Kysymyksiä pokeille

Kenties siksi, että et ole nähnyt koko tapahtumaketjua joten et voi tietää mikä on johtanut siihen sinun näkemääsi tilanneketjun loppupään tapahtumaan. Juridiikasta tässä ei nyt ollut kyse, joskus asioita tarkastellaan sitten käräjilläkin.
Eli ainoastaan hlö joka on nähnyt tilanteen ja työskennellyt alalla voi arvostella vai? Pointtina vain oli, että kyllä ovimiesten toimintaa voi arvostella muutenkin kuin, että olisit itse työskennellyt ovella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli ainoastaan hlö joka on nähnyt tilanteen ja työskennellyt alalla voi arvostella vai? Pointtina vain oli, että kyllä ovimiesten toimintaa voi arvostella muutenkin kuin, että olisit itse työskennellyt ovella.
No sehän nyt on itsestäänselvä että kaikki saa itkeä ja valittaa ja arvostella tasan niin paljon kuin tykkää, mutta vain tilanteessa alusta loppuun mukana olleet voivat keskustella siitä onko toimittu oikein. Muut voivat vain spekuloida.

Tosiaan en tiedä mitä oli tapahtunut kun olin itse kävelemässä toisella puolella katua kun tämän tapahtuman näin.

Siinäpä se :)

Hurjalta voi moni asia näyttää sivustaseuraajan silmiin, ihan jos vaikka katselee poliisienkin työtä. Helposti ollaan arvostelemassa kuinka käytetään liian kovia otteita jne.

Noh, näistä on monia mielipiteitä, itse koen että suurimmaksi osaksi kovemmatkin otteet ovat tarpeellisia ja oikeutettuja. Poikkeuksiakin toki on.

Moro pojat.

Pitäis mennä piakkoin oikeuteen todistajana törkeälle pahoinpitelylle. Tapahtui, kun olin hommissa. Satuin näkemään episodin ehtimättä kuitenkaan väliin ennenkuin vahinko oli jo sattunu.

Onko jotain listaa asioista, jotka tulisi huomioida? Eka keikka rosikseen todistaamaan...

Jos valehtelet, tulee häkkiä. Joten parempi sanoa, et ei muista, kun jauhaa savea. Todistajalla ja asianomaisella on totuudessa pysymisvelvoite, syytetyllä ei.

Äläkä provosoidu vastapuolen lakimiehen tenttauksesta, se tekee vaan duuniaan.

Jos valehtelet, tulee häkkiä. Joten parempi sanoa, et ei muista, kun jauhaa savea. Todistajalla ja asianomaisella on totuudessa pysymisvelvoite, syytetyllä ei.

Äläkä provosoidu vastapuolen lakimiehen tenttauksesta, se tekee vaan duuniaan.
Kusettaa ei ollukkaan tarkoitus. Esitutkinassa tuli aikoinaan kerrottua aika tarkkaan tilanteen kulku, kun homma oli vielä tuoreessa muistissa. Nyt siitä on jo aikaa yli vuosi.

Viileänä ajattelin kyllä pysyä. Ei mua loppujen lopuksi kiinnosta mitä se puolustuksen mies mulle sanoo.

Osaatko Purtsi sanoa, että meneekö noissa keikoissa tyyliin koko päivä vai voiko selvitä tunnissa tai kahdessa pois?

jos pelkästään todistajana, odotat jonkun aikaa ulkona kunnes kutsutaan sisään. syyttäjä kyselee kysymyksiä ja sitten vastaajanasianajaja.

se oli siinä.

9 alko istunto. 1h venaamassa eli 10 aikaan sisään 20min kysymyksiä ja pois

käräjiltä jos menee hoviin voi olla samakeikka edessä.

Osaatko Purtsi sanoa, että meneekö noissa keikoissa tyyliin koko päivä vai voiko selvitä tunnissa tai kahdessa pois?
Riippuu siitä monentenako teidän juttu on, venyykö edelliset, suvaitseeko kaikki asianosaiset ilmaantua paikalle jne. Itse jutun käsittely tuskin kauaa vie, jos on ihan simppelit turpakäräjät.

Menet sinne, odottelet oikean salin ulkopuolella, menet sisään kun kutsutaan, annat todistajanvalan/vakuutuksen, kerrot mitä näit, mitä et nähnyt ja mitä et muista, vastaat kun kysytään, vingut korvaukset ansionmenetyksestä/matkakuluista/päivärahan, niiaat ja poistut.

TJEU:
http://www.oikeus.fi/5848.htm
http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Rikosjutunkasittelykarajaoikeudessa

Riippuu siitä monentenako teidän juttu on, venyykö edelliset, suvaitseeko kaikki asianosaiset ilmaantua paikalle jne. Itse jutun käsittely tuskin kauaa vie, jos on ihan simppelit turpakäräjät.

Menet sinne, odottelet oikean salin ulkopuolella, menet sisään kun kutsutaan, annat todistajanvalan/vakuutuksen, kerrot mitä näit, mitä et nähnyt ja mitä et muista, vastaat kun kysytään, vingut korvaukset ansionmenetyksestä/matkakuluista/päivärahan, niiaat ja poistut.

TJEU:
http://www.oikeus.fi/5848.htm
http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Rikosjutunkasittelykarajaoikeudessa
Kiitos sullekin. :kippis1:

Jep, meikä oli todistaa pahoinpitelyjutussa ni meni 7 tuntia, itse salissa vierailu kesti 20 min. Välissä ruokatauko ja kaikki. Kaverit ketkä oli asianomaisia vietti 9 tuntisen...

Kusettaa ei ollukkaan tarkoitus. Esitutkinassa tuli aikoinaan kerrottua aika tarkkaan tilanteen kulku, kun homma oli vielä tuoreessa muistissa. Nyt siitä on jo aikaa yli vuosi.

Viileänä ajattelin kyllä pysyä. Ei mua loppujen lopuksi kiinnosta mitä se puolustuksen mies mulle sanoo.

Jos vaan jaksat nähdä vähän vaivaa, niin käy hakemassa poliisilta esitutkintakertomuksesi niin saattaa asiat palautua paremmin mieleen. Sitä kertomuksesta ei saa suoraan lukea oikeuden istunnossa, mutta muistin tueksi saa tehdä apulapun jossa on esim. ranskalaisilla viivoilla pääkohdat asiasta.

Kiitos kaikille vastauksista. Onneks toi alkaa klo 09:00, joten luulis, että pääsee pois ennen iltapäivää, mutta kai sinne joku kirja pitää matkaan ottaa. Ton esitutkintakertomuksenkin vois kyl hakea.

voithan sä kertoa heti alkuun et pitkä aika ja et muista hirveesti..
puhut vaan todella lyhyesti kaikki. muuten joku kuitenkin prkl rupee tenttaa.
en muista on hyvä lause.

toivottavasti menee nopeesti. kerran ollu odottamassa ja höpöttämässä siellä, en hirveesti haluis mennä toistamiseen.. sen verta perseestä se oli.

Ja muista pyytää haastemiehiltä ne maksupaperit kun meet sinne. Ne voi täytellä odotellessa.. Muista laittaa tilinro oikein, niin ei mee "miljoonat" väärälle tilille.. ;)

Ja sit on vielä sellainenkin mahdollisuus, että jos syytetty on tunnustanu teon, ei sua välttämättä pyydetä tuomaa kun tuomaan se paperi käräjäoikeuden tuomarille, ja sit voitkin mennä. Et varaudu ihan kaikkeen.

Ja muista pyytää haastemiehiltä ne maksupaperit kun meet sinne. Ne voi täytellä odotellessa.. Muista laittaa tilinro oikein, niin ei mee "miljoonat" väärälle tilille.. ;)

Ja sit on vielä sellainenkin mahdollisuus, että jos syytetty on tunnustanu teon, ei sua välttämättä pyydetä tuomaa kun tuomaan se paperi käräjäoikeuden tuomarille, ja sit voitkin mennä. Et varaudu ihan kaikkeen.
Heh. Mulle lähetettiin ne maksupaperit jo etukäteen postissa, joten voin rauhassa täyttää tilinumeron lottovoittoa varten. ;)

Itse toivon lähinnä sitä, että pääsen mahdollisimman nopeasti pois sieltä. On meinaan muutakin tekemistä kuin istua siellä ja puhallella muniin.

Itse toivon lähinnä sitä, että pääsen mahdollisimman nopeasti pois sieltä. On meinaan muutakin tekemistä kuin istua siellä ja puhallella muniin.

Ei oo. Siellä aika vaan yksinkertaisesti pysähtyy. Jos sulla on kannettava, ota messiin. Siellä ei ole mitään tekemistä odotellessa.

Tää on just yks syy, minkä takia nuorten portsareiden kannattaa yrittää aina vaan puhumalla selvittää niitä juttuja. Koska siellä oikeustalolla odottelu ilman mitään korvausta on ihan perseestä, ja siitä mitään rahaa saa, kynnet tulee vain tarkistettua sen sata kertaa kun vaan venailee ja venailee ja venailee...

Ja miks ei saa mitään korvausta? Kun teet toiminimellä, niin on ihan sama kun siirtäisit rahaa/palkkaa oikeasta taskusta vasempaan taskuun.

Jaa miksi ei olisi kykenevä arvostelemaan voimankäytön oikeellisuutta? Mikähän instanssi viime kädessä arvostelee tuota oikeellisuutta ja onkohan tämän instanssin edustajat toimineet ko. ammateissa? Melko ihmeelliseltä "voimankäytöltä" vaikuttaa tuollainen niskaperse otteella katuun heittely.

Toki niskaperseellä katuun heittäminen on todella erikoinen tapa hoitaa tilanne mutta, tarkoitus oli lähinnä herättää keskustelua siitä miten tavallinen kaduntallaaja tarkastelee voimankäytön oikeellisuutta. Korostan edelleenkin että monet voimankäyttötilanteet saattavat näyttää ja voivat ollakin hyvin bruutaaleja mutta silti mennään täysin koulutuksen ja lain asettamissa puitteissa.

Ja miksi olisi syytä nähdä koko tapahtumaketju ennen kuin voit arvostella tilanetta? Ihmetyttää että tätä pitää edes ylipäätään selittää mutta annetaan nyt sitten yksi esimerkki:

Sivullinen tulee paikalle ja havaitsee vartijan lyövän pampulla kohdehenkilöä. Kohdehenkilö kaatuu ja alkaa kovaan ääneen huutamaan tuskissaan. Vartija menee ja asettaa hänelle käsiraudat ja kuljettaa pois.

Nyt voit sitten miettiä voitko arvostella oliko pampulla lyöminen ja sen jälkeen vielä käsirautoihin laittaminen tarpeellista kun sinulla ei ole mitään käsitystä mitä kohdehenkilö on tehnyt ennen vartijan suorittamia toimenpiteitä.

Ei oo. Siellä aika vaan yksinkertaisesti pysähtyy. Jos sulla on kannettava, ota messiin. Siellä ei ole mitään tekemistä odotellessa.

Tää on just yks syy, minkä takia nuorten portsareiden kannattaa yrittää aina vaan puhumalla selvittää niitä juttuja. Koska siellä oikeustalolla odottelu ilman mitään korvausta on ihan perseestä, ja siitä mitään rahaa saa, kynnet tulee vain tarkistettua sen sata kertaa kun vaan venailee ja venailee ja venailee...

Ja miks ei saa mitään korvausta? Kun teet toiminimellä, niin on ihan sama kun siirtäisit rahaa/palkkaa oikeasta taskusta vasempaan taskuun.
Kirjoitin näköjään väärin. Piti sanomani, että olis muutakin tekemistä kuin istua siellä odottelemassa. Onneks mulla on myös päivätyö, joten ne korjaukset lasketaan sen mukaan. En todellakaan odota kuuta taivaalta, mutta joka sentti voutin ohi on plussaa. Kulukorvaukset on kuitenkin verottomia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom