Kysymyksiä pokeille

Sanoin niille Securitaksen tytöille siellä kyseisen ravintolan narikassa, että tämäon ensimmäinen paikka, kun näen vartiointifirman tyyppejä ravintolassa järjestyksenvalvojina. Tytöt vastasivat, että kyseinen ravintola on Securitaksen ensimmäinen kohde. Jäin siis siihen käsitykseen, että ovat ehkä tulleet jäädäkseen.

Pohdinkin siinä, että alkavatko noi isommat ravintolat (joilla on rahaa maksaa) suosimaan noita (ehkä isompia/tunnetuimpia) vartiointifirmoja ehkä näiden uusien kuittipakkojen takia ja ehkä siksi, että siellä ovella olisi mahdollisesti töissä enemmän sellaista väkeä, joita ei yhdistetä heti tiettyihin "negatiivissävytteisiin" tahoihin?

Mulla on sellainen käsitys,että ensi vuoden alusta pokefirmoiltakin vaaditaan vartioimisliikelupa. Lainsäätäjän tarkoitus lienee juurikin tuo harmaan talouden torjuminen ja tunnettuja nimiä kuten Securitas varmasti käytetään tulevaisuudessa ovilla yhä enenemissä määrin ainakin isommissa paikoissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on sellainen käsitys,että ensi vuoden alusta pokefirmoiltakin vaaditaan vartioimisliikelupa. Lainsäätäjän tarkoitus lienee juurikin tuo harmaan talouden torjuminen ja tunnettuja nimiä kuten Securitas varmasti käytetään tulevaisuudessa ovilla yhä enenemissä määrin ainakin isommissa paikoissa.

Itse en ole perehtynyt noihin lakeihin ja muihin näiltä osin.

Sanoin niille Securitaksen tytöille siellä kyseisen ravintolan narikassa, että tämäon ensimmäinen paikka, kun näen vartiointifirman tyyppejä ravintolassa järjestyksenvalvojina. Tytöt vastasivat, että kyseinen ravintola on Securitaksen ensimmäinen kohde. Jäin siis siihen käsitykseen, että ovat ehkä tulleet jäädäkseen.

Pohdinkin siinä, että alkavatko noi isommat ravintolat (joilla on rahaa maksaa) suosimaan noita (ehkä isompia/tunnetuimpia) vartiointifirmoja ehkä näiden uusien kuittipakkojen takia ja ehkä siksi, että siellä ovella olisi mahdollisesti töissä enemmän sellaista väkeä, joita ei yhdistetä heti tiettyihin "negatiivissävytteisiin" tahoihin?

He ovat Securitas events Oy:n järjestyksenvalvojia, joka on Securitaksen järjestyksenvalvontaan ja tapahtumaturvallisuuteen keskittyvä tytäryhtiö. Yhtiö on nykyään ottanut myös "perinteisten" ravintolakohteiden toimeksiantoja nykyisten tapahtumien yms. yleistötilaisuuksien ja kokousten lisäksi.

Ilmaisin itseni ehkä vähän huonosti. Kysymys minun kysymyksessäni ei siis ollut tittelistä, vaan työnantajasta.

Siis he ovat kaikki järjestyksenvalvojia, mutta siis ovatko myös ne ovella seisovat järjestyksenvalvojat Securitaksen palveluksessa vai jonkun muun firman? Näin ainoastaan narikassa seisovilla naisjärjestyksenvalvojilla Securitaksen laput rinnassa.

Oma veikkaukseni on securitaksen tytäryhtiö securitas events.

Edit. Hidas

”Laitakaupungilla, missä rutiköyhät, rammat ja vähä-älyiset asustavat, on väkivallan uhka lähes päivittäistä. Lisäksi niissä kohteissa työskennellään usein yksin. Keskustan yökerhoissa väkivaltaa kohtaa harvemmin. Vaikka asiakkaita on enemmän, on portsareitakin vastaavasti enemmän ja asiakasvalinta tehokkaampaa.

Ennen vanhaan riehujat ja kusipäät kuristettiin tajuttomaksi jos ei sana tehonnut. Nykyään vinoonkasvaneet tai muuten valuvikaiset juipit uhkaavat turpaanvedolla jos käyt huomauttamassa häiriöstä tai huonosta käytöksestä. Ei sulla oo mitään oikeutta, on aika tyypillinen vastaus. Onhan se varmaan shokki, kun ensimmäistä kertaa elämässä pari-kolmekymppiselle asetetaan rajoja.

Minua on uhattu ampuma-aseella työtehtävissä neljä kertaa. Teräasekeissejä on ollut toistakymmentä. Kerran uran alkuaikoina puukko osuikin. Tilanne oli joukkotappelu ravintolan edustalla. Ensin en edes huomannut, että sain puukosta. Vasta tilanteen jälkeen työkaverin kanssa ihmeteltiin, että mistä tulee verta. Reikä löytyi alavatsasta. Sen jälkeen marssin kauppaan ostamaan luotiliivit. Ne ovat halpa henkivakuutus.

Jokaiselle arvelle löytyy tarina kerrottavaksi lapsenlapsille. Minua on lyöty useita kertoja töissä pullolla tai tuopilla päähän. Käsi on murtunut kaksi kertaa painissa ja hampaita on lohjennut.

Henkinen väkivalta, kuten turpaanvedolla uhkaaminen on melkein päivittäistä. Riuhtomista, raapimista, painia ja lyömistä tapahtuu viikoittain. Teräaseella tai huumeneulalla uhkaamista tapahtuu onneksi harvemmin, muutamia kertoja vuodessa.

Homma muuttuu hullummaksi ja riskit kasvavat. Jengi on ihan mömmöissä tai muuten sekaisin. En tiedä kauanko jaksan enää tehdä hommia. Riskit kasvavat, mutta rahallinen hyöty ei. Kilpailu kovenee ja aina löytyy joku abiturientti kesätyöntekijä, joka on valmis tekemään järkkärihommia minimipalkalla. Saman rahan saa helpommalla ja pienemmällä riskillä vaikka keräämällä tyhjiä pulloja.”

Kauko, 35, portsarin hommissa 15 vuotta

"Ennen vanhaan riehuja kuristettiin tajuttomaksi" - portsari kertoo rajuista työvuosistaan - ESS.fi

Itelle ei oo vielä onneks sattunut kohdalle mitään isompia uhkatilanteita nyt reilun 4kk työnteon aikana, tosin meidän firman kohteetkin on aika rauhallisia. Vyöllä mulla on ollut ainoastaan raudat ja päällä kauluspaita, eli aika riskillä oon silti hommaa tehnyt. Oikeastaan kaikki uhkatilanteet/häiriöt oli ihan tuolla ensimmäisissä keikoissa, yks päällekäynti, yks isompi teiniporukka joka kävi aika kuumana, yks ulosheitettävä narkki ja tällaista pientä. Viimeisin noista uhkas vetää turpaan ja teiniporukasta yks tais sanoa että jos kosken niin se lyö. Kaikki häiriöt pl. päällekäynti tapahtui samassa kohteessa joka on pieni pubi keskustassa, asiakaskunta aika laajaa ja epämääräistä. Kyllä sitä pienet kusipaskat valahtais jos joku kerta ilmestyis puukko naaman eteen tms. Nyt oonkin tehnyt aika paljon rauhallista syrjäsempää heseä, koska alalla on hiukan hiljasempi hetki ja firmassa ukkoja paljon + tuo hese on helppoa rahaa ja tunteja kertyy enemmän kuin muissa kohteissa.

Keikoilla, festareilla ja erittäin kovaäänisillä klubeilla olleille: suojaatteko kuuloanne, millä suojaatte ja miten pirussa pystytte kommunikoimaan radiolla jos teil on samalla tulpat korvissa? >.<
Oon menossa ekalle festarikeikalle Waterlandiin ja mietin tosissani, laitanko mitään kuulosuojausta anniskelualueelle, jos sen takia ei sit pysty radiopuhelinta käyttää kunnolla..

Onhan noita radiolla olevia peltoreita olemassa (jotka saa kytkettyä radiopuhelimeen), tosin ei ehkä anniskelualueelle paras vaihtoehto koon vuoksi, näyttää urpolta. Mä en oo suojannut kuuloani kovaäänisillä vuoroilla, jonka on aina huomannut nukkumaanmennessä, mut tähän mennessä ei oo ollut vaihtoehtoja juuri tuon radion takia.
Noilla kovaäänisillä sisäkeikoilla on kyllä radionkin käyttö aivan perseestä, kun toinen korva kuulee pelkkää kovaa musiikkia ja toiseen korvaan tulee epäselvä radion ääni sekoitettuna kovaan musaan. Itse ajattelin jatkoa ajatellen teettää sellaiset muotoon valetut korvatulpat, jotka ei kylläkään toimi myöskään radion kanssa, mut on ainakin sit kaikilla muilla keikoilla ja festareilla kunnon tulpat. Noita muotoonvalettavia kun etsiskelin niin vastaan tuli yhdet joihin on upotettu nappikuulokkeet mut niitäkään ei sit pysty radion kanssa hyväksi käyttämään kun ei saa mikkiä kytkettyä.
E. Löysin tällaiset, tosin hinta aika mehukas, mutta varmasti hyvät. Noihinkin tarvis kaveriksi erillisen mikin, mut sellaset ei paljoa maksa, ulkonäkö noissakin tosin pieni ongelma, jos festareilla seisoo jossain aidan takana tms. niin menee hyvin mut jos pitää jossain anniskelualueella tai sisätiloissa olla niin ei ehkä kovin asialliset.
Peltor ComTac XP aktiivikuulonsuojaimet - Varusteleka.fi
Peltor SportTac aktiivikuulonsuojaimet - Varusteleka.fi

Kannattaa suojata, nimim. vinkuu vieläkin
Vaihtoehtoja monia, mutta mm. korvanappi mallia tulppa toisessa ja tavallinen korvatulppa toisessa. Jos ei ole headsetia niin sen kyllä tuntee kädessään kun puhelin särähtää, jolloin kerkii nostamaan korvalle.

Vois muuten lukea taas joku ilta. Oisko viides tai kerta. Tuon kirjan innoittamana omatkin ovihommat alkoi :)

Kellään tietoa Oulussa perjantaina piestystä ovimiehestä?

En oo kuullu koko hommasta, mut onko tuosta mitään ollu lehdessäkään? Sulla ilmeisesti jotain tietoa hommasta.

Ei eikä poliisin tiedottettakaan. Noh, sen verran tiedän facebookista että uhri on edelleen oyksissa. Tajuissaan mutta pää paskana. Itse (eikä kukaan muukan) se ei ole tapahtuneesta puhunut, kuin että sattuu :/ tapahtumapaikastakaan ei puhetta.

Keikoilla, festareilla ja erittäin kovaäänisillä klubeilla olleille: suojaatteko kuuloanne, millä suojaatte ja miten pirussa pystytte kommunikoimaan radiolla jos teil on samalla tulpat korvissa? >.<
Oon menossa ekalle festarikeikalle Waterlandiin ja mietin tosissani, laitanko mitään kuulosuojausta anniskelualueelle, jos sen takia ei sit pysty radiopuhelinta käyttää kunnolla..

Keikka ehti jo mennä, mutta itse käytän noin 20 euroa maksavia tulppia, jotka päästävät puheen lähes normaalisti läpi, mutta vaimentavat liian kovan musiikin. Noita löytyy netistä monenlaisia sekä ammuntaan tarkoitettuja, että nimenomaan musiikkiin/vastaavaan. suosittelen hommaamaan, noista hommista ei niin paljon makseta, että oma kuulo kannattaa sen takia pilata.

Firma jolla noita hommia tein, oli myös aina peltorin kuppeja mikrofonilla, joita oli jaossa esim. festarien lavan edustalle tai muissa kaikkein meluisimmissa paikoissa.

Ei eikä poliisin tiedottettakaan. Noh, sen verran tiedän facebookista että uhri on edelleen oyksissa. Tajuissaan mutta pää paskana. Itse (eikä kukaan muukan) se ei ole tapahtuneesta puhunut, kuin että sattuu :/ tapahtumapaikastakaan ei puhetta.

Dixon, Toppila. Mulla kyytiläinen tosta kerto, fabossa oli ollu juttu mutten tiedä enempää.

Yhen miehen baari. Ei Toppila enää ole niin paha paikka kuin ennen, näitä voi sattua ihan missä vaan.

Dixon, Toppila. Mulla kyytiläinen tosta kerto, fabossa oli ollu juttu mutten tiedä enempää.

Yhen miehen baari. Ei Toppila enää ole niin paha paikka kuin ennen, näitä voi sattua ihan missä vaan.

Ilmeisesti toipuu täysin?

Kesällä kävin ajamassa sellualueen ympäri, ja poikkesin grillillä. Pois lähdettyäni 2 poliisiautoa lähti seuraamaan kunnes Teboililla vasta tekivät uukkarit peräkkäin. Viikolla ja keskellä päivää. Sen enempää en nykytilanteesta osaa sanoa.

Ilmeisesti toipuu täysin?

Kesällä kävin ajamassa sellualueen ympäri, ja poikkesin grillillä. Pois lähdettyäni 2 poliisiautoa lähti seuraamaan kunnes Teboililla vasta tekivät uukkarit peräkkäin. Viikolla ja keskellä päivää. Sen enempää en nykytilanteesta osaa sanoa.

Juu siis kyllähän rajis/tuira/toppila/ritaharju on rikostilastojen kärjessä. Siitö ei käy kieltäminen. Mutta meno on huomattavasti rauhaisampaa kuin niinä aikoina kun maine on ollut se joka toppilallla on nyttenkin.

Ei hajua mitö on tapahtunut mutta usein toipuvat hyvin jos ei terä/ampuma-ase ole kyseessä :)

Juu siis kyllähän rajis/tuira/toppila/ritaharju on rikostilastojen kärjessä. Siitö ei käy kieltäminen. Mutta meno on huomattavasti rauhaisampaa kuin niinä aikoina kun maine on ollut se joka toppilallla on nyttenkin.

Ei hajua mitö on tapahtunut mutta usein toipuvat hyvin jos ei terä/ampuma-ase ole kyseessä :)

Ritaharju? Sekoititko ehkä Kaijonharjuun?

Tarviiko ravintolan portsarilla olla voimankäyttökoulus suoritettuna, vai riittääkö pelkkä peruskurssi? Ilmeisesti paikkakunnan poliisista kiinni, vai mistä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom