Kyykkääminen ja akilles-ongelmat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pakko alkaa tänne kirjoittamaan, kun ei lukemalla tähän tunnu löytyvän vastausta.

Pari vuotta sitten aloitin kunnollisen voimanoston harjoittelun tähtäimessä voimanoston raw-kisat. Viime tammikuussa alkoi treeni olemaan kunnossa ja yhteistulos oltiin tuotu jo 600 kilon tienoille. Samaan aikaan kuitenkin akillesjänne alkoi kipeytymään treenatessa ja varsinkin sählyharkkojen jälkeen aamulla käveleminen oli vaivalloista. Lääkärillä käydessäni minulle annettiin diagnoosi, että selkäni on jumissa, vaikka kuinka yritin osoittaa turvonnutta ja särkevää jännettä :face: Treenaamista jatkettiin ja aina kun jalasta saatiin kivut levolla pois, juostiin kyykkäämään.

Huhtikuussa tämä täydellinen idiootimaisuus kostautui ja sählypelissä oikean jalan akilles sanoi naps. Leikkaus, parin kuukauden kipsi ja puolen vuoden pallopelikielto. Salilta en montaa viikkoa ollut pois, vaan palasin parin viikon päästä kepeillä tekemään penkkiä ja muita liikkeitä, mitkä nyt vain oli mahdollista. Nyt on seitsemän kuukautta akilleen katkeamisesta ja treenaaminen on saatu lähes samalle tasolle. Painoista on vielä noin 15% hukassa, mutta niiden uskon tulevan sieltä suht nopeaa. Rikki ollut jalka toimii vallan mainiosti, mutta terveen jalan akilles on alkanut kipeytymään.

Päästään vihdoin todelliseen kysymykseen: Mikä tämän jänteiden heikkenemisen voi aiheuttaa ja mitä asialle voi tehdä? Onko vika siinä, että vedän syväkyykkyä, pelaan reikäpalloa voimanoston ohella, vai mikä tässä mättää? Pitääkö venytellä enemmän? Tähän tarvittaisiin suuresti apua, koska toisenkin jänteen mennessä vuoden sisällä poikki alkaa kirjoittajalla olemaan köysi aika huolella rasvattuna.

Voipi olla sun ravinnossa jokin puutos tai ihan genettistä tai huono lihashuolto, jos kyykkäät useamman kerran viikossa. Toi jänteen katkeaminenhan oli ihan vain sitä ettet hoitanut sitä kuntoon ja tulehtuneessa/rappeutuneessa tilassa se lopulta katkeaa rasituksessa. Terve akillesjänne ei noin vain katkea. Jos se toinenkin puoli kipeytyy niin sählystä pitäisin ekana taukoa. Jäätä ja tulehduskipulääkettä noin alkuun ja menisin sinuna jollekin pätevämmälle kuin ihmiselle kuin terveyskeskuslääkärille. Fysioterapuotille/urheilulääkärille vaikkapa.

Ite olen hieman vammainen, eli mulla oli kampura jalka syntyessäni (tosi paha).
Lääkärit sillon ennusti, etten ikinä välttämättä kävele, noh on tässä tullut harrastettua vaikka mitä lajeja ja kävelenki ihan normaalisti.
Intissä tulehtui akilesjänne kovasta rappusten juoksemisesta, mutta senkin kävin hammastapurren pois alta.
Pohkeita ja kyykkyä en pysty treenaamaan juuri ollenkaan, ettei tulisi hirveästi rasitetta sinne akilesjänteelle, jonka ansiosta mulla on uskomattoman naurettavat pohkeet, kädet on paljon paksummat :D mutta en ole kokenut muuta ongelmaa ton kanssa elämisessä ja mave tuloskin on 290kg :)

Pakko alkaa tänne kirjoittamaan, kun ei lukemalla tähän tunnu löytyvän vastausta.

Pari vuotta sitten aloitin kunnollisen voimanoston harjoittelun tähtäimessä voimanoston raw-kisat. Viime tammikuussa alkoi treeni olemaan kunnossa ja yhteistulos oltiin tuotu jo 600 kilon tienoille. Samaan aikaan kuitenkin akillesjänne alkoi kipeytymään treenatessa ja varsinkin sählyharkkojen jälkeen aamulla käveleminen oli vaivalloista. Lääkärillä käydessäni minulle annettiin diagnoosi, että selkäni on jumissa, vaikka kuinka yritin osoittaa turvonnutta ja särkevää jännettä :face: Treenaamista jatkettiin ja aina kun jalasta saatiin kivut levolla pois, juostiin kyykkäämään.

Huhtikuussa tämä täydellinen idiootimaisuus kostautui ja sählypelissä oikean jalan akilles sanoi naps. Leikkaus, parin kuukauden kipsi ja puolen vuoden pallopelikielto. Salilta en montaa viikkoa ollut pois, vaan palasin parin viikon päästä kepeillä tekemään penkkiä ja muita liikkeitä, mitkä nyt vain oli mahdollista. Nyt on seitsemän kuukautta akilleen katkeamisesta ja treenaaminen on saatu lähes samalle tasolle. Painoista on vielä noin 15% hukassa, mutta niiden uskon tulevan sieltä suht nopeaa. Rikki ollut jalka toimii vallan mainiosti, mutta terveen jalan akilles on alkanut kipeytymään.

Päästään vihdoin todelliseen kysymykseen: Mikä tämän jänteiden heikkenemisen voi aiheuttaa ja mitä asialle voi tehdä? Onko vika siinä, että vedän syväkyykkyä, pelaan reikäpalloa voimanoston ohella, vai mikä tässä mättää? Pitääkö venytellä enemmän? Tähän tarvittaisiin suuresti apua, koska toisenkin jänteen mennessä vuoden sisällä poikki alkaa kirjoittajalla olemaan köysi aika huolella rasvattuna.

Itselläni akillejännekipu lähti, kun ostin pehmusteet kenkien pohjiin, jätin kaiken turhan kävelyn pois ja kyykkäilin lankku kantapäiden alla reippaan kuukauden ajan. IMO kannattaa suosiolla jättää se sähly vähemmälle kunnes akillesjänne tervehtyy. Tulehtunuttakin akillesjännettä saa kurittaa huolella ennen kuin saa sen katkeamaan ja jos nyt annat sille lepoa, niin eiköhän se siitä parane. Syy vaivaani oli huonot töppöset, joten kannattaa myös tsekata omat kenkäsi siltä varalta että syy löytyy niistä.

Kiitos paljon kaikille vastauksista. Hienoa saada hieman apua tähän joltain jotka tietää.

Oranki: Edellinen kerta tiedostettu että täysin oma virhe ja nyt koitan olla viisaampi. Mikä ravinnonpuutos johtaa jänteiden heikkenemiseen tai tulehtumiseen? Pitää harrastaa vähän tutkiskelua ja koittaa huoltaa jänne kuntoon ennen kuin alkaa taas repimään. Voiko tällainen olla geneettistä? Nyt kun mietin niin tiedän pari kaveria joilla on mennyt molemmat akilleet poikki. Tämä ehkä voisi olla sellaista.

Vaheelta hieman että millaiset pehmusteet kenkien pohjiin? Näitä ei varmaan urheillessa käytetty vai?

- - - Updated - - -

Niin maito on aina hyvää ei siinä mitään...

- - - Updated - - -

Ite olen hieman vammainen, eli mulla oli kampura jalka syntyessäni (tosi paha).
Lääkärit sillon ennusti, etten ikinä välttämättä kävele, noh on tässä tullut harrastettua vaikka mitä lajeja ja kävelenki ihan normaalisti.
Intissä tulehtui akilesjänne kovasta rappusten juoksemisesta, mutta senkin kävin hammastapurren pois alta.
Pohkeita ja kyykkyä en pysty treenaamaan juuri ollenkaan, ettei tulisi hirveästi rasitetta sinne akilesjänteelle, jonka ansiosta mulla on uskomattoman naurettavat pohkeet, kädet on paljon paksummat :D mutta en ole kokenut muuta ongelmaa ton kanssa elämisessä ja mave tuloskin on 290kg :)

Raaka tulos maasta ilman pohkeiden tekoa ja kyykkäämistä :rock: Arvostan!!! Onko sitten joku prässi parempi missä pystyt jalkoja tekemään?

Kiitos paljon kaikille vastauksista. Hienoa saada hieman apua tähän joltain jotka tietää.

Oranki: Edellinen kerta tiedostettu että täysin oma virhe ja nyt koitan olla viisaampi. Mikä ravinnonpuutos johtaa jänteiden heikkenemiseen tai tulehtumiseen? Pitää harrastaa vähän tutkiskelua ja koittaa huoltaa jänne kuntoon ennen kuin alkaa taas repimään. Voiko tällainen olla geneettistä? Nyt kun mietin niin tiedän pari kaveria joilla on mennyt molemmat akilleet poikki. Tämä ehkä voisi olla sellaista.

Vaheelta hieman että millaiset pehmusteet kenkien pohjiin? Näitä ei varmaan urheillessa käytetty vai?

- - - Updated - - -

Niin maito on aina hyvää ei siinä mitään...

- - - Updated - - -

Raaka tulos maasta ilman pohkeiden tekoa ja kyykkäämistä :rock: Arvostan!!! Onko sitten joku prässi parempi missä pystyt jalkoja tekemään?

No joo mulla taitaa olla geenit kunnossa ton maven osalta :) faijakin vetäsee kunnon möhömaha laiskana aika kevyesti 220kg. Toivottavasti tänä vuonna menis se 300 rikki :) Prässiäkin treenaan mutta useamminkin vois :) Mutta kai se on pakko ottaa noi pohkeet mukaan kevyesti, tyhmän näköstä kun 110kilosella 180cm miehellä on naurettavat pohkeet :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuten Oranki sanoi niin tulehtunut jänne kestää tosi huonosti vetoa.
Tervettä akillesjännettä ei tahdo saada poikki millään.

Tulehdus voi johtua esim huonosta lihashuollosta, vääristä kengistä eli se voi olla rasitusoire.
Mä menisin fysioon tutkituttaan tassut kunnolla.
Itsellä akillesjännekipuihin + pohjejumeihin auttoi tukipohjalliset.

Akillestulehdus ja jänteen repeytyminen tai katkeaminen aiheutuu tosiaan rasituksesta ja/tai vääränlaisesta kuormituksesta, toki genetiikallakin on osansa, toisilla akilles on luonnostaan vaivaisempi kuin toisilla. Ruokavaliolla ei käytännössä ole mitään merkitystä, harvalla länsimaalaisella on ruokavalio niin retuperällä että se vaikuttaisi jänteiden kestävyyteen...

Hyvät kengät on tärkeät, ja tärkeää on myös antaa jänteen levätä heti kun tulehdusoireita ilmenee. Tiedän, tämä on liikkumaan tottuneelle ihmiselle lähes mahdoton toteuttaa :(

Itsellä akillesjännekipuihin + pohjejumeihin auttoi tukipohjalliset.

Mistä ostit, paljon maksoi?

Kokeilisin sinuna kalevalaista jäsenkorjausta. Siinä käydään koko keho läpi, ja kehon lukot yms avataan. Kyse ei kuitenkaan ole mistään niksauttelusta, eikä hoito ole kivuliasta. Itse pelaan salibandya ja mm. nilkoissa ja ranteessa oli lukkoja, jotka avattiin hoidon aikana.

Akillesjänne vamma on rappeumavamma! Jokaisen ihmisen akillesjänteet rupeaa rappautumaan kun täytät 20v. Tuo on sellainen fakta, että se hiljentää hetkeksi. Geneettinen osuus varsinaiseen katkeamiseen ja tulehdukseen on ilmeinen, ja mikäli harrastat sählyä, squashia, sulkkista, tennistä yms nopeaalustaisia lajeja, jossa yläkehon asento on kumara ja räjähtävät lähdöt, on poikkeaminen erittäin todennäköistä.
Toisilla akilesjänne ei varoittele yhtään, ja vaikka olisit kuinka elastinen ei silläkään vältä poikkeamista. Tosin se kyllä varmaan pikkasen parantaa tilannetta, eikä katkeamisprosentti ole niin suuri.
Todennäköisesti ikäsi on 30-45v, silloin nämä yleensä paukkuu. Voimailu ja näiden edm. pelien harrastus on tuntunut olevan monen poikkeamisen kompinaatio.
Niin ja se toinen jänne menee sitten myös poikki, jos et rauhotu. Kun salilla treenaat keskity työntämään aina kantapäillä, pohkeita tehdessäsi, tee hitaasti ja kevyesti venyttäen. Sarjojen välissä venyttelet kevyesti pohkeita.
Joku uusi tutkimustulos myös kertoo ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä, että istuessasi lattialla jalat suorana, otat vastakkaisellä kädellä kantapäästä ja venytät siten jännettä ja taipeita, samalla vedät varpaita itseäsikohti. Perinteisestihän tämä venytys tehdään, että otetaan samanpuolen kädellä varpaista kiinni.
Niin ja venyttele paljon ja taas paljon sitä leikattua jännettä, kun siihen fysio/kuntoutus antaa luvan. BTW: Luistelu, fillarointi ja vesijuoksu upeita kuntoutuksessa!

Hyvät kengät on tärkeät, ja tärkeää on myös antaa jänteen levätä heti kun tulehdusoireita ilmenee. Tiedän, tämä on liikkumaan tottuneelle ihmiselle lähes mahdoton toteuttaa :(

Mistä ostit, paljon maksoi?

Kangasalan Fysiatrinen tai vastaava oli paikan nimi. Linja-autoasemalla pienehkö putiikki.
Noin tunnin kesti tutkimus + pohjallisten teko.
Kääntelivät ensin joka suuntaan ja totes että kankea..

Sen jälkeen pohjallisten teko + opastusta oikeanlaisten kenkien valintaan.
Hintaa 180€. Nyt hain jo toiset kun ekat oli muutaman vuoden jälkeen loppu. Korjasivat vanhat samaan hintaan.

Kiitos. Nuo pohjalliset siis korjaavat jalan asentoa jotenkin akillesta säästävään suuntaan, vai? Täytynee piipahtaa oman fysioterapeutin luona.

Mulla oli akillestulehdus vuosi sitten, kesti 3kk ennen kuin pystyin taas juoksemaan. Sen jälkeen olen tarkkaillut jalkojani hysteerisesti, ja nyt tuntuu että samassa jalassa on taas tulehdusoireita, kun on tullut HIITtailtua ja kyykättyä.

Itselläni oli vähän samantapaista ongelmaa, pelasin kiekkoa, joten kyykkytreenit tuli suht tutuiksi. Mulla oli lonkankoukistajat niin kireinä, että vaikka itse kyykkyasento ei juuri muuttunut, niin juurikin sen verran, että aloin tietyssä kohtaa nostoa jännittämään päkiällä, joka tietysti otti sitten kovin sinne osastolle. Sulla nyt tuskin on samaa, mutta mulla otti siitä kyllä osumaa. Ongelma poistui venyttelyllä ja hetken kyykkäsin lauta / matto kantapäiden alla, jotta sai silti persettä touhuun mukaan.

Valtava kiitos kaikille vastauksista ja ohjeista. Paljon uutta asiaa ja myös paljon tiedettyä asiaa mitä ei vain ole halunnut tiedostaa. Kai se on nyt pakko vain lakata olemasta tyhmä/pihi ja alkaa keskittymään enemmän siihen huoltoon, mennä sinne fysioon ja hommata jotkut kunnon pohjalliset.

Eiköhän se kuitenkin ole nopeampi reitti sinne kisoihin, kuin että leikkauttaa vielä toinenkin jänne.

Mites nilkan asento? Jos nilkan asennossa itessään on vikaa, niin akillesjänne rasittuu luonnollisesti enemmän. Ongelma korostuu salibandyn yms. kaltaisissa lajeissa, joissa nilkat on kovilla. Jos nilkan asennossa on vikaa, niin ihan ykkösjuttu panostaa asennon korjaamiseen (ja ylipäätään nilkan liikkuvuuteen..) eikä pelkästään pohjallisiin. Tottakai pohjalliset auttaa, mutta ei poista itse vikaa. Suosittelen käymään esim. osaavalla fysioterapeutilla, joka osaa kyllä tarvittaessa ohjata oikeenlaisia harjoitteita.
http://images.emedicinehealth.com/images/healthwise/medical/hw/h9991601_001.jpg tuossa vielä kuva. Esim. lättäjalka ohjaa akillesjänteen linjauksen väärään asentoon, mutta tuo jänteen kaari voi olla myös toiseen suuntaan.

Tukipohjalliset korjaa juurikin nilkan asentoa ja näin ollen vähentää sivuttaisrasitusta.

Mulla on tosi leveä päkiä + korkea holvi.
Pohjalliset nostaa holvikaarta luonnostaan mikä auttaa jalkapohjan lihaskireyksiin. => Helpottaa myös akillesjänteen suhteen.
Samalla kun holvi saa tukea luonnolliseen asentoon on jalkaterä kapeampi. => Kengät ei purista ja aiheuta ylimääräisiä jännityksiä.

Lenkkareiden hommaaminen helpottuu kun voi ostaa hiukan neutraalimmalla tuella olevat eikä tarvi niitä superpronaationilkalle tehtyjä.

Tukipohjalliset ei poista lihashuollon tarvetta, ja varmasti kisoihin tähtäävällä säännöllinen hieronta kuuluu asiaan.
Hieronnassa kannattaa pyytää hiukan extrahuomiota pohkeisiin, sääriin ja jalkapohjiin.

Nyt kannattaa muistaa että ainakaan itse en ole lääkäri, eli fysiatrin juttusille..

Kyykyssä ainakin itsellä auttaa kun laittaa hiukan filliä kantapäiden alle. (sentin muovimatto tekee ihmeitä) Tällöin kuorma osuu paremmin kantapäille.

Suositut

Back
Ylös Bottom