Kysymyksiä pokeille

Kyllä. Tulee ihan suoraan työaikalaista (33 §). Tähän poikkeuksena käytännössä kokonaistyöaikaa tekevät (yleensä toimihenkilöt ym.) ja erikseen sovittu urakkapalkkaus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Okei mutta miten se käytänössä toimii? Tuleeko niitä lisiä vai kusettaako firmat? Mitä olen kuullut niin on yleistä että sulla on se tuntipalkka ja enempää ei tule? Pitäisi jotenkin saada ne tyvuorot paperille niin että jos jälkeenpäin tulee ongelmia niin on mustaa valkoisella

Tuohan nyt on siitä kiinni, mitä olette työnantajan kanssa sopineet. Jos olette sopineet että saat tuntipalkkaa lisineen ja pyhäkorvauksineen niin silloin saat palkkaa lisineen ja tuplakorvauksineen. Jos olet sopinut että saat tiettyä tuntipalkkaa, mikä sisältää pyhäkorvaukset ja lisät (monissa paikoissa käytäntönä) niin tämän pitäisi kyllä käydä työsopimuksesta ilmi.

Jos et ole työsopimusta tehnyt tai ottanut selvää asioista jotka liittyvät palkkaan ja työaikaan ja jotka sinua koskettavat, eikä mistään ole mustaa valkoisella niin työnantajahan kyllä pyörittelee asiat juuri itselleen parhaimmalla ja edullisimmalla tavalla - joku käyttää siitä nimeä kusetus, minä käyttäisin siitä nimeä työntekijän tyhmyys. Konfliktitilanteessa se on sana sanaa vastaan. Ei kannata ruveta mihinkään töihin ennen kuin työsopimuksessa on molempien nimet ja työsopimukseen on kirjattu yhdessä sovitut ehdot.

No sunnuntailisät nyt ei ole paikallisesta sopimisesta kiinni. Ainoastaan työnantajajärjestöt ja työntekijäjärjestöt yhdessä (TES) voivat poiketa laista huonompaan suuntaan, paikallisesti voidaan toki sopia lakia paremmin.

Niin jos työnantaja sanoo että tuntipalkka on x niin eikö se on niin en kyllä odota että mun pitäisi kysyä lisistä jos kerran TES:ssä sanotaan että pitää saada.

Nuo palkkahommat on vähän kiikunkaakun. Mä en itse suosi TES:n mukaista ptp+lisät palkkausta koska se on epäreilu. Monella ovella on tilanne, että viikolla ori äijä kun viikonloppuisin. Luonnollisesti viikonloppumiehet keräävät hirveät hynät ja viikkomies kituuttaa ptp:llä ja joku parin euron lisät päälle. Mulla on kiinteä 15€/h. brutto, olin töissä sitten tiistaina tai lauantaina. Palkkakuitissa mulla on ptp, johon on laskettu päälle keskiarvoisesti kaikki mahdolliset kertyvät lisät, myös lomakorvaukset.
Itse ole todella tyytyväinen tähän systeemiin, tiedän aina sentilleen paljonko saan liksaa.

Olet mutta oot varmaan erikseen sopinut pomon kanssa palkasta? Mulle jää ihan naurettava summa käteen ilman lisiä. Ihmettelen kyllä miksi porukka tekee niitä hommia kympin tuntipalkalla, kyllä baarityöntekijöille makseetan lisät ja kaikille muillekin. Kai se on niin helppoa löytää poikia jotka vaikka ilmaiseksi seisoo ovella? Yleensä taso on sen mukainen

Sitä vartenhan se viikonloppulisä maksetaan että joutuu olemaan töissä kun muut on vapaalla. Epäreiluksi näkisin enemminkin että keskiviikosta sais saman rahan kuin lauantaista

Sitä vartenhan se viikonloppulisä maksetaan että joutuu olemaan töissä kun muut on vapaalla. Epäreiluksi näkisin enemminkin että keskiviikosta sais saman rahan kuin lauantaista

Olet kyllä oikeassa tuossa, mutta onko sillä sulle mitään merkitystä, jos et tee muuta kuin "ovihommia"?. Eikä ymmärtääkseni kukaan "joudu" olemaan. Toki tämä on nyt näkemysero. Tietysti samat palkalliset oikeudet ja säännöt täytyy saada alalle kuin alalle, mutta ovifirmoissa on kymmeniä työntekijöitä jotka tekevät sen pari vuoroa kuukauteen ovat ns. tarvittaessa töihin kutsuttavia. Minusta on nimenomaan reilua että he saavat sen laskennallisen kta-palkan lomakorvauksineen joka tiliin. Silloin sen yksittäisen vuoron täysi rahallinen hyöty saadaan heti itselle, joka varmasti näissä jämävuorojen tekemisessä onkin pointtina.

Viikonloppuvuorot ainakin täälläpäin ovat pääsääntöisesti pidempiä ja tippiä tulee 4x. Arkivuoro(ti, ke, to.) on 4-5h. ja viikonloppuna 5-9h.
Viikkovuoroja useimmin tekee kokemattomammat kaverit joiden kta(laskennallinen "tuntipalkka") keikkuu 10-13€. Viikonloppuisin samat sällit voivat tehdä kakkos- tai kolmosvuoroa eli 5 tai 4h.

Itse kun tein sen 35h/vko. ovea niin tasainen tuntipalkka ilman lisiä kelpasi hyvin. Olin töissä 4-6 iltaa viikossa. Kuukausitasolla tienasin noin 1500-1700.
Ovi on nykyään kakkostyö, teen sitä kokoaikaisen vartijantyön lisäksi että voin ostaa akalle timantteja. Kokemusta ja eräänlaista mainetta on kertynyt ja siksi palkkaa voin sovitella aika kivasti. Teen kyllä myös halvemmalla parille firmalle kun pulaa tekijöistä on. Keskimäärin teen nykyään n. 40h. ovea/kk. kolmelle eri firmalle.

Nyt tätä kirjoittaessa tuli mieleen että en taida tietää näistä asioista tarpeeksi. Mä vaan omasta tahdostani seison siinä ovella kerron huonoja vitsejä käsi ojossa. Ja olen tyytyväinen.

Se vaan ei varmasti ole nuoria jätkiä kohtaan reilua kun ovat vasta aloittaneet ja pääsevät pari kertaa viikossa paskavuoroihin 4 h vuoroja että saavat tasaista palkkaa että vanhemmat jätkät saa enemmän viikolla ovella seistessään. Tippiä ei todellakaan kaikissa paikoissa tule, ja sitä on ihan turhaa laskea palkan päälle minään korvauksena kun se ei ole säännöllistä tuloa. Jos noita hommia tekee vaikka opiskeluiden ohella niin reilumpaa on että maksetaan ne pyhälisät pyhätunneilta ja kaikki muutkin, eikä tehdä mitään yleispätevää.

Hankalahan tohon varmaan on muutosta saada kun nähdäkseni niitä junnuja riittää vuodesta toiseen siihen ovelle puoleksivuodeksi kuuntelemaan vittuilua kunnes riittää kun ei siitä saa järkevää korvausta.
Samalla logiikalla tehtaallakaan ei tarvitsisi lisiä maksaa kun ihan samahan se on teetkö töitä siinä yövuorossa vai päivävuorossa, töissä oot kuitenkin ja on kivempi ku kaikki saa tasaisesti palkkaa tekee mitä vaan, vaikea arvata onko vuorolistan tekijällä kavereita.

Hankalahan tohon varmaan on muutosta saada kun nähdäkseni niitä junnuja riittää vuodesta toiseen siihen ovelle puoleksivuodeksi kuuntelemaan vittuilua kunnes riittää kun ei siitä saa järkevää korvausta.
Samalla logiikalla tehtaallakaan ei tarvitsisi lisiä maksaa kun ihan samahan se on teetkö töitä siinä yövuorossa vai päivävuorossa, töissä oot kuitenkin ja on kivempi ku kaikki saa tasaisesti palkkaa tekee mitä vaan, vaikea arvata onko vuorolistan tekijällä kavereita.
Sama homma se on niillä tiskin takana olevilla. Katsotaan vähän millanen on lärvi ja jos se on ok, niin tiskin taakse laskeen siideriä omansa ikäisille. Jos palkka ja työaikavenkoilu ei kelpaa, niin uutta vaan tilalle.

Jos olisin tyhmä sekä ois kiinnostusta ja alkupääoma niin voisin laittaa teineille yökerhon pystyyn. Palkataan noita alalla vasta aloittelevia töihin kauniilla lärvillä, joille liittoon soittaminenkin on tuntematon käsite. Hommaa pyörittään yksi hyvät puhelahjat omaava ravintolapäällikkö ja paletti on valmis.

Tuo palkkahomma on kyllä sellainen vedenjakaja, joku on sitä mieltä että kiinteä tuntipalkka on paras ja joku taas vannoo pyhäkorvausten ja lisien nimeen. Molempia on kokeiltu ja kyllä allekirjoittanut suosii ennemmin kiinteän tuntipalkan sopimusta. Ainakin omasta kokemuksesta tuntipalkka on silloin isompi ja ei tarvi pelätä sitä jos päätyön takia jää se lauantai-ilta tekemättä kun arkivuoroista saa saman korvauksen.

Toki asia on eri silloin jos tuntipalkan suuruus on sama kuin se olisi firmassa/porukassa jossa nuo pyhätunnit sun muut maksetaan, silloin sinne ovelle tuskin kovin pitkäksi ajaksi ketään löytää.

Millainen on muuten ovimiestilanne tällä hetkellä Turussa? Ilmeisesti sielläkin päin suurin osa ravintoloista käyttää jo portsarifirmoja, löytyykö kaupungista ravintoloita, joissa on vielä omat sällit töissä?

Jos teet töitä esim opiskeluiden ohella vain viikonloppuisin, työaika vaikka 22-02 pe ja la. Tuntipalkka on vaikka 11+lisät, niin saat yölisiä 4 h, jolloin pe yön palkka on 11*4+2*4 euroa, eli 52 ja la yöltä tulee 2 vikaa tuntia tuplana joten palkka on 11*6+1*6 eli 72 euroa, viikonlopusta tulee 134. jos taas kiinteä palkka vaikka 15 egeä tunti niin tulee 8*15 120 euroa viikonlopulta. Sitten kun ottaa huomioon että joskus on se perjantai pyhä tai lauantai niin nousee vielä tuo normi tuntipalkka kertymä vuositasolla useita kymppejä viikonloppua kohti kun se pyhä siihen osuu.

Todennäköisesti myös koulunohelle tekevä on ne arkipyhät töissä jolloin se ero kasvaa entisestään.

Se nyt vaan ei millään logiikalla mene niin että kiinteällä saisi vähän tekevät enemmän. Uskoisin että käyttämässäni laskelmassa vielä tuntikorvaus on alle nykyisen tessin kun en ulkoa muista, ja aloittelijat ei varmasti saa tuota 15 euroa tunnissa kiinteenä.

Tännehän välillä kirjoittelee uusia portsareita, mitä soppareita teille on tarjottu.

Mun duunissa viikonlopusta saa lauantailta 150% ja sunnuntailta 400% palkkaa ihan päivätöistä. 8t lauantaina ja 8t sunnuntaina on yhtä kuin 44t palkka.
Aika hiljasta on että lähtisin 10-15e tuntipalkoilla yötöihin viikonloppuna, kyllä niin paljon kusetetaan pokeja tässä palkka-asiassa.

Tottahan se on, ja sinne riittää aina nuoria jätkiä lisää ovelle.

Onko se oikeasti niin että keskipalkka on noin 10-12 egee? Olin yhdessä kohteessa ja minulle sanottiin että tyyppi joka oli edellisemä päivänä oli tullut Lahdesta asti (70km /suunta)neljäksi tunniksi 11e tuntipalkalla eli käteen jäis semmoisesTa keikasta ehkä 20e. Ehkä vähemmän. Vaikuttaa siltä että tyykkää näistä hommista niin paljon että kymppi tunnissa riittää. Älytöntä. En tiennyt mitä odottaa ennen kuin aloitin mutta olin kyllä odottanut että 14-16e olisi ainakin pitänyt saada siitä

Jos olisin tyhmä sekä ois kiinnostusta ja alkupääoma niin voisin laittaa teineille yökerhon pystyyn. Palkataan noita alalla vasta aloittelevia töihin kauniilla lärvillä, joille liittoon soittaminenkin on tuntematon käsite. Hommaa pyörittään yksi hyvät puhelahjat omaava ravintolapäällikkö ja paletti on valmis.
Niin että kokemattomat työntekijät, joku supliikki raflapäällikkö, jonka osaaminen loppuu siihen, ja joku tyhmä, jolla on liikaa rahaa :) Tossa on aika hyvin kuvattu ihan klassinen paketti, jolla saadaan ravintolatoiminta ryssittyä noin niinku alusta loppuun. Ja todennäköisesti vielä aika nopsaan.

Niin että kokemattomat työntekijät, joku supliikki raflapäällikkö, jonka osaaminen loppuu siihen, ja joku tyhmä, jolla on liikaa rahaa :) Tossa on aika hyvin kuvattu ihan klassinen paketti, jolla saadaan ravintolatoiminta ryssittyä noin niinku alusta loppuun. Ja todennäköisesti vielä aika nopsaan.
Päppäpää, nyt keksit tuon lopun itse. Minä pistin vaan että itse työntekijät nuoria ja työelämässä kokemattomia. Joten ollaan tyytyväisiä kun on töitä, mutta omia puolia ei osata pitää missään suhteessa.

Sinä keksit että ravintolapäällikkö on tyhmä ja omistaja on tyhmä. Eikö se oo aika selvä, että se ei sillon pyöri, jos kukaan ei osaa mitään :D

Onko se oikeasti niin että keskipalkka on noin 10-12 egee? Olin yhdessä kohteessa ja minulle sanottiin että tyyppi joka oli edellisemä päivänä oli tullut Lahdesta asti (70km /suunta)neljäksi tunniksi 11e tuntipalkalla eli käteen jäis semmoisesTa keikasta ehkä 20e. Ehkä vähemmän. Vaikuttaa siltä että tyykkää näistä hommista niin paljon että kymppi tunnissa riittää. Älytöntä. En tiennyt mitä odottaa ennen kuin aloitin mutta olin kyllä odottanut että 14-16e olisi ainakin pitänyt saada siitä

Suunnilleen tuo on keskipalkka. Oon jonkin verran tehnyt ravintola alan töitä, niin tuntilaskutus "parhaimillaan" 18.30, niin ei siittä kummosesti makseta

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom