Kysymys tyttö/poikaystävistä,vaimoista/miehistä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sist
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
40
Haluaisin vaan kysyä ihan yleisesti kaikilta, että mitä teille merkitsee se toinen ihminen jonka kanssa elätte elämäänne?
Kysymys tupsahti mieleen kun tuossa koin petetyksi tulemisen tunteen viikko sitten..
Tuntuu olo kyllä kurjalta, joten haluaisin kuulla teidän mielipiteenne hyvät immeiset. Rakastatteko puolisoanne/seurustelukumppanianne ja mitä ajattelette pettämisestä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rakastan ja en osaa sanoa pettämiseen muuta kuin että en usko että voisin sitä hyväksyä. En varmaan vain jaksaisi aina pelätä sitä pettäisikö hän uudelleen ja että missä hän nyt on jne. Jaksamisia.

Tottakai rakastan, mitä järkeä muuten olisi yhdessä olla?

Pettämisistä en pystyisi kuitenkaan hyväksymään. Monet yrittävät perustella pettämistä jollain "hienoilla" ja "järkevillä" syillä, mutta oikeasti sellaisia ei ole. Siinä vaiheessa jos tulee tarve pettää niin suhde ei enää ole kaikinpuolin kunnossa.
Jos molemmat rakastavat toisiaan niin pettämiseen ei vaan yksinkertaisesti ole tarvetta.

Siinä vaiheessa jos alkavat vieraat kiinnostaa, on syytä miettiä hyvin tarkkaan, että miksi? Sen jälkeen miettiä, että pystyykö pielessä olevat asiat korjaamaan ja sen jälkeen yrittää keskustella niistä. Jos sekään ei tuota tulosta niin sitten oikea vaihtoehto on ero, ei pettäminen.

Pettäminen on aina väärin eikä mikään oikeuta siihen. Pettämisessäkin on enemmän törkeitä ja vähemmän törkeitä tapauksia.

Törkeää on se, jos vannoo kumppanilleen rakkautta ja samalla pettää minkä kerkeää.

Vähemmän törkeää on se, jos pettäminen on ns. heikko hetki, kun oma suhde on ihan kuollut.

Pienenä oikeutuksena ehkä näen sen, jos on esimerkiksi väkivaltaisessa suhteessa ja pääsee suhteesta irti vain uuden kumppanin avulla. Joskus se on ainoa keino (tämän sanoi nainen, joka oli 10 vuotta väkivaltaisessa suhteessa).

Elämä ei ole mustavalkoista.

EDIT: olen muuten myös sitä mieltä, että ensisijaisena vaihtoehtona pitäisi olla ero, jos tekee mieli pettää.

Sist sanoi:
Haluaisin vaan kysyä ihan yleisesti kaikilta, että mitä teille merkitsee se toinen ihminen jonka kanssa elätte elämäänne?
Kysymys tupsahti mieleen kun tuossa koin petetyksi tulemisen tunteen viikko sitten..
Tuntuu olo kyllä kurjalta, joten haluaisin kuulla teidän mielipiteenne hyvät immeiset. Rakastatteko puolisoanne/seurustelukumppanianne ja mitä ajattelette pettämisestä?

Jos rakastaa toista yli kaiken, jakaa samat tulevaisuuden suunnitelmat, omaa yhteisen elämänasenteen, nauttii yhdessäolosta ja seksistä, tekisi toisen puolesta ikäviäkin juttuja ja kärsisi jotta toisella on hyvä olla niin tuon pettämisen voi korjata. Tämä siis minun mielipiteeni ja on täysin tapauskohtainen [mitä kävi, kenen kanssa, miksi, missä vaiheessa suhdetta jne] ja jokainen sopii suhteensa säännöt yksilöllisesti.

Itse koen että aito rakkaus antaa anteeksi, muttei ole sokea. Tässä tarkoitan sitä että ihminen on erehtyväinen, mokia tapahtuu mutta virheistä pitää oppia. Pettämiseen on aina joku syy, sen kun kaivaa vaan esille ja pyrkii korjaamaan ongelman voi luottamuksen saavuttaa takaisin. Jos on valmis heittämään koko elämänsä hukkaan yhden hairahduksen takia se tuntuu aika helvetin kylmälle. Toki helvetin kylmää on myös pettäminen ja tuon riskin ottaminen mutta kuten sanoinkin, tämä riippuu niin monesta asiasta ja kolikolla on kääntöpuolensa.

Itse koen löytäneeni sellaisen ihmisen kenen kanssa haluaisin elää koko loppuelämäni ja tahdon saada suhteen toimimaan. Olen valmis tekemään juttuja toisen eteen, panostamaan ja yrittämään paljon koska yhteensopivuus on niin loistava niissä henkisissä arvoissa ja fyysisissä tarpeissa joita tarvitaan rakentamaan onnellinen parisuhde. Jos joku tuollainen moka kävisi niin todennäköisesti olisin valmis antamaan anteeksi, kerran. Yhden kerran varmaankin pystyisi selvittämään mutta jatkuvaa pettämiskierrettä ei sillä virheistä tulee oppia eikä toistaa niitä.

Luulen kuitenkin että jos pettämistä tapahtuisi luottamusta olisi tosi vaikea saada takaisin, riittämättömyyden ja petetyksi tulemisen tunne ei hetkessä katoa. Itsensä syyttely varmaan vielä huonommin. Onneksi tarjolla on esim joka kunnalla omat parisuhdeterapeuttinsa [löytyy netistä ja kirkko muistaakseni tarjoaa psykologien apua ilmaiseksi kunhan vaan soittaa seurakunnalleen], ammattiapu voi olla tarpeen sillä ulkopuolisen näkemys suhteen laatuun ja tilaan voi olla aika avartava kokemus. Kaikkea ei välttämättä pysty keskenään ratkomaan ja jos kerran toista rakastaa, miksei taistelisi sen eteen?

Rakastan ja niin rakastaa hänkin. Asiasta on tietenkin joskus aikaisemmin keskusteltu ja molempien puolelta asia on niin, että jos jompi kumpi pettää niin se on sillä selvä. Haluan nyt tietysti selventää, että pettäminen ei tulisi mieleenikään (ja myös puolisoni on luottamuksen arvoinen).

Pitkässä suhteessa (seurustellut saman naisen kanssa jo 8 vuotta) olevana yritän edelleen ottaa toisen huomioon joka päivä esimerkiksi kertomalla kuinka tärkeä hän minulle on, tai jotain niinkin yksinkertaista kuin tuomalla kotiin töistä tullessani suklaata tai kukkia ( :haart: ). Tietysti pyrin käyttäytymään muutenkin hyvin esim. avaamalla hänelle oven kulkiessamme yhdessä ulkona (tietysti pyrin tekemään näin muillekin). Eli lyhyesti sanottuna olemalla ns kunnon mies.

Hän on pienestä pitäen tykännyt matkustaa paljon ja opiskella kieliä, ja senpä takia joudumme silloin tällöin olemaan erossa pidempiäkin aikoja kieliharjoittelun tai vaihto-opiskelun takia(n. 2-3 kuukautta). Tämä sen takia, ettei minulla ole aina mahdollisuutta lähteä reissulle mukaan (työt yms.). Luottamuksen ollessa kunnossa, ei tämäkään ole ongelma. Ikävä on tietysti kauhea, mutta kyllä siitä selviää. Ja kun tietää, kuinka tärkeää joku asia toiselle on, ei sitä kannata (eikä halua) estää, muuten aiheuttaa vaan katkeruutta jatkossa. Jos on normaali terveellä itsetunnolla varustettu nainen, ei itsetunnon pönkitystä tarvitse hakea kaikenmaailman faabioiden suunnalta. Aika jonka olemme yhdessä on kuitenkin aina (ja tulee olemaan) elämäni onnellisinta aikaa.

No niin, tulipas pitkä posti ja tosi :offtopic: . Sori...

:nolo:

p.s. kullalle :love:

Training Dayltä erittäin loistava postaus.

Nykyistä suhdetta on jatkunut puoli vuotta ja etäsuhteesta kun on kyse, luottamuksen on syytä olla kunnossa. Toisaalta tässä vaiheessa molemmat tietysti ovat niin lääpällään, ettei se pettäminen käy mielessäkään.

Itse en usko, että pystyisin pettämään (ellen sitä ennen muuttuisi ihmisenä erittäin paljon). Minulla liittyy seksiin niin paljon tunteita, että nykyistä kumppania kohtaan olevien tunteiden pitäisi kyllä täysin kuolla, ennen kuin voisin ajatella jotakuta muuta. Ja siinä vaiheessa toivottavasti ymmärtäisin lähteä nostelemaan. Vaikka eihän sitä ikinä tiedä, miten käy.

Jos mies pettäisi minua, en todellakaan tiedä, voisinko antaa anteeksi. Luultavasti suhteen jatkaminen olisi hyvin vaikeaa, koska en enää pystyisi luottamaan häneen. Ihmisiin luottaminen kun on minulle muutenkin aika vaikeaa.

MissEvilEve sanoi:
Jos rakastaa toista yli kaiken...KLIP...

Enpä olisi voinut enempää samaa mieltä olla asiasta, oli sitten kuin suoraan minun ajatuksistani tuo koko tekstisi. :thumbs:

Kerran on petetty juuri sen takia koska naiseni kaappaaja luuli etten uskaltaisi tehdä asialle mitään. Pitkän aikaa hän söikin velliruokia ja minä tietenkin kustansin koko hoidon. Sakoilla ym korvausvaatimuksilla.

Väkivalta on väärin mutten silti kadu mitään mitä tein. Piste!

Hippa sanoi:
Pettäminen on aina väärin eikä mikään oikeuta siihen.

Haluan puuttua väkisinkin tähän lauseeseen pohtimalla pettämisen taustoja filosohvisesti. Nythän on niin, että ei ihminen, kuten moni muukaan laji ole luonnostaan monogaaminen (yksiavioinen). Yksiavioisuus on tullut yhteiskunnalliseksi käytännöksi, vakioksi, ellei muuta varta vasten sovita. Parin molempien osapuolten oletetaan automaattisesti olevan uskollisia toisilleen siksi, koska he ovat sitoutuneet toisiinsa sopimuksenvaraisesti "suhteeseen" tai jopa muuttaneet sen institutionaaliseksi solmimalla avioliiton.

Avioliitto ja sitoutuminen yhteen kumppaniin lisäävät kyllä yhteiskunnallista vakautta, minkä vuoksi se lienee aikojen saatossa hyväksyttykin "ainoaksi oikeaksi ratkaisuksi". Mutta kärsiikö kukaan tästä "muottiin pakottamisesta" ja kuka on se joka kärsii?

Tilanteesta kärsivät mielestäni eniten ne "alfaurokset", jotka joutuvat tyytymään vain yhteen kumppaniin, vaikka vapaammassa yhteiskunnassa heillä olisi suuremmat mahdollisuudet toteuttaa biologista itseään ja saada enemmän jälkeläisiä. Tilanteesta kärsivät myös ne naiset, jotka eivät saa napattua itselleen alfaurosta, vaan joutuvat tyytymään keskinkertaisuuksiin lastensa siittäjinä. Eläinmaailma toteuttaa "pettämistä" jatkuvasti myös periaatteessa yksiavioisilla lajeilla, koska moraali ja yhteiskunnalliset säännöt eivät sido niitä. Ainoastaan yksilön etu hankkia mahdollisimman paljon ja korkealaatuisia jälkeläisiä on tärkeää. Tietenkin tässä häviävät ne urokset, jotka joutuvat "aisankannattajan" rooliin ja ne naaraat, jotka eivät saakaan jälkikasvulleen huolenpitäjää alfauroksesta.

Johtopäätös: Ristiinnaimisen tuomitseminen vääräksi on vain yhteiskunnallinen käytäntö. Oikeasti pettäjät toteuttavat vain biologista itseään, mikä antaa siihen myös oman oikeutuksensa. :D

Omskakas tietenkin rakastaa omaa kultaansa eikä uittaisi pippeliään toisissa naisissa, koska se satuttaisi hänen rakastaan. :nolo: :haart:

timberjack sanoi:
Kerran on petetty juuri sen takia koska naiseni kaappaaja luuli etten uskaltaisi tehdä asialle mitään. Pitkän aikaa hän söikin velliruokia ja minä tietenkin kustansin koko hoidon. Sakoilla ym korvausvaatimuksilla.

Kai nyt sentään tosimiehenä hakkasit lisäksi myös naisen? :rolleyes:

En haluaisi enkä pystyisi ikinä pettämään rakastamaani ihmistä. Itsetuntoni on sitäpaitsi ihan hyvällä mallilla näin, eikä se tarvitse tippaakaan lisäpönkitystä.

blackie sanoi:
Kai nyt sentään tosimiehenä hakkasit lisäksi myös naisen? :rolleyes:

Tuota mainintaa jo odotinkin.

Ikinä en ole naisia lyönyt enkä tule ikinä lyömäänkään.

Silloiselle naiselle näytin ovea sanomatta hänelle yhtikäs mitään. Tajusi vihjeen ja häipyi pois enkä ole sen jälkeen nähnyt.

timberjack sanoi:

Tällästä mä en välttämättä ymmärrä! Sun naisesi kaappaaja?? Ottiko se sun muijas mukaas ilman sun naises suostumusta? Kyllähän tollases tapaukses se muija on se kusipää ja se on tehnyt väärin. :evil:

Hola,

olen kyllä tällä hetkellä sinkku (ollut n.10kk), mutta aikaisemmassa suhteessani tuollaiset 8-9 vuotta sitten likka petti mua. Sain tietää siitä kautta rantojen bla-bla-bla. Tietty siitä syntyi hurja riita jne. Mutta rakastin silloin ko. tytsiä ihan hemmetisti, joten pienehkön tauon jälkeen palasimme takaisin yhteen.

No eipä siinä muuta, mutta koko tuo karsea tapahtuma oli jotenkin "muuttanut" suhdettamme ja se lopullinen ero tuli sitten vuoden sisällä..
Vaikka silloinen avokkini pyysi sydämestään anteeksi ja vannoi ikuista rakkauttaan, niin minkäs teet?

Eli jos tosiaan rakastan jotakuta, niin voisin kyllä antaa pettämisen anteeksi, MUTTA kun luottamus menee, niin mikään ei tosiaankaan ole enään entisellään. Ikävä kyllä näin ainakin mun pää ja sydän toimii. Eli vaikka sinänsä antaa anteeksi, niin tuo ikävä tunne kyllä kalvaa sisintä ja pahasti..

Hmm, suhteen pitää olla kyllä H*lvetin vahva, että kestää tuon nöyryytyksen. Yök.

Sist:lle jaksamista! Me äijät (niinkuin tytötkin) ollaan joskus tosi k*sipäitä..

:(

Jonkun pitäs mun mielestä määritellä virallisesti tuo rakkaus.
Nyt se merkitsee jokaiselle eri asiaa. Luonnollisesti kun kaikki itse pohtii mitä se niille merkkaa.
Sitten se on niin helvetin hienoa, kun kännikin muuttaa rakkauden merkitystä ja sitten ajaudutaan vääriin sänkyihin jne.

Eihän tästä hommasta tuu yhtään mitään.

Niinpä tomppa, elämä on. Täytyy vaan jaksaa. Kyllä luulen että ero tulee, itsellä on kanssa se että jos luottamus menee niin vaikee on kyllä sen jälkeen yrittää taas. Pettäminen on kyllä hirveintä mitä tiedän tähän mennessä. Toivottavasti te järkevät ihmiset pysytte sanojenne takana ettekä petä rakastamaanne ihmistä.

reinhardt sanoi:
Nykyistä suhdetta on jatkunut puoli vuotta ja etäsuhteesta kun on kyse, luottamuksen on syytä olla kunnossa.

Itsekin olen jo kuudetta vuotta etäsuhteessa (välimatkaa 500 kilometriä), eikä olisi kyllä ikinä onnistunut ellei molemmilla olisi luottamus 101-prosenttinen. Vaikka hyvin on mennytkin, niin on kyllä ihqua kun parin kuukauden päästä muutan vähän lähemmäs kultaani, jos vaikka sitten ikävä ja puutteessa eläminen vähän helpottaisi. :love:

Suositut

Back
Ylös Bottom