Kysymyksiä pokeille

Vahingonteko

Vahingonteko edellyttää tahallisuutta mitä ilmeisesti tällaisessa tilanteessa ei ole joten kyseessä ei ole vahingonteko.

Kylläkin vahingonkorvausvastuu siviilioikeudellisella perusteella tuosta kylläkin syntyy. Mutta sitäkään ei loppujen lopuksi saada perittyä ilman oikeuden tuomiota. Käytännössä ravintolan tulisi nostaa tuomioistuimessa siviilikanne ja tuskin mikään ravintola tuohon lähtee mutta voipi tämän jälkeen olla että et välttämättä olisi enää kovin tervetullut kyseiseen ravinteliin. Eli jos ihan vänkäämisen ilosta haluaa niin voi kieltäytyä maksamasta, en kyllä itsekkään maksaisi vaan siivoaisin vaikka mielummin itse kuin maksaisin siitä lystistä 50 €.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Top 10 Lauseet jotka järjestyksenvalvoja kuulee (liian) usein.

1.Minulla on oikeus.
2.Sinulla ei ole oikeutta.
3.Olen maksanut sen juoman ja aion juoda sen loppuun.
4.En minä ole tehnyt mitään.
5.Vitun hormonipelle.
6.Tää ei jää tähän.
7.Naama on muistissa.
8.Tuu tänne ulos ni katotaan.
9.Tää ravintola on neljään asti auki (meillä on oikeus).
10.Sä et oo enää huomenna täällä töissä.

Lisäisin tähän vielä että:
11. Ollaan ihan just menossa
12. Emmä ole vika
13. Mikset mee sanoo noille muille (tuo usein kuultu lause kun tyhjennät ravintolaa ja menet johonkin pöytää kertomaan että olisi aika lähteä eteenpäin)
14. Pari vaan oon ottanu (Asiakas jolle sanotaan että on liian päihtynyt. Tätä yleensä on tukemassa kaveri joka kertoo että se on ok ja hän ottaa vastuun. Lisänä voi olla vielä kertomus siitä kuinka on juotu saman verran)

Oon muuten ihmetellyt, että miten siitä uhkailusta on tullut niin yleistä. Harvase ilta on joku tappamassa, hakkaamassa tai laittamassa jotain pyöräkerhoa perään. En tiedä kumpi sitten on oudompaa, se että ei jaksa kiinnostaa mikään uhkailu vai se että ihmiset tosiaan latelevat niitä uhkauksiansa. Ihan kuin se ois jo niin vakio että se ois hyväksyttävää. Isomman riesan siitä tosin saisi, jos siihen joka kerta puuttuisi ni poliisit saisivat juosta ovella jatkuvasti.

Juuri näin. Kyllä minulle sopisi, että ravintola tekisi rikosilmoituksen, siitä että olen oksentanut vessan lattialle. Mutta en todellakaan alkaisi asiakkaana siivota oksennusta vessan lattialta. Sitä varten kun on henkilökunta. Rahaakaan en maksaisi ilman oikeuden päätöstä. En usko, että päätöstä ihan äkkiä tulisi, jos kyseessä olisi ravintolan wc:n lattian siivous...
Juu juu, selvä juttu. Meni perille. Sikaillaan sitten kunnolla, kun sulla on siihen oikeus, olethan sentään maksava asiakas :zzzz: Pistä samalla vaikka ravintola paskaksi, sitähän varten kun on huoltomiehet.

Periaatteessa ja periaatteessa. Periaatteessa järjestysmieskursseja ja niiden pitäjiä ei ole ollut edes olemassa viimeisinä vuosina.

jep mun moka se oli järjestyksen valvoja!

1.Minulla on oikeus.
5.Vitun hormonipelle.
6.Tää ei jää tähän.
7.Naama on muistissa.

tuosta olis hyvä eritellä vielä joka lauseelle tyypilinen käyttälä profiili ;)
osa noista toimii kuin sana pommi lentokoneessa!:)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onpas todella älyttömiä kommentteja tuosta oksentelusta. Noh, nää on just näitä 'mulla on oikeus sitä ja tätä ja sulla on velvollisuus läpä läpä mä määrään sä tottelet OLEN MAKSAVA ASIAKAS'-settiä... :jahas:

Yleensä homma menee niin että siivousfirmat ottavat extraa oksennuksista, sekä myös jos on jtn muuta isompaa [kuten paskaa pitkin poikin jne] mitkä lasketaan jonkinlaiseksi 'tehosiivoukseksi'. Vievät enemmän aikaa kuin normaali peruspuhdistus.

Siivoojia ei odoteta oksennuksia siivoamaan, koska ravintola on yleensä auki vielä useita tunteja siinä vaiheessa kun ne ekat oksennukset sinne lattioille ropisee. Oksennusten siivoaminen on yleisen viihtyvyyden takia tärkeää tehdä HETI. Tarjoilijan työ on myydä, portsarin työ on vahtia asiakkaiden turvallisuutta, pitää yleistä järjestystä yllä, sekä tietty tarpeen mukaan huolehtia asiakkaiden ulkovaatteista tms. Kummankaan ravintolatyöntekijän tehtäviin ei kuulu siivous, varsinkaan kenenkään asiakkaan oksennukset.

Työaikana on kiire hoitaa niitä omia tehtäviä, tarjoilijoiden hommana myydä mahdollisimman paljon alkoholia, portsareiden tehtävänä olla tarkkana ja vahtia tilannetta, auttaa ja palvella asiakkaita tarpeen mukaan. Oksennusten siivoaminen, ämpäreiden, moppien ja rättien hakeminen ja luuttuaminen kesken muiden hommien häiritsee niiden oikein tehtävien suorittamista, niitä joista se palkka maksetaan. Tappelun alkaessa ei ole hyvä jos portsari on enemmän keskittynyt jonkun yrjöjen pyyhkimiseen lattianrajasta, tai tarjoilijoilla myynti kärsii kun tulee taukoa siihen omaan varsinaiseen työtehtävään.

Jos asiakas siellä baarissa oksentelee, on myös asiallista hoitaa omat sotkunsa, tai sitten maksaa jollekin muulle siitä työstä. Jotenkin kummallista että tämmöistä vielä vuosikausienkin jälkeen ihmetellään, pitäisi olla ihan selkeä juttu kaikille täysijärkisille ihmisille... :rolleyes:

En ole tunne lakia niin hyvin kuin sitä ammatikseen veivaavat, joten voi olla että omatkin tietoni pitää päivittää asian suhteen. Voi olla että, ja nyt mennään mutulla, porttikielto sana on korvattu lähestymiskiellolla. Yritin tavoitella asianajanaani, mutta oli juuri astumassa saliin, joten joudun häiritsemään häntä asian tiimoilta myöhemmin uudestaan. Mutta pointti on se, että sitä porttaria ei anna poke, vaan ylempi taho. Mutta poke toteuttaa sitä.

Yllä oleva teksti ei pidä paikkaansa miltään osin.

Eikö tää nyt ole sanottu täällä jo monta kertaa, järjestyksenvalvojalla on oikeus estää pääsy ravintolaan henkilön aiemman käyttäytymisen perusteella. Porttikielto sana on vain tutumpi termi ja tämän ymmärtää humaltunut asiakaskin.

On se sanottu, tuntuu vaan olevan niin kamalan vaikia asia käsittää.

MissEvilEve sanoi:
portsarin työ on vahtia asiakkaiden turvallisuutta, pitää yleistä järjestystä yllä, sekä tietty tarpeen mukaan huolehtia asiakkaiden ulkovaatteista tms. Kummankaan ravintolatyöntekijän tehtäviin ei kuulu siivous, varsinkaan kenenkään asiakkaan oksennukset.
Nusnus.. Mutta jos en aivan väärässä ole, niin yleisen järjestyksen ylläpito on poliisin tehtävä.:)

Järjestyksenvalvojan tehtävänä on ylläpitää järjestystä ja turvallisuutta sekä estää rikoksia ja onnettomuuksia siinä tilaisuudessa tai sillä alueella, jonne hänet on asetettu järjestyksenvalvojaksi.

1.Minulla on oikeus.
5.Vitun hormonipelle.
6.Tää ei jää tähän.
7.Naama on muistissa.

Toi "hormonipelle" ja "sä et enää huomenna töissä täällä" on niin klassisia läppiä, et ne kannattaa patentoida ja teettää T-paitoja vaikka. Yleensä kun näitä verbaalisankareita tulee vastaan, niin jaksan vittuilla jopa takaisin ;) Yleensä ne hiljenee kun sanoo et "käyttäisit itekin niin näyttäsit paremmalta, heittopussi". Kaikilla ei ole varaa vittuilla takaisin ja provosoida näitä urpo deluxeja (etenkin keskustan "eliittipaikoissa"), mutta näin homma toimii ongelmalähiöissä.

Mua taas ärsyttää enemmän tollaset 50+ juopuneet akat, jotka tulee liian lähelle tujottaa jv-flabaa ja sit kysyy nimeä, kun se ei lue siinä!

Mutta niinhän se on että kansalaiset tietävät oikeutensa. Harvat vaan haluavat tunnustaa ravintolan oikeuksia tai JV:n oikeusia saati sitten velvollisuuksia. Poket kyllä vähemmän saavat peruskansalaiselta sympatioita vaikka työ on mitä on. Työajat ei ole klo 8-16. Uhkauksia henkeä tai asunnon palamattomuutta kohtaan tulee lähes joka työvuorolla (riippuen paikasta). Kännisiä örvelöitä joudut paapomaan ja selvittelemään Riston ja Sirpan perheriitaakin vielä. Ei ole hauskaa mutta se on kumma kuinka hyvät asiakkaat jotka vielä muistavat pokea ulos lähtiessään jättävät naamaan mieleen hyvässä... Joillekin sen ylpeän rotan ihmiseksi tunnustaminen ei tulisi mieleenkään...

9.Tää ravintola on neljään asti auki
Miksi ihmeessä ravintolat yö kerhot mainostavat olevansa auki neljään kun ne kuitenkin käytännössä on vain vähän yli puolineljään tai varttia vaille neljään. Yleensä aletaan heti valomerkin jälkeen hätistelemään ulos ja musiikki loppuu. Ei kukaan ala kaupastakaan ajamaan ulos puoli tuntia ennenn sulkemista.

Monet satunnaisetbileet ei normi baareissa kuulemma kestävät siihen asti kuin mainoksessa luvataan eli neljään. NÄissä on kuitenkin vähemmän tappeluita kuin muissa baareissa eli sekään ei voi olla syynä.

Vastaukseksi ei kelpaa että se on yleinen käytäntö.

9.Tää ravintola on neljään asti auki
Miksi ihmeessä ravintolat yö kerhot mainostavat olevansa auki neljään kun ne kuitenkin käytännössä on vain vähän yli puolineljään tai varttia vaille neljään. Yleensä aletaan heti valomerkin jälkeen hätistelemään ulos ja musiikki loppuu. Ei kukaan ala kaupastakaan ajamaan ulos puoli tuntia ennenn sulkemista.

Monet satunnaisetbileet ei normi baareissa kuulemma kestävät siihen asti kuin mainoksessa luvataan eli neljään. NÄissä on kuitenkin vähemmän tappeluita kuin muissa baareissa eli sekään ei voi olla syynä.

Koska lain mukaan ravintolan pitää olla täysin tyhjä asiakkaista klo 04:00 mennessä. Ravintolaa jossa on esim. 600 asiakasta, ruetaan tyhjentämään 03:55, saatko silloin kaikki humaltuneet asiakkaat narikan kautta ulos ovesta? Voisin väittää että et saa, kukaan ei saa. Joskus tulee kiire vaikka tyhjennys aloitetaan jo 03:30. Se tietää ravintolalle heti sanktiota jos alkoholitarkastaja sattuu tarkkailemaan tilannetta ja ravintolassa heiluu vielä joku asiakas sulkemisajan jälkeen. Vaikka asiakkaat joskus mussuttavat että "onko kiire ryyppäämään" "onko hermo kireällä" "sulla on vielä työaikaa jäljellä" niin ei.. Tämä ei ole mikään portsarien yleinen päähänpisto, vaan laki joka velvoittaa.

Jos yökerho on auki neljään, se tarkoittaa, että neljältä lukitaan ovet ja henkilökunta lähtee meneen kun on fiilikset vaihdettu. lisää kohta.. meen töihin.. Noh robertto pisti jo.

Mieti kauanko humalaisilla kestää sen takin saaminen narikasta siinä puoli neljän aikaan, ei sitä lähetä 03.55 hakeen...

Ei ole hauskaa mutta se on kumma kuinka hyvät asiakkaat jotka vielä muistavat pokea ulos lähtiessään jättävät naamaan mieleen hyvässä...

Tuo taitaa olla ihan totta. Itse olen jäänyt paikallisen yökerhon pokejen mieleen, vaikka en mitään massiivisia tippejä heitä. Kovassa kännissä olen monesti, mutta tajuan lähteä omin voimin ulos, kun alkaa olla tavoite täyttynyt. Ovella yleensä kaivan taskunpohjat pokelle..mitä lie ongenkoukkuja ja pyöränpaikkoja siellä nyt mahtanut olla, mutta toivottavasti on joskus ollut rahaakin. Mutta ajatushan on tärkein ja hyvät illat tietty toivotan, jos olen puhekykyinen :D

Vois vielä kommentoida tuohon oksentamiseen ja siitä perittävään maksuun sellaista, että tuskin missään muualla kuin baareissa ja takseissa noista peritään "siivousmaksuja". Tuliskohan mieleenkään, että kauppa perisi siitä, että joku oksentaisi käytävälle maksua. Välillä tuntuu, että baareihin hakeutuu töihin tällaisia nirppanokkia joista on trendikästä olla baarimikkona tai -maijana ja sit nyrpistellään nenäänsä kun pitäis jotain (siivota) tehdä. Esim. Helsingissä eräässä yökerhossa, joka oli ennen muistaakseni k-24 baari joka muutui k-18, on baaritiskin toisella puolella niin vittumaista porukkaa, että ei tarvitse siellä enää käydä. No ei tarvis enää tuon k-18takiakaan mutta monesti on henkilökunnalta tullut sellaista palvelua, että kunhan vain ihmiset ymmärtäisivät äänestää jaloillaan niin olisi tuokin baari äkkiä nuri. Mutta ei, sinne on mentävä ku se on Sedun paikka, vaikka kuinka satais paskaa niskaan.

MARAL 3 § sanoi:
Ravitsemisliikkeen saa avata aikaisintaan kello 5 ja sen saa pitää auki kello 2:een. Jos ravitsemisliikkeessä anniskellaan alkoholijuomia (anniskelupaikka) ja alkoholijuomien anniskelu on määrätty päättymään anniskelupaikassa tai sen osastossa aikaisemmin kuin kello 1.30, anniskelupaikka tai sen osasto on suljettava viimeistään puoli tuntia anniskeluajan päättymisen jälkeen.

Anniskelupaikan saa pitää auki kello 2:n ja 4:n välisenä aikana, jos anniskelupaikan anniskeluaikaa on jatkettu kello 1.30:n jälkeen siitä erikseen annettujen säännösten mukaisesti. Anniskelupaikka on tällöin suljettava viimeistään puoli tuntia anniskeluajan päättymisen jälkeen. Uusia asiakkaita saa vastaanottaa ravitsemisliikkeeseen viimeistään puoli tuntia ennen säädettyä sulkemisaikaa.
Lue erityisesti boldattu kohta. Anniskelupaikan tulee siis olla suljettuna viimeistään klo 04:00 jos anniskelu loppuu klo 03:30. Kaikkien asiakkaiden tulee tuolloin olla poissa anniskelupaikasta. Tämä ei siis tarkoita sitä, että voit juhlia ja juoda oluttasi klo 04:00 saakka ja sitten poistua.

Tästä syystä porukkaa pyydetään poistumaan heti pilkun jälkeen. Asiakkaille kuuluu siis antaa kaikki kamat narikasta ja suorittaa kadonneen narikkalapun metsästys ennen klo 04:00. Jos anniskelupaikassa on parikin sataa ihmistä niin melkoinen kiire on. Tästä syystä "tää paikka suljetaan kello neljä" on paska argumentti, jos haluaa juoda kaljansa loppuun.

Edit: vitun hidas.

Tekeehän se baarimikko siellä töitään kokoajan. Kyllä mäkin omassa duunissa vähän nyrpeä olisin jos pitäis jonkun oksennukset siivota koska se ei todellakaan ole mun hommaa eikä mulle siitä makseta. Miksi baarimikon pitäisi ilomielin siivota toisten oksennukset?

Eipä silti, kyllä noita kusipäisiä pokeja on tälläkin kylällä ihan tarpeeksi. Vaikka tämän ketjun yleinen linjaus on se, että poke on oikeassa, niin uskallan väittää, että portsarien joukosta löytyy suhteessa aika paljon törppöjä verrattuna vaikka omaan ammattiini. Näin väitän siksi, että pokeiksi hakeutuu myös kunnioituksen kipeitä ja heikon itsetunnon omaavia spedejä, mutta tuskinpa kauaa keikkuvat alalla..?

:hyper: Jesu WTA!!! Mitä sä mietit kun sä kirjoitat? Et kai nyt vakavissasi voi edes hyvällä sydämellä ottaa vertauskohdaksi kauppaa? Puhutaan kuitenkin anniskelutilasta jossa ihmiset ovat monesti humalassa ja jotkut vielä tulleet snägärin kautta paikalle...

Ja luitko lainkaan sitä kohtaa jossa mainittiin toimenkuva ravintolassa? Luuletko että esim poken tehtävä ravintolassa olisi käydä myös karhupumpun kanssa aukaisemassa vessaa tai vaihtamassa sinne lamppua? Ei se ole siitä kiinni mitä haluaa tehdä vaan siitä mikä kuuluu toimenkuvaan ja mikä on taloudellisesti sille paikallekin kannattavaa. Ei poke voi olla vessaa siivoamassa kun toiset vetää jakkaroita kadulle ja hakkaa niillä autoja :rolleyes:

Tai kuinka paljon myynti kärsii jos baarimaija onkin siellä siivoamassa kun asiakas ei itse kanna vastuuta? Miksi se oma vastuu on niin vaikea kieltää? Ei ole pakko maksaa ei mutta et kai sä kaverisi luonakaan velvoita sitä siivoamaan sun jälkiä? Jotain munaa hiukan pitäisi olla... Eipä vaan taida näillä nykyään olla :david:

Vois vielä kommentoida tuohon oksentamiseen ja siitä perittävään maksuun sellaista, että tuskin missään muualla kuin baareissa ja takseissa noista peritään "siivousmaksuja".
Mietippä nyt vaikka taksin kohdalta asiaa uudestaan. Tuleeko kova tili loppuillasta, jos joku asiakas laatoittaa taksin koko takapenkin lauantaina klo 22:00? Kyllä siinä on auto parkissa lähes koko loppuillan, kun sitä laattaa pestään sieltä pois. Pahimmassa tapauksessa auto on poissa pelistä maanantaihin saakka, jolloin sen voi hyvällä tuurilla saada sisäpesuun.

Eipä silti, kyllä noita kusipäisiä pokeja on tälläkin kylällä ihan tarpeeksi. Vaikka tämän ketjun yleinen linjaus on se, että poke on oikeassa, niin uskallan väittää, että portsarien joukosta löytyy suhteessa aika paljon törppöjä verrattuna vaikka omaan ammattiini. Näin väitän siksi, että pokeiksi hakeutuu myös kunnioituksen kipeitä ja heikon itsetunnon omaavia spedejä, mutta tuskinpa kauaa keikkuvat alalla..?

Olet ihan oikeassa että pokeista löytyy ääliöitä... Niin löytyy muuten pääjohtajistakin. Se on vaan niin että kun pokella on noita oikeuksia puuttua ihmisen tekemisiin niin siinä helposti tulee enemmän mielipiteitä. Mutta et sitten omaa ammattia viitsi laittaa kun kerran arvostelet koko ammattikuntaa noin vapaasti?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom