Onpas todella älyttömiä kommentteja tuosta oksentelusta. Noh, nää on just näitä 'mulla on oikeus sitä ja tätä ja sulla on velvollisuus läpä läpä mä määrään sä tottelet OLEN MAKSAVA ASIAKAS'-settiä... :jahas:
Yleensä homma menee niin että siivousfirmat ottavat extraa oksennuksista, sekä myös jos on jtn muuta isompaa [kuten paskaa pitkin poikin jne] mitkä lasketaan jonkinlaiseksi 'tehosiivoukseksi'. Vievät enemmän aikaa kuin normaali peruspuhdistus.
Siivoojia ei odoteta oksennuksia siivoamaan, koska ravintola on yleensä auki vielä useita tunteja siinä vaiheessa kun ne ekat oksennukset sinne lattioille ropisee. Oksennusten siivoaminen on yleisen viihtyvyyden takia tärkeää tehdä HETI. Tarjoilijan työ on myydä, portsarin työ on vahtia asiakkaiden turvallisuutta, pitää yleistä järjestystä yllä, sekä tietty tarpeen mukaan huolehtia asiakkaiden ulkovaatteista tms. Kummankaan ravintolatyöntekijän tehtäviin ei kuulu siivous, varsinkaan kenenkään asiakkaan oksennukset.
Työaikana on kiire hoitaa niitä omia tehtäviä, tarjoilijoiden hommana myydä mahdollisimman paljon alkoholia, portsareiden tehtävänä olla tarkkana ja vahtia tilannetta, auttaa ja palvella asiakkaita tarpeen mukaan. Oksennusten siivoaminen, ämpäreiden, moppien ja rättien hakeminen ja luuttuaminen kesken muiden hommien häiritsee niiden oikein tehtävien suorittamista, niitä joista se palkka maksetaan. Tappelun alkaessa ei ole hyvä jos portsari on enemmän keskittynyt jonkun yrjöjen pyyhkimiseen lattianrajasta, tai tarjoilijoilla myynti kärsii kun tulee taukoa siihen omaan varsinaiseen työtehtävään.
Jos asiakas siellä baarissa oksentelee, on myös asiallista hoitaa omat sotkunsa, tai sitten maksaa jollekin muulle siitä työstä. Jotenkin kummallista että tämmöistä vielä vuosikausienkin jälkeen ihmetellään, pitäisi olla ihan selkeä juttu kaikille täysijärkisille ihmisille...