Kysymyksiä pokeille

Rajamäen kommentoimassa tapauksessa kyse oli siitä, että nuorisodiskoon oli pyydetty pr-mielessä poliisit puhalluttamaan, ja virkamies ei voi pitää alkometristä kiinni kun kyse on vapaaehtoisesta puhaltamisesta. Keskustelua käytiin myös siitä, että saako poliisi lainata ko. - melkoisen kalliita - vekottimia moiseen tarkoitukseen.

Perustelu poliisin "puhallutuskiellolle" oli muistaakseni jotain sen suuntaista, että ihmisten oletetaan ymmärtävän puhalluskokeen olevan jollain tavalla pakollinen ja sellainen, että yksilön on siihen pakko alistua kun mittaria käyttää poliisi.

JV-ei ole poliisi ja JV:n puhallutukseen ei ole pakko alistua. Toisaalta puhaltamatta jättäminen voi evätä pääsyn tilaisuuteen, mikäli puhallus tai nollaraja tilaisuuteen pääsyn ehdoksi on asetettu.

Toisaalta, edes poliisin puhallutukseen ei ole pakko alistua, mutta tilanteesta riippuen puhaltamatta jättäminen voi (ja todennäköisesti) johtaa ankarampien keinojen käyttöön.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä asiasta on täällä aiemminkin keskusteltu ja nuo ikärajat ovat ravintolan asettama suositus josta sitten JV voi käyttää tiettyä linjaa. Esimerkiksi hyvässä kunnossa oleva parikymppinen naispoppoo helpommin pääsee sisään kun sellainen porukka vetää myös maksavia mies asiakkaita. Ja tuota on hyvä käyttää myös ns naamakertoimena jos ei halua räkäisiä tai ärsyttäviä teinejä. Eli ei siinä sen ihmeempää syrjintää. Koita seuraavaksi hyvin pukeutuneena fiksusti puoliselvinpäin ja 20€ seteli ojossa. Kyllä naamakin jossain vaiheessa jää mieleen ja sisään pääsy helpottuu...

Kyllä mä näkisin että on syrjintää jos säännöt ovat erilaiset eri ihmisille. Jos päästää yhden kakskymppisen niin pitäisi päästää loputkin jos ei mitään syytä ole olla päästämättä sisään. Eikös niin laissa sanottu että ei saa syrjiä iän, rodun, sukupuolen jne takia..

Tälläinen kysymys olisi että : Paikkakunnallani ollaan järjestämässä järjestyksenvaljova kurssia . Kurssin alkaessa minulta puuttuu 18 vuoden iästä vielä pari kuukautta mutta koska kurssin on paikkakunnallani , eikä itselläni kovinkaan paljoa huvittaisi pari kuukauden päästä lähteä käymään kurssi jollankin toisella paikkakunnalla . Joten saako alle 18 vuotias osallistua tälle kursille ? En tietenkään saa toimia näissä tehtävissä ennen 18 vuoden ikää mutta onko kuitenkaan edes mahdollista osallistua kursille ?

Saat osallistua kurssille ja kurssin todistus on voimassa muistaakseni ainakin vuoden, kun sitten täytät 18 (onnea etukäteen) voit mennä poliisilaitokselle ja laittaa hakemuksen jv-kortista sisään. Kortti tulee sitten parissa viikossa paikkakunnasta riippuen

Saat osallistua kurssille ja kurssin todistus on voimassa muistaakseni ainakin vuoden, kun sitten täytät 18 (onnea etukäteen) voit mennä poliisilaitokselle ja laittaa hakemuksen jv-kortista sisään. Kortti tulee sitten parissa viikossa paikkakunnasta riippuen

Hyvä homma .... näin ajettelinkin koska näin on toimittu myös muutamassa muussa kurssissa.

Kyllä mä näkisin että on syrjintää jos säännöt ovat erilaiset eri ihmisille. Jos päästää yhden kakskymppisen niin pitäisi päästää loputkin jos ei mitään syytä ole olla päästämättä sisään. Eikös niin laissa sanottu että ei saa syrjiä iän, rodun, sukupuolen jne takia..

:zzzz:

Tämä asia on jauhettu miljoonaan kertaan tälläkin foorumilla. Ravintola saa valita asiakkaansa, eikä ikäperusteinen valitseminen ole syrjintää vaikka sinun mielestäsi olisikin.

Tämä asia on jauhettu miljoonaan kertaan tälläkin foorumilla. Ravintola saa valita asiakkaansa, eikä ikäperusteinen valitseminen ole syrjintää vaikka sinun mielestäsi olisikin.

JV kurssilla ainakin oli meidän opettaja sitä mieltä että se on syrjintää. Käytäntöhän on varmasti erilainen mutta laki ainakin sanoo että saahan sitä valita asiakkaansa mutta siihen tarvitsee olla syy. Syyksi ei varmaankaan kelpaa naamakerroin.

mistä laista sä nyt puhut ?

No kyllä se on. Rikoslain 9 § sen aika selvästi sanoo:

"3) asettaa jonkun ilmeisen eriarvoiseen tai muita olennaisesti huonompaan asemaan

rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän...perusteella, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava työsyrjintänä, syrjinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

Laissa järjestyksenvalvojistakin on siellä pääsyn estämistä käsittelevässä pykälässä "Järjestyksenvalvojalla on lisäksi oikeus estää pääsy toimialueelleen henkilöltä:

2) joka ei täytä ehtoja, jotka tilaisuuden järjestäjä tai alueen haltija on asettanut sinne pääsemiselle, ottaen kuitenkin huomioon, mitä rikoslaissa (39/1889) säädetään syrjinnästä;"

Ja tällä nyt tarkoitin tuota jos joku jv päästää sen "20v naispoppoon", mutta ei "saman arvoista" 20v miespoppoota kun eivät tule "20€ seteli ojossa", niin aika selvä tapaushan se olisi.

Kreikassa muuten on mielenkiintoinen käytäntö noilla suuremmilla clubeilla. Jos esim pari miespuolista koittaa clubille sisään, niin poket eivät 99% varmuudella päästä. Ilmoittavat vain "reservation only", mutta kas kummaa kun on pari naista mukana niin sisään pääsee ilman mitään ongelmia.

Älkääs nyt. Jos asia on käsitelty pakkiksella ja joku on saanut väännettyä asian niin ettei se ole syrjintää perustellen sen niin, että nuoret naiset osaavat käyttäytyä ja tuoda maksavia miehiä (vanhoja), niin kyllä se silloin on juuri niin kuin pakkiksen poket sanoo. Siinä ei laki tmsp. paina mitään.:jahas:

Älkääs nyt. Jos asia on käsitelty pakkiksella ja joku on saanut väännettyä asian niin ettei se ole syrjintää perustellen sen niin, että nuoret naiset osaavat käyttäytyä ja tuoda maksavia miehiä (vanhoja), niin kyllä se silloin on juuri niin kuin pakkiksen poket sanoo. Siinä ei laki tmsp. paina mitään.:jahas:

AAMEN !!

Mitä tästä opimme ?

Tuomioistuinlaitoksen käsittelyjärjestys :

Käräjäoikeus -> Hovioikeus -> Korkeinoikeus -> Pakkiksen poket

:kippis1:

Meillä kouluttaja sanoi, että nykyään viranomaisetkin voivat jo asettaa 20 vuoden ikärajan joihinkin paikkoihin ohjelman perusteella. Pitääkös tämä paikkansa, kun en löytänyt ainakaan mitään juttuja finlexistä, kun vähän selailin.

Ihmettelen miten en naispoppoot sinne niitä miehiä muka houkuttelee, käykö pakkiksen pojat ikkunoissa roikkumassa vai mistä tietää että baari on täys naisia?!:jahas:

Hauskintahan tässä asiassa ton mainitsemani ravintolan kohdalla on se, että sinne on evätty sisään pääsy myös tytöiltä. Jos sanot yhelle tyttöporukalle et meillä on k-22, ette pääse sisään koska ootte liian nuoria. Mutta jotkut taas pääsee, on mielestäni kyseessää selvä syrjintä.

ps. Ite en oo ikinä tuolla käyny, enkä ees yrittäny päästä sisään,

Kysymys: Mitä se iästä itkeminen pakkiksella auttaa? Todellisuus on se, että toiset pääsevät ravintolaan vaikka eivät täytäkään ravintolan asettamaa ikävaatimusta. Toiset eivät pääse. Oli sitten oikein tai väärin, mutta asialle ei ole juurikaan mitään tehtävissä. Menkää sellaisiin ravintoloihin joihin pääsette ja lopettakaa se uikutus.

Niin minäkin aikoinani tein. Tosin en muista ikinä tulleeni käännytetyksi ravintolasta 18v synttäripäivien jälkeen. Enkä itse asiassa ennen sitäkään.

Paska provo.

Laki on sama miehille ja naisille. Ei siinä hienot koukerot käyttäytymisestä ja maksukykyisten asiakkaiden houkuttelemisesta asiaa muuta.

Aivan käsittämätön tapahtuma viikonloppuna, koittakaa jaksaa lukea :)

Eli oltiin isohkolla porukalla viettämässä synttäreitäni Hemingways nimisessä paikassa tukholman keskustassa. Ilta meni oikein rattoisasti, juotiin ja oltiin.. ei mitään erikoista kärhämää kenenkään kanssa ja porukkamme keski-ikä oli about 25, joten kaikki osasivat käyttäytyä.

No sitten paikalle pamahtaa poke ja ottaa väkivaltaisesti yhden miehen pois meijän pöydästä ja vie ulos, no minä menin perään katsomaan et mitä tapahtui ja että minne tää meijän kaveri sit lähti.. no hän odotti ulkona ja ilmoitti että lähtee kotiin. No minä sitten lähden sisällepäin, kun tää poke tarraa muhun ja sanoi etten saa mennä sisälle takaisin. ok, kyselin että miksi näin. sain vastaukseksi vain ettei hänen tarvitse päästää mua sisälle jos sanoo niin. no ei siinä mitään, sanoin että voiko hän hakea mun takin ylhäältä tai että haen sen itse. -ei onnistu. sitten sanoin että se on nyt pakko saada sieltä koska siellä on känykkä,kotiavaimet sun muut, joten en pääse kotiin jos en saa sitä. No tää poke sitte alkaa tönimään mua ja huutaa että lähe menemään ja että rauhotu :D mä olin paikallani en puhunut mitään ja tää pokee pärrää mulle siinä.. No sitten tää sankari otti sellasen teleskooppipampun ja katoin että ei saatana mitä se nyt meinaa, minuahan se sillä alkoi hakkaamaan. Olen tähän asti ollut rauhallinen, en humalassa, ei mitään harmia.

No sitten meni itsellä hermot ja heitin poken maahan ja annoin muutaman osuman, puolustin siis itseäni. Paikalla oli myös toinen portsari, joka ei tehny koko aikana yhtään mitään. No minun tyttöystäväni tulee kaverinsa kanssa ulos ja tämä saatanan poke ottaa molemmat naiset ja heittää heidät maahan. Alkaa kaivaa taas pamppuaan, no minä taas sen päälle ja vääntämään.

Tässä vaiheessa toinen portsari kiinnostuu myös tilanteesta ja ottaa työkaverinsa pois tilanteesta.

Toinen portsari kysyy multa oleno kunnossa ja pyytelee anteeksi tapahtunutta, myönsi että hänen työkaverissaan oli vika. Ja ettei halua paikalle poliiseja yms. Minulle tämä oli ihan ok, vaikka paikalla oli todistajia jotka olisivat todistaneet koko tilanteen niin minähän se syntipukki olisin ollut koska menin portsarin kimppuun. En kyllä ymmärrä miksi sen piti alkaa hakkaamaan mua sen pampun kanssa kun olin aivan hiljaa ja rauhallinen :D :D

Sen verran mitä suomessa olen tehnyt näitä hommia, niin en käsitä tän miehen toimintaa alkuunkaan. Asiakkaaseenhan ei periaatteessa saisi edes koskea tai saatikka alkaa hakkaamaan :D - vielä syyttä

Se nyt ihan ok, mitä se minulle teki, mutta sitä en enää ymmärrä että se kävi vielä kahden naisen kimppuun, jotka siis eivät myöskään ollut tehneet mitään uhkaavaa tai vittuilleet kenellekään.
En ihan ymmärtänyt miksi se on ok? Kolme (plus yksi joka heitettiin pihalle, muttei ilmeisesti saanut selkäänsä?) satunnaista ravitsemusliikkeen asiakasta saa lukuisten todistajien läsnäollessa runtua ilman mitään järjellistä syytä, ja kukaan ei kutsu poliisia, kaikki on ok?

Aivan käsittämätöntä.

En ihan ymmärtänyt miksi se on ok? Kolme (plus yksi joka heitettiin pihalle, muttei ilmeisesti saanut selkäänsä?) satunnaista ravitsemusliikkeen asiakasta saa lukuisten todistajien läsnäollessa runtua ilman mitään järjellistä syytä, ja kukaan ei kutsu poliisia, kaikki on ok?

Aivan käsittämätöntä.

Poliiseja tosiaankaan kukaan ei soittanut, tätä ihmettelen itsekin. Poliisien soittaminen tuli vasta myöhemmin puheeksi tämän poken kanssa ketä seurasi vierestä kokoajan. Hänen kanssa nimenomaan sovittiin ettei paikalle tarvita poliiseja, varmaan ajatteli että joutuvat kaverinsa kanssa kuseen siitä tilanteesta. Mutta näin ajattelin myös minä koska myös itse annoin toiselle portsareista selkään, mutta tämä tosiaankin oli hakannut minua jo aika rajusti ennenkuin tajusin että pakko tehdä asialle jotai tai käy huonosti.

Mitens tämmönnen? Eli kyseessä on nyt Helsingin Onnela. Sinne on ikäraja käsittääkseni/kuulemani mukaan 22. Tiedän tapauksia joilta on sisään pääsy evätty tällä perusteella, eli jengi ei oo ollu 22. Mutta nyt City-lehdessä on kuvia joistain muijista jotka oli about 20 vee ja ne on sisällä. Onko syrjintää, ku jotkut alle 22 pääsee ja toiset ei?
Tähän liittyen voin vielä kertoa, että olen törmännyt myös siihen, että ravintolapäällikkö laittaa guest listille alle 22 v. henkilöitä, jotka otetaan sisään vaikka raja olisi tuo k-22. Siinä vaiheessa se on portsarille ihan sama mikä se ikäraja on, koska ravintolapäällikkö voi asian tuossa kohtaa päättää ja pokella ei siihen ole nokan koputtamista, mikäli kyseinen asiakas ei ole joku porttikiellon omaava häirikkö.

Turha tosta ikäraja asiasta on porata. Ei se miksikään muutu, joten get over it.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom