Kysymyksiä pokeille

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On kyllä ihan käsittämätöntä paskaa. Miten tuomio voi olla noin helvetin mitätön kun kyseessä oli kuitenkin törkeä pahoinpitely joka kohdistui järjestyksenvalvojaan.
Puhtaasti lehtijutun perusteella arvailua: jäi näyttämättä, kuka sen näkökyvyn menetyksen aiheutti. Tekijöitä oli useampia, todistajien mukaan ainakin neljä, mahdollisesti useampi. Tämän ainoan tuomitun katsottiin todistettavasti lyöneen kerran nyrkillä kasvoihin, muiden henkilöllisyys jäi epäselväksi. Tuo tuomio tuli siitä yhdestä lyönnistä, ei kaikista aiheutuneista vammoista, joiden aiheuttajaa ei ilmeisesti saatu selville.

Pitääkö paikkaansa että pokeille ei yleisesti ottaen maksella ilta/yö lisiä tai pyhäkorvauksia? Jos näin on nii jatkokysymys että onko tälläiset sopimukset edes mitenkään laillisia?

Kuuleman mukaan harvoissa firmoissa noita maksetaan, jonka takia tuntipalkka on vähän korkeampi, joka on työnantajalle helpompaa ja luultavasti halvempaa, mutta työntekijälle jää suunnilleen saman verran käteen. Laillisuudesta en osaa sanoa, koska palkkaturvastahan voi noita maksamattomia lisiä hakea, vaikka työnantajan kanssa olis sovittu ilman lisiä maksettavasta paremmasta palkasta. Sellainen sopimus ei ainakaan pätevä siis ole, mutta sen mukaan toimitaan aika usein.

Jos kaksi täysivaltaista henkilöä (työnantaja ja työntekijä), tekevät yhteisymmärryksessä sopimuksen ilman lisiä, niin jos työntekijä lähtee niitä jälkikäteen hakemaan jostain palkkaturvasta, niin on aivan, että töitä ei sen jälkeen ole mistään firmasta tulossa.

Pitääkö kaiken toiminnan olla aina laillista? Itse lähden siitä, että molemmat/kaikki sopija osapuolet hyväksyvät asian.

Samaa mieltä, totesin vaan että niitä pystyy palkkaturvasta hakemaan, sitä en väittänyt että se olisi oman ''uran'' kannalta kannattavaa. Eipä mulle ainakaan ole väliä, millä menetelmällä mulle palkkaa maksetaan, kunhan se tulee aina ajoissa perille ja summa on oikea.

Kyllähän toi on ihan normaalia, että menetellään kuten yllä sanottu. Sama raha siinä loppupeleissä jää käteen, kun koko ilta tehdään vähän korkeammalla tuntipalkalla, kuin jos tuntipalkka olisi pienempi, mutta siihen saisi ilta- ja sunnuntailisät yms.

Entä jos vaan hoitais asiansa laillisesti? Totta helvetissä firma tekee sopimuksia "vähän korkeammalla" tuntipalkalla ilman lisiä ja työnhakijalle/tekijälle jää vaihtoehdoksi joko ottaa tarjottava laittomuus tai olla ilman töitä... ja kuka voittaa? No työnantaja tietenkin.

Millon se yrittäjä ei voittaisi? Ja loppupeleissä verottaja. Laskutushinta "oikeissa töissä" á 70 €, josta työntekijä nappaa sen 25-30.

Mutta näissä työasioissa mulle on aina riittänyt sopiva palkka ja verojen maksu. Pimeään työhön en rupea, vaikka verotus vituttaakin.

Entä jos vaan hoitais asiansa laillisesti? Totta helvetissä firma tekee sopimuksia "vähän korkeammalla" tuntipalkalla ilman lisiä ja työnhakijalle/tekijälle jää vaihtoehdoksi joko ottaa tarjottava laittomuus tai olla ilman töitä... ja kuka voittaa? No työnantaja tietenkin.

Tämä on mielestäni kaksipiippuinen asia niin työnantajan kuin työntekijänkin näkökulmasta.

Jos otetaan vertailukohteiksi TES:n mukainen tuntipalkka (MARA palkkaryhmä 4. järjestyksenvalvojat) 10,86e/h + lisät vs. sovittu kiinteä 14-15e/h.

Työnantajan näkökulma:

Työt painottuvat usein viikonloppuöille. Jos perjantai- ja lauantai-illat ovat palkkaukseltaan ns. eriarvoisia, käy efekti jolloin lauantai-illoille on tunkua työntekijöistä ja perjantaille on vastaavasti pula saada tekijöitä.

Työntekijän näkökulma:

TES:n mukaisesta palkkauksesta kärsivät varsinkin järjestyksenvalvontaa päätyönään tekevät henkilöt, jotka tekevät 5-6 vuoroa viikossa. Ilta- ja sunnuntailisät eivät millään riittäisi kompensoimaan matalempaa arkivuorojen palkkausta (TES:n mukainen palkkaus).

Työnantajan ja työntekijän keskenäinen sopimus voi siis hyödyttää molempia osapuolia. Ymmärrän toki pointtisi ja mainitsemieni skenaarioiden lisäksi löytyy yhtä päteviä vasta-argumentteja, mutta asia ei ole kuitenkaan täysin mustavalkoinen, että työnantaja olisi aina voittaja kyseisessä järjestelyssä.

Mitenkäs muilla, keräilettekö tyhjät lasit pöydistä pois jos luppoaikaa tulee vai jätättekö vaan tiskihenkilökunnan hommaks?

Varmaan tosin vähän paikastaki kiinni, ite oma paikka sen verran rauhallinen, että kerkee hyvin välillä noukkiin pöydistä tyhjät pois.

Mitenkäs muilla, keräilettekö tyhjät lasit pöydistä pois jos luppoaikaa tulee vai jätättekö vaan tiskihenkilökunnan hommaks?

Varmaan tosin vähän paikastaki kiinni, ite oma paikka sen verran rauhallinen, että kerkee hyvin välillä noukkiin pöydistä tyhjät pois.

Jos mahdollista niin kannattaa. Tarjoilijat / baari tykkää (yhteistyö on kiva juttu) ja samalla tulee kierrettyä.

Itse tulee kyllä aika paljonkin jeesailtua tota henkilökuntaa töissä. Tiskailua ja lasinsirujen siivousta jos vaan ehtii. Jos on tiskillä kova ruuhka ja omat hommat antaa myöden niin tulee tehtyä illan aikana aika paljonkin. Alkuaikoina tuli oltua lähiöissä paljon niin niissä oli yleinen käytäntö, että portsari = blokkari. Aloittelevat joskus kysyykin multa nokka pystyssä että mitä vittuu sä jotain lasinsiruja siivoot, sähä oot portsari. Olen niille vastannut, että ylpeys on kuolemansynti ja jos mun uskottavuus siitä kärsii jonkun silmissä niin pieni hinta se on siitä, että baarihenkilökunta rakastaa mua ;)

Kyllä mäkin oon blokannu jokaisessa paikassa jossa oon ollut, toisissa vähän vähemmän koska henkilökunta blokkaa kokoajan, toisissa enemmän kun on ollut esim. vaan 1hlö tiskin takana. Näkee vähän paremmin ympärilleen kuin ovella seisomalla eikä tarvii erikseen kiertää partioimassa + henkilökunta pysyy tyytyvisenä.

Moro,
Pitäis tässä ennen kesää muuttaa Tampereelle, niin aattelin kysästä että onko tuola seudulla hyvin kahva-apinan hommia tarjolla ja mitkä olis parhaimmat firmat?

Ravintolan näkökulmasta tota blokkaamisasiaa voi lähestyä niinkin, että jos se oikein pahasti jurppii tuoda laseja tiskiin tai siivota satunnaisia lasinsiruja, niin sitten vaihdetaan sellainen kaveri siihen ovelle, ketä ei jurpi ja kenen kanssa homma toimii. Yhteispeliähän se on ja ihan samalla tavalla siellä joutuu tiskin henkilökunta puuttumaan asioihin, jotka tavallaan olisi taas ovimiehen vastuulla. Ei niitä voi ruveta jakamaan tuolla tavalla tai homma menee munilleen.

Pakkiksen pokeissa päivätyökseen vartijan hommia tekeviä ? Mietin tässä itse jos kävis myös vartijan kurssin ja koittais saada niitä hommia tähän ohelle, kun noista viikonloppuhommista ei älyttömiä tilejä tienaa ja koulutkin loppuu kesäksi. Mitenkä mahtaa vartiointiliikkeet ottaa näin nuoria sällejä (18, kesällä 19v) töihin ? Jos kokemuksena on ~puol vuotta ovella, vartijakurssi ja kaasulupa, onko hyvät saumat saada jotain vartijan duunia ? Kuvittelisin että sais hyvinkin hommia, kun mun kanssa samalla jv-kurssilla oli yks vuotta vanhempi ulkomaalaistaustainen kaveri (ei ihan penaalin terävin kynä), joka kävi samalla vartijankurssia, ja sai heti lupien jälkeen hommia vartiointiliikkeestä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom