- Liittynyt
- 11.11.2002
- Viestejä
- 1 492
- Ikä
- 51
tää menee kyllä otsikkoon ´kysymyksiä asiakkaille´, mutta menköön.
mikähän siinä on, että aina kun kyse on portsareista ja asiakkaista, niin on aistittavissa suurelta osin sellainen ilmapiiri, että ne asiakkaat alkavat aina puolustamaan oikeuksiaan tehdä sitä ja tätä, ja hakemalla haetaan lakipykäliä miksei se ovenkoriste nyt voi tehdä tuota jos minä teen näin, jne. kaikki eivät tätä (onneksi) tee, ja ymmärtävät mitä työtä portsari tekee, ja kunnioittavat - ja jopa arvostavatkin sitä. en nyt tässä puhu siis niistä valitettavista tapauksista, kun joku ovihelmi on väärällä alalla töissä, eikä osaa asiakaspalvelua ollenkaan, ja jonka ainoat keskustelun valtit ovat uppercut, lukkopaini, tai sitten pamppu - niistä tapauksista saa, ja pitääkin kritisoida - ja tehdä vaikka ilmoituskin.
tarkoitan lähinnä sitä, että kyseenalaistetaan lähestulkoon kaikki asiat joita se portsari työssään tekee, ne normaalitkin. pitäisi saada olla baarissa minuuttia vailla neljään asti, pitäisi saada viedä maksamansa juoma ulos asti, pitäisi saada tulla sisään vaikka kunto ei ehkä ihan sitä edellyttäisikään, pitäisi saada jäädä sisälle vaikka on tapellut, hieman oksentanut - tai sammunut, pitäisi saada olla hoitamatta velvollisuuksiaan jos nyt vaikka oksu siihen ravintolan penkille tulisikin, ´porttikieltoa´ ei ole olemassa, joten sitä ei tarvitse noudattaa, jne...
näissä oikein aistii sellaisen ´noustaan barrikadeille ja puolustetaan oikeuksiamme´ fiiliksen, jossa puolustetaan niitä omia asiakkaan ´oikeuksia´ tehdä asioita, jotka on terveellä järjelläkin ajateltuna asioita, joita ei kuulu tehdä. mikähän siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että se portsari tekee siellä vaan työtänsä, ja puuttuu noihin asioihin ainoastaan jos tarve on. tuskin kukaan kotonaankaan käyttäytyy tuolla tavalla, vaan normaalisti. koti voi kuulostaa vertauskohteelta hölmöltä, mutta kuitenkin se on ihan sointuva vertaus. siellä asiat hoituu hyvin, ja siististi illman portsaria - eikä siellä kukaan puolusta oikeuksiaan esimerkiksi oksentaa mihin tahansa, siivoamatta. jotenkin tuntuu siltä, että ravintolaan tullessaan monet ajattelevat tulleensa ´villiin länteen´, jossa voi käyttäytyä täysin toisin kuin kotona. alkoholi tekee monesti sen ihmisille - ja siksi siellä on ne portsarit, jotka sitten koettavat hoitaa sitä juttua enemmän siihen järjestyksen suuntaan, jotta kaikilla olisi siellä kivampaa - ja turvallisempaa - olla.
kaikista harjoittamistani ammateista portsarin työ on muuten ainoa, jossa voi työvuoronsa aikana kuulla yhdeltä ihmiseltä olevansa maailman paras ja ihanin työntekijä, saada myöhemmin nyrkistä toiselta ihmiseltä joka ei aivan ajattele samoin, ja työvuoron lopussa saavansa kuulla kolmannelta ihmiseltä että hoitaa sinulle potkut työpaikastasi - vaikka kohtelet kaikkia ihmisiä aivan samalla tavalla. koettu on. se on jännää, että vaikka itse portsari haluaisi hoitaa asiat aina pääsääntöisesti puhumalla, ja välttää viimeiseen asti kahakointia, niin kuitenkin joskus siihen päädytään - ja täysin asiakkaan toimesta. 17 vuoden ´urani´ aikana on tullut nähtyä lähestulkoon kaikki, ja alkaa ollakin sellainen fiilis, että kohta riittää se näkeminen. ihmettelen että näinkin pitkään on jaksanut tehdä sellaisia töitä, jossa asiakas kokee saavansa kohdella sinua aivan miten haluaa, solvaavansa miten haluaa, ja kaiken päälle vielä kuvittelevansa että on ihan ok jos vaikka vähän nyrkillä löisikin. riippumatta siitä, että itse koettaa selvittää asiat aina puhumalla, ja kohteliaasti. joskus tuntuu siltäkin, että se kohteliaisuus vaan provosoi asiakasta sylkemään päälle, koska asiakkaalle tulee ilmeisesti sellainen ´koira ja sen isäntä´ fiilis, koska portsari noin häntä ´mielistelee´.
joo-o. pitkä sepustus, mutta pähkinänkuoressahan se kysymys oli, että minkä ihmeen takia asiakkaiden pitää usein todellakin ´puolustaa niitä oikeuksiaan´, vaikka kyseessä on ihan normaalit asiat mitkä järkikin jo kertoo että niin ei pitäisi tehdä. onko se vaan joku periaate, että mähän en kuvia kumartele, ja mikä tuo portsarikin kuvittelee olevansa - se varsinkaan ei mua komentele?
mikähän siinä on, että aina kun kyse on portsareista ja asiakkaista, niin on aistittavissa suurelta osin sellainen ilmapiiri, että ne asiakkaat alkavat aina puolustamaan oikeuksiaan tehdä sitä ja tätä, ja hakemalla haetaan lakipykäliä miksei se ovenkoriste nyt voi tehdä tuota jos minä teen näin, jne. kaikki eivät tätä (onneksi) tee, ja ymmärtävät mitä työtä portsari tekee, ja kunnioittavat - ja jopa arvostavatkin sitä. en nyt tässä puhu siis niistä valitettavista tapauksista, kun joku ovihelmi on väärällä alalla töissä, eikä osaa asiakaspalvelua ollenkaan, ja jonka ainoat keskustelun valtit ovat uppercut, lukkopaini, tai sitten pamppu - niistä tapauksista saa, ja pitääkin kritisoida - ja tehdä vaikka ilmoituskin.
tarkoitan lähinnä sitä, että kyseenalaistetaan lähestulkoon kaikki asiat joita se portsari työssään tekee, ne normaalitkin. pitäisi saada olla baarissa minuuttia vailla neljään asti, pitäisi saada viedä maksamansa juoma ulos asti, pitäisi saada tulla sisään vaikka kunto ei ehkä ihan sitä edellyttäisikään, pitäisi saada jäädä sisälle vaikka on tapellut, hieman oksentanut - tai sammunut, pitäisi saada olla hoitamatta velvollisuuksiaan jos nyt vaikka oksu siihen ravintolan penkille tulisikin, ´porttikieltoa´ ei ole olemassa, joten sitä ei tarvitse noudattaa, jne...
näissä oikein aistii sellaisen ´noustaan barrikadeille ja puolustetaan oikeuksiamme´ fiiliksen, jossa puolustetaan niitä omia asiakkaan ´oikeuksia´ tehdä asioita, jotka on terveellä järjelläkin ajateltuna asioita, joita ei kuulu tehdä. mikähän siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että se portsari tekee siellä vaan työtänsä, ja puuttuu noihin asioihin ainoastaan jos tarve on. tuskin kukaan kotonaankaan käyttäytyy tuolla tavalla, vaan normaalisti. koti voi kuulostaa vertauskohteelta hölmöltä, mutta kuitenkin se on ihan sointuva vertaus. siellä asiat hoituu hyvin, ja siististi illman portsaria - eikä siellä kukaan puolusta oikeuksiaan esimerkiksi oksentaa mihin tahansa, siivoamatta. jotenkin tuntuu siltä, että ravintolaan tullessaan monet ajattelevat tulleensa ´villiin länteen´, jossa voi käyttäytyä täysin toisin kuin kotona. alkoholi tekee monesti sen ihmisille - ja siksi siellä on ne portsarit, jotka sitten koettavat hoitaa sitä juttua enemmän siihen järjestyksen suuntaan, jotta kaikilla olisi siellä kivampaa - ja turvallisempaa - olla.
kaikista harjoittamistani ammateista portsarin työ on muuten ainoa, jossa voi työvuoronsa aikana kuulla yhdeltä ihmiseltä olevansa maailman paras ja ihanin työntekijä, saada myöhemmin nyrkistä toiselta ihmiseltä joka ei aivan ajattele samoin, ja työvuoron lopussa saavansa kuulla kolmannelta ihmiseltä että hoitaa sinulle potkut työpaikastasi - vaikka kohtelet kaikkia ihmisiä aivan samalla tavalla. koettu on. se on jännää, että vaikka itse portsari haluaisi hoitaa asiat aina pääsääntöisesti puhumalla, ja välttää viimeiseen asti kahakointia, niin kuitenkin joskus siihen päädytään - ja täysin asiakkaan toimesta. 17 vuoden ´urani´ aikana on tullut nähtyä lähestulkoon kaikki, ja alkaa ollakin sellainen fiilis, että kohta riittää se näkeminen. ihmettelen että näinkin pitkään on jaksanut tehdä sellaisia töitä, jossa asiakas kokee saavansa kohdella sinua aivan miten haluaa, solvaavansa miten haluaa, ja kaiken päälle vielä kuvittelevansa että on ihan ok jos vaikka vähän nyrkillä löisikin. riippumatta siitä, että itse koettaa selvittää asiat aina puhumalla, ja kohteliaasti. joskus tuntuu siltäkin, että se kohteliaisuus vaan provosoi asiakasta sylkemään päälle, koska asiakkaalle tulee ilmeisesti sellainen ´koira ja sen isäntä´ fiilis, koska portsari noin häntä ´mielistelee´.
joo-o. pitkä sepustus, mutta pähkinänkuoressahan se kysymys oli, että minkä ihmeen takia asiakkaiden pitää usein todellakin ´puolustaa niitä oikeuksiaan´, vaikka kyseessä on ihan normaalit asiat mitkä järkikin jo kertoo että niin ei pitäisi tehdä. onko se vaan joku periaate, että mähän en kuvia kumartele, ja mikä tuo portsarikin kuvittelee olevansa - se varsinkaan ei mua komentele?