Minkälaista on olla hesburgerissa järjestyksenvalvojana? Onko miten perseestä?
Tunnelma ja tehtävien määrä vaihtelee aika paljon. Oon työskennellyt suuressa kaupungissa kahdessa eri Hesburgerissa keskustan alueella (kuten arvata saattaa) ja pienessä kaupungissa yhdessä Hesburgerissa.
Ison kaupungin Hesburgereissa lähinnä maahanmuuttajista ja nuorista koostuvia laumoja, jotka ei aina osaa käyttäytyä, mutta uskovat kyllä puhetta pientä vittuilua lukuun ottamatta. Kuten kulttuuriimme kuuluu, nakkikioskilla tapellaan ja etuilua ei katsota hyvällä, joten näitä kyllä riittää, mutta aika harvinaisia mitkään isommat myllyt tuntuvat olevan.
Tuo pikkukaupungin ravintola on/oli vilkkaampi paikka kuin ison kaupungin ravintolat. Kyseinen ravintola oli nimittäin ainoa ruokapaikka, joka oli auki klo 23 jälkeen. Pienen paikkakunnan ihmiset tuntuivat kaikki tuntevan toisensa. Tavallaan hyvä juttu, mutta toisaalta taas riitaa tuntui aiheutuvan usein jostain vanhoista kaunoista tai samana iltana aikaisemmin sattuneista jutuista. Ei mitenkään yllättävää, kun kaikki juntit rahtautuu samaan ruokapaikkaan kaupungin neljästä baarista.
Vittumaisinta noissa ehkä on se, ettei asiakkaan päihtymistilalla oo oikeestaan mitään väliä. Jos pysyy pystyssä ja lompakossa on rahaa, ei oo mitään syytä poistaa tai estää pääsyä. Lain puolesta toki mahdollista, mutta käytännössä kaikki raha on tervetullutta. Vaikka kaatokännit juonut osaisikin käyttäytyä, riskinä on oksentamiset ja sammumiset. Sotkusta lasku tai asiakas siivoaa itse, ja pihalle. Sammuneille voi pakata syömättä jääneet ruuat pussiin, jos hyväksi katsoo, ja ohjata ulos.
Hyvänä puolena noissa on, jos on hyvää pataa henkilökunnan kanssa, saattaa ne tehä sulle ruokaa ilmaseks tai antaa jäljelle jääneitä hampurilaisia matkaan vuoron jälkeen. Voi olla, että noissa on lähivuosina linjat tiukentuneet, mutta ainakin henkkarihintaan saa ruokaa.
Ihan paskoja paikkoja olla töissä mun mielestä. En menis enää mistään hinnasta, mutta joskus oli pakko, että sais "suklaavuoroja" vaihdossa.
e: typo