Kysymys naisten fitness-harjoittelusta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Flesh
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
45
En oikein tiedä mihin luokkaan tämän kysymyksen olisin sijoittanut, lähinnä ehkä tuota punttimimmien palstaa, mutta en miehenä sinne uskaltanut mennä kirjoittelemaan:) Avovaimoni olisi kiinnostunut kilpailemisesta joskus tulevaisuudessa, mutta haluaisi tietää kuinka kaukana kilpailijoiden tasosta mennään.

Eli kysymys kuuluu: Minkälaisia painoja kilpailulavoille nousseet (tai miksei myös kilpailulavoille nousemista lähitulevaisuudessa suunnittelevat) fitness-naiset käyttävät off season harjoittelussaan? Entä missä maksimipainot liikkuvat?

Selvää on, että käytetyt painot eivät fitneksessä ole itsetarkoitus ja että painot vaihtelevat kilpailijoiden välillä melkoisesti, mutta jonkin moista suuntaa voisi antaa. Kertokaa myös hieman millaisilla palautuksilla ja millaisella tekniikalla (vauhditus vs. erittäin puhdas/eristetty tekniikka) treenaatte!

Kiitos erittäin paljon vastauksistanne!

Voima ja lihaksen koko eivät välttämättä ole missään suhteessa toisiinsa. Jos kokoa haetaan niin treenipainoilla ei välttämättä ole mitään tekemistä asian kanssa (kärjistetysti).

Punttimimmien palstalla on mimmien treeni thread, jossa punttavat naiset ovat kertoneet ohjelmistaan ja käyttämistään painoista. VIP-oikeudet omaavat palstalaiset pääsevät katsomaan VIP-foorumilta muutamien mimmien treenipäiväkirjaa - jossa näkyy aika syvällistäkin tietoa treeneistä.

Ironbutt sanoi:
Voima ja lihaksen koko eivät välttämättä ole missään suhteessa toisiinsa. Jos kokoa haetaan niin treenipainoilla ei välttämättä ole mitään tekemistä asian kanssa (kärjistetysti).

Näinhän se juuri on! Lihaksen tuottamaan voimaan liittyy - lihaskoon lisäksi - tietenkin monenlaisia muitakin tekijöitä, kuten esimerkiksi lihasten kiinnityskohdat suhteissa niveliin jne. Ja kuten todettua, kehonrakennuksessa tai fitneksessä ei kyse ole voimasta vaan lihasmassasta, kireydestä, kropan rakenteesta jne.
Vaikka kahden harjoittelijan välillä on turha yrittää tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä voiman perusteella, olen silti sitä mieltä, että painot antavat jonkinlaista suuntaa siitä missä mennään. Ja onhan se kaiken lisäksi ihan mielenkiintoista tietää millaisilla painoilla ihmiset harjoittelevat.
Tuo VIP-maksu on kyllä harkinnassa. Vaikka se ei kovin suuri summa olekaan, niin vastaa se silti kolmea tuhtia ja proteiinipitoista ateriaa opiskelijaravintoloissa!

Olisi ihan mukava tietää itsekin minkälaisilla ohjelmilla minkäkin kokoiset ja näköiset fitness-kisaajat treenaavat. Itsekin kirjoittelen silloin tällöin treenipäiväkirjaa, mutten tosiaan mikään fitness-kisaaja ole. Itse asiassa kisaakohan kukaan säännöllisesti VIP-osastolle treenipäiväkirjaa pitävistä naisista? Aika vähän sinne naiset mielestäni kirjoittelee...

No jos tosiaan nyt jätetään tuo tuntumatreenaus sivuseikaksi ja keskitytään suuntaa-antaviin treenipainoihin, niin kokemus ja treenitausta vaikuttaa olennaisesti treeni-intensiteettiin ja tämän kautta myös sarjoissa käytettyihin painoihin. On sanomattakin selvää, että nämä "vanhan polven" fitness-naiset (Krishi & co) käyttävät huomattavasti raskaampia painoja kuin nämä nykyään jostain ihmeen syystä 6-12 kk treenin jälkeen kisalavalle haluavat hoikat tytöt. En väitä, että kaikki olisi sellaisia, mutta Fitness-liiton yleinen kanta tuntuu tällä hetkellä olevan se, että kisalavalle kannustetaan kaikkia niitä, jotka erottavat jalkaprässin ja vetopasuunan toisistaan ja näyttävät vielä ihan tavallisilta tytöiltä. Juuri nämä tavalliset tytöt eivät luonnollisestikaan liikuttele mitään valtavia malmeja. Tämän takia treeneissä käytettyjen painojen painohaarukka voi olla hyvinkin suuri fitness-urheilussa.

Ja nyt sitten tätä vanhaa tuttua "treenipainoilla ei ole niinkään merkitystä" -huttua. Sitä fitness-kisoihin menemistä kannattaa alkaa suunnitella vasta siinä vaiheessa, kun fysiikka muistuttaa jo offillakin urheilijan fysiikkaa. Siis tarkoitan sellaista fysiikkaa, että pystyy näkemään helposti päällepäin, että salilla on tehty muutakin kuin reidenlähennystä. :)

Tomin kommentissa paljon asiaa...

- Fitness lavalle nousee nykyään tosiaan aika paljon kilpailijoita, joilla todella hyvännäköinen "rantakunto-vartalo", mutta varsinaista lihasmassaa ei hirveästi. Tosin en näe sitä hirveän pahana kehityksenä (toim.huom. näyttävät nämäkin tytöt mielettömän hyvältä), sillä kyllä ne voittajat silti erottuvat joukosta.
- Lähinnä juuri kiinnosti näiden menestyvien kilpailijoiden käyttämät painot (Krishi, Sorsa, Kare, Tunturi, Mäkinen jne.). Eikä kyse suinkaan ollut siitä, että ketään alkaisi kilpailemaan painojen määrässä tms. Lähinnä mielenkiintoista suuntaa-antavaa tietoa peräänkuulutin kysymyksessäni.
- Itseänikin kiinnostaisi tietää minkälaisia painoja esim. Krishi harjoittelussaan käyttää. Koska hänellä menestyksekästä kehonrakennusuraakin takana, veikkaisin painojen olevan ihan kohtalaisia:) Ehkä penkkisarjat 60-65 kiloa???
- Avovaimolla aerobic-ohjaajan tausta ja määrätietoista, kovaa kuntosaliharjoittelua takana viitisen vuotta, joten kyllä sitä lihastakin jo jonkin verran on:)

Eikös näiden SM-huippujen treenipainot löydy helposti esim. vanhoista B&K magazineista. Ei muuta ku selaamaan niitä (ilmaiseksi) netistä. Tämän vuoden puolella on ollut muistaakseni juttua jo aika monesta tytöstä.

Ironbutt sanoi:
Eikös näiden SM-huippujen treenipainot löydy helposti esim. vanhoista B&K magazineista. Ei muuta ku selaamaan niitä (ilmaiseksi) netistä. Tämän vuoden puolella on ollut muistaakseni juttua jo aika monesta tytöstä.

Minulla on "kotikirjastossa" kaikki suomenkieliset B&K-lehdet ja Bodaus-lehdet vuosilta 95-03! Jostain syystä kehonrakentajista, ja etenkin mieskehonrakentajista, kirjoitettaessa yksi kysymys liittyy lähes aina harjoituspainoihin, mutta fitness-naisilta tätä kysymystä ei kysytä juuri koskaan. Tämä on muuten lähes järjestäen näin, valitettavasti:( Jokainen voi sen lehdistä tarkistaa!
Täytyykin pistää B&K-lehteen palautetta, kiitos Ironbutt...

En kyllä henkilökohtaisesti tunne yhtään kisaajaa, joka edes tietäisi omia maksimipainojansa. Sillä maksimilla kun ei siellä lavalla mitään merkitystä, eikä sen tyyppinen treenaus ole edes tarkoituksen mukaista.

Minulla ja monella muullakin treenipainot pysyvät lähestulkoon samoina, oli sitten offi tai dietti menossa. Joskus jopa treenipainot on dietillä vähän nousseetkin (psyykellä ja motivaatiolla on tosi suuri merkitys), mutta todennäköisesti voimataso pikkasen laskee dietin loppuvaiheessa.

Suosittelen kyllä menemään liiton järjestämille leireille, ja siellä sitten käydä näyttämässä sen hetkistä kuntoa/tilannetta esim. päävalmentajalle, joka osaa kyllä sanoa onko valmiuksia lavalle asti. Mutta etenkin Bodyfitness on lajina sellainen, ettei siellä välttämättä tarvita mitään suuren suuria lihaksia, jos oma rakenne ja malli on jo valmiiksi erinomainen.

Viimeksi muokattu:
Mä liityn kanssa tähän keskusteluun sillä mielipiteellä, että peilistä näkee parhaiten onko edellytyksiä vai ei.

Peiliäkin paremmin näkee joku asiaan perehtynyt ihminen, joka tsekkaa kunnon (fitnessleireillä on tämä mahdollisuus).

Sitten voi myös ottaa kuvat ja pistää ne tonne vip-osiolle ja kysyä mielipiteitä. Sielläkin saa ihan kohtuullista arviota, vaikka sekaan mahtuu myös niitä, jotka povaa jokaiselle bikinipukuiselle tytölle pokaalia.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Varmasti aika moni nainen pitää yhdentekevänä kilomääriä, joita liikuttelee. Tärkeämpää on miltä peilissä näyttää. Ehkäpä itselläni ajatusmaailma on sen verran miehinen, että minulle on tärkeää testata tommosia penkkiykkösiä sun muita, että motivaatio säilyy .
:D

Hippa sanoi:
Peiliäkin paremmin näkee joku asiaan perehtynyt ihminen, joka tsekkaa kunnon (fitnessleireillä on tämä mahdollisuus).

Tähän sanon sen verran, että sen puolesta mitä olen itse kuullut, niin juuri liitto ja myös osa kisaavista fitness-naisista saattavat hyvinkin kannustaa semmosiakin tyttöjä lavalle, joilla ei sinne pakosti olisi mitään asiaa. Osa syynä varmasti se, että laji saisi lisää suosiota ja kilpailijoita.

Unikko sanoi:
Varmasti aika moni nainen pitää yhdentekevänä kilomääriä, joita liikuttelee. Tärkeämpää on miltä peilissä näyttää. Ehkäpä itselläni ajatusmaailma on sen verran miehinen, että minulle on tärkeää testata tommosia penkkiykkösiä sun muita, että motivaatio säilyy .
:D

Naiset myös pääsääntöisesti tekevät erittäin puhtaita ja kontrolloituja liikkeita.
Joissakin liikkeissä, kuten esim. vipunostoissa sivulle käsipainoilla, pystyy käyttämään suunnilleen tuplapainoja väärällä tekniikalla treenatessa....

Minä tiedän tarkalleen maksimipainoni!!! Eli vastaankin nyt rehellisesti ja suoraan esitettyyn kysymykseen, koska tuntuu ettei sitä kukaan muu tässä oikein tee.

Treenivuosia kauheen monta eli kaksikymmentä punteilla ja kilpaurheiluvuosia takana 33 v!!!

Penkkipunnerrus 85 kg
Syväkyykky 120 kg, kolme toistoa (ykköstä kyykyssä en ole kokeillut koskaan)
Suorin jaloin maastaveto 150 kg

Scott-hauiskääntö käsipainoilla 14 kg, kuusi-kahdeksan toistoa.
Hauiskääntö tangolla seisten 40 kg , kuusi-kahdeksan toistoa.

Etupunnerrus smithissä 50 kg, 8-10 toistoa
Vinopenkki vapaalla tangolla 55 kg, 8-12 toistoa

Nää kaksi viimeistä liikettä: saadut toistot vähän vaihtelevat olenko offilla vai dietillä. Muissa liikkeissä treenikausi ei kauheasti vaikuta, paitsi kyykky tahtoo dietillä vähän kärsiä runsaanlaisen aerobisen takia. Kyykyssä myös vaikuttaa se, että millä tuulella mun selkä on. Alaselkä ja häntäluu hajonnut ensimmäistä lasta synnyttäessäni.

Ihan dieetin loppuvaiheessa yleensä treenaan tietoisesti vähän pienemmillä painoilla, koska nesteet ja rasvat alkavat olla niin vähissä ja siis nivelet ja lihasten kiinnityskohdat ovat silloin melko haavoittuvaisia. Näin pyrin estämään mahdolliset loukkaantumiset. JOTTA TREENI VOI JATKUA NORMAALISTI TAAS HETI KISOJEN JÄLKEEN.

OLEN INTOHIMOINEN TREENARI.

Piti vielä sanomani, että treenipainot eivät mulla putoa dietillä oikein mitenkään, joskus ja varsinkin jossain määrätyissä liikkeissä voin latoa tankoon suurempiakin määriä painoja. Tämä johtuu suurelta osin siitä, että mun painovaihtelukin on niin pieni eli dietillä pudotan omaa painoani noin nelisen kiloa.

Domina sanoi:
Piti vielä sanomani, että treenipainot eivät mulla putoa dietillä oikein mitenkään, joskus ja varsinkin jossain määrätyissä liikkeissä voin latoa tankoon suurempiakin määriä painoja. Tämä johtuu suurelta osin siitä, että mun painovaihtelukin on niin pieni eli dietillä pudotan omaa painoani noin nelisen kiloa.

Kiitos Domina hyvistä vastauksista, juuri tämän tyyppisiä vastauksia toivoinkin...

Ja kuten tuossa aiemmmin on ollut puhetta, käytetyt painot vaihtelevat varmasti kilpailijoiden välillä suuresti, mutta niin se on kehonrakennuksessakin...
Siksi toivoisikin useamman vastaavan tähän kysymykseen rehellisesti, jotta voisimme tarkastella koko kirjoa!

Näitä kisaajien tuloksia löytyy kyllä tuolta mimmien treenipaino-treadista, mutta toki niitä on sieltä vaikea etsiä, jos ei tiedä kuka on kuka.

Tässä jotain omia normipainoja, treenipainot ei ole hirmuisesti nousseet viimeisen kahden vuoden aikana, mutta treenityyli on muuttunut sitäkin enemmän.

-hauiskäännöt istuen käsipainoilla 15kg (toistot 8-12)

-ranskalainen ojentajapunnerrus istuen käsip. 19kg (toistot 8-12)

-pystypunnerrus käsipainoilla 15kg (toistot 12-15)

-vipunostot sivulle 12kg (toistot 8-12)

-jalkaprässi (Normann) 200kg + kelkka (toistot 15-20)

-suorinjaloin maastaveto 60kg (toistot 15-20)

-reiden ojennus 65kg (toistot 15-20)

-ylätalja rintaan, leveähkö ote 75kg

-kulmasoutu käsipainoilla 28kg

Mistä mahtaa johtua, että aika usein miehet kirjoittelevat ja kyselevät tyttöystäviensä puolesta? Mielellään huolittais kyllä avovaimosikin mimmeihin :)

edit: niin ja ehkä kannattaa mainita jotain koosta, eli pituutta minulla on 153,5 cm, ja painoa kisakunnossa ollut 49kg, ja muulloin 60kg:n molemmilla puolin.

Tomi sanoi:
Sitä fitness-kisoihin menemistä kannattaa alkaa suunnitella vasta siinä vaiheessa, kun fysiikka muistuttaa jo offillakin urheilijan fysiikkaa. Siis tarkoitan sellaista fysiikkaa, että pystyy näkemään helposti päällepäin, että salilla on tehty muutakin kuin reidenlähennystä. :)

Kiitos Tomi tästä viestistä! Olen jo pitkään ollut kahden vaiheilla kisaamisen suhteen, mutta eiköhän tämä ratkaissut asian. :)

Tässä jotain harjoituspainojani. Taustasta sen verran että kilpaillut olen kolmisen vuotta, ja treeniä takana punteilla lähes 8 vuotta, joista tosin fitness-mielessä vasta n.5 vuotta. Urheilu-ja liikuntataustani on monipuolinen. Pituutta 168, paino 53-62 haitarilla, kaudesta riippuen.

Penkkipunnerrus kp:lla 40 kg( 10-15)
Kyykky 100 kg(10-12)
Olkap.punnerrus kp 35 kg (12)
Vatsakone,david 60 kg( 20)
Sjmv kp:lla 60 kg(15)
Mave polvista 120 kg(8-10)

Ykkösiä en ole juuri kokeillut, koska se ei ole harjoittelussani oleellista, mutta tämänsuuuntaista linjaa mennään ja kaudesta huolimatta mun treenipainot samaa linjaa all year round, mentaalipuolella on suuri merkitys sen suhteen että uskaltaa tehdä riittävän kovilla painoilla tinkimättä tekniikasta ja ennen kaikkea särkemättä itseään.

camu sanoi:
Penkkipunnerrus kp:lla 40 kg( 10-15)
Kyykky 100 kg(10-12)
Olkap.punnerrus kp 35 kg (12)
Vatsakone,david 60 kg( 20)
Sjmv kp:lla 60 kg(15)
Mave polvista 120 kg(8-10)
Pakko ihan uteliaisuudesta kysäistä, että onko tuo 35kg tuossa olkapääpunerruksessa käsipainojen yhteispaino? Mä kyllä nimittäin pyörryn tänne ruudun ääreen, jos ei ole. :eek:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom