenejä, niiden tulis keskittyä räjähtävän voiman nopeuspäähän.

joka toisessa kierrossa tehty piikkaus ei välttämättä anna niin hyviä tuloksia. riippuu aika paljon kyllä hlön hermostoaktiivisuudesta, kokemuksesta jne...

hth :)

Elikkäs piikkauksesta näyttäis olevan hyötyä pitkällä tähtäimellä. Tarkoitatko jto, että tekis noi 5-11vkot ja siitä suoraan piikkaamaan? Eikö siinä tuu aika turhan pitkä jakso isojen rautojen parissa, jos ei pidä kevyttä viikkoa tjsp. välillä? kuinka matalalta se piikkaus tulisi aloittaa? *kiittää ja kumartaa*

vakautusjakson jälkeen tehdään aina kevyt jakso ennen piikkailuja tai stressijaksoa.

piikkailutouhut kannattaa aloittaa helpoilla raudoilla. esim. kakkosilla siitä, millä sai tehtyä vitosia vakautusjaksolla, eli jollain 85%:lla. piikkausjakson pituus ja sisältö on paljon riippuvainen nostajan ominaisuuksista, mutta jos oletetaan, että kyseessä olis hieman hitauteen taipuvainen heppuli, joka ei siedä kovin pitkään kovia kuormia, yks mainiosti toimiva perusesimerkki vois olla seuraava. kaks treeniä viikossa, sarjat*toistot*%:

1a 2*80, 2*82, 2*2*85, 2*80
1b 6*2*75

2a 2*85, 2*1*90, 2*80, 1*90, 2*85
2b 6*2*75

3a 2*80, 1*90, 2*80, 1*95, 2*80, 1*97, 2*80
3b 6*2*70

4a 2*80, 4*1*85, 2*2*80 (tää on kevyt viikko)
4b 6*2*70

5a 2*85, 2*90, 1*95, 1*100 (helpohko tekniikkamaksimi, ei vielä urku auki)
5b 6*2*65

6a keskiviikko: 3*2*60 tai 3*1*70
6b lauantai: KISA tai TESTI

jos et ole pitkään aikaan maksimia testannut, etkä tiedä, missä se välinemaksimi liikkuu, hae se eka kakkonen löysällä trikoon alaosalla ja löysillä siteillä sellaseen rautaan, että tuntuu mukavalta=tykillä ylös. siihen ehtii kyllä lisätä. keskity useisiin lyhyisiin ja todella tehokkaisiin sarjoihin ja täydelliseen tekniikkaan.

tällasta taas... :)

juu, mä aattelinkin, että kevyt jakso vakautusjakson jälkeen ennen piikkausta. Penkillehän mä oon tota bulgaarijuttua vääntäny, mutta toiminee samoin kyykyssä :) Mites tollasen piikkauksen jälkeen? Ilmeisesti kevyt jakso, mutta pitääkö nuo raudat ns. "vakauttaa" vai voiko siirtyä piikkauksen ja kevennyksen jälkeen suoraan stressiin?? ja kiitos taas hyvistä neuvoista, mulle ne on kultaakin arvokkaampia :D

Tosi hyvä systeemi, joka menee varmasti kokeiluun jossain vaiheessa. Mulla olis kuitenkin pari kysymystä.

Jos aloittaa piikkauksen niin on 2 treeniä viikossa. Miten ne treenit kannattais rytmittää jos tekee esim kyykylle piikkauksen(2 treeniä viikossa), kun oletus oli että penkkiä treenataan kahdesti ja kyykky sekä vetoa kerran viikossa? Eli jos normaalijako olisi esim.
Ma: Veto
Ke: Penkki
Pe: Kyykky
Su: Penkki(nopeus), niin miten ne treenit kannattais rytmittää?
Penkin kohdallahan tässä ei tule ongelmaa, mutta vedon ja kyykyn kanssa tulee.
Kiitti jo etukäteen... :)

jto:lle monta kumarrusta tämän tredin sisällöstä!
Kun varmasti olet noita erilaisia volyymimetodeja paljon vetänyt, niin oletko käynyt paljon hierojalla, venytteletkö älyttömästi tms. että palautuminen toimii? Kun aina puhutaan miten noilla Eastside-pojilla on erikoisuutena se palautumiseen panostaminen niin varmaan näissä volyymisysteemeissä kannattaisi panostaa paljon lihashuoltoon. (?)
Eli löytyykö vinkkejä tähän?

jarze: piikkaus itessään on sen verran stressijakson kaltanen (hermostorasitus), että kannattaa palautella 1-2 vkoa ja sit vakautellaan taas.

torspo: riippuu hieman, millanen sun veto-varustekyykky -suhde on. jos veto seuraa kivasti, panosta kyykkyyn ja tee veto nopeustreeninä.

Heikko: ite en ole voimanostossa koskaan kilpaillut, enkä suoranaisesti sitä lajina treenannut. yleistä voimailua lähinnä. nykyinen päälaji on 25kg:n painonpudotuksen jälkeen kiipeily (:D oikeasti). volyymiä tulee 8-15 treenin verran per viikko, joten itelle tuttua kyllä ne määrätreenit.

olen sellanen perusvenyväinen tyyppi, jonka ei hirveesti tarvi ähistä, että esim. spagaatti menee ilman suurempia vammoja. en tee juurikaan lihaspituutta lisäävää venyttelyä, mutta palauttavaa kyllä aika paljonkin. lisäksi kevyitä jumppia ja ite tehtyjä hierontoja. jos jumiin (lähinnä) selkää lykkää (sille tulee turpaan lähes joka päivä 1-2krt), meen kunnon hierojalle, joka jyrsii jumit hiiteen. tai sitten vaimo runnoo kantapäätä kuonapattien läpi kohti lattiaa :D

vaikka treenaisi joka päivä 1-3 krt, ei ylikunto oo mitenkään peikkona ilmassa. se on niin paljon kiinni treenien rytmittämisestä ja kliseisesti, mutta niin totta kuin se onkin: oman kropan tuntemisesta. ohjelmia on todella helppo kirjottaa paperille tai tänne (:D tiedän), mutta toteutus vaatii hieman enemmän. joillain munkin ohjelmat toimii suoraan, mutta että niistä sais kaiken irti, se tietenkin vaatii jotain muuta, kuin nettimeininkiä.

JTO: Olen tehnyt tuon kahdeksan viikon systeemin (se jossa vika kova treeni on 8*5*85%). Sovelsin sitä kyykkyyn ja penkkiin. Oli ihan mielenkiintoista: välillä etukäteen helpoille näyttäneet treenit onkin olleet vaikeita, kun taas ne kovat (esim. tuo 8*5*85% oli suhteellisen helppoja.
Nyt pitäisi kehitellä jonkinlainen piikkaussysteemi. Kirjoitit, että vakautusjakson jälkeen tehdään aina kevyt jakso ennen piikkailuja.
Ajattelin tehdä piikkailun tuolla esittämälläsi kuuden viikon viikon systeemillä, jossa on kaksi treeniä viikossa per pääliike. Minkälainen tuon edeltävän vakautusjakson ja kevyen jakson tulisi olla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom