kysymys penkkiin liittyen

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen kuntosalilla usean kertaa tehnyt 5x5 systeemiä mikä käsittääkseni on voimaharjoittelu metodi ja näin se tehään esim tavote 90kg alkuun tulee ekalle viikolle painot -> 5 x 50kg | 5 x 50kg | 5 x 55kg | 5 x 60kg | 5 x 65kg |
mutta tuon lisäksi olen sitten tehnyt rinnan vielä peck deckillä ja ristitaljalla
3 x 10 tyylillä mikä kasvattaa taas lihasta ja mikä ei ole voimaharjoittelu vaan lihasmassan hankkimista niin onko tästä mitään haittaa ?

Itse olen tehnyt tyyliin (jos oletetaan ykkösmaksimin olevan 100kg):

1. viikko 5x5x70
2. viikko 5x5x75
3. viikko 5x5x80

Jne. 5 viikon setti tai niin kauan kun 5x5 sarjat vielä onnistuvat. Tähän päälle muutaman viikon hermottelu ja takas peruskaudelle pumppaamaan pyramideja ja rakentamaan lihasmassaa.

Penkin jälkeen ei mielestäni ole tarpeen tehdä kovia apuliikkeitä, ihan jotain käsipainopenkkiä juuri kevyitä 10 sarjoja. Riippuu toki haluaako keskittyä nimenomaan siihen penkkiin vai ihan muuten vaan.

Jos syklissä on vielä tilaa, niin heittäisin toisen päivän mukaan, jossa tehtäisiin kapeata penkkiä, mutta kevyemmin kuin normipenkkiä tai ehkä pystypunnerrusta. Tämän päälle kanssa pienet apuliikkeet, ehkä ojentaja-pushdownia tai ranskiksia. Myös pari olkapääliikettä ehkä mukaan.

Samaa mieltä. Pelkkä penkin tekeminenkin saa joskus tissit kipeeks 4 päiväksi.

weicco_ sanoi:
Itse olen tehnyt tyyliin (jos oletetaan ykkösmaksimin olevan 100kg):

1. viikko 5x5x70
2. viikko 5x5x75
3. viikko 5x5x80

Jne. 5 viikon setti tai niin kauan kun 5x5 sarjat vielä onnistuvat. Tähän päälle muutaman viikon hermottelu ja takas peruskaudelle pumppaamaan pyramideja ja rakentamaan lihasmassaa.

Penkin jälkeen ei mielestäni ole tarpeen tehdä kovia apuliikkeitä, ihan jotain käsipainopenkkiä juuri kevyitä 10 sarjoja. Riippuu toki haluaako keskittyä nimenomaan siihen penkkiin vai ihan muuten vaan.

Jos syklissä on vielä tilaa, niin heittäisin toisen päivän mukaan, jossa tehtäisiin kapeata penkkiä, mutta kevyemmin kuin normipenkkiä tai ehkä pystypunnerrusta. Tämän päälle kanssa pienet apuliikkeet, ehkä ojentaja-pushdownia tai ranskiksia. Myös pari olkapääliikettä ehkä mukaan.
Ite olen tehnyt sillä tyylillä, että aloitan pienemmistä ja suurennan siitä sitten aina tota 5x5 tehdessäni. Onko kokemuksia, että onko parempi tyyli tehdä kaikki sarjat samoilla painoilla vai painojen nosto?

Mimosan Hipiä sanoi:
Ite olen tehnyt sillä tyylillä, että aloitan pienemmistä ja suurennan siitä sitten aina tota 5x5 tehdessäni. Onko kokemuksia, että onko parempi tyyli tehdä kaikki sarjat samoilla painoilla vai painojen nosto?

Melkein sanoisin, että noita voimaohjelmia kannattaa tehdä ohjeen mukaan, eikä kauheasti soveltaa jos ei tiedä mitä tekee. Tämä systeemi ainakin toimii:
http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_Program/Linear_5x5.htm#CORE_DESCRIPTION:_

Tuo single-factor on kova juttu, monella toimii kunhan muistaa aloittaa maltilla.

Jos sen sijaan teet sen 5*5 aina mahdollisimman kovalla painolla ja loppuun asti niin vituiksi menee. Jos haluaa tehdä samoilla painoilla, niin tässä esim. Jton sovellus:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=22726

Ja sen tekniikan on ehdottomasti oltava kunnossa kun näitä alkaa tekemään!
Sinällään en osaa sanoa, kannattaako edes 15-vuotiaana näitä vielä tehdä.

mä keskittyisin 15-vuotiaana hyvin runsaaseen perustreeniin. kun saat sitä pattia, tulee voimaakin, kuten mike sanoi. vaihtelua saa treeneihin esim. tekemällä kuukauden pätkät määrätyllä sarja-toisto-systeemillä esim. näin:
1.kk: 2-3*10-12
2.kk: 2-3*6-8
3.kk: 2-3*1-4

eli homma menee 10*10*X-rauta ja ens kerralla 10*8... vai tehdäänkö kutakin määrätty aika/treenimäärä?

eipä se mikään huono ole. paljon paljon määrää. tulee kestävyyttä ja kokoa ja voimaa myös. voisin jopa lähtee liikkeelle kutosista ja nousta eka kymppeihin ja sitten takas kutosien ja nelosten kautta ykkösiin. sais paremmin progression perusrautoihin.

Kun tossa nyt tuli ikäni moneen kertaan niin lisätään tämä tänne:
Tein tossa simmosen 2kk setin 3x6 kaikki muut paitsi penaa,vinopenkkiä ja kyykkyä. Niin onko tämä kutonenkin liian pieni toisto määrä, kun tota pituus kasvuakin on viellä.

Edit.Tulokseen olen kyllä tyytyväinen, mutta en sitten tiedä olisiko toi tullut muutenkin entisillä toistomäärällä (10) tai vaihtelu tekee hyvää (kai vaikka kutosta olikin)

Edit2. nyt olen viikon tehnyt 3x8

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ei se nyt varsinaisesti ole, kunhan ne tekniikat ovat kunnossa. Voit tehdä vaikka tolla Jton postaamalla:
1.kk: 2-3*10-12
2.kk: 2-3*6-8
3.kk: 2-3*1-4

Kannattaa sitten välillä kevennellä, esim. kuukauden tai kahden välein kevyt viikko.

jto sanoi:
eli homma menee 10*10*X-rauta ja ens kerralla 10*8... vai tehdäänkö kutakin määrätty aika/treenimäärä?

voisin jopa lähtee liikkeelle kutosista ja nousta eka kymppeihin ja sitten takas kutosien ja nelosten kautta ykkösiin. sais paremmin progression perusrautoihin.

Tietty jakso kutakin, kahdesta kolmeen kuukauteen. Vai olisiko tuo parempi tapa vaihdella joka treeniin noita sarjoja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom